LED achterlicht speciaal voor de Transalp

07 jan 2011 16:36 #1 door voorstad
LED achterlicht speciaal voor de Transalp werd gestart door voorstad
Ik kwam toevallig dit LED achterlicht tegen, speciaal voor de Transalp. Het ziet er best gaaf uit:



En dat voor 50euro. Heeft iemand praktijk ervaring? Hier is meer informatie te vinden....



2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2011 22:47 #2 door chadchop
Beantwoord door chadchop in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Maar past deze op een TA van 93 ?  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2011 17:49 #3 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
ik had in mijn eesrte alp zelf een led achterlicht gebouwd.

10x beter zichtbaar dan origineel..

dus mijn mening is als je ergens achterlicht in led uitvoering tegenkomt moet je hem zeker aanschaffen..

gr danny

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2011 22:46 - 12 jan 2011 23:07 #4 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Hehe, zo'n LED achterlicht heb ik ook zelf gemaakt, maar dan met 44 High performance LEDs. En dat geeft echt een bak licht wil je niet weten (zonder irritant te zijn :P) Alle LEDs zijn zowel achterlicht als remlicht en zijn qua felheid instelbaar. En heeft ook 4 witte leds voor kentekenverlichting. Denk dat ik ook ongeveer op 50 euro uitkom als ik er nog eentje zou moeten maken voor iemand.

Ik heb hier niet de foto's, die heb ik op de zaak maar zal morgen een fotootje posten daarvan.

Ik heb destijds nog gezocht naar commercieel verkrijgbare LED achterlichten voor de 600, maar kon toen niks vinden. Blijkbaar heeft toch iemand die niche gevonden.

Maar past deze op een TA van 93 ?  ???


Ja dus. alle 600 modellen van 87 t/m 99 hebben hetzelfde achterlicht. Als er animo voor is kan ik een aantal van die achterlichten ook bouwen maar dan met de reeds genoemde 44 LEDs. Zeer nette uitvoering, en door mijzelf ontworpen. 50 euro moet te doen zijn mits de onderdelen niet explosief zijn gestegen in prijs.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2011 13:00 #5 door ivar
Beantwoord door ivar in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Ik wil wel meedoen! 1x voor een alp uit '89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2011 18:35 #6 door ta89
Beantwoord door ta89 in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
ik heb ook interesse, alp uit '90

Peter

Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2011 17:11 #7 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Ik ga ermee aan de slag, en zal jullie binnenkort inlichten over hoe en wat.

Ik ga eerst nog wat kleine aanpassingen maken in het ontwerp nu dat mijn prototype zich bewezen heeft (anderhalf jaar probleemloos :))), het betreft voornamelijk schoonheidsfoutjes, en ik ga de vorm iets aanpassen zodat het beter past.


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2011 19:09 #8 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Even een update:

Afgelopen maand niet veel tijd aan kunnen besteden, echter  de komende tijd gaat dat wel lukken. Ben nu bezig met een redesign van de printplaat zodat de vorm beter overeenkomt met het binnenwerk van de achterlichtbehuizing.

Zodra er weer nieuws is meld ik het hier.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2011 19:21 #9 door ivar
Beantwoord door ivar in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Prima, ben benieuwd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 13:45 - 17 apr 2011 13:29 #10 door ModderRobbert
Beantwoord door ModderRobbert in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Ik ga dit zeker volgen,

Succes met het ontwerp en ik ben benieuwd naar de foto's (of filmpje!!) van het resultaat.

Ondertussen de bestelling gedaan en 50 euro overgemaakt. :))

Groet,
Robbert

TA600 en een XT600 voor de fun, R1200gs voor de afstanden.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 22:11 #11 door Spinner
Beantwoord door Spinner in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Ook ik heb intresse voor zo n led verlichting. Hoe zit het met het plaatsen ervan ...beetje eenvoudig?

Spinner

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 22:46 #12 door Peter
Beantwoord door Peter in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Als de prijs bekend is lees ik dat graag. Wie weet is het iets voor mijn '96 Alp. Als de handleiding maar niet in het Chinees of Fries is...  ::)

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2011 01:32 #13 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Op moment van schrijven nog bezig met het herontwerp, lastig momenteel om er tijd voor vrij te maken vanwege werk.

Het doet me deugd om te zien dat er meerdere geinteresseerden zijn. De exacte prijs moet nog blijken wanneer ik precies de componenten- en materialen lijst weet van het uiteindelijke ontwerp, maar het zal rond de 50 euro uitkomen waarschijnlijk.

Nog even geduld, het resultaat zal erg mooi zijn. Mijn prototype die ik in mijn '94 alp heb zitten werkt al 2 jaar feilloos.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2011 17:18 #14 door frank
Beantwoord door frank in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Als je er ook 1 voor een AT kunt fabriceren hou ik me aanbevolen

Frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2011 17:37 #15 door chadchop
Beantwoord door chadchop in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Ach, en als je toch bezigbent....
Hoor het wel.

Grt

Chappie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2011 20:32 #16 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
TOEVALLIG... heb ik destijds ook van het standaard achterlicht van een AT foto's en maten opgenomen...zal even moeten zoeken maar ik heb die info nog wel ergens. Heb toen van een ander TCN lid (Jedi223, ondertussen overgelopen naar Beemer, rotzak!) het hele achterwerk gesloopt om het geheel los te krijgen en op te meten.

Ik maak eerst het herontwerp van de TA af, en zal daarna eens  kijken of ik het voor een AT passend kan maken.

Overigens nog een leuk detail van mijn achterlicht, wat andere LED achterlichten niet hebben: Zowel achterlicht als remlicht spanningen worden geregeld door twee afzonderlijke LM317 IC's (spanningsregelaars), wat inhoud dat piekspanningen (die tot dik 15 volt kunnen oplopen) geen kans hebben om de LEDs om zeep te helpen :)


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2011 20:43 #17 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp

(die tot dik 15 volt kunnen oplopen)


Hoezo ????

De doorslagspanning van LED's (de maximale spanning die men er in sper overheen mag zetten) ligt tussen 20 V en 50 V.

Elektrisch bekeken zijn LED's normale PN-dioden, die in de doorlaatrichting worden gebruikt. De gangbare bedrijfsstromen liggen tussen 3 mA en 30 mA. De doorlaatspanningen zijn sterk afhankelijk van de kleur en variëren van ongeveer 1,6 V (rood) tot 2,4 V (groen). Omdat de stroom/spanning-karakteristiek van een LED heel steil verloopt, moet men in ieder geval een stroombeperkende serieweerstand opnemen. Nog beter is het gebruik te maken van een constante stroombron.
Bovenstaand volgens VEgo, de encyclopedie voor de electronica.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2011 20:55 - 07 mrt 2011 21:32 #18 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
De Sperrichting is niet van belang. Het gaat hier om de doorlaat richting!

Wil je zoveel mogelijk licht uit een LED krijgen dan moet je zorgen dat de spanning die de led krijgt nominaal dus tegen het maximum aanzit. Piekspanningen gaan hier bijna 20% overheen en dat is na een tijdje funest. Normaliter wordt er met maximaal 10% overspanning rekening gehouden, maar op motoren is die overspanning beduidend hoger.

De LEDs die ik gebruik zijn 70mA superflux LEDs (4 stuks in serie per kolom) welke niet goedkoop zijn, dus 3 euro extra voor een paar spanningsregelaars is geen overbodige luxe :)

Bijkomend voordeel van het gebruik van LM317 's is dat het geheel regelbaar wordt; zodoende zitten er ook 2 potmetertjes op ;) Je kunt van zowel achterlicht als remlicht de helderheid instellen :)

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2011 23:35 #19 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Ik heb net de berekening gemaakt, de achterlichten kunnen voor 50 euro de deur uit. Ik hou dan een paar euro over voor gereedschapslijtage en andere verbruiksmaterialen etc. dus het is goed te doen.

:D

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2011 09:33 #20 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Ha 4plugs,

Laat ik als forumstarter dan ook maar mee doen ;-) Graag ook een voor mijn alp!

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden