Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4

30 aug 2009 16:36 #1 door Menno
Bron: www.motorfreaks.nl

De vakantie is nog maar koud voorbij, of de geruchtenmolen omtrend nieuwe of ophanden zijnde modellen draait weer op volle toeren. Laatste gerucht omtrend Honda's V4 escapades betreft de ontwikkeling van een Varadero V4.

Onze collega's van het Britse Visordown kregen dit te horen van bronnen bij het Duitse BMW, die gerucht hadden gekregen van Honda's ophanden zijnde project, die moet worden gezien als tegenhanger van die succesvolle Duitse GS.

Tijdens de presentatie van de V4 afgelopen jaar op de Intermot had Honda al aangegeven met de V4 een nieuwe weg in te zullen slaan, en dat de komende jaren meerder modellen zouden worden gelanceerd op basis van het nieuwe motorblok.

Het is dan ook geheel niet ondenkbaar dat Honda inderdaad de Varadero, die zijn laatste update alweer enkele jaren geleden heeft gehad, gaat voorzien van de 1200 V4. Een meer ontspannen rechtop zithouding, een fors en comfortabel (duo)zadel, een laag zwaartepunt en cardanaandrijving zijn sleutelwoorden van het nieuwe project.

Grootste uitdaging, aldus Visordown, is de afmeting van de benzinetank, die volgens Honda (net als het huidige model) groot genoeg moet zijn om lange afstanden te kunnen overbruggen. De motor zou tegen het eind van 2011 aan het grote publiek worden gepresenteerd.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2009 17:20 #2 door Xsaradero
Beantwoord door Xsaradero in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4
Ziet er mooi uit maar dan het liefst lichter dan de huidige Varadero. Mag toch wel 40 kilo af!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2009 17:32 #3 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4

En spaakwielen er onder!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2009 21:10 #4 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4
En dan nog. Eén enkel plaatje zegt niet veel, maar ik vind het ding geen potje. (Mijn eerste impulsieve reactie). Bovendien: eerst zien, dan geloven met Honda.

En als ik dan zou "moeten" kiezen tussen de V4 en de "succesvolle GS", dan zou ik gaan voor de GS.

Met mijn twin, heb ik het voorlopig naar mijn zin...


-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2009 07:50 - 31 aug 2009 07:51 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4
Leuke vingeroefening, die schets.

Net als in 1997, toen de geruchtenmachine op volle toeren draaide over een ophanden zijnde 1.000 CC Africa twin... de plaatjes kan iedereen zich vast nog wel herinneren.

Dat er iets gaat komen, hebben jullie allemaal in de laatste Transalper kunnen lezen. Waarschijnlijk met cardan, en een 1200cc V-4. De machine zou intern als VFR 1200X worden aangeduid, maar volgens 'insiders' bij Honda EU heeft Japan nog géén formeel 'groen licht' gegeven voor het ontwerp.

Dit komt met name dankzij de 'crisis' (daar is' ie weer...) en het feit dat de twee motoren die officieel al zijn 'bevestigd' - de VFR1200S en de beoogde Pan opvolger VFR1200T - op eenzelfde frame en architectuur zijn ontworpen.

De 'allroad' versie VFR1200X zou een heel andere opbouw vragen, waaronder een veel robuuster frame. Hierdoor twijfelen de Honda bazen nog of ze wel-; of geen groen licht gaan geven.

Afwachten dus. Vast staat overigens wél (door Honda toegegeven tijdens het 10de VIM in Hongarije vorig jaar) dat men 'werkt' aan een beoogde GS concurrent. Hoe-; en wat is nog niet bekend, maar vast staat dat de Varadero zoals we deze nu kennen, in 2010 'eindig' is en dat deze geen opvolger gaat krijgen...

Mocht dat toch richting de GS1200 gaan... Ben ik bang dat het prijskaartje ook mee gaat. Maar zelfs dan nog is de keuze niet moeilijk als je ziet hoe enorm veel problemen BMW heeft en hoe probleemloos de nieuwe Alp 700 en de Varadero functioneren. Ik zou zonder meer voor de Honda gaan!

Nieuwe naam heb ik al... 'Grand Transalp'...  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2009 14:38 #6 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4

De spreekwoordelijke betrouwbaarheid waar je bij Honda altijd op kon vertrouwen is ook niet meer wat het geweest is. Stonden dit weekend stil met een Honda CBF1000 van 2,5 jaar oud. Wel leuk om even met de monteur van de ADAC te babbelen.

Hij had het erg druk met elektrische problemen bij GS-en, veroorzaakt door het hoge stroomverbruik van de ABS en electronische vering. Aan de hand van dit probleem wist de monteur van de ADAC precies welke route er was gereden met de GS. Hij was in elk geval erg blij met zijn eigen Varadero.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2009 17:44 #7 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4
echt....

V4 en cardan is goed, 1200CC is slecht. waar zijn de nieuwe 600 of 800 modellen? of die CB 300 die er misschien aan kwam? waarom is de enige manier van evolutie meer cc's? de Transalp gaat steeds 50cc omhoog, de Varadero krijgt een 1.2 V4 blok welk je eerder zou verwachten in een Civic of wat duurdere Jazz.

Breng dezelfde mooie uitschakelbare cillindertechniek eens over op een 700CC motorblok (zoals bijv. Triumph een 675 en 1050 cc blok heeft) om in de CBF / Deuville / Transalp te gebruiken! Of doe iets radicaals: V3 waarbij één van de cillinders als compressor functioneert!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2009 13:16 #8 door Pim
Beantwoord door Pim in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4
Gaaf apparaat zeg! Ben heel benieuwd naar de eerste foto's...

TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2009 16:19 #9 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4


Als ze een 1200 cc maken waarom geen 800 cc met ketting en spaak wielen om het gat wat de At achterliet te kunnen vullen dat doet de XL 700 echt niet ....

Als je ziet hoe goed een F800GS rijd ,, en hoe matig een XL700 ,,, de injectie is prima maar  met de concurrentie heeft ie het moeilijk......

En de nieuwe varadero moet een stuk lichter worden.....



Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2009 00:11 #10 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4
Beter nog: Als de Varadero een 1.2 V4 wordt, dan kunnen ze mooi de Africa Twin als een 850cc met injectie reïncarneren! Aangezien de Transalp toch al geen offroad motor meer is.

Marketingtechnisch zou het de logische stap wezen !

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2009 08:21 - 01 okt 2009 18:51 #11 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4
Deze week in het Franse Motojournal:

Let met name ff op het kleine plaatje op de cover. Het komt er steeds beter uit te zien... De Fransen hebben zelfs al een naam: XLV1200...

Heb een verzoekje ingedient voor een scan van de inhoud van dit blad.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2009 08:37 #12 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4
Het Turkse Motospor spreekt inmiddels van de XLV 1200 Africa Four...  :angel:

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2009 08:42 #13 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4

Beter nog: Als de Varadero een 1.2 V4 wordt, dan kunnen ze mooi de Africa Twin als een 850cc met injectie reïncarneren! Aangezien de Transalp toch al geen offroad motor meer is.

Marketingtechnisch zou het de logische stap wezen !


Als V3 wellicht...? Zou een mooie uitdaging zijn...

De Honda XLV1200 Grand Alp
De Honda XLV850 Africa Twin... Hmmm...  ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2009 10:36 #14 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4

Als V3 wellicht...? Zou een mooie uitdaging zijn...

De Honda XLV1200 Grand Alp
De Honda XLV850 Africa Twin... Hmmm...  ;)



een twin was altijd de overtreffende trap van de transalp wat goed was nog iets beter......
behalve de nieuwe xl700 dan

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2009 10:37 #15 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4

Als V3 wellicht...? Zou een mooie uitdaging zijn...

De Honda XLV1200 Grand Alp
De Honda XLV850 Africa Twin... Hmmm...  ;)


Africa triplet?  ::) Trouwens stond L niet voor leisure en R voor race? XRV850 dan nog altijd hé!

Ik denk dat een goed stel aanpassingen aan een Transalp al genoeg zou zijn: 21" voor 18"achter, stenenvanger, goedkopere kuip, brandstofblaas achterin (goedkoper dan een complete tank) en als opties dingen als een upsidedown voorvork, remschijfbeschermers, vorkgaitors, en whatnot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2009 10:44 #16 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4

Africa triplet?  ::) Trouwens stond L niet voor leisure en R voor race? XRV850 dan nog altijd hé!

Ik denk dat een goed stel aanpassingen aan een Transalp al genoeg zou zijn: 21" voor 18"achter, stenenvanger, goedkopere kuip, brandstofblaas achterin (goedkoper dan een complete tank) en als opties dingen als een upsidedown voorvork, remschijfbeschermers, vorkgaitors, en whatnot.


Doen ze nooit ,, ze willen zoveel mogelijk de zelfde motorfietsen ,, als je met opties gaat werken moet je complexere logistiek en montage faciliteiten maken

Laten ze eigen een blok maken 800/850  en dan zo als de F800GS  ,,, met 21 voor en 18 achter dat zou super zijn...
dan zouden ze zich weer serieus op de kaart zetten en tegen gas aan KTM die door hele goede modellen maar ook omdat er geen concurrentie dan BMW heeft ,, al die soft all roaders met terug getunde straat/race blokken met te veel kwetsbaar plastic en kleine wieltjes 19 voor en 17 achter die zijn leuk als poserfiets maar naast de weg is een oude AT gewoon beter ....


Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2009 11:28 #17 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4

Africa triplet?  ::) Trouwens stond L niet voor leisure en R voor race? XRV850 dan nog altijd hé!

Ik denk dat een goed stel aanpassingen aan een Transalp al genoeg zou zijn: 21" voor 18"achter, stenenvanger, goedkopere kuip, brandstofblaas achterin (goedkoper dan een complete tank) en als opties dingen als een upsidedown voorvork, remschijfbeschermers, vorkgaitors, en whatnot.


Nee, ik zou echt een voorkeur hebben voor de L. Mijn gedachten daarachter? Nu, alle honda allroads met Vblok zijn aangeduidt met XLV. De XLV750R, de XL600/650/700V, de XL1000V en zelfs de XL125V. Alleen de @Twin was met XRV een beetje een rare eend in de bijt, op het gebied van typologie bedoel ik dan. Vooral als je nagaat dat de enige echte 'oer' Africa Twin, de RD01, óók XLV was (XLV750R dus).

Eigenlijk dus ook best vreemd (kan prima in de reden van de R komen overigens) dat de Africa Twin XRV650 tijdens haar introductie niet XLV650R werd genoemd... Maar XRV was immers ook een verwijzing naar Honda's toenmalige woestijnracer...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 sept 2009 10:58 #18 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4
Het wordt steeds gekker. De Fransozen kunnen schijnbaar errug goed met Photoshop overweg...
Spaakwielen mogen overigens blijven, wat mij betreft... En zo slecht als de afbeelding uit Motojournal is ie ook al weer niet.

Wel een mooi stukkie knippen-en-plakken...  ;D


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 sept 2009 12:04 #19 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4

Het wordt steeds gekker. De Fransozen kunnen schijnbaar errug goed met Photoshop overweg...
Spaakwielen mogen overigens blijven, wat mij betreft... En zo slecht als de afbeelding uit Motojournal is ie ook al weer niet.

Wel een mooi stukkie knippen-en-plakken...  ;D


Ik mag hopen dat dit niet zo de weg opgaat ,,, BMW wielen en GS snavel ,, ziet er zo lomp uit
gelukkig is dit een fotosoep ..........
en dan een zware watergekoelde V4 van 1200 ,,,, als of de huidige V2 niet zwaar genoeg is.....

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 sept 2009 15:58 #20 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Motorfreaks.nl: Nieuwe Honda Varadero V4

Lijkt me het resultaat van een hoop drank, druks en creatief paargedrag van een Dero, GS en een KTM.

Genetisch zou het dan helemaal goed, maar ook helemaal fout kunnen gaan.  ;D ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden