De banden toch weer

03 mei 2016 23:42 #21 door PimW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 23:45 #22 door Cas
Beantwoord door Cas in topic De banden toch weer

Voornamelijk de uitspraak van Cas

Die Cas toch altijd met die onzin die hij altijd uitkraamt C:-)

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 23:48 #23 door kees
Beantwoord door kees in topic De banden toch weer

Ook leuk: Racetech's Suspension bible



Mjam!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 07:45 #24 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic De banden toch weer

Voornamelijk de uitspraak van Cas over de servicable units (met en zonder toeters  :) ) tegenover niet-servicable units doel ik op. Maar zoals Brom al zei, de toeters maken dat de demping beter te regelen is en dus de gehele unit beter af te stellen is op de mens (=hogere kwaliteit).


Maar al je theoretische wijsheden voorkomen dan niet dat je met een lowtech thais dempertje strand in Verweggistan en het ding dan in zijn geheel moet vervangen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 08:34 - 04 mei 2016 08:45 #25 door PimW
Beantwoord door PimW in topic De banden toch weer
Ben alleen baas over eigen portemonee Tuur en ik zeg niet dat je voor het duurste MOET gaan, maar roep niet dat dat minder goed is dan een cheapo unit. :)

Overigens is die YSS ook volledig uit elkaar te halen en zijn onderdelen gewoon te vervangen. Maar dan moeten die onderdelen wel in Kazachstan te krijgen zijn en daar knelt de schoen.
Het mooie is dat je dan in principe met een nieuw o-ringetje geholpen bent.
Dat we ipv onderdelen een nieuwe, aangepaste unit opgestuurd kregen hoor mij niet over klagen :)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 09:10 #26 door kees
Beantwoord door kees in topic De banden toch weer
Daar heeft Tuur wel een punt.

Ik had het geluk dat mijn WP-dempert pas in Australie ging lekken, in de bewoonde wereld dus. Ik had er nooit over nagedacht dat dat wonderding zou kunnen verslijten. Ik wist niet eens dat dat ding open kon. Nou is Oz best groot dus hulp is al snel een paar dagen rijden. Op een dag was alle olie eruit en ik kon het deinen alleen stoppen door mijn benen als vervanger aan te bieden. Dan is de dichtsbijzijnde WP-dealer op 2500km in Cairns een best end deinen  :)

Maar, zoals je een brandstofpomp onder je zadel schuift, kun je ook de internals en die druppel olie voor de demper mitnehmen. Want zo'n demper schroef je simpelweg uit elkaar en de te vervangen onderdeeltjes passen in je handpalm. In de demper hoort daarnaast stikstof, maar ordinaire lucht doet-ie het ook prima op. Dat hebben ze ook wel in Verweggiestan  :)

Maar laten we ons beperken tot de meest voorkomende omstandigheid, rijgedrag dicht bij huis. De mensen hier hebben geen lekke demper maar klagen ondanks de overvloed aan kennis, materiaal en mogelijkheden over het rijgedrag van de motor.


Wees blij dat je hier de luxe geniet dat je in een handomdraai een andere band kunt uitproberen. Ik liet een TW opsturen naar Pakistan en ik heb een paar uur in de bloedhitte moeten steggelen over de invoerrechten of het nou ging om een brommer- of een loaderband  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 10:31 #27 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic De banden toch weer

Als ik dit zo lees heb jij echt een probleem in je motorfiets of tussen je oren
de conti tralattack is gewoon rete strak op een transalp  die band is rond en dan bedoel ik echt rond en dat kan schrikken zijn

Mee eens.
Heb al gunstig 2 sets Conti's gekocht van mensen die er niet mee overweg konden, waarom is me een raadsel...
Op nat wegdek: oke, dan doe ik ook iets kalmer aan in de bocht want je weet maar nooit....
Maar bij droog wegdek kun je tot het uiterste gaan met die Conti's, ik heb vertrouwen in die banden.
Mijn '99 PD10 Transalp heeft progressieve voorveren van Wilbers en achter zit de originele demper op die ook nog eens op een comfortabele zachte stand staan ivm inveren bij het opstappen omdat ik klein ben en daarmee ook niet erg lange benen heb. Geen problemen met wegligging of whatever
Gas erop gooien en doen denk ik...

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 14:29 #28 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic De banden toch weer
Samengevat:

- bandenspanning controleren
- veerinstelling achter laten controleren (en voortaan proberen eraf te blijven)
- knieen tegen de tank en hoofd controleren

Veel verder dan alles wat hierboven staat kan je denk ik niet rekenen onder zinnig advies. Het is allemaal al vrij lastig te beoordelen zo via internet. Voor hetzelfde geldt ben jij zo'n halve gare in 't nat  ::)

Overigens gok ik dat niet, omdat je op veel mindere banden kennelijk geen probleem had. Kenmerk van die andere banden die je noemt, is dat ze véél minder rond zijn. Het zou dus heel goed zijn dat het een kwestie van wennen is...

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 18:05 #29 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic De banden toch weer
Mooi samen gevat in een actielijstje. Met het mooi weer ben ik de grenzen aan het verkennen, en de banden kunnen idd veel. Zelf bij negatieve wegverkanting, duidelijk beter dan de k60.
Dank voor alle opmerkingen! Aan iedereen.

Ik zou haast gaan zitten wachten op de regen ???

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 18:13 #30 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic De banden toch weer
Vaak zit het tussen de oren hoor dat weg glijden bij nat wegdek, merk ik ook aan mezelf, als ik achter een andere motorrijder aan zit in de regen heb ik ineens veel meer grip dan dat ik alleen rij

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 18:19 #31 door Cas
Beantwoord door Cas in topic De banden toch weer
Het zijn in ieder geval niet je banden, dat is zeer onwaarschijnlijk.
Hier nog een stukje tekst van internet geplukt:

De nieuwe band reageert anders dan je oude versleten band, heeft een ander patroon en een andere constructie. Bovendien is een nieuwe band stijver dan een oude. De nieuwe band heeft een ronder loopprofiel, een ander contactvlak en andere afschuinhoek dan het versleten patroon van je oude band. Ook zal een nieuwe band anders reageren in combinatie met de reeds bestaande band. Bovendien zit er een soort beschermlaagje op een nieuwe band die behoorlijk glad kan zijn. Door de band rustig in te rijden, raak je gewend aan het gevoel van de nieuwe band en de combinatie van beide banden, zodat je na het inrijden beter in staat bent optimale grip te creëren bij hoge snelheden, flink accelereren en soortgelijke situaties.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 20:24 #32 door kees
Beantwoord door kees in topic De banden toch weer
Vergeet ook de invloed van je eigen verkramptheid niet.

De meesten kennen wel het effect van een onwennige duo-passagier.


Maar dan zit je in het nat en je bent benauwd, doe je het zelf  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 21:22 #33 door Cas
Beantwoord door Cas in topic De banden toch weer

De meesten kennen wel het effect van een onwennige duo-passagier.

De bekende zak aardappelen die vlak voor de bocht ook nog eens uitgebreid om zich heen gaat kijken?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 21:29 #34 door kees
Beantwoord door kees in topic De banden toch weer

Ja die.

Maar, als je nou eenmaal geleerd hebt dat duo's zo kunnen reageren, laat je je er toch niet meer door misleiden?

Mijn meisje zat achterop gewoon in dr rugzak te rotzooien. Of weet ik wat ze deed.


Zo ook rijden in de nattigheid. Of, in blubber of zand. Je niet laten misleiden. Gewoon rijden  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 21:32 #35 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De banden toch weer

De bekende zak aardappelen die vlak voor de bocht ook nog eens uitgebreid om zich heen gaat kijken?


Tja daarom rij ik het liefst alleen. Niet alleen dat ze altijd verkeerd hangen, maar ik voel me nooit vrij met iemand in mn nek ;-)
Vooral als ze een beetje bang zijn is het een ramp, maar moet eerlijk zeggen dat ik zelf achterop ook niet zon held ben.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 21:37 #36 door kees
Beantwoord door kees in topic De banden toch weer
Vaak doen. Vertrouwen. En de ander ook láten rijden. Wij sliepen bij mekaar achterop  ::)


Lekker ook, die tetjes tegen je rug  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 21:45 #37 door Cas
Beantwoord door Cas in topic De banden toch weer

Lekker ook, die tetjes tegen je rug  :)

Als ik stevig in de remmen ga Brombeer ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 22:45 - 04 mei 2016 22:48 #38 door kees
Beantwoord door kees in topic De banden toch weer

Als ik stevig in de remmen ga Brombeer ;D


Als ze je echt leuk vind, krijg je dat van haar zonder dat je er met je rem om moet vragen  :))


Maar goed, de issue word nu gesplitst in: is er een mechanische oorzaak aan te wijzen, of is Pukkie nou gewoon gek?

Ik zou dan voorstellen: laat een ruim ervaren ander, zelf goed bekend met jouw type motor, een poosje met jouw motor rijden. Feedback in de vorm van second opinion.


Ik denk dat Ghost gewoon last heeft van oscillatie als gevolg van doorgaans zware last aan de achterkant. Mogelijk is de veervoorspanning daar te laag. Dat is simpel te meten en ook in recente topiques aangekaart:

- meet met achterwiel van de grond, de afstand van hart achteras tot onderkant... whatever, knipperlicht (meting 1).
- belaadt de motor onder de meest voorkomende last, en met jezelf er ook op.
- en doe dezelfde meting nog eens (meting 2).

Meting 1 minus meting 2 moet tussen 35 en 55mm zijn. Of zoiets.

Het zal me niet verbazen als die uitkomst 120mm of nog wel wat meer is  ::)


Daarnaast, hoe verder en hoe hoger naar achter de belading, hoe groter het hefboom-effect van die belading. Je kunt er prima mee rijden, maar neem genoegen met het veranderde weggedrag. Ook dat, hier eerder al aangekaart.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 22:47 #39 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De banden toch weer
Heb er altijd moeite mee gehad (niet met die tetjes natuurlijk ;)), maar wel met zelf achterop zitten.

Ga liever zelf met 100 km/uur door een bocht dan achterop met 50 km/uur

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 23:05 #40 door Cas
Beantwoord door Cas in topic De banden toch weer

Als ze je echt leuk vind, krijg je dat van haar zonder dat je er met je rem om moet vragen  :))

Na 20 jaar latrelatie vind ik haar nog steeds leuk Brombeer, maar net als Mirko vind ik dat plakken niet zo leuk. Ze drukt dan met haar helm tegen mijn helm aan en ik ervaar dat als erg irritant :o

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden