Motortje loopt niet lekker door.....

06 juni 2016 23:08 #21 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Oh ja, bij de carb-wissel heb ik wel die milieu-zut van mijn USA Alp er afgehaald. Domweg omdat er op de carbs van Marien geen aansluiting voor aanwezig is.

Dat kan/mag toch geen verschil maken?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 23:14 #22 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
@Jan F: choke-plunjers heb ik 'vernieuwd' met een gebruikte set.

Op mijn oude carbs zat 1 van de plunjers al jaaaaaaren vastgerot/kabeltje afgebroken. Het werkte op de overgebleven plunjer eigenlijk nog prima, dus voor mij nooit een reden geweest om er wat aan te doen.

Met het vervangende setje heb ik ook een gebruikte kabel/plunjers meegekregen van Marien en ook gemonteerd.
Wat me vanavond wél opviel is dat de choke helemaal niet werkt nu. Met choke er op wil hij niet starten, maar zónder start hij eigenlijk best snel. Loopt hij eenmaal en trek je de choke er op valt hij gelijk uit  :-\

Is dit een aanwijzing?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 23:16 #23 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Tussen het sleutelen en proefrijden door trouwens óók nog een auto verkocht  ;D Produktief avondje  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2016 00:10 #24 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Lijkt precies op het probleem wat ik ook heb: transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13765.0
Heb geen tijd gehad verder te onderzoeken, ben reuze benieuwd wat er bij jouw uitkomt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2016 00:19 #25 door kees
Beantwoord door kees in topic Motortje loopt niet lekker door.....

bij de carb-wissel heb ik wel die milieu-zut van mijn USA Alp er afgehaald.


Hoe zit die zut aangesloten? Boutje zet de zut vast en dan slangetje aan..?

Met choke er op wil hij niet starten, maar zónder start hij eigenlijk best snel. Loopt hij eenmaal en trek je de choke er op valt hij gelijk uit  :-\

Is dit een aanwijzing?


Nee bij mijn AT is dat ook zo. Met dit warme weer heb je die choke haast niet nodig. Als mijn AT eenmaal even gelopen heeft en ik zet de choke er weer op slaat-ie gelijk af. Al 19 jaar.


Ik wist helemaal niet dat een Alp een pomp had. Is dat een vacuumpomp..? Hoe werkt dat dan? Kun je de opbrengst eenvoudig vaststellen? Een AT bijvoorbeeld heeft een elektrische pomp, en die moet er toch een liter of zo per minuut uit jassen (als je 120 rijdt heb je maar 200 cc p/min. nodig, om maar aan te geven).

Als ik het zo lees blijven over: doormeten pick-up spoel (wisselen is betrouwbaarder maar moet je rechter motordeksel eraf), synchroon checken, bougies wisselen en binnenkant carbs.

Mocht je in de carbs belanden, naast sproeiers, check soepele beweging vlotternaalden (aftapplug vlotterbak opendraaien is ook een prima indicatie), soepele beweging gasschuif en vacuumrubbers bovenin de carbs.


Die Horse die gaat HARD  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2016 01:28 #26 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Brom,

Alp heeft inderdaad standaard geen pomp, staat mij bij dat René een RD04 tank geplaatst had met als gevolg dat je een pomp nodig bent, Dat is in dit geval een vacuumpomp geworden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2016 18:21 #27 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Klopt idd Jan  :)

@Bill: jouw topic ook nog effe doorgelezen, lijkt idd verdacht veel op elkaar  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2016 12:09 #28 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Misschien iets heel geks...., heb je van de bougies bij het plaatsen de gap gecontroleerd ?

Gewoon even een gedachtenspinsel van vanmorgen aan de ontbijt tafel ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2016 12:49 #29 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Ehm nee, dat dan weer niet Rob, vergeten....  :-[. Zal ik nog wel effe doen  :) Wat denk jij van de kleur van de bougies?

Vooralsnog is mijn 1e verdachte nog steeds wel de carburatie. Alles wijst eigenlijk gewoon op een tekort aan brandstof bij hogere toeren/zwaardere belasting  :-\ Zodra ik weer tijd heb ga ik er mee verder  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2016 14:55 #30 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Motortje loopt niet lekker door.....
bij mij was het de benzine kraan onder het rijden eens aan de knop draaien  zette hem toen op reserve en daar ging die  ;D
daar zat de bod neck dus .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2016 18:38 #31 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Motortje loopt niet lekker door.....

Ehm nee, dat dan weer niet Rob, vergeten....  :-[. Zal ik nog wel effe doen  :) Wat denk jij van de kleur van de bougies?

De witte te arm, maar daar schrik ik niet zo van. Die andere is mij te zwart, te rijk...., of misschien toch niet altijd een goede verbranding.

Overigens zijn de kleuren van de bougie wel sterk afhankelijk van de laatste belasting....

PS: ik controleer tegenwoordig de bougies ook niet meer op juiste 'gap'. Tot nu toe klopte het altijd...., maar ja....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2016 19:17 #32 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Wat je kunt doen is met een transparante bougie de verbranding van de beide cylinders controleren en eventueel het mengsel op elke carburateur afstellen.


Zo weet je zeker dat elke cylinder een goede verbranding heeft.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2016 21:02 #33 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Ik heb precies dit issue gehad met een CB500.

Bij mij zaten beide hoofdsproeiers vol met zut, die er pas met 8bar perslucht uitkwam. Het gemene was dat ik wel "licht aan het einde van de tunnel... eh sproeier zag", maar na de perslucht actie was dit ineens héél véél méér licht :)

Dat wat aankoekt binnen in je sproeiers kan echt heel taai spul zijn en ik vraag me dan ook af of dat er met een gemiddeld ultrasoon badje wel uitkomt.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2016 22:27 #34 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Inmiddels de 'gap' van de bougies nog even gecheckt, iig van de voorste en achterste cilinder de makkelijk bereikbare exemplaren, beide 0,8mm dus lijkt mij prima  :)

En verder de carbs er af gehaald en open gemaakt! Maar weet eigenlijk niet goed wát ik nou precies kan controleren/zien aan de sproeiers  :-\ De gaatjes zijn zo op zicht gewoon open.
Wat moet ik hier mee aanvangen jongelui? Flink doorblazen zoals Arjen zegt?

Wat me wél opviel is dat van het setje van Marien de beide carbs nogal verschillen kwa spoeiermaat, maar ook de gasschuiven en naalden zijn niet identiek. Komt me wat vreemd over eerlijk gezegd  ???

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2016 08:10 #35 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motortje loopt niet lekker door.....
De achterste staat altijd rijker afgesteld, om te compenseren voor de mindere koeling die die cilinder ontvangt.

Maar, ik dacht dat het verschil slechts een sproeiermaat of twee was. Plaats anders eens een foto van de schuiven en naalden?
Ik ben wel al eens verschillende veren tegen gekomen tussen twee sets carburateurs, waarvan ik aanvankelijk dacht dat ze identiek waren. Als er verschil zit tussen gasnaalden kan dat best problemen geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2016 12:50 #36 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Rene ik zou met perslucht heel terughoudend / voorzichtig zijn.
Er zijn speciale stekers / ragers te koop om sproeiers te reinigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2016 13:33 #37 door kees
Beantwoord door kees in topic Motortje loopt niet lekker door.....

Rene ik zou met perslucht heel terughoudend / voorzichtig zijn.


Nee sowieso bij perslucht weg blijven. +1 met V-Twin.

NOOIT in je carb blazen. Je blaast zó het vacuum membraan om zeep. Daarnaast zitten er minuscuule dingetjes in en carb waarvan je het bestaan op die manier ook nooit meer zult weten. 

Ook al heb je een sproeier in de hand, je blaast hem zó tussen je vingers uit. Jonguh ik heb al zo vaak m'n schuur door gemoeten  :-X


Ik zou es beginnen met in het wph opzoeken wat de standaard sproeiermaten voor jouw bouwjaar zijn, en of de vervangende carbs ook bij dat bouwjaar horen. Want misschien horen die sproeiers wel in die carb. Maar ik geloof nooit dat Honda ineens van carb-type verandert.

Of heb je nu ineens ook een K&N-filter en een open uitlaat erop zitten.


Doe es heel duidelijk wezen omtrent je probleem, Horse. Wat heb je nou allemaal veranderd aan die bak?  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2016 14:42 #38 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Okay, géén perslucht dus  :)

@Brom: zoals in de OP al staat, een 600 Alp, met 650 AT blok, originele 600 Alp carbs & Mikuni vacuümpomp ivm de AT tank.
Verder alles origineel, zoals lufi, luchtslurf etc....  :) Dus nooit aan geprutst  ;) vwb de afstelling van de brandstof dan!

Heb even wat foto's gemaakt van wat ik aantrof in het vervangende setje carbs. 2 verschillende gasschuiven, veren en gasnaalden  :-\
Het is vooral de tótaal verschillende vorm van de naalden wat mij opviel. Zelfs met het blote oog al goed te zien!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2016 14:53 - 11 juni 2016 15:01 #39 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motortje loopt niet lekker door.....
Dat lijkt precies op wat ik ooit eens aangetroffen heb. Volgens mij liep dat ook voor geen meter, maar het is lang geleden.
Ik wet nog heel zeker dat ik met die schuiven heb lopen hannessen na een set wissel.

Maar, ik had wel gelijke schuiven in beide carbs, gewoon twee setjes carbs met verschillende schuiven...

Heb je nog andere schuiven zodat je daar eens mee kunt uitwisselen?

De motor liep op de vorige set icm het 650 blok in eerste instantie wel prima?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2016 16:34 - 11 juni 2016 16:42 #40 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motortje loopt niet lekker door.....

De motor liep op de vorige set icm het 650 blok in eerste instantie wel prima?


Ja, eigenlijk wel Pim. Het 650 blok hangt er al zo'n 75-80k in en altijd prima gelopen. Destijds wél op de Dynojet bank met die configuratie geweest en toen zijn er 2 ringetjes onder de gasnaalden gegaan, zodat hij wat rijker liep. Op de uitdraai nauwelijks verschil te zien, maar het was in de praktijk wel voelbaar. De ringetjes zorgden er voor dat een lichte 'aarzeling' bij plotseling gas open verdwenen was. Dus tóch een lichte aanpassing vwb de carburatie  :-[ Was het al weer bijna vergeten  ;)

Zo heeft het boeltje dus probleemloos een 75K gedraaid, met een verbruik wat tussen de 1:19 en 1:21 lag. Netjes dus.
Na plaatsing van de AT tank viel het me op dat het verbruik een stuk hoger lag. Misschien wás dat al wel eerder zo, maar had ik er wat minder op gelet. Met de AT tank had ik gehoopt op een actieradius van dik 500km, maar dat viel wat tegen. Ook bemerkte ik dat hij bij plotseling gas open bij hogere toeren wat inhield. In Marokko vorig jaar kwam ik er ook achter dat hij op hoogte (boven de 1500m) bijna niet meer vooruit te branden was. Gemiddeld verbruik daar lag rond de 1:13 a 14  :(

Mijn conclusie was toen dat de carbs na 230K zijn beste tijd wel gehad hadden. Ik heb ze er daarna nog een x af gehad en merkte dat 1 van de gasschuiven niet goed terug naar beneden kwam. De carbs goed schoon gemaakt (niet ultrasoon, maar gewoon gespoeld) en dat gaf wel wat verbetering. Verbruik lag daarna rond de 1:16.

Omdat de gasschuiven van de oude carbs niet helemaal soepel lopen had ik besloten maar een vervangend setje te proberen.
Het relaas daarvan start dus op pagina 1 van dit topic.

Inmiddels heb ik eigenlijk maar besloten de oude carbs weer proberen wat op te lappen en die maar weer er op schroeven. Heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen in het vervangende setje  :-\
Ik kan me overigens best voorstellen dat het hele probleem gewoon vervuiling is (gomvorming), het motortje staat tenslotte bést vaak voor langere tijd stil. Ik heb vanmorgen een flesje Wynns gehaald, de sproeiers liggen inmiddels in een potje te weken in dat spul. De rest kieper ik wel in de tank.

Verder ga ik proberen de gasschuiven weer wat béter gangbaar te maken (polijsten) en dan maar eens kijken hoe hij loopt  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden