Lengte voorvork

25 apr 2016 01:34 - 25 apr 2016 01:41 #61 door kees
Beantwoord door kees in topic Lengte voorvork

Mtja @Brombeer, laten doen... de verenboer in casu (Hyperpro Werkendam) verzekerde mij dat het een eenvoudige klus was, veertje eruit, veertje erin, dus ga ik daar op af.

Neuj Cor, ik bedoel jou niet. Jij betaalt enkel voor een bepaalde prestatie. De prestatie in dit geval, is het leveren een product/dienst op basis van kennis en vaardigheid.

Het is verder totaal onbelangrijk of een fabrikant de juiste lengte/sterkte veer gebruikt, dan wel een kortere van de plank haalt met een bus erop, of progressief wil zijn door te stapelen of een te lange zachtere veer of bla bla bla.

Het bepalen van de juiste veersterkte/karakteristiek voor het tegelijkertijd 'dragen' van 1) de motor en 2) de motor met jouw erop is waar het om draait. Dus: 1) hoeveel mm zakt de motor in onder het eigen gewicht en 2) hoeveel zakt die totaal in met jou erop.

NB: De sterkte van de veer kan omhoog/omlaag aangepast moeten worden aan rijgedrag en/of doel. Denk hierbij aan grof bochtenwerk/onverhard rijden/springen e.d.

Deze boys zijn blijkbaar zo zeker van hun zaak, dat de zo een setje van de plank trekken en het nog niet eens zelf willen doen. Wat een hoogmoed..

Ik zou het leuk vinden als jij daar naar terug gaat en zegt: 'ik heb gedaan wat je zei, maar ik heb het gevoel dat ik het misschien niet goed doe'. En dan laat je hen het oplossen waar jij bij staat.

Als het dan komt tot een 'alstublieft meneer, hier is uw motor terug', dat jij dan aan het meten gaat met ze.

- meting 1): totale vorklengte met het wiel van de grond.
- meting 2): zelfde meting, met motor op de wielen >> meting 1) minus meting 2) ~~ 35 - 45mm.
- meting 3): zelfde meting, maar nu met jou erop >> meting 1) minus meting 3) ~~ 70 - 110mm.

Vallen de metingen naar boven of naar beneden buiten deze waarden, dient de voorspanning naar boven of naar beneden aangepast te worden (indien mogelijk). Is het desondanks niet mogelijk om binnen de marges van meting 2) en meting 3) te blijven, dient andere sterkte veer geplaatst te worden.

Dit geldt onverkort ook voor het bepalen van de sterkte/type achterveer, hoewel de marges daarvoor andere waarden hebben. Daarbij kan ook nog gevarieerd worden in hoeveel gewicht je naar voren dan wel naar achter gebracht wil hebben. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met doel, persoonlijke zithouding en/of rijstijl.

Veren bepalen voor een standaard situatie is relatief makkelijk, want, volgt redelijk vast omschreven voorwaarden. Demping, dáár begint het feest..

Wiki-time  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2016 14:51 #62 door Corny
Beantwoord door Corny in topic Lengte voorvork
Ga ik doen Brombeer, ik houd jullie op de hoogte!

Thanks

25 apr 2016 20:55 #63 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Lengte voorvork
Cor heeft wel een punt wat betreft het kopen van veren en het passen in de motor, waarvoor je ze koopt.

Ik heb behalve voor mijn Alp al voor veel motoren andere / progressieve veren gekocht.

Die pasten altijd perfect. Een keer moesten er bussen in, maar die werden ook aangegeven en kon ik erbij kopen.

Met de Alp was voor mij de eerste keer dat de lengte niet gelijk was en je zelf maar moet kijken hoe je dat met bussen oplost.

NB: Goede uiteenzetting van Brombeer

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.065 seconden