Motortje loopt niet lekker door.....

11 juni 2016 17:08 #41 door kees
Beantwoord door kees in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Heb je die ringetjes ook weer terug onder de naalden gedaan bij de carbwissel?

Die ringetjes zorgen dat de hoofdsproeier iets eerder word aangesproken en dus bij alle gasstanden (behalve statio) iets rijker staat om de hoeveelheid lucht bij 'gas bij' de accomoderen.


Zijn de carbhuizen wel gelijk? M.a.w. zorg dat je dezelfde set gasschuiven monteert, ringetjes onder de gasnaalden (bedenk dat gasnaald en - buis bij elkaar horen) en stop 'jouw' sproeiers in de nieuwe carbs.


Hou wel even bij wat je dan uitwisselt, in case je terug wilt  :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2016 19:43 - 11 juni 2016 19:52 #42 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Motortje loopt niet lekker door.....

Nee sowieso bij perslucht weg blijven. +1 met V-Twin.

NOOIT in je carb blazen. Je blaast zó het vacuum membraan om zeep. Daarnaast zitten er minuscuule dingetjes in en carb waarvan je het bestaan op die manier ook nooit meer zult weten. 


Duh.  :o

Ook al heb je een sproeier in de hand, je blaast hem zó tussen je vingers uit.


Hoeveel open deuren kan je intrappen?

"wegblijven bij perslucht" vind ik echt complete onzin. Sproeiers en naalden zijn meestal van messing en kunnen echt wel tegen een beetje perslucht. Voorzichtigheid is altijd geboden met kleine onderdeeltjes.

Misschien iets minder analyseren, beetje nadenken en niet zo druk maken om gevaren die er niet zijn?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2016 20:40 #43 door kees
Beantwoord door kees in topic Motortje loopt niet lekker door.....

Nou ja, mijn ervaring is gebaseerd op praktijk.


Jij mag je van mij een status aparte aanmeten hierin, zolang de rest het maar niet doet  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2016 23:28 #44 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Motortje loopt niet lekker door.....
als je er op googled zijn er toch heel veel mensen die perslucht gebruiken bij het reinigen van carbs. dat je niet met 8 bar tegen een dun rubber membraam moet spuiten lijkt vrij logisch, maar sproeiers en ander metaal spul lijkt mij ook geen probleem. dus +1 met Arjen

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2016 00:14 #45 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Motortje loopt niet lekker door.....

Nou ja, mijn ervaring is gebaseerd op praktijk.


Jij mag je van mij een status aparte aanmeten hierin, zolang de rest het maar niet doet  ;D


Nee hoor, zeker niet. Feit is, dat als je het toch uit elkaar hebt liggen, dat perslucht door sproeier en naald echt een klusje van 10s is ... met een héél goede kans op verbetering. Veel sneller weer rondsnorren dus... maar... ieder z'n ding :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2016 10:03 #46 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Mocht je materiaal nodig hebben Rene om mee te experimenteren heb ik nog verschillende gasschuiven liggen.
Mocht de carb niet bruikbaar zijn neem ik hem gewoon terug. Heb eventueel nog wel een andere maar die is uitgerust met gasklep sensoren.
Snap ook niet hoe de verschillende schuiven erin zijn gekomen, maar kan zijn dat een van de membramen ooit lek is geweest.
Heeft wel op een blok gezeten wat normaal liep, dus geen rara dingen gemerkt.

Ik hoor het wel van je,



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2016 10:35 - 12 juni 2016 10:44 #47 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Hé Marien  :). Ik neem jou niets kwalijk hoor, kèn beuren hè  ;D. Kennelijk is de combi van deze carbs / mijn blok geen gelukkige  :-\ Zou ook zómaar nog kunnen dat het hélemaal niet aan de carbs ligt, we prutsen vrolijk verder! Dank voor je aanbod iig  8)

Oh, en mocht ik onverhoopt toch met de GS naar het jubileumweekend moeten komen, geven we jou gewoon de schuld  ;) ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2016 11:01 #48 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Ik had ook zo'n mikuni vacuumpomp maar niks anders dan problemen met inhouden bij gasgeven. Blijkt die pomp via de vacuumleiding niet in orde. Bij afdoppen van die leiding richting inlaat cilinder en volle tank zodat de zwaartekracht de benzine in de carb brengt ging alles helemaal ok. Nu een andere pomp gemonteerd en probleem is opgelost. Wat ik maar wil zeggen, heb je dit al eens getest? Mogelijk staat het in dit topic al en heb ik erover heen gelezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2016 11:37 #49 door kees
Beantwoord door kees in topic Motortje loopt niet lekker door.....

Ergens hier heb ik gepost over controle van de pomp-opbrengst.


Aan de andere kant, niet teveel analyseren hoor, Headless  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2016 11:41 #50 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Maar ik bedoel niet de pomp opbrengst maar bijv lekkage via de vacuumaansluiting op de pomp waardoor ik er een soort aan uit effect had bij verschillende toerentallen. Ik zou daarom gewoon eens testen zonder de pomp :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2016 11:44 #51 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motortje loopt niet lekker door.....

De 1e verdachte was dan ook de brandstofpomp, té weinig opbrengst dus. Maar nadat ik even een bypass in elkaar geknutseld had om de pomp te omzeilen gaf dat geen verbetering.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2016 11:52 #52 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Ah kijk :). Dus toch overheen gelezen :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2016 12:01 #53 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Mbt perslucht en carburateurs.
Ik denk dat we wat langs elkaar heen praten.

Natuurlijk kan je perslucht prima gebruiken bij losse onderdelen van je carburateur. Puntje is alleen dat je de handel wel goed moet vasthouden. Beter is echter toch eerst weken, wat Rene nu ook doet en van voorzichtig met een steker doorsteken / ragen
Er zijn volksstammen die rustig de spuit op allerhande kanalen zetten van een gemonteerde carburateur en dan vreemd opkijken als vervolgens e.e.a. naar de k..ten is.

René het zou zo maar kunnen dat het en en en is.
Op hoogte met hogere temperaturen rijden met een vacuumpomp geeft vaker problemen. Je zou de pomp eens open kunnen maken om te kijken of die inwendig niet vervuild is en of het membraan wel helemaal oké is.
Bij verder zoeken zo ik dus altijd ff blijven uitgaan van een bypas constructie om evt samenloop zoveel mogelijk uit te sluiten.
Heb je al eens de gasschuiven en naalden van je eigen set geprobeert in de set van Marien? Incl de extra ringetjes?

Je schreef dat je eerder een bypas/rechtstreekse verbinding had gemaakt met een volle tank.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2016 13:11 #54 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Yep, éérder idd al een bypass gemaakt om buiten de brandstofpomp om te werken en dat geen ander beeld.
Plan is wel om nog even een apart brandstoftankje in elkaar te knutselen wat rechtstreeks op de carbs kan. Dat werkt ook wat makkelijker met testen, dan iedere keer die lompe Tank er op zetten  :)

Vanmorgen even wat gedaan aan de oude carbs. Uurtje bezig geweest om de vastgerotte choke-plunjer er uit te krijgen, maar is gelukt! De bastard gaf zich gewonnen  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2016 21:55 #55 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Vandaag ook maar weer eens begonnen. Eigenlijk gisteren al maar toen was ik nog met voorvork en cockpit bezig tot ik dit zag:



Vandaag dus originele alp vork weer geplaatst en de carburateur verwijderd. Heb ook die andere erbij gepakt en beide uit elkaar gehaald.
Sproeiers zijn 128/38 achter en 130/38 voor. Bij allebei hetzelfde. bij de ene gingen gasschijven niet zo soepel maar verders ook inwendig geen verschil Qua veerlengte zoals bij jouwe Headless. Heb die ene opzij gelegd en heb de ander helemaal schoon geblazen met remmen reiniger. Sproeiers eruit en ook met remmen reiniger (Action, kost geen drol) door geblazen. Daarna gasnaalden eruit gehaald en ook alles schoongespoten. Ringetjes die precies onder de naald passen heb ik niet gevonden tussen al mijn zooi, dus zelf maar ringetjes gemaakt van Boterhamzakjes afbind draadjes. (zonder het witte plastic uiteraard) het scheelt maar minimaal, maar toch proberen. Alles weer gemonteerd en even op de parkeerplaats proef gereden. EN?...
De motor reageert als een raket en trekt volledig door. Parkeerplaats is niet zo groot dus kon niet verder dan z'n 2 opschakelen. maar goed, motor houd vooralsnog nu niet in. En dat was voor deze arbeid wel het geval. ;D
Morgen eens kijken op de dijk wat er dan gebeurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2016 22:08 #56 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Hi Bill  :) Balen van je voorvork  :(. Maar fijn dat hij weer goed lijkt te lopen  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2016 22:08 #57 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
@Brombeer & V-Twin: de extra ringetjes had ik idd niet overgeplaatst in het 2e setje carbs, vergeten eigenlijk  :-[
Verder ook nog niks geëxperimenteerd met de diverse gasschuiven, naalden en sproeiers.

Intussen heb ik de oude carbs weer in elkaar gezet en gemonteerd. De gasschuiven lopen weer soepel en komen ook goed terug. Vanavond de motor even laten lopen en een poging gedaan te synchroniseren, maar ik twijfel of ik het goed doe  :-\ Mezelf maar even inlezen hierover!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2016 23:55 #58 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Nog net ff een update. Vandaag proefgereden. Motor trekt goed door tot 7000 toeren daarna grijpt de begrenzer in lijkt het. Denk dus te weinig brandstof. Andere sproeiers heb ik niet dus probeer ik het maar eens met een andere uitlaat. Nu zit er de Hongaarse open pijp op, dus morgen eens kijken met een wat meer gedempte. Denk dus dat de combinatie, K&N filter zonder slurf op luchtfilterhuis, open uitlaat ringetjes onder de naald al wel schelen maar toch nog te weinig brandstof bij hoge toeren. Toch Brombeer?
Dus René,ik zou de ringetjes wel weer terug plaatsen en zorgen dat je cabs dezelfde veren op de gasschuif hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juni 2016 17:57 #59 door kees
Beantwoord door kees in topic Motortje loopt niet lekker door.....

Yep, éérder idd al een bypass gemaakt om buiten de brandstofpomp om te werken en dat geen ander beeld.


Ik vind dat geen betrouwbare test. Ik heb es met een bypass (AT) gereden vanuit Namen naar NL omdat de pomp ermee uitschee. Op zwaartekracht met een volle tank kwam ik niet boven de 110 uit. Brandstoftekort.

Maar ik bedoel niet de pomp opbrengst maar bijv lekkage via de vacuumaansluiting op de pomp waardoor ik er een soort aan uit effect had bij verschillende toerentallen.


Maar dat beinvloedt direkt de pomp-opbrengst. M.a.w., als de pomp meer dan voldoende brandstof ophoest, dan mag je veilig aannemen dat datgene dat ervóór in de lijn zit, voldoende goed werkt.

@Brombeer & V-Twin: de extra ringetjes had ik idd niet overgeplaatst in het 2e setje carbs, vergeten eigenlijk  :-[


Mja. Die ringetjes. Je hebt een 650cc blok met een sproeierbezetting voor een 600. Waarschijnlijk heeft die monteur om die reden die ringen onder de naald geplaatst. Alleen, in de hele hoge toeren tot aan vollast, kom je dan tekort. Maar, dat toerengebied kom je niet snel (ik niet), dus die ringen zijn dan op zich een prima lapmiddel.

Een brommertje van 50cc heeft ook gewoon een carb met sproeiers en zonder die ringen kom jij dus theoretisch voor 50cc brandstof tekort. Eigenlijk hadden je sproeiermaten aangepast moeten worden (naar die van/of die van de 650cc).

Intussen heb ik de oude carbs weer in elkaar gezet en gemonteerd (..) Vanavond de motor even laten lopen en een poging gedaan te synchroniseren, maar ik twijfel of ik het goed doe 


Synchroniseren heb je meet-apparatuur voor nodig. En een haakse schroevendraaier met een PH2-bit.

Maar, je kunt ze heel aardig krijgen door de opening van de gaskleppen af te stellen met een voelermaat. Dus, voelermaat om-en-om onder de gaskleppen prikken en de synchroon stelschroef draaien zodanig dat de weerstand voor elke gasklep ongeveer gelijk is. Je kunt ook de stationair stelschroef steeds wat verdraaien voor fijn afstelling. Begin maar, je begrijpt vanzelf wat ik bedoel! Als je ooit kleppen succesvol hebt gesteld, dit is niet anders. En daarmee moet die motor echt al heel fatsoenlijk lopen. Dit is een statische begin-afstelling.

Verder kun je heel goed horen of de motor iets beter of iets minder gaat lopen als je aan de synchroon schroef draait. Zowel met verhoogd als verlaagd statio toerental zul je wisselingen goed merken. Zorg dat je lucht mengselschroeven allebei even ver staan uitgedraaid (basisafstelling, zie wph).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juni 2016 18:18 #60 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Motortje loopt niet lekker door.....

Maar, je kunt ze heel aardig krijgen door de opening van de gaskleppen af te stellen met een voelermaat. Dus, voelermaat om-en-om onder de gaskleppen prikken en de synchroon stelschroef draaien zodanig dat de weerstand voor elke gasklep ongeveer gelijk is. Je kunt ook de stationair stelschroef steeds wat verdraaien voor fijn afstelling.


Als je hier een dun koperdraadje voor gebruikt, bv uit een electradraad, kun je dit op deze manier al vrijnauwkeurig krijgen.
Draadje net vast laten lopen onder de eerste gasklep dmv de stationair afstelling, andere gasklep moet dan hetzelfde staan.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden