Lengte voorvork

27 okt 2015 16:57 #21 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Lengte voorvork

de ori bussen die bovenop mijn veren zaten nog liggen

Als die minimaal 5 cm zijn wil ik ze wel graag Pim.
Die er nu inzitten zijn 2 cm.

Groeten

M

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2015 17:18 #22 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Lengte voorvork
Ik zal ze even meten als ik in het hok ben, maar ik denk dat ze ~50mm lang zijn.

Heb ook nog een stuk dikwandig AL buis liggen. Als ik het me goed herinner was die inwendig 30mm, moet ik even meten wat buiten max mag wezen dan zaag ik twee stukkies op maat als je wilt.

27 okt 2015 17:26 #23 door Oldtimer
Is ook prima
De binnendiameter van de vork  is 35 millimeter, maar hou 2 mm marge.
Maar dan moet er altijd een ring in, vanwege de veer die anders in de bus verdwijnt

27 okt 2015 18:32 #24 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Lengte voorvork
Dikwandige PVC rioolbuis werkt ook prima om bussen van te maken  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

27 okt 2015 18:58 #25 door alain
Beantwoord door alain in topic Lengte voorvork
Is er iemand die weet of het verhogen van de voorspanning invloed hebben op het weggedrag op onverhard enerzijds, of op snelweg anderzijds?
En wat is dan de maximum lengte van het busje dat je bovenaan de veer plaatst?
Is er dan geen risico dat de totale veerweg vermindert?
Is er iemand die de lengte van een totaal ingedrukte veer kent?

Heel wat vragen...

Bedankt,
Alain

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

27 okt 2015 19:10 - 27 okt 2015 19:17 #26 door PimW
De voorspanning bepaald de static sag van de motor. De veren moeten een bepaald gewicht dragen en door de voorspanning te vergroten zakt de motor minder ver in onder zijn eigen gewicht. Voor sag zijn bepaalde richtlijnen (zou ik moeten opzoeken).

Voor een veer geldt: F= -k*x waar F gelijk staat aan het gewicht van de motor maal de gravitatieversnelling (met een compensatie factor vanwege de hoek waaronder de voorvork staat). Het minnetje staat voor de richting.

K is een constante gerelateerd aan de veer (materiaal eigenschap zogezegd) en x is de indrukking (of uitrekking) van de veer.

Vergroot je de voorspanning (door de veer in te drukken) dan neemt F toe. Omdat de massa gelijk blijft komt de motor dus meer omhoog.

De veer kan een bepaalde indrukking hebben, namelijk tot je de windingen tegen elkaar aan drukt. Anderzijds zit er in de constructie van de voorvork een maximum. Welke je eerder tegenkomt durf ik nu niet te zeggen (maar ik gok de veer).
Teveel voorspanning kan als gevolg hebben dat je wiel diepe kuilen niet goed kan volgen.

Streefwaarden voor straatfietsen (voor):
Sag: 30-35mm
Pre-load: 10-35mm
Offroad (voor):
Sag: 60-75mm
Preload: 3-15mm

Maar dat zijn heel globale waarden (uit de suspension bible dat dan weer wel  ;D )

27 okt 2015 19:12 #27 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Lengte voorvork
Hey Oldie,

Toen hyperpro de voorvorkveren aan Herbert heeft geleverd hebben ze een te korte versie besteld.
Kon ik terug om ze om te ruilen..., schijnt vaker te gebeuren. Kan dus zijn dat Marc de goeie lengte heeft en dat ze jou die korte versie hebben verkocht. Heb je idd allebei hyperpro maar wel lengte verschil...

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

27 okt 2015 19:22 #28 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Lengte voorvork

De voorspanning bepaald de static sag van de motor. De veren moeten een bepaald gewicht dragen en door de voorspanning te vergroten zakt de motor minder ver in onder zijn eigen gewicht. Voor sag zijn bepaalde richtlijnen (zou ik moeten opzoeken).

Voor een veer geldt: F= -k*x waar F gelijk staat aan het gewicht van de motor maal de gravitatieversnelling (met een compensatie factor vanwege de hoek waaronder de voorvork staat). Het minnetje staat voor de richting.

K is een constante gerelateerd aan de veer (materiaal eigenschap zogezegd) en x is de indrukking (of uitrekking) van de veer.

Vergroot je de voorspanning (door de veer in te drukken) dan neemt F toe. Omdat de massa gelijk blijft komt de motor dus meer omhoog.

De veer kan een bepaalde indrukking hebben, namelijk tot je de windingen tegen elkaar aan drukt. Anderzijds zit er in de constructie van de voorvork een maximum. Welke je eerder tegenkomt durf ik nu niet te zeggen (maar ik gok de veer).
Teveel voorspanning kan als gevolg hebben dat je wiel diepe kuilen niet goed kan volgen.

Streefwaarden voor straatfietsen (voor):
Sag: 30-35mm
Pre-load: 10-35mm
Offroad (voor):
Sag: 60-75mm
Preload: 3-15mm

Maar dat zijn heel globale waarden (uit de suspension bible dat dan weer wel  ;D )

Hier de vertaling voor simpele mensen ;D
www.anwbmotor.nl/blogs/promotor/zelf-je-vering-afstellen

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

27 okt 2015 19:28 #29 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Lengte voorvork

Zojuist even gecheckt en wat blijkt.

Er is nauwelijks voorspanning, dus de vork veert gewoon helemaal in. Kon de doppen er zonder tegendruk gewoon uitschroeven.
Ik heb er even wat busjes tussen gezet en ziedaar.
De vork is gemeten met de wielen op de grond meteen 3 cm langer. Dus voorspanning bepaald, net zoals Brom en Mirko roepen wel degelijk de hoogte.
Bij wiel van de grond zijn de poten gewoon 90 cm. Voor alle types.
Ik ben dus op zoek naar 7 cm busjes van 34 mm doorsnee. ;D om de boel zo te krijgen zoals het hoort.

7 cm voorspanning en 2,5 cm doorsteken van de vork. ( dit dus voor Hyperpro voorveren )
Allen bedankt voor het meedenken.

Brom en Mirko roepen ook niet zomaar wat ;-)

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

27 okt 2015 23:31 #30 door Oldtimer

Brom en Mirko roepen ook niet zomaar wat ;-)

Hee kanjers, ;) dat weet ik ook wel.

Maar toch weer leuk om een zo blijkbaar simpele oorzaak weer eens ter discussie te stellen.
Maar de veer van Marc en van mij zijn exact hetzelfde. Marc heeft in het voorjaar de boel bij Hyperpro in Apeldoorn opnieuw laten instellen en ik had hierdoor dit verhaal ook kunnen weten.
Hier werd ook geconstateerd dat de bus meer dan 5 cm te kort was.

Shame on me dus.
7 cm bus en 2,5 cm doorsteken was het advies.
Met de bussen van Pim komt het dus uiteindelijk toch nog goed.

28 okt 2015 13:10 #31 door PimW
Mijn busjes zijn 40mm hoog, de AL buis is inwendig 30mm maar uitwendig 40mm.

Heb op dit moment ook geen rvs buis wat zou voldoen. Kan dat alu wel afdraaien maar dan moet ik even een reden verzinnen want voor gebruik van de bank moet ik een project opgeven oid :) ;D

28 okt 2015 15:19 #32 door Oldtimer
Geeft niet Pim,
Niet geschoten.......
uitwendig 40 mm gaat er niet in helaas.
Maar ik heb nog wel alternatieven.

Die busjes van 40 hoog kan ik wel wat mee.
In elk geval weer wat extra vulling.

11 mrt 2016 18:35 #33 door robbing
Beantwoord door robbing in topic Lengte voorvork
even een vraagje...

De vorige eigenaar van mijn Transalp PD10 anniversary heeft 20MM vulbussen in de voorvork gedaan vertelde hij mij. Dit omdat zijn vrouw niet goed bij de grond kon komen. Nu is mijn vraag horen hier dan grotere bussen in? 70mm?

In WPH vind ik meerdere plaatjes. De 1 zegt er zit niks in en de andere spreekt wel van een afstandbus?

Africa Twin CRF1000DCT "18
Transalp XL600V 1994

11 mrt 2016 18:55 #34 door Oldtimer
Dat is geheel afhankelijk van de veren die er in zitten.
De set die ik heb liggen zitten helemaal geen vulbussen in en de veer zelf is ook wat dikker.
Zie hier het verschil.

De zwaardere veer komt uit een PD10 en de lichtere versie uit een PD06
De langere veer heeft dus geen vulbus, terwijl de kortere een vulbus heeft van 7 cm.

11 mrt 2016 21:08 #35 door robbing
Beantwoord door robbing in topic Lengte voorvork
Oke, maar standaard af fabriek zit er bij de PD10 dus wel bussen in van 70mm?

Africa Twin CRF1000DCT "18
Transalp XL600V 1994

11 mrt 2016 21:19 #36 door arne
Beantwoord door arne in topic Lengte voorvork

De langere veer heeft dus geen vulbus, terwijl de kortere een vulbus heeft van 7 cm.

Zijn de veren aan karakteristiek verder uitwisselbaar Marien? Of zit er ook verschil in wegligging tussen de twee?

12 mrt 2016 02:02 #37 door kees
Beantwoord door kees in topic Lengte voorvork
Ze zijn ergens tussen 94 en 96 andere veren gaan gebruiken. Eerdere modellen hadden een kortere veer met een bus erop. Latere modellen hebben een langere vorkvullende veer zonder die opvulbus.

Aan de gewichts-specs is er tussen die 2 PD's verder niks veranderd, dus we mogen aannemen dat een korte-veer-met-bus hetzelfde draagt als de latere lange-veer-zonder-bus.

Mijn '96 AT had origineel een combo van een lange (maar te korte) liniaire veer zoals in de vroege Alpen, maar ipv aangevuld met een vulbus,  een korte dikkere veer er bovenop.

Op Oldtimers eerste foto zie ik een liniaire veer (de bovenste) en een progressieve veer (de onderste). Dat lijkt te impliceren dat de vroegere veer een (te korte) liniaire was, gecompenseerd met een vulbus? En blijkbaar de latere een wel vorkvullende en ook nog eens progressieve? Of, is die laatste een after-market veer...?

De vraag aan Oldie is: hoe stel jij vast dat dit de standaard veren uit resp. een PD06 en een PD10 zijn..?  ::)

Bromz

12 mrt 2016 08:33 #38 door arne
Beantwoord door arne in topic Lengte voorvork

Op Oldtimers eerste foto zie ik een liniaire veer (de bovenste) en een progressieve veer (de onderste). Dat lijkt te impliceren dat de vroegere veer een (te korte) liniaire was, gecompenseerd met een vulbus? En blijkbaar de latere een wel vorkvullende en ook nog eens progressieve? Of, is die laatste een after-market veer...?

Dat dacht ik ook te zien. Dus dan denk ik meteen, als de PD10 progressieve veren als standaard heeft, dan is het het waard om die te wisselen. En als die zonder vulbussen dezelfde, wat slappe, veerkarakteristiek hebben, dan is het misschien interessant om daar een setje vulbussen op te zetten en daarmee je wegligging te verbeteren.

12 mrt 2016 09:20 #39 door PimW
Bussen op een veer vergroot de karakteristiek van de veer niet, enkel de voorspanning.

Daarmee til je de motor wat op en verplaats je je op de curve veerkacht vs. indrukking een omhoog. Lineare veren volgen een rechte curve maar progressieve veren een kromme, waardoor het plaatsen van bussen bij progressieve veren wel eens een veel te harde vering kan opleveren op het eind van de slag.

Over het algemeen kun je je goed aan de voorgeschreven setup houden, daar zit veel denkwerk achter. Als je een setje hebt dat zonder bussen gemonteerd dient te worden ga je er geen superperformance uithalen door er wel busjes in te steken.
Uiteindelijk zijn de veren ook alleen maar om het gewicht van de motor te dragen.

12 mrt 2016 09:28 #40 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Lengte voorvork
hyperpro maakt een veer waarbij de originele bus altijd terug geplaatst moet worden
daarnaast heeft honda 3 type  binnenpotten gebruikt die verschillend in lengte zijn afh van het bouwjaar

wil je het 100 % zeker weten zou ik de poot demonteren

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden