Offroad banden voor de Transalp

18 dec 2016 23:41 #41 door kees
Beantwoord door kees in topic Offroad banden voor de Transalp

ik denk dat 'anakee wild' mijn band gaat worden.


Ik stel voor dat we niet meer praten over noppenbanden maar 'terreinbanden' en 'wegbanden'.

De Anakee Wild is geen terreinband. De Anakee Wild is ook geen wegband. Het is een band als jij, hij wil alles maar kan niks goed. Ik zou een dergelijke band dus buiten beschouwing laten en je plan anders benaderen zoals eerder gesteld.

IJsland ongebaand mogen we wel aanduiden als terreinrijden. Kies dus wel een terreinband, tenzij je echt denkt dat je goed genoeg kunt rijden.


Nou ja goed, je komt er heus wel op een of andere manier doorheen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2016 00:48 - 19 dec 2016 00:56 #42 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Offroad banden voor de Transalp

ik denk dat 'anakee wild' mijn band gaat worden. Maaaaar ik heb nog geen meter gereden met mijn gereviseerde blok en totaal uit elkaar gelegen at, dus dat gaan we eerst maar eens testen.


Ik denk dat je dan in Ijsland redelijk uit de voeten kan. Zoals brom zegt veel stenen en wanneer je niet echt de kleinste afgelegen weggetjes pakt kom je een heel eind op een band met echt grof profiel.
Ik ga er van uit dat je redelijk volgeladen met spulletjes zal zijn en dat je rustig gaat rijden en niet op Rally-gelijkende snelheden. Wil je hoge snelheden halen op het onverharde is meer nop wel fijn maar ook dan is er keus.

Zoals je weet ga ik ieder jaar met een stel eigenwijze kwibussen (ondergetekende meegerekend) op vakantie. Inmiddels pakken we ook de onverharde paden mee. Na een paar jaar op wegbanden om geklooid te hebben stappen steeds meer over op groffere banden maar de echte nop vinden ze wat extreem. De laatste reis reden twee op Mitas E07, die zijn iets groffer dan de K60, en zij hadden aanmerkelijk minder angst in los gravel dan de Anakee jongens. En zoals Brom al aangaf merkte ik dat ik op een Beamer met wegbanden prima uit de voeten kon omdat ik op een TTR met AC10 geoefend had op mijn techniek.

Ik zou misschien kiezen voor de Mitas E09, de achterband gaat redelijk lang mee en 120km/u is prima te doen, de band slipt wel sneller dan een wegband. De voorband heb ik nooit gehad dus...
Wil je minder extreem dan is de Wild een optie maar de K60 of de Mitas E07 zou ik dan ook niet uitsluiten.

Ik geloof dat je de Stella Alpina of colle de sommeiler al eens gereden hebt de vraag is hoe ging dat? In opperste concentratie en stapvoets met gespannen onderarmen door de haarspelden of was je leuk aan het spelen? Wil je in Ijsland lekker spelen op het gravel, kies dan een stoneking/stonemaster iig een echte noppenband. Ben je het type dat eerder met de voetjes bij de grond rustig aan gaat peddelen wanneer het lastig wordt dan rol je er op k60's of wilds er ook wel door.

Laten we duidelijk zijn, ik zou ook liever op een oud setje er heenrijden en daar frisse nopjes er om lepelen. Mijn probleem op allroadbanden zou namelijk zijn dat ik ga doen alsof het noppen zijn en dan val je met 65 tot 80 ipv 30 km/u, als je begrijpt wat ik bedoel.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2016 05:40 #43 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp
die sommeiller heb ik gewoon met weg banden gereden, maar ja niet met supersonische snelheden, en wel met bepakking. en in de regen. ik had hem al eerder een keer gereden maar toen zat er iemand achter op, ook niet ideaal. Op ijsland is het de bedoeling om veel meer onverharde kilometers te pakken, en inderdaad de kleinste weggetjes.

heeft er hier al eens iemand met die anakee wild gereden, het is een vrij nieuwe band en de maten waar wij mee  rijden zijn echt nog maar net beschikbaar, als ik naar reviews op youtube kijkt lijkt men er enthousiast over, door de plaatsing van de noppen lijken ze ook goed modder te lossen.

Brom schrijft zelfs al dat die band niks goed kan.... waar is deze uitspraak op gebaseerd?

en Lennert ik heb weer genoten van jullie 2016 barreltrip filmje, mooi gemaakt weer.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2016 07:05 #44 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp
Lennert ik heb die mitas 07 en 09 eens zitten bekijken maar die 07 lijkt mij meer een wegband dan de anakee wild, en die 09 lijkt meer op de wild. Ik begin me af te vragen of jullie naar dezelfde anakee kijken als ik.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2016 07:07 #45 door xrvtuur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2016 07:59 #46 door kees
Beantwoord door kees in topic Offroad banden voor de Transalp

Als je van een anakee komt zal het misschien een verademing zijn, maar tov een beetje noppenband vond ik het een behoorlijke teleurstelling.

Brom schrijft zelfs al dat die band niks goed kan.... waar is deze uitspraak op gebaseerd?

Offroad heeft een allroad band gewoon geen grip: dat is onveilig want als de motor glijdt heb je absoluut geen controle.

Ik ben offroad best vaardig en kan me best redden op een allroad band maar als ik de keuze heb en het gaat om offroad rijden dan gaat er ALTIJD een noppen band onder.

Het gros van de potentiële kopers gaat enkel voor de goedkoopste prijs en probeert zich zelf dan wijs te maken dat ze een fantastische  band hebben maar het is en blijft een jip en janneke band 

..als ik naar reviews op youtube kijkt lijkt men er enthousiast over


Kijk jij maar reviews op Youtube dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2016 08:51 #47 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp

Kijk jij maar reviews op Youtube dan.


Dat zal ik zeker doen, maar ik wil ook graag info van forum leden zoals jou, je schrijft dat anakee wild niks kan, ik vraag waar dat op gebaseerd is want deze band is net nieuw en ik ben er benieuwd naar. Jij hebt er blijkbaar al ervaring mee.

Het is me ook niet duidelijk waarom je Pim en Waffie citeert want die hebben het niet over de anakee wild.

Is Brommie nog maar net wakker?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2016 08:57 #48 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp
Als ik nou een mitas 09 en een anakee wild naast elkaar bekijk dan lijken die banden toch best veel op elkaar of ben ik nou gek?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2016 20:24 - 19 dec 2016 20:27 #49 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Offroad banden voor de Transalp

Als ik nou een mitas 09 en een anakee wild naast elkaar bekijk dan lijken die banden toch best veel op elkaar of ben ik nou gek?

De e09 heeft meer ruimte tussen de noppen, het is een band die gezien wordt als een iets terreinwaardiger alternatief voor de tkc80. De e07 is idd meer een wegband. Wanneer je echt van plan bent off the beaten track te gaan zou ik echt voor een goede noppenband kiezen en niet een allroadband zoals de tkc, wild of e07. Je hebt er niks aan wanneer je op een plek waar nooit iemand komt, uitgeput staat omdat je te weinig grip hebt.

De reviews zijn vaak nogal gekleurd en de meeste allroadpiloten gaan niet zo ver dat ze een echte nop proberen. Ze kunnen een band dus niet vergelijken met bv een AC10, Trackmaster of andere pure offroad nop.
Echt waar je weet niet wat je overkomt op de moeilijke stukken. Waar je voorheen met de beentjes erbij doorheen ploeterde of waar je anders viel omdat dat richeltje in de weg zat rij je dan gewoon door.

Ijsland heeft veel binnenlandse onverharde doorgaande wegen, daar kun je wsl met een wild uit de voeten maar ook die wegen zijn onvoorspelbaar. Ga je daar vanaf voor nog kleinere weggetjes... Dan zou ik Brom om een goed advies vragen, hij heeft de ervaring en weet wat er op een At goed tot zijn recht komt. Een ander merk/type voorband als achter kan dan het verschil maken.

Ik zal es youtube wild filmpjes kijken. Wanneer ik denk dat ik mijn  mening aan moet passen meld ik me.

Oh ja de e09 licht in de buurt van een echte offroadband maar is dat net niet volgens mij.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2016 20:51 #50 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp
vandaag nog eens wat zitten lezen over die E09, lijkt ook een goede band voor wat ik wil, op asfalt doet hij het ook nog aardig. wat ik niet wil is op een ritje van drie weken banden gaan wisselen, dus het echte hardcore spul valt af. maar dat geeft niet want mijn motor is daar ook niet voor gemaakt, en ik ook niet. Maar die e09 neem ik zeker mee in mijn overwegingen, bedankt voor je input

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2016 21:05 #51 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Offroad banden voor de Transalp

vandaag nog eens wat zitten lezen over die E09, lijkt ook een goede band voor wat ik wil, op asfalt doet hij het ook nog aardig. wat ik niet wil is op een ritje van drie weken banden gaan wisselen, dus het echte hardcore spul valt af. maar dat geeft niet want mijn motor is daar ook niet voor gemaakt, en ik ook niet. Maar die e09 neem ik zeker mee in mijn overwegingen, bedankt voor je input

Vergelijk de filmpjes over de e09 maar eens met de Wild filmpjes. Je ziet de dikke bmw jongens rustig omprutsen op wilds terwijl een drz, 690, transalp aan het gas hangen en in de modder spelen...
Ik heb met de e09 achterband ook echt lopen spelen op het asfalt en 120 gereden van italie naar nl. Het is een beetje wennen maar niet zo erg als een echte enduroband.  Het is een mooie instapnop ?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2016 21:41 - 19 dec 2016 21:47 #52 door Guidonno
Beantwoord door Guidonno in topic Offroad banden voor de Transalp
Zelf heb ik de K60 Scout voor voornamelijk off-road. Ik heb door bossen gereden. Hoge dijken op en af waarbij ik absoluut geen grip kon verliezen ivm de hellingshoek.
Ongeacht de situatie laten ze mij niet in de steek.

Nadeel:ietswat onzekerheid in bochten op de weg. Het voelt in het begin vreemd en het kantelt onprettig. Ook bij extreem hard remmen voel je beweging in de noppen waardoor je aan je stuur moet corrigeren
Tot 120 comfortabel rijden. Ik ben ondanks het bovenstaande erg tevreden. Mooie allroad band die in echt alle situaties geschikt is.
De looks zijn van de K60 Scout zijn super!

Mijn volgende setje wordt de Metzeler Tourance (Next)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2016 23:13 #53 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Offroad banden voor de Transalp
De mitas mag officieel niet op de africa twin wegens een te  lage speedindex= P of R ( volgens homologatie minimaal H)
Dit kan mogelijk gevaar opleveren en verzekerings issues als je betrokken raakt bij een aanrijding

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2016 23:29 #54 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp
Das bij een rd04 volgens mij S, maar dat is dus ook nog 10 km hoger, dus zou ook niet mogen, wel iets om bij stil te staan, vooral als je door Duitsland moet. Dan vallen er ineens een hoop banden af.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2016 08:16 #55 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp
Blijf je volgens mij toch hangen bij een k60, tkc80 of wild.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2016 19:38 #56 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Offroad banden voor de Transalp
Volgens mij mag het wel mits je een sticker plaatst. Volgens mij is de e09 een m&s band en die zijn in Duitsland niet verboden in de zomer. Met een max snelheid sticker mag je dan gewoon rijden.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2016 19:41 #57 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp
Weet bandenmaat Waffie hier meer over, en zijn dit speciale stickers of maak je zelf iets.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2016 20:06 #58 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad banden voor de Transalp
ik lees dat het bij auto's verplicht is met een sticker te rijden als je winterbanden een lagere snelheids index hebben, maar dat dit allleen mag van 1 oktober tot 30 april

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2016 20:32 #59 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Offroad banden voor de Transalp
Die periode vindt ik niet terug, in Italië  is er wel een periode waar de lagere index verboden is. Anwb heeft het per land online gezet. In nl mag je 1 stapje omlaag voor m&s dus van s naar r  is niet zo'n punt. Volgens mij kun je zelf wel een plakker maken, waarom niet?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2016 21:10 - 20 dec 2016 21:41 #60 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Offroad banden voor de Transalp
Het is iets complexer

Winterbanden zijn enkel die banden met het sneeuwvlokje en hebben dan meestal ook het M&S  symbool
Dit wil  dus niet zeggen dat M& S banden ook het sneeuwvlokje hebben.
en enkel dat teken bepaald of het een winterband is.
En mocht  de winterband een lagere snelheidindex hebben dan de normale banden  moet dit aangeven zijn op het dashboard  met de max snelheid die de band met de laagste snelheidsindex heeft(voor auto's en bestelwagens)

Motorfietsen zijn een hele speciale groep die niet expliciet omschreven wordt.
maar er zijn ook haast geen echte winterbanden voor te krijgen (uitgezonderd de heidenau K 60 winter uitvoering) en zie je ook niet echt veel in de wintermaanden.

rijden op M&S banden in de zomermaanden gaat  echt niet werken

bijv  België heeft men het al  het mooi omschreven in wetgeving :

Van 1 april tot 30 oktober zijn winterbanden met een lagere snelheidsindex dan de maximum snelheid van het voertuig verboden.

8)
De reden van dit betoog zit  ook in het feit dat  ik vaak genoeg zaken zie aan wielen, banden, remmen etc die eigenlijk  niet kunnen meer kunnen.
keuzes die in mijn optiek niet passen bij de verantwoordelijkheid  die we als  motorrijder dragen voor ons zelf en die van andere weggebruikers.
De meeste  willen deze afwijkingen niet direct zien als een gevaar en beschouwen al die regels  maar als bemoeizucht.
Maar die regels zijn  gekomen  door aanleiding van iets waarbij de roep van het publiek er 1 was om er iets aan te doen.

Ik gun ieder zijn hobby en dus ook off road rijden maar  daar horen keuzes bij  zonder daar anderen mee in gevaar te brengen of te hinderen
fabrikanten van banden doen hun best om binnen deze spelregels iets te bieden en het is aan mij als vakman daarop te adviseren
Aanzetten tot onwettige keuzes kan ik me niet meer permitteren :angel:
Hoe over trokken dan ook ;)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden