De banden toch weer

02 mei 2016 22:23 #1 door TransAlpGhost
De banden toch weer werd gestart door TransAlpGhost
Hoi Sinds kort rijd ik met een setje contintrail attack 2 onder mijn TA 650

De geschiedenis is dat ik het vertrouwen in de orginele bridge stone echt kwijt was
Ik ben toen overgestapt op de heidenau k60 scout, heb daarna de snowtex en daarne 2 setjes k60 scout versleten. Top band
Ik wilde nu wel eens wat meer een weg band omdat ik nu alleen maar asfalt verwacht, en toen kwam er hier een setje voorbij...

Nu is de conti ta een band met lovende recenties. Bij droog weer is dat in mijn geval ook zo. Maar het regent best vaak, en wat is die band (achter) dan dood eng. Ook heb ik een zwabber, ( zoals ik in een varadero draadje las, ik ken die van de k60 en ach ik tel het bij het karakter op, maar ik had wel meer rust en grip bij nat wegdek verwacht.

Vraag: welke banden spanning met deze band rijden jullie mee?

Deelt iemand de ervaring bij nat wegdek van makkelijk uitbreken en bij nat de bocht op een beangstigende manier invallen?

Of

Balhoofd was met het plaatsen van de banden nog goed

Prolink/achter veer heb ik nooit echt goed gekregen maar veroorzaakt dit zo een verschil tussen droog en Nat?

Mijn mening is nu dat de scout middelmatig scoort maar wel voorspelbaar en dat de conti bij zon veel beter en bij regen echt veel slechter presteerd. Oja wel beduidend zuiniger is de motor nu wel.


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2016 23:14 #2 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic De banden toch weer
Duidelijk verhaal mbt de conti

Ik dacht dat het de battle wing was, maar er speelde waarschijnlijk meer maar in de emotie schrijf ik bridge stone af. Ik vond de grip van de voorband bij nat wegdek echt onvoorspelbaar maar het was dan wel mijn eerste setje banden ooit

Op mijn Alp 650 heb ik de laatste jaren altijd Bridgestone Battlewings gehad. Heel enkel met nat weer een klein uitstapje achter, maar dat lag meer aan mijn rijstijl. Welke bedoel jij met originele Bridgestones .... de Trailwings? De Trailwing vond ik een verraderlijke band, met name op een nat wegdek.

Conti's onder mijn auto vind ik al niks, ik waag me er niet eens aan onder mijn motor. Maar das persoonlijk natuurlijk.


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 11:00 #3 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic De banden toch weer


Vraag: welke banden spanning met deze band rijden jullie mee?


Onze 650 had dezelfde banden. 2.2bar voor, 2.4bar achter. Nooit lager dan 2bar, nooit hoger dan 2.5bar.

Wat bedoel je met het stukje dat je achterveer en prolink nooit echt "goedgekregen" hebt?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 12:39 #4 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic De banden toch weer
Top de spanning ga ik zo maken voorbereiding experiment.

Ik heb ooit de hyperpro veren gemonteerd.
De voorkant was echt een giga verbetering. Achter niet. Maar omdat ik alleen zonder koffer of met top koffer en ook en duo met volle koffers rijd kan ik niet kiezen waar ik op afstel. Een heel uitgebreide demper zou misschien de beste maar ook de allerduurtse oplossing zijn.(Een tweede motor heb ik ook al overwogen)

Naja ik zou gewoon eindelijk eens bij hyperpro langs moeten gaan


Onze 650 had dezelfde banden. 2.2bar voor, 2.4bar achter. Nooit lager dan 2bar, nooit hoger dan 2.5bar.

Wat bedoel je met het stukje dat je achterveer en prolink nooit echt "goedgekregen" hebt?


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 13:43 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic De banden toch weer
Je moet zeker eens bij hyperpro langs gaan, ik heb namelijk wel de duurste demper met alles erop en aan maar ik draai er zelden aan terwijl ik ook alleen en met duo / bagage rijd. Ik zou een volgende keer ook niet meer kiezen voor zo'n uitgebreide demper.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 15:22 #6 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic De banden toch weer
Dit had ik niet verwacht... interresant

Je moet zeker eens bij hyperpro langs gaan, ik heb namelijk wel de duurste demper met alles erop en aan maar ik draai er zelden aan terwijl ik ook alleen en met duo / bagage rijd. Ik zou een volgende keer ook niet meer kiezen voor zo'n uitgebreide demper.


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 17:04 #7 door Cas
Beantwoord door Cas in topic De banden toch weer

Ik zou een volgende keer ook niet meer kiezen voor zo'n uitgebreide demper.

+1
Mooi spul zo'n dure demper en gaat een leven lang mee omdat alle slijtageonderdelen te vervangen zijn. Je moet de demper dan echter wel regelmatig een servicebeurt laten geven en dat kost een paar centen. Je kunt dan net zo goed regelmatig een nieuwe goedkopere demper kopen. Verder is het de vraag hoeveel mensen met zo'n dure demper de veervoorspanning, compressie en preload precies goed hebben staan. En ook al ga je dan naar een verenspecialist die alles precies goed afstelt zodat alle zaken precies goed staan hoelang duurt het dan voordat de demper een beetje druk gaat verliezen en het dus allemaal niet meer precies goed staat.

Wat die zwabber betreft kan ik alleen namens de Varadero spreken. Ik heb meest met de Michelin Pilot Road gereden en nu de Conti Road Attack 2 EVO. Die zwabber was bij mij erg aanwezig vanaf ongeveer 120 km/u.
Een aantal zaken gedaan en toen was/leek het allemaal veel minder. Een paar dagen naar Frankrijk geweest en verschillende zaken eens uitgeprobeerd en ik kom toch tot de conclusie dat de Conti's zo strak als een lier door de bocht gaan en veel vertrouwen uitstralen maar op hoge snelheden zou ik voor de Dero toch voor de Michelins gaan. Met de Conti's blijft de Dero een beetje zweverig aanvoelen op hogere snelheden. Overigens ben ik naar Frankrijk gegaan met de originele voorvorkveren i.p.v. de Hyperpro's (ik vind die best wel stug) en ik ga ook nog een beetje experimenteren met de bandenspanning, die is bij mij 2.5 en 2.9.
Eens kijken of het beter kan want eerlijk gezegd bevallen die Conti's wel op mijn favoriete weggetjes. Nat wegdek zou ik niet weten, dan ga ik altijd rustig door de bocht.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 18:03 #8 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic De banden toch weer
Ik heb de zwabber bij stap voets en 90 km ongeveer. Tot 140km durf ik wel. Maar ik rij nooit echt autobahn afstanden

Die achterdemper opmerkingen zijn erg interessant. Dus toch twee motoren in de toekomst  ::)

In de regen rij ik ook voorzichtiger. Maar nu valt de motor fiets steeds om heb ik het idee. Vooral bij bochten binnen de bebouwde kom dus met een snelheid van 30-50 km/uur

Maar de banden spanning ga ik zoals Arjen schrijft regelen

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 18:09 #9 door Cas
Beantwoord door Cas in topic De banden toch weer

Maar nu valt de motor fiets steeds om heb ik het idee.

Dat "omvallen" had ik heel erg met de Pilot Road 3. Niet meer met de Pilot Road 4, die zijn erg neutraal. De Conti Attack is iets minder neutraal dan de MPR4 maar ik vind het op lagere snelheden heerlijke banden. Het kan ook te maken hebben met de instellingen van je achterdemper.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 18:16 #10 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic De banden toch weer
Ik ga er het beste van maken... en ook nog eens naar de achter veer en demper kijken.
Maar er komen vrij snel weer vertrouwde banden onder... Of misschien toch nog een experiment... De K76 van heidenau

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 18:20 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic De banden toch weer
Sjongejonge wat een wijsheden.

Een goede schokbreker met alle toeters en bellen eraan bied je: hogere kwaliteit, vervangbaarheid van onderdelen (is inderdaad serviceable) en meer afstelmogelijkheden.

Dat afstellen doe je per situatie 1 keer. Niemand zit continu aan die knoppen want we zijn niet aan het racen en ook wisselen we niet om de haverklap van gewicht. Je stelt de motor af op het gewicht van de motor, van jou en eventuele bagage. Je kunt er dan nog voor kiezen te finetunen op je rijgedrag en wat je lekker vind.
Bijvoorbeeld in de motorcross word er afgesteld afgaand op de condities op de baan (harde of zachte ondergrond, knippen of spring bulten etc).

Bij de standaard schokbreker heeft meneer Honda een berekende(maar vaak verkeerde) gok gedaan en kun je enkel de veervoorspanning of veer sterkte beinvloeden. Een emulsie demper geeft je daar al een mix van in-uitgaande demping bij.
Toeters en bellen geven je een preload adjuster etc bij.

Elke demper is onderhevig aan slijtage en moet in die zin service hebben. De originele unit is een wegwerp exemplaar omdat hij niet pen kan om opnieuw gevuld te worden (het kan overigens wel). Een emulsie demper moet ook onderhoud hebben evenals een fancypants unit.

Een goede aftermarket unit kost je 300 euro voor een goedkope, dan 500-600 voor een emulsie en 1000+ voor alles erop en eran. Maar een service beurt kost je 150-200 euro? Ik laat de rekensom aan jullie over.

Als je niet zeker bent over het afstellen van je vering moet je naar de specialist gaan want dat is wat het is, een specialisme. Er word nogal eens onderschat hoe sterk rijgedrag met verkeerde afstelling samenhangt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 20:33 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic De banden toch weer

Ik heb de zwabber bij stap voets en 90 km ongeveer. Tot 140km durf ik wel. Maar ik rij nooit echt autobahn afstanden

In de regen rij ik ook voorzichtiger. Maar nu valt de motor fiets steeds om heb ik het idee. Vooral bij bochten binnen de bebouwde kom dus met een snelheid van 30-50 km/uur


Als ik dit zo lees heb jij echt een probleem in je motorfiets of tussen je oren
de conti tralattack is gewoon rete strak op een transalp  die band is rond en dan bedoel ik echt rond en dat kan schrikken zijn

maar een zwabber bij stapvoets.. ja wat moet ik daar aan toevoegen

andere motorfiets misschien ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 21:12 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic De banden toch weer

Sjongejonge wat een wijsheden.


:)

..de conti tralattack is gewoon rete strak (op een transalp)


Lekker..  :)

..die band is rond en dan bedoel ik echt rond en dat kan schrikken zijn


Dus met die band wat meer gas erop houden na insturen zodat de oprichtende kracht van gas erop, de omvalkracht van de ronde band neutraliseert. En als gas erop te vlot is, voetrem erbij.

Maar daar hebben we het ook al es over gehad  :P


Maar een zwabber bij stapvoets, wat bedoelt Cas of Ghost met een zwabber, zwabbert het stuur, of alles achter het stuur? Of zwabbert een band?

Wat is zwabber? Of swabber?  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 22:41 #14 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic De banden toch weer


Dus met die band wat meer gas erop houden na insturen zodat de oprichtende kracht van gas erop, de omvalkracht van de ronde band neutraliseert. En als gas erop te vlot is, voetrem erbij.

Maar daar hebben we het ook al es over gehad  :P


ja dat snap en doe ik zeker, de echt langzame bochten kan ik ook echt wel, maar bij het ingaan van de bocht ben ik tussen mijn oren bang dat ik plat ga, en bij de bocht verlaten breekt de band uit als ik gas geef zoals ik dat gewend ben, keep in mind, ik heb het over een nat weg dek!

Maar een zwabber bij stapvoets, wat bedoelt Cas of Ghost met een zwabber, zwabbert het stuur, of alles achter het stuur? Of zwabbert een band?
Wat is zwabber? Of swabber?  ::)


swag of zwabber  ;)

maar ik bedoel het stuur

Als ik dit zo lees heb jij echt een probleem in je motorfiets of tussen je oren

dat zou kunnen, vooral die oren verdenk ik zelf

dat kan schrikken zijn


dat zal het dus wel zijn

maar een zwabber bij stapvoets.. ja wat moet ik daar aan toevoegen

andere motorfiets misschien ;D


dat wat ik karakter noem ik heb er geen last van, het is wel een symtoom en ik dacht dat het aan de vorige banden te wijten was

Sjongejonge wat een wijsheden.

ik citeer dit om dat ik je verhaal verder duidelijk vind behalve

Dat afstellen doe je per situatie 1 keer. Niemand zit continu aan die knoppen want we zijn niet aan het racen en ook wisselen we niet om de haverklap van gewicht. Je stelt de motor af op het gewicht van de motor, van jou en eventuele bagage. Je kunt er dan nog voor kiezen te finetunen op je rijgedrag en wat je lekker vind.
Bijvoorbeeld in de motorcross word er afgesteld afgaand op de condities op de baan (harde of zachte ondergrond, knippen of spring bulten etc).


ik reed woon werk solo, dan op en neer met spullen(3 koffers en een tas met haar pak) naar mijn vriendin en dan met vriendin en spullen naar een uitje, dan heb ik in 4 dagen tijd een volledig andere bepakking, dus ik zou juist wel een makkelijk volledig verstelbare kunnen gebruiken.

ik heb nu een kind en een auto dus de afwisseling is wat minder, ik kan dus gaan tweaken op mij met een 40 kg op de buddy als compromis


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 22:57 #15 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic De banden toch weer

Sjongejonge wat een wijsheden.

Een goede schokbreker met alle toeters en bellen eraan bied je: hogere kwaliteit, vervangbaarheid van onderdelen (is inderdaad serviceable) en meer afstelmogelijkheden.


Toeters en bellen is niet hetzelfde als hogere kwaliteit en vervangbaarheid van onderdelen, de veer en materiaal van de demper zijn bij de demper van 500 hetzelfde als bij die van 1000. de preload adjuster en regeling in en uitgaande demping drijven de prijs op maar niet de kwaliteit. en bij een hyperpro van 500 euro zijn de onderdelen net zo vervangbaar als bij die van 1000 euro. tot zover wat wijsheden ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 23:20 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic De banden toch weer

maar ik bedoel het stuur


Ah ok jij bedoelt zwabberen. Of, Swabberen. Ik ken alleen de Engelse term 'shimmy'. Dan gaat je stuur schudden (oscillatie).

Hou me nu even ten goede. Shimmy is een onbalans die zich uit in het voorwiel (waar uiteindelijk je stuur aan vast zit) maar waarvan de opwekkende kracht origineert aan de achetrkant. Doorgaans komt dit door te weinig druk op het voorwiel omdat bijvoorbeeld de achterkant te zwaar is. Het voorwiel kan dan uit balans raken, maar door de ronddraaiende beweging van het wiel wil deze terug naar het centrum waarna het weer uit balans gebracht word enz. enz. Het kan zo erg worden dat de krachten elkaar steeds verder versterken en dan ga je uiteindelijk op bek.

Maar, een zachte achterband kan ook shimmy ook veroorzaken, of te zware lading te ver achter de achteras. Verminderde grip van de band. Of een te los balhoofdlager. Of speling in de achterwielophanging..

Controleer de achterkant. Veervoorspanning achter verhogen. Gewicht dichter en lager bij het centrum plaatsen. Of een stuurdemper plaatsen.

ik reed woon werk solo, dan op en neer met spullen(3 koffers en een tas met haar pak) naar mijn vriendin en dan met vriendin en spullen naar een uitje, dan heb ik in 4 dagen tijd een volledig andere bepakking, dus ik zou juist wel een makkelijk volledig verstelbare kunnen gebruiken.

ik heb nu een kind en een auto dus de afwisseling is wat minder, ik kan dus gaan tweaken op mij met een 40 kg op de buddy als compromis


Bear in mind dat er geen veer bestaat die een dergelijk grote draag-tolerantie heeft.

Plaats een veer die voldoet aan de meest voorkomende belading. In die situaties zal de motor redelijk naar wens presteren. Val je te ver naar boven of naar onder buiten de de draagkarakteristiek van de veer, zul je het verminderde rijgedrag voor lief moeten nemen.

de preload adjuster en regeling in en uitgaande demping drijven de prijs op maar niet de kwaliteit


Jaaaamaar die veer draagt alleen maar jou en je motor. Meer doet dat ding niet. Ok, iets genunanceerder is het wel, er zijn veren van de zelfde gewichtscategorie, maar met een andere karakteristiek (gedraging). Die keuze ligt dan in het verlengde van beoogd gebruik (sport-toer-allroad-dubbele tafels springen). Maar, meer doet die veer niet. Hij draagt enkel jou en je motor. Dom ding.

Maar dan de demping. Daar gaat het feest beginnen. Demping is alles. Demping is heer en meester. Hoe meer toeters en bellen, hoe beter.

Lees je maar eensch in over hoe het inwendige van een achterdemper kan worden aangepast om het dempingsgedrag te beinvloeden.


Het is de demper die het duur maakt.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 23:29 #17 door Cas
Beantwoord door Cas in topic De banden toch weer


Lees je maar eensch in over hoe het inwendige van een achterdemper kan worden aangepast om het dempingsgedrag te beinvloeden.


www.rotechsupport.nl/main_techniek.htm#Olie

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 23:32 #18 door Cas
Beantwoord door Cas in topic De banden toch weer
Toch komen ook jouw banden zeer goed uit de testen Ghost, ook op nat wegdek maar als je veel over dit onderwerp leest op internet dan doen bepaalde banden het op het ene type motorfiets erg goed en op het andere type motorfiets erg slecht.
www.testmotor.nl/getest/langeduurtest-co...-2-allroad-motorband

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 23:39 #19 door PimW
Beantwoord door PimW in topic De banden toch weer

Toeters en bellen is niet hetzelfde als hogere kwaliteit en vervangbaarheid van onderdelen, de veer en materiaal van de demper zijn bij de demper van 500 hetzelfde als bij die van 1000. de preload adjuster en regeling in en uitgaande demping drijven de prijs op maar niet de kwaliteit. en bij een hyperpro van 500 euro zijn de onderdelen net zo vervangbaar als bij die van 1000 euro. tot zover wat wijsheden ;)


Voornamelijk de uitspraak van Cas over de servicable units (met en zonder toeters  :) ) tegenover niet-servicable units doel ik op. Maar zoals Brom al zei, de toeters maken dat de demping beter te regelen is en dus de gehele unit beter af te stellen is op de mens (=hogere kwaliteit).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 23:40 - 03 mei 2016 23:45 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic De banden toch weer

Lees je maar eensch in over hoe het inwendige van een achterdemper kan worden aangepast om het dempingsgedrag te beinvloeden.

www.rotechsupport.nl/main_techniek.htm#Olie


Helemaal onderaan, nummertje 5. Bijvoorbeeld. Dat kan alleen bij de dure dempertjes  :)


Maar goed, moraal van het verhaal, naar weggedrag kan vele oorzaken hebben. Alleen als alle componenten samen functioneren binnen elkaars voorwaarden en grenzen zul je een prettig rijgedrag ervaren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.268 seconden