Lengte voorvork

12 mrt 2016 09:46 #41 door arne
Beantwoord door arne in topic Lengte voorvork

Bussen op een veer vergroot de karakteristiek van de veer niet, enkel de voorspanning.

Helemaal mee eens Pim. Maar met het verhogen van de voorspanning verander je daarmee ook wel de effectieve reactie als je rijdt. Dat kan prettig zijn. Waarschijnlijk moet je daar geen 70mm bus bijzetten, want dan wordt het gewoon een soort hardtail aan de voorkant. Maar goed, een beetje meer kan prettig zijn.

Overigens zaten in de Tiger ook bussen, maar met de nieuwe Wilbers veren komen die te vervallen. Dus dat is dan weer afhankelijk van de fabrikant van de veren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2016 10:02 - 25 mrt 2016 19:52 #42 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Lengte voorvork

De vraag aan Oldie is: hoe stel jij vast dat dit de standaard veren uit resp. een PD06 en een PD10 zijn..?


De dunnere veer weet ik voor 100 % zeker. Die komt uit een PD06 van 1995 en is precies hetzelfde als de andere 5 die ik in de hand heb gehad. De standaard veer dus.
De zwaardere versie is idd een progressieve, maar geen hyperpro blijkbaar. Deze zat gemonteerd zonder bussen.
De vulbussen voor hyperpro voor dit type dienen 7 cm te zijn en advies om 2,5 cm door te steken in de kroonplaat.

Zijn de veren aan karakteristiek verder uitwisselbaar Marien? Of zit er ook verschil in wegligging tussen de twee?


Uitwisselbaar, Ja natuurlijk.
Veergedrag  verschilt wel degelijk.Vooral bij kuilen en gaten is de motor veel stabieler met progressief en veert veel minder diep door.
Qua weggedrag merk ik weinig verschil, alhoewel het bochtenwerk wat strakker lijkt.

Als laatste.
Ik heb verschillende veren in de hand gehad en gemonteerd en wat me opvalt is dat er verschillen zitten in lengte. Ook van hyperpro.
Bij de een moet er een 2 cm bus op en bij de ander 7 cm.
Bij sommige veren ( niet progressief) hoeft er weer geen op.
Vraag me niet hoe dat zit, ik constateer dat gewoon

Edit: Na onderzoek:
De dikke veer is er eentje van Hyperpro, maar bedoeld voor een 650.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2016 10:26 #43 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Lengte voorvork
Dat is gewoon hoe het rekensommetje bij de fabrikant uitkomt. De veren worden ontworpen met een bepaalde veerconstante en voorspanning in gedachte. Dat is allemaal gebaseerd en afgestemd op het type motor en gebruik.

Wel of geen bussen heeft enkel met de voorspanning van doen en is afhankelijk van de keuzes die gemaakt worden tijdens het ontwerp proces en wellicht de mogelijkheden wbt realiseerbare veerconstanten, wikkelingen etc.

Een progressief karakter is bijvoorbeeld ook te verkrijgen zoals Brombeer al riep over zijn Twin: stapelen van veren met een andere constante.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2016 10:59 - 12 mrt 2016 11:05 #44 door kees
Beantwoord door kees in topic Lengte voorvork

Helemaal mee eens Pim. Maar met het verhogen van de voorspanning verander je daarmee ook wel de effectieve reactie als je rijdt.


Het is zoals Pim zegt, de veren dragen enkel de motor. Ze regelen de doorhang onder het eigen gewicht en de doorhang onder belasting (met jou erop). De voorspanning op een veer regelt enkel dat de min. en max. doorhang binnen de voorschreven marge blijft. Ga je de motor bijv. beladen, dan kan de voorspanning daarna onvoldoende blijken om de doorhang binnen de marges te houden. De voorspanning verhogen kan dit weer corrigeren. Hier zijn wel grenzen aan. Als je de voorspanning te ver verhoogd om de motor hoog genoeg te houden, kan het zijn dat de negatieve veerweg hierdoor te weinig blijkt. Het kan zijn dat je dan bijv. een zwaardere (sterkere) veer moet plaatsen.

Voorspanning wil enkel zeggen: de doorhang van de motor onder verschillende omstandigheden binnen de voorgeschreven marges houden.

Het is wel zo dat veren van dezelfde lengte en sterkte, gemaakt kunnen worden met een verschillende karakteristiek. Dit is dan wat Arne bedoelt denk ik en waarnaar Pim refereert. Je moet dan een veer plaatsen met dezelfde sterkte, maar een andere karakteristiek.

De schokdemping bepaalt goeddeels mede het daadwerkelijk weggedrag. De dempingskarakteristiek moet worden aangepast aan de veerkarakteristiek. Helaas hebben onze motoren weinig mogelijkheden meegekregen om de demping aan te kunnen passen. De mogelijkheden die wij echter wel hierbij hebben, is varieren in olieviscositeit (dikte) en de luchtkamer (hoeveelheid olie).

 

Overigens zaten in de Tiger ook bussen, maar met de nieuwe Wilbers veren komen die te vervallen. Dus dat is dan weer afhankelijk van de fabrikant van de veren.


Nou ja dat zat ik me dus af te vragen toen ik het topique doornam. Zit die bus erop omdat Honda die veer (een veer met de juiste karakteristiek maar die te kort was) simpelweg op de plank had, of heeft die bus een duidelijke reden? Is dat dan ook de reden dat een aftermarketfabrikant zegt, dit is een goede veer, maar er moet wel een 2cm bus op (want hij komt eigenlijk van de plank en dus geen maatwerk?).

Voorspanning regelen gaat normaal gesproken met millimeters tegelijk. De boel opvullen is zinloos en ik zie geen technische noodzaak hiervoor. Sterker nog, een vulbus van 2 tot 7 cm berooft je van even zoveel veerweg.


Bormz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2016 11:04 - 12 mrt 2016 11:06 #45 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Lengte voorvork
Ik weet dat bijvoorbeeld HK in Tiel veren op maat kan laten maken en dat doen ze in de regel als ze met een aftermarket kitje komen ook. Zij doen een berekening op basis van de motor voor hun neus en laten daar een veer voor maken.

Maar theorie en praktijk gaan niet altijd hand in hand dus ik kan mij bijvoorbeeld best voorstellen dat de verenfabriek niet elke smaak veerconstante en draaddiameter icm een bepaalde spoed kan realiseren. Lengte van de totale veer komt er dan ook nog bij kijken. Zou het ook nog met de luchtkamer te maken kunnen hebben? Een veer neemt namelijk ook ruimte in  ???

Wie belt er ff naar Tiel of Hyperpro of YSS oid?  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2016 19:30 - 12 mrt 2016 19:34 #46 door alain
Beantwoord door alain in topic Lengte voorvork
" een vulbus van 2 tot 7 cm berooft je van even zoveel veerweg. "


Is dit wel juist?

De veerweg wordt bepaald door het verschil tussen de maximale veerkamerhoogte (= niet ingedrukt of onbelast) en de minimale veerkamerhoogte (totaal ingedrukt of maximaal belast).

Zolang (hoogte totaal ingedrukte veer + hoogte bus) kleiner is dan hoogte totaal ingedrukte veerkamer verlies je toch geen veerweg?

Maar het is wel een correcte bezorgdheid, want de veerweg wordt zeker korter als de hoogte van de bus een kritische grens overschrijdt. Meten dus maar!


Alain

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2016 19:39 #47 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Lengte voorvork
bedenk dat er ook de veer van een transalp 650 in kan zitten (heb ik vaak genoeg gedaan om de motor iets omhoog te krijgen voor wat langere mensen
deze is namelijk 2,5 cm langer dan de veer van een 600 transalp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2016 23:21 #48 door kees
Beantwoord door kees in topic Lengte voorvork

bedenk dat er ook de veer van een transalp 650 in kan zitten (heb ik vaak genoeg gedaan om de motor iets omhoog te krijgen voor wat langere mensen
deze is namelijk 2,5 cm langer dan de veer van een 600 transalp


Waarbij ik aanneem dat je daarna de statische en dynamische doorhang hebt gecontroleerd.. Je kunt dit niet straffeloos zomaar doen. Ook al heeft de veer dezelfde sterkte, feitelijk zet je er dan 2,5 cm voorspanning op waardoor de negatieve veerweg wel eens buiten de marge kan komen te vallen.

" een vulbus van 2 tot 7 cm berooft je van even zoveel veerweg. "


Is dit wel juist?

De veerweg wordt bepaald door het verschil tussen de maximale veerkamerhoogte (= niet ingedrukt of onbelast) en de minimale veerkamerhoogte (totaal ingedrukt of maximaal belast).

Zolang (hoogte totaal ingedrukte veer + hoogte bus) kleiner is dan hoogte totaal ingedrukte veerkamer verlies je toch geen veerweg?

Maar het is wel een correcte bezorgdheid, want de veerweg wordt zeker korter als de hoogte van de bus een kritische grens overschrijdt. Meten dus maar!


True  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2016 16:27 #49 door Joost
Beantwoord door Joost in topic Lengte voorvork
Ik heb net Hyperpro progressieve veren in mijn voorvork gestopt en de veren die er bij mij in zaten waren 25 mm langer dan die ik van Hyperpro heb gekregen voor mijn 600 uit 1999. Ik heb Hyperpro gebeld en die zeiden dat ik kennelijk een voorvork van het 2000 model heb. Daar hebben ze een andere veer voor (die 25mm langer is). Ik mocht ze omwisselen of ik kon er een busje van 25 mm op leggen zei Hyperpro, dit zou geen verschil moeten maken in het veer gedrag. Dus heb ik maar even twee busjes van dikwandige pvc buis gemaakt. Ik zal zo even test rijden.

Mijn originele veerlengte: 61cm
Geleverde Hyperpro progressieve veren hebben artikelnummer SP-HO06-SSA010
2,5cm langere Hyperpro progressieve veren hebben artikelnummer SP-FO-0540

Misschien heeft iemand hier iets aan :-)

XL600V PD10 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2016 16:30 #50 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Lengte voorvork

pvc buis

Dat lijkt mij geen goed idee, lijkt mij niet stevig genoeg.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2016 16:33 #51 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Lengte voorvork
Jawel hoor Cas dat gaat wel goedkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2016 16:35 #52 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Lengte voorvork

Jawel hoor Cas dat gaat wel goedkomen.

Ok

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2016 23:07 - 25 mrt 2016 23:11 #53 door kees
Beantwoord door kees in topic Lengte voorvork
Eensch met Pim.


Doch, als de voorvork niet bottomed-out op de pootlengte maar op de gecomprimeerde lengte van de veer, dan kan de PVC uiteenspatten.

Er zijn voorbeelden van poten met teveel olie, waarbij de olie en niet de poot het bottom-out punt is en de dekkap van de binnenpoot eraf gedrukt werd. De olie heeft dan hetzelfde effect als een vulbus die de gecomprimeerde veer langer maakt dan de veerweg die de voorvork biedt.

Kan Hyperpro vertellen wat de gecomprimeerde lengte van jouw veer is..?


Bromz



#bottom-out wil zeggen wanneer de binnenpoot het eind van de veerweg bereikt en de buitenpoot raakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2016 14:26 #54 door Corny
Beantwoord door Corny in topic Lengte voorvork

Ik heb net Hyperpro progressieve veren in mijn voorvork gestopt en de veren die er bij mij in zaten waren 25 mm langer dan die ik van Hyperpro heb gekregen voor mijn 600 uit 1999. Ik heb Hyperpro gebeld en die zeiden dat ik kennelijk een voorvork van het 2000 model heb. Daar hebben ze een andere veer voor (die 25mm langer is). Ik mocht ze omwisselen of ik kon er een busje van 25 mm op leggen zei Hyperpro, dit zou geen verschil moeten maken in het veer gedrag. Dus heb ik maar even twee busjes van dikwandige pvc buis gemaakt. Ik zal zo even test rijden.

Mijn originele veerlengte: 61cm
Geleverde Hyperpro progressieve veren hebben artikelnummer SP-HO06-SSA010
2,5cm langere Hyperpro progressieve veren hebben artikelnummer SP-FO-0540

Misschien heeft iemand hier iets aan :-)


Hallo, ik denk dat ik er wel wat aan heb. Ik heb vrijdag HP veren gekocht en ik kom er niet helemaal uit. Ik heb een PD06 uit 1996, maar er zit (af te gaan op de illustratie in de Haynes manual) een 1995 vork op. Ik denk sowieso niet dat het een 2000 voorvork is. Anyway, de nieuwe HP veer zakt 25mm de poot in. De schroefdop gaat 18mm de poot in. Er is dus 7mm loze ruimte, en dat zal niet de bedoeling zijn.

Mijn vraag:
Als ik nu de 25mm langere HP veer zou plaatsen, zou de bovenkant van de veer op exact gelijke hoogte komen met de bovenrand van de poot. Draai ik de veer dan in met de dop, dan zou er een voorspanning van 18mm ontstaan. Dat klopt aardig met het advies van Paul van Hyperpro in Werkendam om een voorspanning van 15-20mm aan te houden. Is deze redenering juist, of dient de veer boven de poot uit te steken zoals ik elders gelezen heb (en waarmee de voorspanning nog hoger uit zou vallen)?

Wat ik merkwaardig vind is dat Hyperpro dezelfde maat voert voor TA's van zowel vóór als na 1996. Ad schreef hierboven al dat HP veren levert waarbij de originele bussen gemonteerd dienen te worden. Helaas heb ik geen originele bussen in mijn vork. Eerder in deze draad las ik dat een originele bus 40 mm lang zou zijn. Om op de hiervoor genoemde voorspanning van 18mm uit te komen, zou ik echter een bus van 25mm moeten hebben, alleen zie ik geen mogelijkheid om dat zelf keurig op die lengte af te zagen, als ik al aan een geschikte 34mm dikke pijp kan komen. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een passende veer.

@Ad: Jij schreef in deze discussie: "bedenk dat er ook de veer van een transalp 650 in kan zitten (heb ik vaak genoeg gedaan om de motor iets omhoog te krijgen voor wat langere mensen deze is namelijk 2,5 cm langer dan de veer van een 600 transalp".
Is dat dezelfde veer die Joost hierboven noemt: "2,5cm langere Hyperpro progressieve veren hebben artikelnummer SP-FO-0540"?

Vriendelijke groeten,
Cor



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2016 17:32 #55 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Lengte voorvork
Bij mij waren de originele veren ongeveer 4cm langer dan de progressieve veren die ik er nu in heb. Dat komt overeen met de bussen die erin zaten van 4cm. Die bussen heb ik er nu dus uitgelaten. De nieuwe veren komen net aan de rand en worden voor gespannen door de doppen. Hij rijdt geweldig met de nieuwe veren. Mijn veren zijn van Hagon (gekocht via Waffie/Ad).

Antwoord op jou vraag: Je moet wel enige voorspanning hebben. Dus die veren van HP kunnen er priema in. De voorspanning is dan gelijk aan de 18mm van de dop. Dit zou voldoende moeten zijn. Het advies van HP lijkt mij juist.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2016 18:46 #56 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Lengte voorvork
Zorg ook dat het vorkolie peil wordt aangepast op 17,5 cm. ( standaard veren is 12,5 )

Vorkpoten ook 2,5 cm doorsteken.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2016 21:27 #57 door Corny
Beantwoord door Corny in topic Lengte voorvork
Bedankt voor jullie reactie Oldtimer en Mirko. Ben vanmiddag even zoet geweest met busjes maken. Om aan de rand te komen heb ik 2 busjes van 25mm gemaakt. Doppen 18mm erin gedraaid en de boel gemonteerd. Gek genoeg, zelfs al steek ik de poten niet door, heb ik het idee dat de fiets lager staat dan eerst. Overigens vind ik het vreemd dat je veren koopt van 150 euro speciaal voor jouw motor, en dat je dan zelf nog busjes moet improviseren???

Zometeen eerst nog even kijken waarom het voorwiel nu aanloopt. Lijkt wel of de snelheidsmeter niet goed zit. Ik hoop straks nog even te kunnen rijden.

Groeten!
Cor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2016 21:35 #58 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Lengte voorvork
Als jij een setje veren koopt die in de voorvork horen die jij hebt dan zul je inderdaad geen busjes bij moeten maken.

Het kan wel zijn dat het de bedoeling is dat je de bussen moet monterne die origineel in de voorvork zitten, als je die niet hebt ja daar kunnen ze bij Hyperpro weinig aan doen.

Maar, als je twijfelt moet je even met hyperpro bellen. Jij weet wat je gekocht hebt en zij weten wat ze verkopen. Moet je er samen toch uit zien te komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2016 22:01 #59 door kees
Beantwoord door kees in topic Lengte voorvork
Even over de voorspanning, zie mijn eerdere uitgebreide post hierover.

De voorspanning is niet hoeveel mm. je de veer indrukt door de dop op de binnenpoot te draaien. Immers, we hadden gezegd dat veren een eigen karakteristiek hebben. Bedenk, je hebt lineaire veren. Maar ook progressieve. Ze gedragen zich anders.

De veervoorspanning regelt de mate van doorhang van de motor, onder het eigen gewicht en onder het rijdergewicht, in mm. Wat je doet is, voor de voorkant, het wiel van de grond te halen en de afstand te meten vanaf hart wiel-as tot onderkant bovenste kroonplaat.

Daarna doe je dezelfde meting met de motor op zijn wielen. Het verschil tussen de 1e en 2e meting moet ergens tussen 35 en 45mm liggen. Of zoiets. Is het minder, dan is er teveel voorspanning. Is het veel meer, dan is er te weinig voorspanning.

Doe meting 2 daarna nog eens met jou op de motor. Het verschil met meting 1 mag dan niet meer zijn dan 70 tot 110 mm. Of zoiets. Is het minder maar meting 1 en 2 zonder jou erop waren eerder wel goed, dan is de veer te sterk. Is het veel meer, maar meting 1 en 2 waren eerder wel goed, dan is de veer niet sterk genoeg.


Ik vind dat er maar een hoop geprutst word in veren en demperland. Ga alsjeblieft naar een specialist een lááát het doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2016 23:45 #60 door Corny
Beantwoord door Corny in topic Lengte voorvork
Zojuist een proefritje gemaakt. Had net geregend, dus durfde niet vol door de bocht, maar het voelde vertrouwd. Misschien wel zo vertrouwd, dat ik eigenlijk niet veel verschil merk, maar dat kan nog komen.

Mtja @Brombeer, laten doen... de verenboer in casu (Hyperpro Werkendam) verzekerde mij dat het een eenvoudige klus was, veertje eruit, veertje erin, dus ga ik daar op af. Anyway, goed verhaal over het bepalen van de voorspanning. Ga ik morgen even voor zitten/staan.

@PimW: Hyperpro zit gelukkig op een steenworp van mijn thuis, zaterdag rijd ik wel even langs, dan hoor ik het wel. Moet goed komen inderdaad.

Iedereen bedankt voor het reageren!!

Cor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden