temp loopt hoog op

18 juli 2016 21:43 #1 door Robin
temp loopt hoog op werd gestart door Robin
Onder het rijden bij toerental 5000 +/_ 110 km /hr loopt de temp hoog op gaat naar het rood toe. onderweg gestopt om motor af te laten koelen. Buitentemp 20 *C koelvloeistof niveau is goed. Bij stationair draaien voor stoplicht loopt de temp tehoog op.Buiten het vlak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2016 21:45 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic temp loopt hoog op
Thermostaat defect.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2016 22:08 #3 door Robin
Beantwoord door Robin in topic temp loopt hoog op
Bedankt Ja idd ben er al een tijdje uit :-\ heb ik aan gedacht en ook aan de waterpomp. Zal stap voor stap moeten beginnen.Overigens wat is beter voor het blok koelvloeistof of demi water met anti vries . Aangezien ik het koelmiddel kwijt zal raken bij demontage thermostaat. Wil overigens eerst eens proberen zonder thermostaat.Zit de thermostaat in de pers van de waterpomp?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2016 23:18 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic temp loopt hoog op

pers van de waterpomp?


thermostaat zit onder de tank in de  V van het frame.
daar waar de slangen van de radiateur bijeen komen.

gewoon goede koelvloeistof gebruiken. zo duur is dat nu ook weer niet.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2016 02:01 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic temp loopt hoog op
vervangen van onderdelen is natuurlijk simpel

in dit geval zou ik  beginnen bij de simpelste zaken

thermostaat is natuurlijk een mogelijkheid maar  ik zou eerst willen weten of de ventilator wel  gaat draaien

De waterpomp het doet en dan de thermostaat checken in heet water  en zien of ze voldoende open gaat

ik heb ze allemaal al meegemaakt  en het is dus beter te vervangen wat echt stuk is




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2016 22:13 #6 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic temp loopt hoog op

thermostaat is natuurlijk een mogelijkheid maar  ik zou eerst willen weten of de ventilator wel  gaat draaien


Als de temp bij 110km/h met 20 graden buitentemperatuur naar het rood loopt, lijkt mij de ventilator nauwelijks ter zake doende.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat er meerdere dingen aan de hand zijn. Ventilator is makkelijk te controleren, motor aanzetten in stilstand en wachten. Naald mag niet in het rood zonder dat de ventilator draait.

Verder toevoegen aan het lijstje: controleren lucht doorstroom door radiateurs. Zijn deze wel schoon?

Ik zet in op de thermostaat. Even eruit halen, dan weet je dat ook snel genoeg.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2016 22:23 #7 door Robin
Beantwoord door Robin in topic temp loopt hoog op
Ok bedankt all  inderdaad zal ik zo te werk gaan .stap voor stap dus.De koelwaterpomp hoe kan ik die het beste controleren. Denk zelf  om met uitgeschakelde ontsteking motor met de startmotor te tornen en kijken of de pomp goede opbrengst heeft (slang losnemen) hebben jullie een andere methode. Ik zal ook de fan controleren echter ook onder het rijden met rustig toerental  liep de temp op dus ik verdenk deze niet maar ga  het wel controleren. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2016 22:27 #8 door Robin
Beantwoord door Robin in topic temp loopt hoog op
Ik verdenk de thermostaat ook als eerste  .De radiateur checken op vervuiling is ook een optie ga ik ook meenemen. bedankt voor de tips heb zin om te gaan sleutelen.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2016 22:39 - 19 juli 2016 22:43 #9 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic temp loopt hoog op
Wanneer de thermostaat niks doet komt er ook geen warm water bij de sensor voor de fan dus dan doet die ook niks, tenminste... Anders moet de fan aanslaan. Eerst gaat de thermostaat open en zal de temp iets moeten zakken daarna komt de fan erbij als het goed werkt.

De fan slaat normaliter alleen aan bij flinke hitte en langzaam rijden.

Bij de 600 kun je eenvoudig de behuizing vd pomp loshalen en schoonmaken, altijd een goed idee wanneer je de geschiedenis niet kent en zo te horen ook zelf nooit de vloeistof ververst hebt. Tornen ed gaat je maar weinig duidelijkheid geven.

Verstuurd vanaf mijn SM-T113 met Tapatalk

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2016 22:53 #10 door Robin
Beantwoord door Robin in topic temp loopt hoog op
Thermostaat voor de sensor van de fan makes sence !
Steeds meer tools  voor diagnose
Als ik de behuizing van de koelwaterpomp losneem moet ik dan een nieuwe pakking monteren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2016 23:44 #11 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic temp loopt hoog op
Ik raad een wph aan. Volgens mij zit er een rubber bij het pomphuis dus vervangen tja. Voor de zekerheid kun je er een beetje siliconen pakking bijsmeren.

Verstuurd vanaf mijn SM-T113 met Tapatalk


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2016 11:27 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic temp loopt hoog op

koelvloeistof niveau is goed.

Waar gemeten ? Bij het expansievat, of echt in de dop van je radiateur gekeken ?
Het zou natuurlijk ook nog een verstopping kunnnen zijn.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2016 23:09 #13 door Robin
Beantwoord door Robin in topic temp loopt hoog op
Vloeistof reservoir gemeten . met alle adviezen en tips kan ik vooruit. ik laat weten wat ik tegenkom.

allen bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2016 10:48 #14 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic temp loopt hoog op

Vloeistof reservoir gemeten . met alle adviezen en tips kan ik vooruit. ik laat weten wat ik tegenkom.

allen bedankt


Als de boel koud is, even de dop van je rechter radiateur afdraaien. Je zou dan vloeistof moeten zien. Zie je dat niet: bijvullen met koelvloeistof en onderzoeken of er mogelijk een verstopping/grote luchtbel zit. Masseer eventueel de aan/afvoerleidingen om te voelen of die gevuld zijn en eventueel lucht eruit te duwen. Motor naar beide kanten schuin houden zonder dop op de radiateur doet ook meestal goed voor ontluchten.

Controleer nu meteen het afsluiten van de dop op je radiateur. Die moet strak zitten als hij dicht is, om druk te kunnen opbouwen in je koelsysteem. Idem voor de dop op je koelvloeistof reservoir, controleer deze even op goed afsluiten (ff poetsen dus).

Kijk door je radiateurs heen, om te controleren of de wind er goed doorheen kan waaien.

Thermostaat checken: 5km rijden, motor voor de deur stationair laten draaien. Als de meter bij het rood komt, moet de fan op de rechter radiateur aanslaan. Doet hij dat niet, voel dan (voorzichtig!) of de radiateurs li+re heet zijn. Wanneer de thermostaat niet open gaat, zal het warm aanvoelen, maar niet heet als in 100 graden. Idem voor aan/afvoerslangen van beide radiateurs.

Overigens mag met het huidige weertype (30 graden+) de meter gerust voorbij het midden staan als je in de stad aan het rijden bent. Zolang de fan aanslaat en de naald niet in het rood gaat, is dat geen enkel probleem. Op de snelweg staat de mijne met dit weer meestal op een kwart (dus naald wijst dan tussen koud en midden).

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juli 2016 11:48 #15 door Robin
Beantwoord door Robin in topic temp loopt hoog op
dank je wel voor deze uitgebreide tip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2016 15:56 #16 door Robin
Beantwoord door Robin in topic temp loopt hoog op
Beste allemaal, vandaag mijn Transalp ontdaan van het plastiek en valbeugels zodat ik overal bij kan. de radiateur gecontroleerd op niveau was OK ook niet uitwendig vervuild, kan er goed doorheen kijken. Alles ziet er dus goed uit op het oog. Wil nu de thermostaat gaan controleren en de pomp gaan controleren op vervuiling.Ik wil zoiezo de koelvloeistof verversen dus leeg moet het toch. Nog eens goed gekeken waar de thermostaat zou zitten. Een eerdere tip heeft mij verteld in de V van het frame waar de slangen samenkomen (splitsen). Zit de thermostaat dan in deze splitsing? En zo ja in welke dan de voorste of de achterste (ik zie geen behuizing) Hoe kan ik het systeem goed leeg krijgen en spoelen, denk zelf aan vacuum met behulp van waterstofzuiger. de volgende vraag is hoe kom ik aan een nieuwe thermostaat als de huidige defect is (wat ik wel denk). Ik heb al gezocht op internet maar alleen gebruikte pompen gezien op zoek-term thermostaat.Ik wil eigenlijk gelijk weer op gaan bouwen na aftappen koel vloeistof. Mijn Transalp heeft nu 25000 km gereden .
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2016 16:13 #17 door PimW
Beantwoord door PimW in topic temp loopt hoog op
Thermosthaat zit vlak achter het balhoofd (onder de tank dus).



Vervanging kan via de Honda dealer.
Aftappen en spoelen doe ik door het systeem leeg te laten lopen en via de radiateur te spoelen met demi-water. Het expansievat trek ik leeg door te hevelen of een grote injectiespuit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2016 16:47 #18 door Robin
Beantwoord door Robin in topic temp loopt hoog op
OK.. ik heb de buddy eraf en zie 1 bout. Zijn er behalve deze nog andere verborgen bevestigingspunten ?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2016 17:01 #19 door PimW
Beantwoord door PimW in topic temp loopt hoog op
Nee, tank naar jetoe trekken en je kunt hem eraf halen.

Heb je een werkplaatshandboek?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2016 17:01 #20 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic temp loopt hoog op
Nee die bout losdraaien en de slangetjes van de benzine kraan losmaken en dan kun je de tank een beetje naar achteren schuiven en eraf tillen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.445 seconden