Offroad banden voor de Transalp

17 dec 2016 15:35 - 17 dec 2016 22:49 #21 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Offroad banden voor de Transalp
beste len-tour is een beetje aan het door slaan,

Het gros van de potentiële kopers gaat enkel voor de goedkoopste prijs en probeert zich zelf dan wijs te maken dat ze een fantastische  band hebben maar het is en blijft een jip en janneke band  die toevallig op de velg past en het dan nog redelijk doet .. IN DE BAGGER
maar even serieus,

noem me 5 bagger banden met een e toelating en tevens toegelaten op de openbare weg in de juiste maat voering. snelheids/loadindex en die ook nog een beetje fatsoenlijk op de  verharde weg rijd

(het is nu even nog stil)


zoals weer maar blijkt... iedereen heeft zijn eigen wensen en keuzes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2016 17:00 #22 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Offroad banden voor de Transalp
Die regel van Headless vind ik nog het meest doeltreffend:

Bandenkeuze is altijd erg persoonlijk, subjectief en sowieso een compromis


PERSOONLIJK koos ik in NL altijd Stonemaster achter en Enduromaster voor.
Tegenwoordig pak ik wat ik nog 'over' heb van de rally om ze 'op' te maken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2016 17:21 #23 door kees
Beantwoord door kees in topic Offroad banden voor de Transalp

Niet gekeken naar slijtage of inzetbaarheid terug naar huis,

Moet jij maar es een Scorpion Pro vóór een een Trakmaster achter zetten, op 1 bar. Onder je AT.


:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2016 19:00 #24 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Offroad banden voor de Transalp

beste len-tour is een beetje aan het door slaan,

Het gros van de potentiële kopers gaat enkel voor de goedkoopste prijs en probeert zich zelf dan wijs te maken dat ze een fantastische  band hebben maar het is en blijft een jip en janneke band  die toevallig op de velg past en het dan nog redelijk doet .. IN DE BAGGER
maar even serieus,

noem me5 bagger banden met een e toelating en tevens toegelaten op de openbare weg in de juiste maat voering. snelheids/loadindex en die ook nog een beetje fatsoenlijk op de  verharde weg rijd

zoals weer maar blijkt... iedereen heeft zijn eigen wensen en keuzes

Ik zeg niks over typegoedkeuring oid dus ??!

In je lijstje raad je de K60 aan, een goedkope band die het niet doet in de bagger omdat hij volloopt... Been there done that, tasted the mud...

Wanneer je een tijdje meeleest op het forum herken je de echte offroad rijders en hun advies kan ik alleen ter harte nemen. Advies, hoe goed bedoeld ook, van mensen die allroadbanden voor offroad aanraden, tja...

Een band voor een wereldreis is wat anders als een band voor de modderritjes in Nederland maar ook dan is het niet handig om met 1 band alles te willen. Een setje noppen voor de drek en een ander setje voor de weg is het mooist. Kan dat niet? Dan zal je ergens een compromis moeten maken en dat kan beide kanten op. Ik ben van mening dat je dan niet te veel richting het asfaltcomfort moet kijken. Ik geloof dat Brom met een anakee achtig ding in de woestijn is geweest maar of hij dat nog eens zal doen?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2016 19:26 #25 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp
Beste vakantieman,

Voor mijn Boss Hoss BHC3 wil ik een band waarmee ik de ene dag keihard kan knallen over geasfalteerde bergpassen en de volgende dag door de sahara kan rijden, wat raad u me aan?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2016 19:37 #26 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Offroad banden voor de Transalp

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2016 20:00 #27 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp
Thnx ;D

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2016 20:42 #28 door kees
Beantwoord door kees in topic Offroad banden voor de Transalp
Helemaal eensch met Lennert en Pim, ga voor het een óf het ander wat banden betreft want op je bek in de drek leer je niks.

Ik geloof dat Brom met een anakee achtig ding in de woestijn is geweest..


Een goed genopte band zorgt ervoor dat je veel meer op je motor blijft. Dat schept vertrouwen en moed. Soms overmoed, en lig je alsnog in de drek. Maar, die totaaltijd op de motor doorgebracht heeft veel rijtechniek toegevoegd en voor een groeiend rotsvast vertrouwen in je eigen kunnen gezorgd.

Als je dan es onderweg bent op een wat mindere band, lach je erom want je leunt op je eerder verworven techniek.


(ik kreeg als offroadgids daar fijntjes tijdens een trip deze Yamaha in mn maag gesplitst)


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2016 21:08 #29 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Offroad banden voor de Transalp

(ik kreeg als offroadgids daar fijntjes tijdens een trip deze Yamaha in mn maag gesplitst)


Ja klets jij maar, Dit zijn wel anakees  :P

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2016 15:41 #30 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Offroad banden voor de Transalp
Het is gewoon een rekensom die ik ook gemaakt heb en nogsteeds maak:

Offroad heeft een allroad band gewoon geen grip: dat is onveilig want als de motor glijdt heb je absoluut geen controle. Driften/powerslide is wat anders, dat doet een allroad band nagenoeg niet omdat ze vollopen en simpelweg teweinig graven in de ondergrond. In mul zand is de enige remedie gas erop, dan trek je de motor uit het zand naar op het zand, maar goh, wat nou als je in de ankers moet? Dan vliegt je motor weer alle kanten op. Dan maar langzaam? Nee ook weinig grip.
Dat schiet niet op, is niet leuk en ook niet veilig.

On-road lever je wat in aan grip, maar noppenbanden zijn erg plakkerig en als je je rijden een beetje aanpast hoeven ze niet onder te doen voor straat banden. In de regen moet je een beetje opletten maar mijn ervaring is dat ze het dan ook nog goed doen.
Ik heb vrij veel op de weg gereden met noppen en hoewel het comfort wat afneemt, heb ik het altijd prettig rijden gevonden.

De balans moet je zelf zoeken, maar in die 3km offroad die ik op een tkc of k60 rijd vind ik gevaarlijker dan de 80 met een trakmaster op de straat.

Ik ben offroad best vaardig en kan me best redden op een allroad band maar als ik de keuze heb en het gaat om offroad rijden dan gaat er ALTIJD een noppen band onder.
Mits ik daar geld voor heb, zo niet dan rijd ik wrs niet offroad (zoals nu het geval is ;D )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2016 19:31 #31 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp
maar 80 op asfalt is naar mijn idee ook niks, dat is zo vreselijk aanpassen dat ik dan liever geen motor meer rij. Ik ben een beetje aan het plannen om in 2018 met de Africa Twin over Ijsland te gaan rijden, om er te komen en terug en daar nog wat verbindingswegen zal ik toch wel 2500km asfalt rijden, op ijsland wil ik dan zoveel mogelijk de binnenlanden in, dus onverhard, stenen , zand en veel doorwadingen. wat voor band heb ik dan toch nodig? Als jij zegt dat een tkc 80 of k60 al niks is.... 2500km met 80 per uur op een trakmaster rijden is voor mij geen doen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2016 19:40 #32 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Offroad banden voor de Transalp
Trakmaster kun je gewoon 120 mee rijden.
Denk dat Pim de 80 km als afstand bedoelde in de verhouding 3km offroad : 80km onroad.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2016 19:56 #33 door kees
Beantwoord door kees in topic Offroad banden voor de Transalp

Ik had het over 80km/u op asfalt om je banden te sparen. Dat is wat ik zelf doe. Ik vind het geen probleem om op die stukken discipline te tonen. Ik was immers aan het offroaden en dan heeft DIE funfactor voorrang.

De noppen met de beste asfalt kilometers zijn dacht ik TKC/T63/MT21. Maar, tegen de tijd dat Tuur aan IJsland begint is iedere noppenband al minstens half op.

Ik ben es voor een trip Marokko er naartoe gereden en zat met hetzelfde dilemma als Tuur naar IJsland. Zo'n stuk asfalt rijden met het gevoel mn noppen onnodig op te rijden vind ik dan weer niks. Ik ben gewoon op mn wegbanden erheen gereden met mn noppen achterop. En toen pas gewisseld.

Voor ieder doel een eigen oplossing  :)



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2016 20:08 #34 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Offroad banden voor de Transalp
Ik had het inderdaad over afstand.

Voor die reis zou ik ook sterk overwegen bandjes mee te nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2016 20:14 #35 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp

Ik had het over 80km/u op asfalt om je banden te sparen. Dat is wat ik zelf doe. Ik vind het geen probleem om op die stukken discipline te tonen. Ik was immers aan het offroaden en dan heeft DIE funfactor voorrang.

De noppen met de beste asfalt kilometers zijn dacht ik TKC/T63/MT21. Maar, tegen de tijd dat Tuur aan IJsland begint is iedere noppenband al minstens half op.

Ik ben es voor een trip Marokko er naartoe gereden en zat met hetzelfde dilemma als Tuur naar IJsland. Zo'n stuk asfalt rijden met het gevoel mn noppen onnodig op te rijden vind ik dan weer niks. Ik ben gewoon op mn wegbanden erheen gereden met mn noppen achterop. En toen pas gewisseld.

Voor ieder doel een eigen oplossing  :)


Als ik aan ijsland begin heb ik zo'n 1200 km asfalt gereden, dus dat is te overzien, maar ik heb nog anderhalf jaar, dus tegen die tijd is er misschien een ideale band :P

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2016 21:04 #36 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Offroad banden voor de Transalp

Als ik aan ijsland begin heb ik zo'n 1200 km asfalt gereden, dus dat is te overzien, maar ik heb nog anderhalf jaar, dus tegen die tijd is er misschien een ideale band :P

www.transalpclub.nl/forum/index.php?topi....msg112161#msg112161

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2016 21:20 #37 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp

www.transalpclub.nl/forum/index.php?topi....msg112161#msg112161


Goh dus ik zit al twee jaar over ijsland te denken, het wordt eens tijd om te gaan dan :)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2016 21:35 - 18 dec 2016 21:39 #38 door kees
Beantwoord door kees in topic Offroad banden voor de Transalp
Hahaha ik zit al 3 jaar aan Timboektoe te denken dus ja, dat komt er binnenkort dan es van  ;D ;)

Tuur wil gewoon weer het onmogelijke en dat houdt dan weer de gemoederen bezig en de discussie op gang.


Als hij nou es vraagt wèlke banden misschien geschikt zouden zijn voor IJsland, komen er wel doelgerichte suggesties naar voren. Op iedere combo band/motor kan het. Maar de vraag is of jij dat op die band kan. Ik heb een stuk Sahara gedaan op een zware brommer op Anakees. Pim weet wel wat ik daar gereden heb. Maar ik heb het wel allemaal op echte noppen geleerd. 

Een doelgerichte keuze met zo min mogelijk compromis, zal je de hoogste funfactor per kilometer opleveren. Zo simpel is het. Reken dat mee in je budget. Daarmee wordt je bandenkeuze meteen een stuk ruimer: ze hoeven alleen IJland te overleven  ;)

IJsland: gravel en stenen. Harde ondergrond dus. Geen echte crossnoppen nodig, want weinig rommel uit het profiel te lossen. Kan er veelal nattig en koud zijn, dus kies een wat zachtere compound om de grip te waarborgen. Ook op stenen geldt: banden wat aflaten zodat het loopvlak zich om de ondergrond vouwt.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2016 22:48 #39 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp
ik denk dat 'anakee wild' mijn band gaat worden. Maaaaar ik heb nog geen meter gereden met mijn gereviseerde blok en totaal uit elkaar gelegen at, dus dat gaan we eerst maar eens testen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2016 23:07 #40 door kees
Beantwoord door kees in topic Offroad banden voor de Transalp

Paar weken terug was ik weer es met de AT onderweg.

Op een afgekloven Sirac vóór en een versleten Mitas E08 achter.

Hier in Limburg veel hard zanderig en gravel/stenen.

Brommie kan wel aardig rijden dus die boeit dat niet, zijn Twin kon net zo goed zijn een KTM.

Maja, toen tussendoor dat aflopende aarden randje tussen dat maisveld en de bosjes..


Lag Brom mooi op zijn bek  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden