Honda transalp op hoge POTEN

09 feb 2011 22:05 #1 door twinpower
Honda transalp op hoge POTEN werd gestart door twinpower
Hallo,

Zal me even voorstellen als Twinpower, afgelopen jaar heb ik meegedaan aan Bat en V-bat.

Ook rijd ik vaak offroad in Havelte (Drente) .

De grondspeling en de vering van mijn Alp ben ik niet zo blij mee, nee dit moet echt anders !

Na al wat kleine aanpassingen gedaan te hebben zoals hieronder:

- Alu caterbescherming
- Stepjes verbreed (m.b.v stepjes Yamaha wr400)
- Achterschokdemper verlengd.
- Veerspanning voorvork verhoogd (15 mm vulbus en SAE15 olie)
- Stuurverhogers
- Noppenbanden
- Acerbis handkappen
- Klapspiegels 

Ophogen en vering aanpassen staan nu op de agenda.

De ophoog bussen die ik op het forum zie staan, ben ik van plan op mijn werk te gaan draaien.
Maar over het matriaal twijfel ik nog Rvs of assenstaal met chrome laag ? Iemand idee ?
Zit ook te brainstormen om de bussen aan te passen, om de veervoorspanning makkelijk in te kunnen stellen.
Dit samen met progressieve veren moet toch mooi rijden.

Misschien heeft iemand hier idee over ?

Grt Twinpower



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2011 22:16 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Honda transalp op hoge POTEN
Check ff bij Pim. Die heeft zijn alp ook helemaal verbouwd ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2011 22:57 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Honda transalp op hoge POTEN
Ik heb mislukte RVS bussen overgenomen via het forum. Ze waren voor een Twin maar het draad was niet diep genoeg gesneden dus pastten ze niet.
Deze heb ik toen af laten draaien tot de goede diameter en het draad opnieuw laten snijden. Dit is behoorlijk klote werk omdat je niet door kunt snijden maar de bijtel aan het end strak naar je toe moet trekken. Daarnaast is het belangrijk dat je de draad in één keer goed hebt aangezien het nogal lastig is hem weer te vinden met je beitel als hij uit de bank is geweest. Dus het beste is even een vorkpootje erbij houden en proberen te passen tijdens het draaien ;D

En niet vergeten er dan meteen twee sleuven aan te frezen zodat je er een bahco of grote steeksleutel op kwijt kunt ;)

Ik ben hier verder heel tevreden over en rijd met voor Wilbers veren en achter een Wilbers schokbreker afgesteld op offroad gebruik. Vervolgens de prolink aangepast om hem ook achter omhoog te krijgen.

Dit icm fatsoenlijke noppenbanden rijd eigenlijk heerlijk door zand en bagger!
MAAR wat je uiteindelijk zelf ook zult ondervinden: het is een rete zware motor. Het probleem met vering is dat deze het gewicht van de motor moet kunnen dragen en zich aanpassen aan de ondergrond. Je komt dus op een compromis wat je in het zand (blubber/stenen/kuilen etc) gewoon beperkt.
Ik vind een upside down ook prachtig en als ik er een had liggen maakte ik hem er direkt onder. Maar ben er niet meer naar opzoek ;)

Wil je straks echt lekker hard jagen over bulten en knippen dan zul je toch aan iets lichters moeten  :angel:

Dus als je die veervoorspanning met twee vingers in je neus erbij maakt zou ik het doen, anders nog eens over nadenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2011 08:00 #4 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Honda transalp op hoge POTEN
Hoi Twinpower,

Welkom hier. Het mooie Drentse land biedt idd nog mooie plekjes om in het zand te spelen... Moeten we met elkaar wel voorzichtig mee om gaan, anders is straks echt alles hier afgesloten...

In mijn werkgebied (zuidwest Drenthe) is met name het gebied rond Vledder / Doldersum / Boschoord / Wilhelminaoord nog goed toegankelijk, vooral omdat grote gebieden hier nog particulier eigendom zijn en niet onder de restricties van clubs als Drents Landschap, Natuurmonumenten of Staatsbosbeheer vallen...  C:-)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2011 10:55 #5 door Eelke
Beantwoord door Eelke in topic Honda transalp op hoge POTEN

Vervolgens de prolink aangepast om hem ook achter omhoog te krijgen.

Hoe heb je dit gedaan? En stel je je achterveer juist stugger af voor het terrein, of soepeler? En hoe verhoog je je middenbok dan? Allemaal vragen, maar lijkt me ook voor de topicstarter interessant...  :)

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2011 11:03 - 10 feb 2011 13:06 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda transalp op hoge POTEN
@Twinpower: hoe heb je precies de achterschokdemper verlengd? Langer U-beugeltje aan de onderkant?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2011 12:57 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Honda transalp op hoge POTEN

Hoe heb je dit gedaan? En stel je je achterveer juist stugger af voor het terrein, of soepeler? En hoe verhoog je je middenbok dan? Allemaal vragen, maar lijkt me ook voor de topicstarter interessant...  :)




Als je goed kijkt zie je twee lassen, daar is de prolink 18mm ingekort om de achterkant plusminus 46mm omhoog te halen.

Achterveer is een unit van wilbers die ik handmatig iets losser of vaster kan zetten. Strakker voor weggebruik en losser voor offroad. Maar dat gaat dan over in en uitgaande demping en hoe dat allemaal precies zit weet ik ook niet. Gelukkig zijn er daar veringsspecialisten voor, die kunnen je dat precies vertellen  ;D

Middenbok vond ik niet handig om lager te maken en beperkt je bodemvrijheid dus eraf gehaald. (Hoewel je deze gewoon kunt verlegen als je dat wilt) Vervolgens de zijstandaard verlengd  :)

Hier staat nog wel meer: www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=4046.0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2011 13:05 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda transalp op hoge POTEN
Hi Pim  :)  Wat ik me ineens afvroeg: hebben de lagers/keerringen dat lassen overleefd, of had je ze verwijderd ?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2011 13:10 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Honda transalp op hoge POTEN
Ik was er wel bang voor, maar daar hoefde ik me niet druk om te maken.
Dus gewoon laten zitten en dat is helemaal goed gekomen. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2011 20:12 #10 door twinpower
Beantwoord door twinpower in topic Honda transalp op hoge POTEN


Bedankt voor alle reacties

Vandaag  materiaal op wezen struinen om de bussen van maken, bij een bedrijf dat zelf hydraulische cilinders maakt voor landbouw en industrie doeleinden.
De hard verchroomde stangen die hier in zitten leken mij wel geschikt om bussen van te draaien. Dit roest niet en lijkt op de originele vorkpoten.
Maar ze hadden geen as van 41mm liggen en konden hier ook niet aankomen omdat het geen standaard as maat is.

De bussen die pim op zijn motor heeft zijn van rvs gemaakt, dit materiaal is wel sterk genoeg zag ik aan een stoppie in Kuil haha VET.

Dit weekend op zoek naar een rvs staaf 45 mm.

Die Progressieve voorveren van Wilbers  lijken mij ook wel wat, al effe de prijslijst op hun site bekeken 109 euro.
Maar wat een kost een achter veer bij Wilbers, daar kom ik niet uit.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2011 20:20 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Honda transalp op hoge POTEN
Je kunt ze bij HK suspension in Tiel even een belletje geven ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2011 21:16 #12 door twinpower
Beantwoord door twinpower in topic Honda transalp op hoge POTEN
De achterkant omhoog gebracht door U beugel te verlengen, maar dit is niet echt ideaal
voor je veerweg.  Deze heb ik alleen voor proef gemaakt, om te zien hoe het rijd met die langere veer en extra bodem vrijheid. De standaard beugel heb ik bewaard voor geval dat.

Hier moet ik nog foto's van hebben ?


Grt Twinpower
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2011 22:59 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda transalp op hoge POTEN
Owkee, bedankt voor de info Twinpower  8)
Mocht je vsn dat beugeltje af willen of er 1-tje willen/kunnen maken voor me hoor ik graag  :D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2011 23:33 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Honda transalp op hoge POTEN

..mooie plaatjes..


Mooi gemaakt!

Maar je hebt nu inderdaad ook niet meer veerweg. Ik heb ooit hetzelfde gedaan, maar dan van bovenaf: de bevestiging omlaag gelast.

Als je van die grote kuilknippen gaat rijden of serieus springen, heb je wel flink wat meer veerweg nodig. En je Alp is zwaar, dus die gebruikt graag zn veerweg dan. Als ik de lengte van bijv. een CR-demper bekijk schrik ik. Maar daar kun je ook (nou ja, Red Bull X-fighters dan) een heel eind mee springen zonder doorslaan (scheelt ook 70 kilo..)

Maar als je dat allemaal niet gaat doen, maakt het niet uit welk deel je aanpast op een standaard veerweg. Je boekt alleen maar winst uit een (flink) langere demper/veer. Anders alleen bodemvrijheid en looks.

Zelfde geldt voor een bus op je voorveer. Sterker nog, de lengte van die bus vertaalt zich naar evenredige verkorting van je veerweg.. Je wilt een langere achterdemper/veer monteren voor bodemvrijheid én daadwerkelijk langere veerweg. Dan moet je vóór eigenlijk ook een langere poot hebben!

Maar, knutselen is altíjd leuk!

Grtz, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2011 20:29 #15 door twinpower
Beantwoord door twinpower in topic Honda transalp op hoge POTEN
Ja klopt mijn achter demper is alleen verlengd en heb daardoor meer bodemvrijheid.
Dit ga ik voor ook doen m.b.v. verlengbussen, dit samen met voor en achter een progressieve veer te plaatsen.
Ik hoop een goede balans  voor offroad en asfalt rijden te krijgen, want ik gebruik hem ook gewoon op de weg.
Voor springen en grote gaten gebruik ik een WR 400cc enduro, dit is een 1 cilinder 4 takt heeft veel veerweg.
Maar kwa motor eigenschappen is de V-Twin een veel fijnere motor en het extra gewicht neem ik erbij.

Grt Twinpower

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2011 21:03 #16 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Honda transalp op hoge POTEN
Meer veerweg is leuk , maar de demping aanpassen , daar heb je het meeste profijt van , nadeel kost geld , en denk niet dat ze veel kunnen met een standaard unit .
meer bodemvrijheid is natuurlijk wel handig .

Mooiste is gewoon en andere unit waar je de demping van kan verstellen ,  helaas zit daar wel een prijskaartje aan .

Grt Olaf


AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2011 18:36 #17 door twinpower
Beantwoord door twinpower in topic Honda transalp op hoge POTEN
Morgen laat ik de Rvs bussen draaien bij een professioneel draai en frees bedrijf .

Over prijzen heb ik nog niet gesproken, maar een officieel setje bussen van een Africa Twin kost 130 euro.

Heeft er misschien nog iemand een setje bussen nodig, als de prijs goed is ?

Foto’s deze week

Groet Twinpower

Het gaat op deze bussen van het forum
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2011 21:10 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Honda transalp op hoge POTEN

..maar een officieel setje bussen van een Africa Twin kost 130 euro..


Nope, check maar..

Of een heel setje ? Koopje!

:'( :'( :'(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2011 21:51 #19 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda transalp op hoge POTEN
@Twinpower: mooie tekening voor die bussen  8)

Kleine opmerking: ik zou er, zoals Pim ook al aangaf, aan de bovenkant wat af laten frezen over een diepte van een mm of 5 a 6, zodat je er een steeksleutel op kunt zetten. Lijkt me makkelijker met monteren  :D
Misschien dan ook wat minder diep uitboren/draaien, zodat er voldoende 'vlees' overblijft aan de bovenkant.

Het zal ook wel wat uitvogelen worden vwb de luchtkamer/hoeveelheid olie, want de luchtkamer wordt wel wat groter zo.

En verder heb je een PM van me  :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2011 20:38 #20 door twinpower
Beantwoord door twinpower in topic Honda transalp op hoge POTEN
Vandaag prijs gekregen van de draaier, hij kan de ophoogbussen voor 100 euro per set maken.

Dan moet ik wel 3 setjes laten maken en daarvan wordt 1 set voor me eigen motor, dan heb ik nog 2 setjes over voor de liefhebber !!!

Het ontwerp van de steeksleutel aansluiting van Pim wordt er ook in verwerkt !

De bussen worden in week 9 gemaakt, als iemand belangstelling heeft hoor ik dat graag.

Groet, Twinpower


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden