Motortje loopt niet lekker door.....

05 juni 2016 21:33 #1 door The Headless Horseman
Motortje loopt niet lekker door..... werd gestart door The Headless Horseman
Ik had al een tijdje last dat de motor niet lekker meer doortrok op hogere toerentallen en bovendien het verbruik nogal hoog lag.
De carbs waren voor zover ik me herinner nog steeds het 1e setje en na pakweg 230K zal daar het beste ook wel af zijn.

Vandaar de carbs een week of 2 terug maar eens gewisseld voor een gebruikt setje. Montage ging eigenlijk probleemloos en de motor startte daarna ook prima. Vandaag had ik pas tijd voor een proefritje, maar kwam er al snel achter dat hij niet helemaal lekker loopt.

Bij deellast gaat het prima, lekker alert op het gas, maar vanaf wat hogere snelheden, pakweg 60-70km/u houd de motor enorm in bij flink gasgeven  :(
Hij komt met moeite aan 90-100km/u en dat gaat gepaard met erg inhouden en knallen.

Eea klinkt als flink brandstof tekort.

De 1e verdachte was dan ook de brandstofpomp, té weinig opbrengst dus. Maar nadat ik even een bypass in elkaar geknutseld had om de pomp te omzeilen gaf dat geen verbetering.
Vanaf pakweg half -> vol gas houd de motor vreselijk in.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Bijdewee: het gaat om een Alp met AT650 blok, Alp 600 carbs en een Mikuni vacuümpomp vanwege de AT tank.
Luchtfilter is niks mis mee, luchtslurf en toebehoren zit goed, geen lekkage bij de inlaatrubbers (remmenreinigertest gedaan)

Bedankt vast  :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2016 21:39 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Heb je de carbs nog eerst eens goed gereinigd voordat je ze gemonteerd hebt ?
Mijn eerste gedachte is nl. een verstopte sproeier...

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2016 21:48 #3 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Met de oude carbs exact hetzelfde probleem?
Chokeplunjers mee gewisseld?

Indien ja, dan lijkt het een ontsteking(vervroeging) probleem.


Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2016 22:09 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
@Rob: setje carbs komt bij Marien vandaan en als ik me goed herinner zijn ze ultrasoon gereinigd. Marien zal nog wel reageren hier  :)

@Jan F: met de oude carbs had ik idd ook wel dezelfde verschijnselen, maar veeeeeeel minder erg als nu  :-\
Vervroeging komt vanuit de CDI's toch? Is daar wat aan te meten / aan te passen / afregelen dan?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2016 22:44 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Motortje loopt niet lekker door.....

Vervroeging komt vanuit de CDI's toch? Is daar wat aan te meten / aan te passen / afregelen dan?


Nee.


Half tot vollast komt van je hoofdsproeiers, waarbij de hoogte van de gasnaald (hoeveel gas je geeft) bepaalt hoeveel brandstof wordt doorgelaten. Bij 3/4 gas en verder staat hij zo hoog dat hij zo'n beetje alles uit de hoofdsproeiers doorlaat.

Als de hoofdsproeiers verstopt raken (vaak gom) krijg je zo'n gedrag. Te arm in dat gedeelte.

Je zou het in elke willekeurige versnelling ook moeten merken zodra je dat toerengebied bereikt. In 1 ook dus..


Maar een rotte cdi geeft ook zo'n gedrag. Kun je die uitlsuiten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2016 23:10 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motortje loopt niet lekker door.....
En mocht je er na de carburateurs en CDI niet uitkomen kun je nog een stapje verder kijken naar de pick-up spoelen. Die kunnen ook gek doen als er bijvoorbeeld een haarscheurtje in de behuizing zit.

Niet meteen verdachte nr. 1 maar mag je niet zomaar uitsluiten.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2016 23:13 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Het is ook idd in élke versnelling Brom  :-\

De CDI's kán ik eigenlijk wel uitsluiten ja, ik weet maar al te goed hoe een brakke CDI aanvoelt  ;) en dit is anders....
Maar ik heb nog een reserve liggen, of anders uit de 2e Alp, dus kan wel een keertje wisselen voor de zekerheid.

Als ik weer tijd heb zal ik de carbs er effe afhalen, openschroeven en bekijken  :)
Héle boeltje in de Forte laten weken, zou dat afdoende moeten zijn?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 00:24 #8 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Motortje loopt niet lekker door.....
René,

Al gekeken naar vacuumslang van de vacuumpomp? Soortgelijke problemen gehad, bleek vacuumslang poreus >> geen goed vacuum.

Gr Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 00:52 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Het lijkt zo simpel.

Je hebt enerzijds een aantal componenten in rij die de brandstofvoorziening regelen en daarnaast een rij elektrische.

Je hebt gesleuteld aan de carbs dus gaat de aandacht als eerste daarnaar uit. Pim keek naar een elektrische. Je zei dat de vorige carbs dat ook al een beetje hadden, nu is het ineens veel erger.

Bij brandstoftekort zie je vaak dat onbelast (stilstaand) de toeren wel worden gehaald, maar belast (rijdend) niet meer. Simpel omdat er rijdend meer brandstof nodig is door gewicht, rol- en luchtweerstand.

Brandstoftekort geeft dit beeld. Punt. Kan zijn dat de carbs gewoon niet genoeg geven (wat ik opperde) of de carbs krijgen niet genoeg aangeleverd (wat Jan opperde). Je zult iedere component in de brandstoflijn moeten controleren op werking, en uitsluiten. Bedenk dat valse lucht (na de carb), relatief óók een brandstoftekort oplevert. Spuit wat remmenreiniger langs de rubbers op het moment dat hij gaat sputteren.

Een rotte cdi, pick-up spoel, bobine of bougie (elektriek, zoals Pim aangeeft), kunnen echter een dergelijk beeld opleveren. Ook die componenten kun je testen om ze uit te sluiten. Cdi kun je wisselen zei je. Begin ook daarmee.

Je kunt gewoon op een papiertje de componenten in rij opschrijven. En daarna afvinken. Begin met de benzinekraan: komt er voldoende brandstof uit? En dan elke volgende stap verder.


Succes, René  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 13:05 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Thanx allemaal  :)

Papier is uit  ;) Even het lijstje hier maken:

Brandstof:
- benzinekraan(en): vorige x met de carbwissel de garage nog 'blank'  ;D dus ik denk dat daar het probleem niet zit.
- vacuumslang: is vrij recent vernieuwd, dus niet poreus, maar zal ik nog checken.
- brandstofpomp: al met een bypass getest en geeft hetzelfde beeld, dus zou het probleem niet moeten zijn.
- inlaatrubbers: al getest met remmenreiniger, toerental gaat niet omhoog, dus geen lek daar.
- luchtfilter en slurf: controleren.
- carbs: uit elkaar schroeven en alles checken / reinigen.

Elektriek:
- CDI's
- bobine's + bougiekabels
- bougies
- pick-up spoel

Vergeet ik nog wat?

Grtz,
René



TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 14:20 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Carbs zijn inderdaad ultrasoon gereinigd en mocht je behoefte hebben om er alsnog een andere op te zetten heb ik die nog voor je liggen.
Ik ben er van overtuigd dat er geen vuil of gom meer in de carbs zit.
Als het effect niet is veranderd ten opzichte van de vorige carburateur, kun je dit als oorzaak uitsluiten.


Krijg ook het gevoel dat je het in het elektrische gedeelte moet zoeken.
Verder kun je wanneer je de originele kraan erop hebt zitten ook de vacuüm verkeerd aansluiten.
Geeft ongeveer hetzelfde effect.





PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 17:44 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Kraan die er op zijn tank zit zijn van het type alles of niks, zonder membraan.

De ontsteking is een complex geheel. Het kan volgens mij ook nog in het startonderbreker circuit zitten, een rotte schakelaar die op toeren aan/uit gedrag vertoond.
Dat kan ook zoiets veroorzaken maar zou ik niet mee beginnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 18:36 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Motortje loopt niet lekker door.....

Carbs zijn inderdaad ultrasoon gereinigd


Zijn ze los geweest van elkaar, Oldtimer? >> synchroon.


Ik had vroeger es een 500F viercilinder lijn. Die gingen heel snel van synchroon af. Daar bleef je mee bezig. Eerste symtoom: in de (hele) hoge toeren rauw lopen en sputteren.


Erbij op je lijstje: synchroon  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 19:55 #14 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Motortje loopt niet lekker door.....

.....en bovendien het verbruik nogal hoog lag.

......Eea klinkt als flink brandstof tekort.


Misschien dan wel een brandstof overschot.
Heb je de chokeplunjers mee vervangen?

Groet, Jan

(Vervroeging=Cdi probleem en was al beantwoord)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 21:34 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motortje loopt niet lekker door.....

Zijn ze los geweest van elkaar, Oldtimer? >> synchroon


Niet van elkaar geweest maar zoals je weet is synchroniseren geen overbodige luxe.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 22:58 #16 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Was een mooie avond om even wat te prutsen en testen, dus dat ook maar gedaan  :)

Omdat gevoelsmatig het probleem begonnen is met de installatie van de AT tank dat maar even uitgesloten.
Ik heb de standaard tank van de 2e Alp gehaald en die even geplaatst. Gaf geen verbetering  :(

Daarmee kunnen iig wél de brandstofkranen en -pomp en de vacuumslang uitgesloten worden lijkt me!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 22:58 #17 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Luchtfilter er nog even uitgehaald, ziet er prima uit!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 23:00 #18 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Luchtslurf en aansluitingen naar de carbs gecontroleerd, ziet er ook goed uit.

Bovendien nóg een x getest met remmenreiniger op de inlaatrubbers, maar hij gaat geen toertje harder lopen  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 23:02 #19 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Vervolgens de CDI's gewisseld met de 2e Alp en weer een rondje gereden, maar ook dát maakt geen verschil, dus die kunnen we ook uitsluiten.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 23:05 #20 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Daarna de bobines + bougiedoppen gewisseld met de andere Alp, wéér een blokje om, maar nog steeds geen verbetering  :(

Nog even per cilinder 1 bougie er uitgehaald. Ze zijn wel wat donker, maar niet vettig.  Wat vinden jullie?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.092 seconden