de ori bussen die bovenop mijn veren zaten nog liggen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
De voorspanning bepaald de static sag van de motor. De veren moeten een bepaald gewicht dragen en door de voorspanning te vergroten zakt de motor minder ver in onder zijn eigen gewicht. Voor sag zijn bepaalde richtlijnen (zou ik moeten opzoeken).
Voor een veer geldt: F= -k*x waar F gelijk staat aan het gewicht van de motor maal de gravitatieversnelling (met een compensatie factor vanwege de hoek waaronder de voorvork staat). Het minnetje staat voor de richting.
K is een constante gerelateerd aan de veer (materiaal eigenschap zogezegd) en x is de indrukking (of uitrekking) van de veer.
Vergroot je de voorspanning (door de veer in te drukken) dan neemt F toe. Omdat de massa gelijk blijft komt de motor dus meer omhoog.
De veer kan een bepaalde indrukking hebben, namelijk tot je de windingen tegen elkaar aan drukt. Anderzijds zit er in de constructie van de voorvork een maximum. Welke je eerder tegenkomt durf ik nu niet te zeggen (maar ik gok de veer).
Teveel voorspanning kan als gevolg hebben dat je wiel diepe kuilen niet goed kan volgen.
Streefwaarden voor straatfietsen (voor):
Sag: 30-35mm
Pre-load: 10-35mm
Offroad (voor):
Sag: 60-75mm
Preload: 3-15mm
Maar dat zijn heel globale waarden (uit de suspension bible dat dan weer wel ;D )
Zojuist even gecheckt en wat blijkt.
Er is nauwelijks voorspanning, dus de vork veert gewoon helemaal in. Kon de doppen er zonder tegendruk gewoon uitschroeven.
Ik heb er even wat busjes tussen gezet en ziedaar.
De vork is gemeten met de wielen op de grond meteen 3 cm langer. Dus voorspanning bepaald, net zoals Brom en Mirko roepen wel degelijk de hoogte.
Bij wiel van de grond zijn de poten gewoon 90 cm. Voor alle types.
Ik ben dus op zoek naar 7 cm busjes van 34 mm doorsnee. ;D om de boel zo te krijgen zoals het hoort.
7 cm voorspanning en 2,5 cm doorsteken van de vork. ( dit dus voor Hyperpro voorveren )
Allen bedankt voor het meedenken.
Brom en Mirko roepen ook niet zomaar wat
Zijn de veren aan karakteristiek verder uitwisselbaar Marien? Of zit er ook verschil in wegligging tussen de twee?De langere veer heeft dus geen vulbus, terwijl de kortere een vulbus heeft van 7 cm.
Dat dacht ik ook te zien. Dus dan denk ik meteen, als de PD10 progressieve veren als standaard heeft, dan is het het waard om die te wisselen. En als die zonder vulbussen dezelfde, wat slappe, veerkarakteristiek hebben, dan is het misschien interessant om daar een setje vulbussen op te zetten en daarmee je wegligging te verbeteren.Op Oldtimers eerste foto zie ik een liniaire veer (de bovenste) en een progressieve veer (de onderste). Dat lijkt te impliceren dat de vroegere veer een (te korte) liniaire was, gecompenseerd met een vulbus? En blijkbaar de latere een wel vorkvullende en ook nog eens progressieve? Of, is die laatste een after-market veer...?