Nou de Varadero past door de tuinpoort ,, ging zelf verrassend makkelijk.
Maar deze dero koop ik niet
Vandaag heb ik een stukje gereden op een Honda Varadero uit 2003.
Deze was de eerste varadero die injectie kreeg en een 6 bak.
De motor had een tijd in de showroom gestaan, de accu trok de starter niet meer rond.
Daar moest start hulp voor komen ,, en de choke moest er even op,, deze injectie heeft een hand choke, ondanks de hoger temperaturen maar kon er vlot weer af.
Ik ben over m'n favorite weg van enter naar bornebroek naar almelo binnen door.
Er vielen me een paar dingen op ,, er zaten bridgestone BT20's onder niet echt een band die je onder een all road zou verwachten, de motor rijd lekker , en je kan zeggen van Honda wat je wil maar deze injectie is gewoon goed 1e generatie ,, weet anders wel een paar type motoren waar de 2e generatie gewoon ruk is qua injectie of voor verbetering vatbaar, halverwege de slinger weg beginnen me wel een aantal dingen op te vallen ,, deze banden lijken wel van bakeliet
, en en rollen wil ie liever niet , als of je met autobanden rijd gevuld met beton ,, zelden zulke vierkant gevormde banden gehad.....
ff stoppen en inspecteren ,, schaamranden waar ik me niet mee bij de Tex durf te komen...
Het is me duidelijk ,, toch maar door rijden ,, het verbaast me dat een Varadero best een hoop Transalp/Africa Twin genen heeft ,, terwijl ie technisch er nauwelijks delen mee deelt echt alles is anders behalve de sleutels en de tankdop .....
Je kan hem met de zelfde manier sturen ,, gas geven , remmen en sturen gaat verder typische Honda ,, gemakkelijk dus ,, echt een motor waar je behoorlijke afstanden mee kan doen ,, op deze motor zit een verbruiks meter ,, en ik zie dat door Enter heen sukkelen behoorlijk verbruik oplevert ,, en hoe harder ik rijd en langer de zelfde snelheid hoe zuiniger ie word, de toerenteller is kapot kan dus helaas niet goed inschatten de toerentallen , wat me wel opvalt dat de Varadero wel een typische dikke twin is maar de sport gene er nog in zitten , onder bepaalde toerentallen voelt ie niet zo dik aan als een DL1000, als je vanaf een 4e versnelling met 60 volgas geeft word je afgeschoten maar heb niet het idee dat het er echt 1000 cc zijn tot ik halverwege het toeren gebied kom dan gaat ie met dik hout zaagt men planken ,, een africa twin kan verbazingwekkend goed mee komen onderin , na 3500 tmp echt niet meer.
ik merk dat de 35 pk en 25 nm echt effectief worden op hogere snelheden vanaf 70 km
het verbaast me niet dat een motorsite als motorfreaks met een Varadero in de Dolomieten een stel hyper sport 600 cc fluitend het nakijken geeft,, ding loopt heel mooi hoog in de toeren. later kwam ik erachter waarom ie bepaalde eigenaardigheden heeft.
het valt me 100 % mee met lage snelheden in druk dorps verkeer , kruipen , stoppen draaien en weer verder rijden,, gaat prima ,,
De stroomlijn dan ,, je zit volkomen uit de wind , dus de ventilatie van m'n schuberth C2 werken nauwelijks en met deze temp is dat niet zo fijn , te meer dat ik net te lang ben of de ruit te kort , als ik in elkaar duik word het stiller,, ik denk met een MRA ruit met spoiler zou het wel eens beter kunnen worden ,, zadel is prima ,, daar kan je echt heel europa door mee reizen. en dat lukt prima met de grote tank ,, met gewoon 80 of 100 km rijden haal je makkelijk 1 op 20 .
De remmen dan ,, zwevende schijven ,, geen ABS was een optie jammer dat die er niet opzit met dit type motor wat heel geschikt is om lange afstanden te rijden en het hele jaar door en door het hoge gewicht is ABS wel een veilige gedacht aan gezien dit systeem tot één van de best hoort volgens de motorbladen ,, heb geen reden om daar aan te twijfelen , tot ik door omstandigheden heel sterk moest afremmen,, kromme schijven ... en voel in de vork gerommel ,, bij normaal remmen merk je niks maar bij stevig remmen wel... dez Varadero is een echt all road maar geen motor zoals een transalp of africa Twin of KTM adventure waar je echt de gebaande wegen kan verlaten.
z'n hoge gewicht en te kleine voorwiel 19" ipv 21" en gietwielen ,, en de uitlaat die te laag loopt en zo veel water en nat vuil over zicht heen kan krijgen en klem kan komen te zitten ,, en de plastic keienvanger ,, daar hoef ik ook niet te melden wat er mee gebeurt als je een gravelweg mee afblaast en de stenen alle kanten op springen ,, de banden weer houden trouwens ook off road werk kan dan net zo goed een CBR600F meenemen
Je het duidelijk twee kampen echte all road als een Transalp of Africa Twin of BMW F800GS , KTM 950/990 Adventure/Enduro en de Suzuki DL650/1000 en de varadero , Tiger ,, Ducati Multistrada die gewoon toermotoren zijn met een all road zit en sausje voor het uiterlijk ..
Wat ik wel denk is met een set Metzal tourance banden en een paar WP veren eronder maak je van een Varadero echt een bochtenridder ,, je zit hoog en kijkt letterlijk ver weg en kan dingen sneller en beter inschatten ,, het goedlopende blok dat goed in het vermogen zit al je ten dienste zijn ,, comfortabele km vreter,
Bij het terug brengen toch even praten met de medewerker,, de remschijven zijn krom , de banden van bakkeliet en aardig vierkant ,, ding voelt stijf aan en niet zo soepel als ik eigenlijk van de Varadero ken en de toerenteller is stuk ,, komt de aap uit de mauw .
de vorige eigenaar heeft de laatste 2 jaar nog geen 1000 km gereden , en een beurt zal wel wat doen aan het mager gevoel onder in ,, een vers luchtfilter en nieuwe bougies.
een Varadero heeft geen twin spark en is dus een stuk gevoeliger voor dat soort zaken maar de cilinder is wel een stuk groter .
Men had de motor in de showroom gezet school gemaakt maar nog niet alles gedaan aan de motor ,,, men belooft alles op te lossen, maar ik denk dat de toerenteller vervangen best in de papieren gaat lopen ,, en dan zullen ze snel zeggen dat de schijven nog wel even mee kunnen ....
ik kan best vriendjes worden met deze varadero , maar dan wel met een paar zaken nagekeken , en verse banden en een power commander en K&N luchtfilter om de puntjes op de i te zetten. en een verstelbare ruit.