Offroad banden voor de Transalp

14 dec 2016 17:26 #1 door Derofun
Offroad banden voor de Transalp werd gestart door Derofun
Er zijn op het forum heel veel discussies gevoerd over banden. Maar sommige zijn oude discussies, d.w.z. er zijn inmiddels nieuwere banden op de markt. Vandaar dat ik er toch maar weer over begin.

Ik wil mijn TA hoofdzakelijk offroad gaan gebruiken. Niet door diepe akkers ploegen, maar wel over modderige zandpaden kunnen komen zonder alle grip te verliezen. Omdat ik er niet aan ontkom om ook wat asfalt te benutten, moet dat ook kunnen. Maar ik schat de verhouding offroad/onroad 70/30. Ik heb op Varadero's Anakee III. Beetje in het verlengde daarvan, dacht ik aan de Michelin Wild.
Maar ik verneem heel graag suggesties!

Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2016 19:02 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Offroad banden voor de Transalp
Als het je om offroad gaat, dan je banden daar gewoon op afstemmen.

Een beetje blubber gaat namelijk ook glibberen als je banden vol lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2016 19:19 #3 door Derofun
Beantwoord door Derofun in topic Offroad banden voor de Transalp
Wow, indrukwekkend filmpje van Kyrgystan! Dat ben ik niet van plan  8)
Ja, voornamelijk offroad. Heb je een goede suggestie?

Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2016 19:52 #4 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Offroad banden voor de Transalp
Kenda trakmaster achter en michelin competition IV voor, als je echt offroad wilt.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2016 00:40 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Offroad banden voor de Transalp
Beste Derofun

je beperking van keuze zal hem  vooral in de banden maat zitten

namelijk 120/90 17 of 130/8017 en 90/90-21
de banden  moeten ook nog een DOT  hebben (toelating eis) voor de openbare weg
de juiste snelheid index (minimaal S) en de juiste load index ( minimaal 54 voor en 64 achter)
tubeless en of tt mag
overigens goed realiseren dat ook zogenaamde cross binnen banden geen DOT  toelating hebben.

Dit zijn de regels maar ik realiseer me best dat rijders daar anders tegen aan kijken en meer gaan voor de inzetbaarheid  en fun.
echter daar kunnen dus wel juridische gevolgen aan zitten mocht er iets  gebeuren richting derden.

persoonlijk zou ik ook kijken naar de michelin T 63,Continental TKC 80, mefo stonemaster/MX, heidenau K 60  mefo MFC 99 michelin wild, metzeler karoo 2


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2016 08:05 #6 door Derofun
Beantwoord door Derofun in topic Offroad banden voor de Transalp
Hartstikke bedankt, hier kan ik mee aan de slag. :)

Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2016 09:12 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Offroad banden voor de Transalp

Een 'echte' noppert, de Heidenau K74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2016 21:40 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Offroad banden voor de Transalp

Een 'echte' noppert, de Heidenau K74.

Als voorband een topper, achter niet geprobeerd. Wel wennen op hogere snelheden wanneer je wegbanden gewend bent.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2016 23:28 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Offroad banden voor de Transalp
Ik kende hem ook niet, alle andere "17-ers" al wel. Ik had hem achter op de Domi zitten met de laatste MS. Prima band, best zacht rubber (grip) maar redelijk slijtvast ook wel. Mooie stoere band ook. Ik heb er 110 mee gereden op de snelweg en ik merkte verder niks. Zo'n Kenda Trakmaster bijvoorbeeld, rij je in 1200km kaal en dat waggelt boven de 90 alle kanten op.

Als voorband heb ik dan liever weer een grippier band, zoals een Pirelli Scorpion Pro of de Michelin Comp zoals Jan al aangaf. Dat lijkt beide misschien wat te extreem voor Derofun, maar geen grip-issues meer met zo'n voorband.

De Pirelli MT21 als set is ook een uitstekende keuze. Ik heb ze onder verschillende motoren gehad, ook mijn zware Twin. Goede grip, slijtvast (4000km). Kun je veilig 130 mee rijden op de snelweg. Weet dat asfalt kilometers noppenbanden altijd opvreten. Bij snelheden tot 80km/u kun je ze op asfalt zeer goed 'sparen'.

Derofun geeft aan hoofdzakelijk onverhard te willen rijden en zoals Pim dan ook al aangaf, stem daar dan je banden op af. En pas je rijgedrag dááraan aan op het verharde. Hoge asfaltsnelheden horen daar niet meer bij dan, of wees i.i.g. gewaarschuwd.


Mooi! Weer een offroader erbij  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2016 08:05 #10 door Derofun
Beantwoord door Derofun in topic Offroad banden voor de Transalp
Michelins en Continental was niet direkt leverbaar. Bij gebrek daaraan had ik inmiddels de Heidenau K60 besteld.
Zojuist een mailtje gestuurd om te annuleren en de K74 in de plaats te leveren. Goeie tip, bedankt!

Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2016 11:03 #11 door Derofun
Beantwoord door Derofun in topic Offroad banden voor de Transalp
De K60's waren al binnengekomen, maar worden niet gemonteerd.
Ik heb nog een BMW GS 650 Dakar. Die krijgt nu achter de K74 en - omdat de K74 niet in de voorbandmaat is - voor een K79. Kan ik het mooi even testen. En als dat bevalt, gaat de Transalp er ook aan geloven  :)

Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2016 20:43 #12 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Offroad banden voor de Transalp
TK80

Ik had anakees op al mijn allroads, en daarna op de elefant en dominator met TC80 gereden, heel fijne band !!! Ook op verhard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2016 20:58 - 16 dec 2016 22:12 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Offroad banden voor de Transalp

Persoonlijk vind ik de eigenschappen van de Conti TKC 80 meer weg- dan onverhard georienteerd en lijken de noppen meer voor de looks. Daarmee bedoel ik dat ik hem op de weg beter vond dan ernaast.

Hij is eigenlijk ook meer bedoeld voor de brontosaurussen van de oosterburen heb ik het idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2016 21:31 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Offroad banden voor de Transalp
Als je van een anakee komt zal het misschien een verademing zijn, maar tov een beetje noppenband vond ik het een behoorlijke teleurstelling.

Duur en weinig grip offroad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2016 23:00 #15 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Offroad banden voor de Transalp
TKC80: De pérfecte combi van een korte levensduur op de weg en té weinig grip onverhard  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2016 23:35 #16 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Offroad banden voor de Transalp
Ik heb met mijn TKCs ruim 10 000km gereden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2016 23:44 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Offroad banden voor de Transalp

Nee klopt ook wat je zegt **thomas**, ligt eraan wat je ermee doet.

Uit mijn eigen ervaring: Ik heb met een TKC 3000 km Maroc mixed gereden en toen was die nog zo'n beetje 2/3, en op de terugweg in de Pyreneen over asfalt paadjes binnen 1200km de rest eraf geragd.

Er zijn mensen die maar 5000km met een wegband rijden, waar ik er al 12.000 mee doe, en weer een ander er gewoon 18.000 uit haalde.


Die bandenslijtage is altijd erg subjectief want te afhankelijk van zoveel factoren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2016 00:47 #18 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp

TKC80: De pérfecte combi van een korte levensduur op de weg en té weinig grip onverhard  ;D


Tkc 80 bestaat al een jaartje of 30 en hele volksstammen zijn er op allerlei ondergronden de wereld mee rond geweest, nou doe je die band toch een beetje tekort Rene

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2016 08:47 #19 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Offroad banden voor de Transalp
Daarom staat er ook de  ;D achter Arthur, neem het niet ál te serieus!

De TKC80 is een prima 50/50 band, maar zoals Pim al zegt redelijk prijzig en (voor wat een aantal hier, incl mezelf willen) té weinig grip in de Hollandsche bagger, dan loopt 'ie gewoon vol.

Bandenkeuze is altijd erg persoonlijk, subjectief en sowieso een compromis  :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2016 14:51 #20 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Offroad banden voor de Transalp

Tkc 80 bestaat al een jaartje of 30 en hele volksstammen zijn er op allerlei ondergronden de wereld mee rond geweest, nou doe je die band toch een beetje tekort Rene

Hele volksstammen kopen een Beamer GS en gaan daarmee door Afrika en met de hulp van magere locals (die evt zelf op lichte brommers meerijden) , paarden en 4x4's komen ze door de lastigste bagger met hun loodzware Touratech bling. Gewoon omdat de marketing zo goed is.

Er zijn een hoop goedkopere alternatieven voor de TKC maar zolang iedereen blijft roepen dat de Anakee een allroadband is en je je motor en bandenkeus moet afstemmen op die paar honderd km die je op de weg zit ipv de uren die je daardoor staat te verkloten in het terrein omdat je te zwaar bent en geen grip hebt gaan grote fabrikanten niet iets beters verzinnen....

Maar ach, ieder zijn ding.


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden