wat riijdt beter een varadero of een crosstourer

03 mrt 2016 01:18 #1 door varaderowillie
wat riijdt beter een varadero of een crosstourer werd gestart door varaderowillie
Wie heeft ervaring op gedaan

VARADERO tegenover CROSSTOURER

wat is beter en wat is slechter

gaarne jullie ervaringen

ben benieuwd naar het voor en tegen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2016 13:05 #2 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic wat riijdt beter een varadero of een crosstourer
Ik weet eigenlijk niet of er hier iemand is die een crosstourer heeft

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2016 14:29 #3 door Cas
Ik heb zelf een Varadero en heb een proefrit gemaakt op een Crosstourer, niet omdat ik dat wilde maar omdat de dealer mij de sleutels in mijn handen drukte in de hoop dat ik er een zou kopen.
Hij is snel, soepel en stuurt als een mes.
Hij zuipt erg veel, is minder comfortabel dan een Varadero en is absoluut niet mooi.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2016 20:47 #4 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic wat riijdt beter een varadero of een crosstourer
Tssss dat er hier nog iemand naar iets anders nieuws kijkt dan de nieuwe AT is toch wel erg..... Vandaag bekeken, en erg mooi gevonden. Crosstourer is in vergelijking een lelijke Olifant

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2016 20:55 #5 door ErBoDero
Beantwoord door ErBoDero in topic wat riijdt beter een varadero of een crosstourer
Op 15 juni 2013 heb ik een (proef)rit van ruim 100 km op deze Crosstourer DCT gemaakt.



Het is de 'Galibier', die standaard met kofferset, tourscherm, valbeugel met lampen en Akropovic uitlaat is uitgevoerd. Bovendien zat er een speciale 'aardbol met kompas' op de tank.
Het is een kwestie van smaak, maar ik vond (en vind) deze uitvoering in het zwart met genoemde extra's er zeker niet verkeerd uit zien. Een witte of grijze vind ik vreselijk lelijk. 
Qua rijden valt er niets op aan te merken. Veel power, supersnel (DCT) en inderdaad messcherp door de bochten.
Wat miste is beleving, karakter. Het ding rijdt zo netjes, het is te mooi, te glad, te gelikt, te ....  Er zit geen 'avontuur' in. 
Over het verbruik kan ik niks zeggen, maar kan me voorstellen en heb begrepen uit diverse reviews en testen dat het wel een drupje extra kost.

De Varadero daar in tegen... dat is motorrijden met beleving. Ik heb de mijne nu 3,5 seizoen en er in die tijd 53.000 probleemloze km's mee gereden. Je kunt er van alles op aanmerken, maar de fun is iedere km groot. Natuurlijk is de Varadero (top)zwaar, een beetje lomp misschien wel en mist er van alles wat moderne motoren wel hebben Maar is dat erg? Mis je dat echt? Ik heb wel ABS, dat vind ik wel fijn.
En de looks... van buiten gaat het wel (MRA scherm, Givi valbeugel), maar het dashbord vind ik niet echt mooi.
Vandaag nog een stukje gereden en weer met enorm rijplezier en big smile. 

Beide zijn Honda's dus over betrouwbaarheid hoef je je geen zorgen te maken. Verder is het een kwestie van smaak.
Een Kawasaki Versys 1000 ???  Tja, in mijn ogen ook niet mooi, maar wel ook betrouwbaar.

Als ik nu met een flinke zak geld de motorzaak in kon lopen en vrij kon kiezen, dan zou ik 2 proefritten maken. Als 1e op de nieuwe HondaCRF 1000L Africa Twin en als 2e op de Yamaha XT1200ZE Super Tenere Worldcrosser. Ik zou nu niet weten welke van die 2 het zou worden. Alle andere motoren vallen sowieso af.

Dat is mijn mening en daar kun je het mee doen  ;)

Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2016 21:09 #6 door Cas

Tssss dat er hier nog iemand naar iets anders nieuws kijkt dan de nieuwe AT is toch wel erg..... Vandaag bekeken, en erg mooi gevonden. Crosstourer is in vergelijking een lelijke Olifant

Ok, maar is die mooie nieuwe AT nu wel de beste keuze voor het zware werk waar jullie hem voor gaan gebruiken?
Je was toch wel erg blij dat je de nieuwe AT hier nog niet had ;D ;D ;D ;D ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2016 21:16 #7 door Cas

Op 15 juni 2013 heb ik een (proef)rit van ruim 100 km op deze Crosstourer DCT gemaakt.



Het is de 'Galibier', die standaard met kofferset, tourscherm, valbeugel met lampen en Akropovic uitlaat is uitgevoerd. Bovendien zat er een speciale 'aardbol met kompas' op de tank.
Het is een kwestie van smaak, maar ik vond (en vind) deze uitvoering in het zwart met genoemde extra's er zeker niet verkeerd uit zien. Een witte of grijze vind ik vreselijk lelijk. 
Qua rijden valt er niets op aan te merken. Veel power, supersnel (DCT) en inderdaad messcherp door de bochten.
Wat miste is beleving, karakter. Het ding rijdt zo netjes, het is te mooi, te glad, te gelikt, te ....  Er zit geen 'avontuur' in. 
Over het verbruik kan ik niks zeggen, maar kan me voorstellen en heb begrepen uit diverse reviews en testen dat het wel een drupje extra kost.

De Varadero daar in tegen... dat is motorrijden met beleving. Ik heb de mijne nu 3,5 seizoen en er in die tijd 53.000 probleemloze km's mee gereden. Je kunt er van alles op aanmerken, maar de fun is iedere km groot. Natuurlijk is de Varadero (top)zwaar, een beetje lomp misschien wel en mist er van alles wat moderne motoren wel hebben Maar is dat erg? Mis je dat echt? Ik heb wel ABS, dat vind ik wel fijn.
En de looks... van buiten gaat het wel (MRA scherm, Givi valbeugel), maar het dashbord vind ik niet echt mooi.
Vandaag nog een stukje gereden en weer met enorm rijplezier en big smile. 

Beide zijn Honda's dus over betrouwbaarheid hoef je je geen zorgen te maken. Verder is het een kwestie van smaak.
Een Kawasaki Versys 1000 ???  Tja, in mijn ogen ook niet mooi, maar wel ook betrouwbaar.

Als ik nu met een flinke zak geld de motorzaak in kon lopen en vrij kon kiezen, dan zou ik 2 proefritten maken. Als 1e op de nieuwe HondaCRF 1000L Africa Twin en als 2e op de Yamaha XT1200ZE Super Tenere Worldcrosser. Ik zou nu niet weten welke van die 2 het zou worden. Alle andere motoren vallen sowieso af.

Dat is mijn mening en daar kun je het mee doen  ;)

Varadero is een beetje verouderd, geen naaimachientje, beetje lomp en zwaar maar mss door dat gewicht ook weer erg comfortabel op de lange afstanden. Het is beslist nog een mooie motor om te zien.
Het blok lag al in de Firestorm dus oerbetrouwbaar en ik geloof dat er al een Dero is met 500.000 km op de klok.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2016 21:21 #8 door Cas
Wat betreft die Versys, die is inderdaad niet mooi, die is vreselijk mooi!

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2016 21:41 #9 door ErBoDero

Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 11:09 #10 door Wim66
Beantwoord door Wim66 in topic wat riijdt beter een varadero of een crosstourer
Net zoals de Varadero zal de Crosstourer zich bewijzen met de tijd...
Wat dachten we in de tijd dat de Dero uitkwam allemaal.
Heb er laatst een dagje mee gaan rijden en het was zeker niet onaangenaam maar
heb nog teveel plezier op men Dero en ruil hem nog lang niet in..
Wil wel binnenkort eens een dagje doorbrengen op de nieuwe Africa twin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 13:35 #11 door Cas

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 22:25 #12 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic wat riijdt beter een varadero of een crosstourer

Ok, maar is die mooie nieuwe AT nu wel de beste keuze voor het zware werk waar jullie hem voor gaan gebruiken?
Je was toch wel erg blij dat je de nieuwe AT hier nog niet had ;D ;D ;D ;D ;D

Je hebt gelijk. Persoonlijk vindt ik de AT mooi maar ik hoef hem niet, te zwaar en ik ben tevreden met tussen de 40 en 60 pk. Ik hoef mijzelf niet te bewijzen aan een ander dan mezelf. Pk's kun je kopen, offroad skills niet, plezier ook niet.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 22:46 #13 door Cas

Je hebt gelijk. Persoonlijk vindt ik de AT mooi maar ik hoef hem niet, te zwaar en ik ben tevreden met tussen de 40 en 60 pk. Ik hoef mijzelf niet te bewijzen aan een ander dan mezelf. Pk's kun je kopen, offroad skills niet, plezier ook niet.

Ik bedoel hier dan specifiek de momenten 13.00 en 14.30 in het filmpje.
Ik weet dat de AT is gemaakt om offroad te rijden maar het lijkt me gewoon zwaar klote als je zoiets meemaakt met je spiksplinternieuwe machine waar je 16000 euro voor hebt neergeteld. Dan maar liever een oud beestje dat je voor een prikkie hebt gekocht.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2016 00:11 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic wat riijdt beter een varadero of een crosstourer

Je hebt gelijk. Persoonlijk vindt ik de AT mooi maar ik hoef hem niet, te zwaar en ik ben tevreden met tussen de 40 en 60 pk. Ik hoef mijzelf niet te bewijzen aan een ander dan mezelf. Pk's kun je kopen, offroad skills niet, plezier ook niet.


Nee Lennert. Jij gaat nu van ellende fijn rijden op je superlichte TTR met 50 pk. Weinig kilo's, veel pk's. Als je dat onder de knie hebt, zul je geleerd hebben dat de motor niet zoveel uitmaakt. Het zijn de skills die het grootste verschil maken.

Met de TTR heb je daarmee de enig juiste beslissing genomen  :)


Bromskill

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2016 12:26 #15 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic wat riijdt beter een varadero of een crosstourer

Nee Lennert. Jij gaat nu van ellende fijn rijden op je superlichte TTR met 50 pk. Weinig kilo's, veel pk's. Als je dat onder de knie hebt, zul je geleerd hebben dat de motor niet zoveel uitmaakt. Het zijn de skills die het grootste verschil maken.

Met de TTR heb je daarmee de enig juiste beslissing genomen  :)


Bromskill

Ik begon al steeds fijner te rijden op de Ransalp maar hij is ook wel wat aangepast. In de drie jaar dat ik echt allroad rij heb ik wel geleerd dat idd skills belangrijker zijn dan de moto. Ik heb nog veel te leren maar er zijn grenzen.
Het verschil wordt duidelijk wanneer je 'The Long Way Round' vergelijkt met 'Mondo Enduro'....  Om het plaatje compleet te maken zit 'Races2places' daar dan weer tussen, rallymoto met rallyrijder...
Tja, het beste advies lijkt mij dat van 'Sibirky Extreme' [URL]http://www.sibirskyextreme.com/2013/08/bike-selection-101/[ /URL]
Europa doorcrossen en de geijkte 'adventure' (zoals de LGKS) paden pakken kan volgens mij dus prima op de nieuwe AT maar dan moet je niet bang zijn voor een krasje hier of daar.
Dat krasje of die kapotte kap is trouwens net zo vervelend bij een nieuwe als oude moto. Je kiest nl het maximale binnen je budget. Een tweedehands kap is voor mij een aderlating vergelijkbaar met een nieuwe kap voor iemand die een nieuwe AT kan betalen...
De motor kies je dus op het avontuur wat je ermee wilt beleven. Blijf je op de weg, kies je weer op een andere manier, meer met emotie en uitstraling. Zaken die totaal onbelangrijk zijn wanneer je tot je assen in de drek staat.

Maw de nieuwe AT is meer allroad dan de Varadero of Crosshuppeldepup en past mijns inziens beter bij deze club.... Maar ja ik ben een afvallige met een Yamaha in de woonkamer en een Transalp in de koude, vochtige schuur...

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2016 17:15 #16 door arne
Beantwoord door arne in topic wat riijdt beter een varadero of een crosstourer

Het verschil wordt duidelijk wanneer je 'The Long Way Round' vergelijkt met 'Mondo Enduro'....  Om het plaatje compleet te maken zit 'Races2places' daar dan weer tussen, rallymoto met rallyrijder...

Ik ben wel benieuwd hoe je die vergelijking dan ziet. En die Races2places ken ik niet. Heb je daar een linkje van?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2016 18:10 #17 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic wat riijdt beter een varadero of een crosstourer

Ik ben wel benieuwd hoe je die vergelijking dan ziet. En die Races2places ken ik niet. Heb je daar een linkje van?

De heren van Mondo Enduro en LWR lopen allemaal tegen de grenzen van hun motoren aan. De kleine Suzuki's komen wel een stuk verder dan de logge BMW's. LWR is gedaan met een vracht aan spullen van de duurste kwaliteit (niet altijd beste) en toch lijkt het alsof de heren van Mondo Enduro meer lol hebben op hun reis, meer onverharde paden pakken en minder snel opgeven of janken.
Mondo Enduro heeft nagedacht over de zwaarste stukken van hun reis en daar de motor op gekozen, LWR liet het afhangen van sponsoring en een halfbakken testrit op een beetje gravel. Ewan kan niet offroad rijden en pakt de zwaarste motor en blijft janken, de heren van Mondo kunnen rijden en kozen lichte motoren en geven pas op wanneer ze er echt doorheen zitten. Tja, duidelijk lijkt mij.
Het sluit ook goed aan bij mijn eigen ervaring, kijk maar naar het filmpje van de MS1000. Degene die ik in kan halen rijdt op een KTM 1190 ofzoiets. Hij heeft meer ervaring dan ik (wel op een lichte KTM, dat wel) maar toch rij ik hem voorbij omdat de Alp lichter is en ik aan het gewicht gewent ben.
Op de barreltrip Frankrijk was een BMW K100 mee, pk's, comfort, een echte toerfiets toch? Nope! Wij hadden met onze lichtere brommers meer lol in de korte bochten dan hij. Hij was blij met lange hogesnelheid bochten, wij met haarspelden...

De vraag wat rijdt beter is dus te kort door de bocht. Wat rijdt waar beter, is een betere vraag ;)

http://youtu.be/utXZKuo8iws?list=PLebjQbsuu9jDfukT2wZK8c2X6Uz_U4VJe

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2016 20:07 #18 door arne
Beantwoord door arne in topic wat riijdt beter een varadero of een crosstourer
Ok, ik snap je punt. Ik denk ook dat Ewan en Charley er misschien wat te makkelijk over hebben gedacht bij het begin. Ik meen me te herinneren dat ze nog wel naar de 690 hebben gekeken en die hebben gereden, maar dat die niet bij de uiteindelijke keuzes zat. Ik denk dat de jongens van Mondo Enduro veel duidelijker in hun hoofd hadden hoeveel (of hoe weinig) echte wegen ze in bepaalde gebieden tegen zouden komen. En daarom lichter kiezen is gewoon verstandig.
Aan de andere kant, denk ik dat LWR ook het nadeel had van professionele televisie. Dus is bij BMW de F650GS geen optie, maar de 1150 wel, want die moest gepusht worden. Daarbij zijn het twee acteurs waarvan ik me kan voorstellen dat die gevoelsmatig wat anders in elkaar zitten dan de mannen van ME. Overigens maken tranen natuurlijk altijd goede commerciële televisie en is dat waarschijnlijk minder aansprekend voor de ME doelgroep, dus dat verklaart misschien ook nog wel wat.

Maar goed, vaag terug naar het onderwerp, ik heb weer een Transalp gekocht, omdat ik het lichte van de TA miste ten opzichte van de Tiger. Ik heb nog lichter wel overwogen (XR/XT), maar toen kwam de TA langs en ben ik gezwicht. ;)

Races2Places kende ik wel, maar was ik helemaal vergeten. Thanks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2016 20:29 #19 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic wat riijdt beter een varadero of een crosstourer

Overigens maken tranen natuurlijk altijd goede commerciële televisie en is dat waarschijnlijk minder aansprekend voor de ME doelgroep, dus dat verklaart misschien ook nog wel wat.

Commercieel of niet, dat maakt niet uit, emo TV is overal. Volgens mij zijn beide series door Discovery uitgezonden. Bij ME is het drama wat er was ook breed uitgemeten, zou ik ook doen ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2016 20:43 #20 door arne
Beantwoord door arne in topic wat riijdt beter een varadero of een crosstourer
ME had maar 2 delen en was inderdaad van Discovery Travel, maar LWR had 9 delen en was van Sky 1. Dat maakt wel uit. Sky trekt wel hele andere kijkers en wil ook wel andere dingen zien en laten zien. Goed voor de adverteerders. ;) Ik vind het nog wel meevallen met het drama bij ME. Maar goed, misschien omdat ik LWR en LWD veel gekeken heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden