Slecht lopen na 10 km

29 apr 2020 20:10 #1 door Willem Postma
Slecht lopen na 10 km werd gestart door Willem Postma
Goedenavond
Ik heb een transalp 600 uit 1992. De laatste jaren niet veel gebruikt, maar eind vorig jaar weer helemaal opgeknapt. Echter nu houdt de motor enorm in na zo'n 10 km.Hij blijft zelfs nalopen als ik beide bougiedoppen er af haalt. Ik heb alle elektrische verbindingen nagekeken . Nieuwe bougies geïnstalleerd. De carburateurs schoon gemaakt. Wyns fuelcleaning system vloeistof aan de tank toegevoegd. Maar niets helpt. Hij blijft slecht lopen na 10 km. Daarvoor loopt ie goed. Heeft iemand een idee wat ik nu nog kan proberen. .. groet Willem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2020 21:43 #2 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Slecht lopen na 10 km
Hij heeft 4 bougie kappen dus blijft hij doorlopen. Vermoed dat je membraam in de benzinekraan poreus is zoadt hij na een aantal km te weinig benzine krijgt. Want hij loopt als je wegrijd prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2020 22:49 #3 door Vetjan
Beantwoord door Vetjan in topic Slecht lopen na 10 km
Beste Willem,

mijn raad bestaat uit de verwijzing naar iemand in jouw buurt of een van de bandenzaken binnen de club, die in staat zijn technische kennis over te brengen en je niet iets voorhouden of verkopen wat het doel niet dient.
Uiteindelijk scheelt je dat veel ongemak en kun je binnenkort gewoon lekker genieten van je Transalp.

Succes en plezier gewenst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2020 23:45 #4 door Willem Postma
Beantwoord door Willem Postma in topic Slecht lopen na 10 km
Ik heb het benzine membraan in de kraan al met de mond aangezogen en het leek er op dat het vacuum gehandhaafd bleef.
Ik zal het nog eens proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2020 00:17 #5 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Slecht lopen na 10 km
Staat het pijltje op de tankdop de juiste kant op (naar voren)? Kan zijn dat je tank vacuum trekt omdat deze niet kan ontluchten.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2020 10:30 #6 door Willem Postma
Beantwoord door Willem Postma in topic Slecht lopen na 10 km
. De tankdop staat goed. Ik heb al even gereden met de dop er los op om vacuum helemaal uit te sluiten. Marr ook toen was het precies bij 10 km weer raak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2020 15:13 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Slecht lopen na 10 km
B) klinkt zo lekker

na 10 km........
het is mijn ervaring dat het meestal toch brandstof gerelateerd is.
en alle poetsbeurten en mengsels ten spijt.

oude benzine , verse benzine


te veel, te weinig of juist helemaal niets
op een te rijk mengsel gaat hij ook slecht lopen dus wat is het nu.
stil stand is achteruitgang

je bent van harte welkom, No cure no pay

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2020 15:35 #8 door Willem Postma
Beantwoord door Willem Postma in topic Slecht lopen na 10 km
Dank je wel voor het aanbod. Maar dan moet ik de motor op een kar zetten. Want met de motor kom ik niet verder dan 10 km.
Ik heb vandaag de benzinekraan weer uit elkaar gehaald. Het bleek dat het membraantje welke het vacuum vast houdt enigszins dubbel zat en dus lekte. Dat weer gerepareerd en toen achter elkaar 14 km ipv 10 gereden. En toen liep ie weer op halve kracht. Er zit al 2 keer nieuwe benzine in de tank en ook met Wynns fuel system reiniger. Toen ik de carburateurs uit elkaar haalde waren die eigenlijk niet vuil.
Wie heeft nog een suggestie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2020 15:43 #9 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Slecht lopen na 10 km
Waar staat ie? Op een mooie dag kun je vast in ritjes van 10 km met een bakkie koffie tussendoor toch wel ergens komen? Clubdealer of anderszins...
Of moet je na 10 km uren wachten voor er weer wat gebeurt? Mijn handen jeuken bij dit soort probleempjes moet ik eerlijk zeggen. B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2020 15:51 #10 door Willem Postma
Beantwoord door Willem Postma in topic Slecht lopen na 10 km
Ik woon vlak bij Deventer . Inderdaad na die 10 km moet ik lang wachten voordat ik weer vooruit kan. Kan het ook nog met temperatuur te maken hebben? Waar zit daar in de buurt een clubdealer. Ik ben nog maar een halve week lid en ben nog niet zo erg thuis in het wel en wee van de transalp club.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2020 15:59 #11 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Slecht lopen na 10 km
Hmm ... het zou misschien ook nog kunnen dat een CDI gaar is en dat die pas slecht gaat werken als 'ie warm is. Been there, done that.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2020 16:22 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Slecht lopen na 10 km
Is het mogelijk om de brandstofslang los te maken van de tank en deze met een externe tankje te verbinden en de vacuum slang even af te doppen
en een proefrit maken

( mogelijk komt er tijdens het rijden via de vacuum slang extra brandstof rechtstreeks in de cylinder)

dit zou betekenen dat je mengsel te rijk gaat worden en de motor gaat stalken (verzuipen)
( de + 10 km rit)

uiteindelijk loopt de brandstof je carter in en zal je motoroliepeil ook gaan stijgen)

check dit eerst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2020 18:34 #13 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Slecht lopen na 10 km
Bij mijn Alp was vorig jaar het membraan in de benzinekraan lek waardoor de achterste cilinder via de vacuumslang vanaf de benzinekraan teveel benzine binnenkreeg.
Deze liep dus veel te rijk.
Maar dat deed hij permanent.
Ik merkte dat meteen, niet pas na 10 km.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2020 18:44 #14 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Slecht lopen na 10 km
Misschien open deuren....

Vacuüm slangetje wel aan het juist tuitje van de brandstof kraan gezet ?
(Sommigen hebben er 2, en 1tje is er gewoon voor de 'show')

Staat de kraan wel open ? cq. op Reserve ?

Hans zit in Elburg.... is (met 14 km per keer) in 3x te doen volgens mij :D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2020 22:18 #15 door Willem Postma
Beantwoord door Willem Postma in topic Slecht lopen na 10 km
Ik heb het volgende gedaan:
Gecontroleerd of het oliepeil ook te hoog was. Dat was niet het geval
Benzinekraan weer uit elkaar gehaald . Membraantje zat dubbel
Toen weer gereden. Na 10 km weer mis
Nogmaals benzinekraan gecheckt. Alles zat goed maar het membraantje sloot niet af. Toen het veertje iets opgerekt. Toen sloot de benzinestroom af en met vacuum ging de benzine weer stromen. Ik dacht nu is het klaar.
Maar daarna weer gereden en ………. na 10 km was het weer mis. Pfffff
Er loopt absoluut geen benzine door het vacuumslangetje. Deze zit ook goed aangesloten op het juiste tuitje.
Toch de carburateur nog eens schoon maken?????
Wie weet nog wat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2020 23:18 - 04 mei 2020 23:32 #16 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Slecht lopen na 10 km
Willem

kijk hier even als het het zelfde wat ik heb gehad bestaat de kans dat je hem toch !!!!!!! verkeerd in mekaar heb gezet .

transalpclub.nl/forum/techniek-alg/7587-...angetje-benzine-tank

en dank zij hier ben ik er achter gekomen www.atoc-moto.com/forumm/viewtopic.php?t=4862

Heb ook verschrikkelijk lopen klooien tot dat was opgelost liep die weer prima :mrgreen:
En elke keer plopte het vacuumslangetje er af van de cilinder en dacht dat dat de oorzaak was mede het was

Maar ook ook ik had iets verkeerd in mekaar gezet en kon ook aan de wandel dus goed opletten het lijkt alsof de achterste cilinder geen benzine krijgt
maar alles smoort en benzine stroomt niet door ondanks zuigen .
dus stap voor stap goed opletten en dan in mekaar zetten

succes groet Frits

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2020 07:52 #17 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Slecht lopen na 10 km
Direct na het afslaan schroefje onder een vlotterkamer losschroeven. Als er dan geen brandstof uit de vlotterkamer loopt weet je in ieder geval dat het aan de brandstoftoevoer ligt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2020 08:10 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Slecht lopen na 10 km
Ik krijg het gevoel dat je choke vast blijft zitten .

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2020 15:28 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Slecht lopen na 10 km
beste,

je ziet echt iets over het hoofd...... (tunnelvisie ?)

mijn uit een zetting:

Als de motor wel start (met of zonder choke en eenmaal loopt heeft de choke geen invloed meer zodra deze boven de 3000 rpm zit zelfs met de choke totaal open zal de motor blijven lopen al is het met een hoog verbruik.
enkel bij stationair zal ze waarschijnlijk uitvallen,
jouw probleem blijft zicht herhalen,

is het brandstof of elektrisch ?

Als de motorfiets wel ca 10 km blijft rijden en dan uitvalt (tijdens het rijden of nadat je de gas dicht gooit) moet je jezelf afvragen of dit op volle toeren gebeurd of juist op een andere wijze alsof je zonder benzine komt te staan.

daarmee heb je mogelijk al een deel van de oorzaak?

ik heb je gevraagd om met een externe tank iets te proberen maar of je dit hebt gedaan is niet geheel duidelijk.

je sluit hiermee eventueel een probleem met je kraan of de tank (dop) uit of zelfs een vacuum probleem.

in uitzonderlijke gevallen kun je echter ook een elektrisch probleem hebben dat zich pas ontpopt nadat elektrische delen (zoals een cdi of pick up spoel of zelfs zekeringen) warm word en interne verbindingen verbroken worden.

Ps

je kunt hier soms lang mee bezig zijn en zeker als je steeds meer mogelijkheden hoort wat het allemaal zou kunnen zijn.

pas hiermee op.....
begin met simpel denkwerk en neem niets als vanzelfsprekend aan ondanks dat je iets vele malen hebt gedemonteerd
je maakt vaak de zelfde fout bij repeterende zaken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2020 19:48 #20 door alain
Beantwoord door alain in topic Slecht lopen na 10 km

Garfield schreef : Hmm ... het zou misschien ook nog kunnen dat een CDI gaar is en dat die pas slecht gaat werken als 'ie warm is. Been there, done that.


Ik hou het op wat Waffie en Garfield aangeven: een elektrisch probleem welke zich voordoet als ie een tijdje gelopen heeft;

Ik heb ook zo iets gehad op reis in 2017, en dacht onmiddellijk aan de CDI; Ik wisselde de CDI voor een reserve; en kon weer een tijdje rijden waarna het probleem herbegon.
Zo heb ik een week gesukkeld ( >2000km) van Anchorage tot Jasper.
Toen op een rustdag alle kappen verwijderd en alle verbindingen tussen opnemer en CDI losgemaakt, gereinigd en bespoten met WD40.Vanaf dan 30.000km gereden tot Ushuaia zonder problemen, nu en dan tot op bijna 5000m hoogte.

Bij mijn thuiskomst beide CDI,s vervangen, en sedertdien is het probleem nooit weergekeerd.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden