Motortje loopt niet lekker door.....

14 juni 2016 20:24 #61 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Haakse schroevendraaier is voor een alp niet nodig, sync schroef zit bovenop. Vandaar dat gekke gaatje in de ducthouse.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juni 2016 23:48 #62 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
@Brom: dank voor je uitleg over de carburatie icm die extra 50cc. Zó snap ik het ook  :)

Experimenteren met andere sproeiers etc is op dit moment (nog) niet aan de orde. Ik wil 'm gewoon weer aan het lopen hebben zoals altijd, dan ben ik voorlopig tevree  8) Rest komt eventueel later nog wel eens.

Vwb de brandstofpomp: ik heb niet alleen met een bypass getest, maar óók met een originele Alp tank er op die gewoon met een vacuumgestuurde kraan werkt. Beide met gelijk resultaat, dus ik heb nog steeds geen verdenkingen richting de pomp!

Dank ook aan Jan F. voor de suggesties vwb de synchronisatie! Maakt eea weer wat duidelijker  8)
Mijn wph is wat dat betreft niet zo heel helder  :-\ Dat gaat uit van Honda testapparatuur en dat heb ik natuurlijk niet.

Ik heb een Twinmax tot mijn beschikking en daar zou het heel goed mee moeten lukken. Maar in het verleden heb ik de gaskleppen ook al eens gewoon op 'zicht' gelijk afgesteld, met acceptabel resultaat  8)
Lastig vind ik wel dat slechts de minste druk met de schroendraaier op de stelschroef al weer een afwijking geeft  :(

Wat is nou een goede volgorde?
- luchtmengselschroeven gelijk afstellen (2,5 omwenteling uit)
- stationair toerental bijregelen
- stationair synchroon stellen
- synchroon controleren/stellen bij verhoogd toerental (ong 2.500tpm)
- stationair toerental evt weer bijregelen

Klopt dat zo? Aanvullingen & commentaar welkom  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2016 18:57 #63 door kees
Beantwoord door kees in topic Motortje loopt niet lekker door.....

Lastig vind ik wel dat slechts de minste druk met de schroendraaier op de stelschroef al weer een afwijking geeft 


Ja dat is nou eenmaal zo. Een klein beetje gas geven en de hendel terug laten schieten zet het linksysteem terug in haar gewillige positie. Je kunt het linksysteem tussen de carbs even smeren van tevoren.

Wat is nou een goede volgorde?


- kleppen stellen. Als je de klepspeling verandert, verander je daarmee het vacuum. Nou is dat minimaal, maar in feite moet je na iedere daadwerkelijke klepstelsessie, het synchroon checken. Als je het niet synchroon krijgt, zit er mogelijk teveel verschil in klepspeling tussen de 2 cilinders.

- luchtmengselschroeven gelijk afstellen (2,5 omwenteling uit)

Die blijven bij synchro buiten beschouwing als je meters gebruikt. Je meet namelijk het vacuum veroorzaakt door de stand van de gaskleppen als gevolg van de aanzuigkracht van de zuigers. Ook al zou de motor op 1 cilinder of enkel de startmotor lopen, de drijfstangen zitten op dezelfde krukas en daarmee hebben beide carbs vacuum als gevolg daarvan. Ter referentie. Maar, wel check


- stationair toerental bijregelen check
- stationair synchroon stellen check
- tussentijds steeds even gas geven om het linksysteem te laten zetten
- synchroon controleren/stellen bij verhoogd toerental (ong 2.500tpm) check
- stationair toerental evt weer bijregelen check


Zoals je bij luchtmengsel afstellen af en toe even moet rijden om de motor af te laten koelen voor een betrouwbaar resultaat, bij synchro hoeft dat niet. Je stelt puur en alleen de gasklep positie af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2016 21:39 #64 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Dank voor de aanvullingen Brom  8)

Vanmiddag had ik weer effe tijd  :)
- Kleppen weet ik, maar zijn slechts een paar duizend K geleden gedaan, dingen verlopen nauwelijks, dus niet gecontroleerd/gesteld.
- Pilot screws heb ik niets aan gedaan, bij mijn carbs zijn ze factory-set en afgedekt met een prop.
- Stationair toerental afgesteld.
- Met de Twinmax vond ik lastig  :-\ dus synchroon gesteld op gevoel/gehoor bij stationair.
- Daarna weer synchroon gesteld bij 2.500tpm.
- Stationair toerental bijgeregeld.

Tóch ook nog even de Mikuni vacuüm-brandstofpomp er af gehad en open gemaakt. Ding ziet er van binnen keurig uit, geen vuil/roest etc, dus weer dicht gemaakt en gemonteerd.

Tank er even op en korte proefrit gemaakt. Liep prima eigenlijk  :)

Daarna de kappen er ook maar weer op en langere proefrit van ong 20km gemaakt.
- er zit nog steeds een lichte aarzeling in bij plotseling gas open, maar veeeeeel minder dan met het 2e setje carbs. Hij trekt er iig wel doorheen.
- ik heb 'm even doorgetrokken naar 140, dat was ook de max snelheid  :-\ maar dan houd hij zo iedere 2 à 3 seconden effe in  :(
- bij een meer acceptabele snelheid (ivm de noppen) van ong 100 km/u heeft hij dat inhouden niet.
- brandstofverbruik is nog niets van te zeggen, dat komt na een dagritje wel.

Echt tevreden ben ik nog niet, maar ik ben het effe zat, hij is iig redelijk rijdbaar zoals hij nu is, dus eerst maar eens het NTT doen  :)

Bedankt allemaal zover voor de steun het meedenken  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2016 08:37 - 18 juni 2016 08:40 #65 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Motortje loopt niet lekker door.....
René heb je al eens een half flesje Dry Fuell van Wynn's in je tank gegooid?
Als ik lees wat je nu allemaal hebt gedaan dan zou ik dat als laatste optie nog eens doen.
Dergelijke klachten zijn vaak een combinatie van en, en, en,en!

Wat was er lastig om te synchroniseren met de Twinmax? Stonden zo a-synchroon dat je geen goed beeld kreeg? Of wat het omdat iedere aanraking van de stelschroef een forse reactie in de balans gaf? Dat laatste is inderdaad zoals Brom al aan gaf te verhelpen door af te stellen bij 2.500 tpm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2016 11:24 - 18 juni 2016 15:27 #66 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Een andere kijk op de zaak:

Check de aarde en contacten etc. van de bobine's eens. En misschien is je vlotter niveau te laag.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2016 14:04 #67 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
@V-Twin: ik heb Wynn's Injector Plus Cleaner gebruikt. De sproeiers een nachtje laten weken in het spul en de rest heb ik nu in de tank gemikt.

Idd vwb de Twinmax, de waarde schommelde nogal => lastig aflezen dus  :-\
Ze stonden niet heel slecht hoor. Op gehoor is het m.i. ook prima te doen  :)

@Len-Tour: da's nog wel een goeije opmerking Lennert! Het zou iig wel een brandstoftekort bij vol gas kunnen verklaren. Bij kortstondig gas open zou je eigenlijk mogen verwachten dat de voorraad in de vlotterbakken dat wel opvangt.
Controle op vlotterniveau bewaren we voor de volgende keer  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2016 20:51 #68 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Ook nog even aan het klooien geweest. Eerst nieuwe voorvork van Twin gestoken en toen K&N luchtfilter vervangen voor papieren. Test: Motor liep stationair goed. Maar doortrekken in middengebied niet. FF volgas houden tot hij boven 6000t/m kwam toen trok ie wel door. Maar doorschakelen zelfde probleem en bij gas dicht en weer open reageert ie slecht.
Thuis weer K&N filter er in en DB killer vervangen voor een iets meer gesloten uitvoering. Proefrijden. Beter maar nog niet optimaal. door trekken tot 135 in 4e gaat echter wel vlot (5e vergeten) Dus resumerend. In hogere toeren wil het allemaal wel nu maar het midden gebied stottert ie nog wat. En dat is nou net het gebied waar ik meestal in rij.  ;D  Toch maar op de zwarte alp naar het NTT.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2016 21:05 #69 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Mocht het allemaal niet lukken William dan heb ik nog wel een transportmiddel voor je beschikbaar.

Maar dan alleen als je er zuinig op bent  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2016 00:09 #70 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Motortje loopt niet lekker door.....

Mocht het allemaal niet lukken William dan heb ik nog wel een transportmiddel voor je beschikbaar.

Maar dan alleen als je er zuinig op bent  ;)

JA, leuk mag ik de maagdelijkheid verbreken van je project? Ik ga wel voor de XXL versie offroad ;D ;D ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2016 08:26 #71 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Oei, dan komt er veel modder op.
Maar beloofd is beloofd. ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2016 21:11 - 21 juni 2016 21:14 #72 door Ron76
Beantwoord door Ron76 in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Mss een stomme opmerking van mij. Maar mijn alp liep een stuk beter na dat ad en ik de zijstandaart schakeling doorverbonden hadden. Bij mij was de cdi gammel en de zijstandaard schakelaar dito. Het lijkt erop dat de massa te weinig was om de cdi lekker te laten werken en te goed om ze helemaal niet te laten werken. Dit heb je natuurlijk zo geprobeerd door onder het zadel even de twee van de drie aansluitingen door te verbinden met een paperclip of iets safe er door een draadje met twee smalle steekstekkers. zelfs met de digitale cdi s liep mn motor niet lekker. Daarna liep die als een trein?.
Mss is vonk  doorslag van je bougiekabels ook nog een optie?

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden