Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg

30 aug 2015 23:00 #81 door Waffie
ik heb de beschikbaarheid van de pakking opgezocht en ze wordt niet meer gemaakt  wat in de praktijk betekent dat enkel die leverancier die hem op voorraad heeft je kan helpen

waar waar die te vinden en tegen welke kosten.

je kunt hem zelf maken uit een stuk pakking papier  maar als je de oude pakking niet teveel hebt beschadigd doen op de wijze zoals brombeer aan geeft.

als het lekt kun je nog altijd ingrijpen en het op een andere manier doen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2015 21:12 #82 door rexelstar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2015 21:36 #83 door kees
Hmzz hij is niet op voorraad daaro.. ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2015 21:18 - 01 sept 2015 21:44 #84 door rexelstar
Beantwoord door rexelstar in topic Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
Hier ligt er wellicht nog een, met wat geluk.
Motoport Rockanje
Moolhoek 6
3235 XK Rockanje
Tel: 0181-402455

Of vraag het aan een bekende en aardige honda dealer, wellicht dat hij voor je in het Honda Benelux voorraadsysteem op onderdeelnummer wil kijken bij collega dealers.  ;)

Het blok en de pakkingen van de VT600 - VT750 rond die bouwjaren schijnen identiek te zijn, ME9 code.
Deze hebben (natuurlijk) vloeistofkoeling, maar wijken voor zover ik weet kwa pakkingen niet af.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2015 18:16 - 02 sept 2015 18:49 #85 door Cas

Veel dank Brombeer, ik zit op mijn nieuwe (Mosfet) regelaar te wachten, stekkers zijn er af, dus kan ik de kabel kort houden :))


Nieuwe regelaar (Mosfet) binnen, rechts op de foto, ziet er zeer degelijk uit, zelfde lengte kabels en zelfde stekkers als origineel.
Alleen minder koeloppervlak aan de onderzijde, zal niet nodig.
Morgen solderen en de tip van Brombeer toepassen en hopen dat het probleem is opgelost.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2015 20:52 #86 door Cas
@ Brombeer

Kan ik de rode en de groene draad waar vroeger de stekker op zat gewoon laten zitten en afdoppen?
Trekt de regelaar, als deze rechtstreeks op de accu is aangesloten, stroom uit de accu bij contact uit?
Moet ik ergens een zekering plaatsen?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2015 23:39 #87 door kees
Dag Cas,

Kan ik de rode en de groene draad waar vroeger de stekker op zat gewoon laten zitten en afdoppen?


Ik begrijp dat je ook de contra-stekker uit de kabelboom hebt geknipt? De draden 'afdoppen' met een krimpkous is het netst. Ik wilde juist posten: de overgebleven stekker aan de kabelboom kun je beter aftapen zodat de blootliggende contacten niet corroderen, voor als je terug naar origineel wilt.

Trekt de regelaar, als deze rechtstreeks op de accu is aangesloten, stroom uit de accu bij contact uit?


Nee, de regelaar kan geen stroom trekken uit de accu. Dit wordt voorkomen door diodes die in de regelaar verwerkt zitten. Diodes zorgen ervoor dat spanning maar één kant op kan. In dit geval alleen van de dynamo via de regelaar naar de accu. Niet andersom. Of de diodes in de regelaar moeten defect zijn. Maar dan moet er ook nog iets in de spoelen van de dynamo niet goed zijn om lekstroom de krijgen.

Moet ik ergens een zekering plaatsen?


Ja. Normaal zit de groene ergens aan massa en de rood-witte gaat via het startrelais naar de accu. Officieel zit daar de hoofdzekering nog tussen maar die ga je nu by-passen. Er moet er wel één tussen op de rode draad (plus) om de kabelboom tegen affikken te beschermen (bijv. a.g.v. dikke sluiting in de regelaar?).


Je kunt ook gewoon de originele draden doorsolderen op de nieuwe regelaar, dan blijft het origineel via de hoofdzekering lopen. Maar, de contacten van de hoofdzekering zijn gevoelig voor corrosie bij winterrijders en door een slecht contact daar, kan de reglaar defect raken door overgangsspanningen en spanningsfluctuaties. Ik denk dat die direkt-op-de-accu optie wordt gegeven om dat uit te sluiten. Maar goed, een aparte zekering hou je er dan nog altijd tussen.. ::)


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2015 23:47 #88 door Cas
Ok, bedankt Brombeer.

De stekkers van regelaar en dynamo zijn er al lang af.

Dus als ik het slordig doe kan ik gewoon een 30A zekering in de + draad solderen en als ik het netjes doe een zekeringhuisje op de kop tikken? ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2015 23:58 #89 door kees

Haha ja een zekering ertussen solderen is zelfs voor mij kort door de bocht  ;D

Als die er uit gaat weet je zeker dat er daar iets niet klopt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2015 23:59 #90 door Cas
Ik ga morgen deze ff scoren maar daarvan zullen de draden wel dunner zijn denk ik.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2015 01:39 #91 door Waffie
dergelijke zekerinmg houders zijn er in 1,5 mm2 en in 2,5 mm2 uitvoeringen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2015 08:30 #92 door John_Belushi
Beantwoord door John_Belushi in topic Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
Hehe we hebben weer wat gedaan..
Nieuwe dynamo vastgezet met borg vloeistof van loctite...
De pakking dun ingesmeerd met vloeibare pakking (zwart silicone) van Loctite...
De rubber doorvoeren ook maar ingesmeerd.. hopen dat het goed gaat..
Alles weer gemonteerd... ging verrassen soepel.. makkelijker dan eruit..
Olie weer terug in het blok en het frame... Koffie gaan drinken...
Starten (en lopen!!) spanning gemeten en die was stationair al 32VAC. dus dat leek mij wel oke..
Regelaar aangesloten en op de accu aangesloten.. voor het starten een spanning van 12,4V (op de accu) en na het starten een spanning van 13,6V bij stationair lopen.. Dit lijkt allemaal wel goed!!
Nu maar hopen dat ie overal olie dicht is......
Thanks voor alle hulp!!!

Groeten,
Jody

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2015 09:21 #93 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
Gefeliciteerd.

Het lijkt er inderdaad op dat we weer een goed lopend exemplaar hebben .


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2015 11:06 #94 door kees
Da's mooi, Jordy. Al met al een heel avontuur!


Nou wil ik de stemming niet drukken, maar.. 12,4 V op de [volgeladen] de accu in rust, is te weinig! De accu bestaat uit 6 cellen van 2,1 V elk. Samen 12,6 V. Ter vergelijk, Haynes (manual) zegt: 12,3 V op de accu in rust, betekent dat de accu onvoldoende fit is om te blijven gebruiken.

Een gezonde, door de motor zelf geladen, accu meet vaak ergens 12,65-67 V in rust. In rust wil zeggen, na een ruime periode van niet aangesproken te zijn. Meten direct na een laadperiode geeft een hogere waarde omdat het laadcircuit rond 14V zit en de accu daarna maar langzaam terugzakt naar de eigen rustwaarde).

Dat je laadspanning nu [met licht aan] onder de 14V blijft, kan mede duiden op een defect rakende accu. Gelet ook op het feit dat eerder de accu hard heeft moeten werken door een defect in het laadcircuit. Het kan natuurlijk ook zijn dat de accu niet helemaal volgeladen was, maar dat zal dan blijken.

Maak een rit van een half uurtje in de omgeving en meet opnieuw de laadspanning over de polen met draaiende motor en dimlicht aan. Laat daarna de motor een nacht staan en meet dan de spanning over de polen op de accu in rust. Die accu moet dan minimaal 12,6 V meten.

Je hebt nu 2 van de 3 onderdelen vervangen, t.w. dynamo en regelaar. Van de accu weet je het niet zeker, maar hij is een cruciaal onderdeel van dit 'drieluikje'. Leen een bewezen gezonde accu (TCN/forumlid in jou buurt?) en doe beide metingen opnieuw. Kijk of er verschil in zit.

Kortom, weet zeker dat het laadcircuit op alle drie punten binnen de specificatie werkt en het probleem ook echt is opgelost!


Harm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2015 12:16 #95 door Cas
En zo blijf je bezig met dat elektrische gebeuren, ik ook, lekker oogjes en zekeringhuis solderen en nu wachten tot het buiten droog is dan kan ik hem monteren en testen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2015 12:25 #96 door John_Belushi
Beantwoord door John_Belushi in topic Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
Ik ga de test helemaal uitvoeren zoals je zei..
Maar de accu was niet okselfris.. Hij heeft een tijdje in mijn motor gezeten zonder opgeladen te worden..
En wel regelmatig de motor starten om te kunnen meten en testen..
Ik ga eerst eens alles in elkaar zetten en dan eens eeen half uurtje rijden en dan meten en testen..
En dan als alles goed is..... biertje drinken en een feestj bouwen..

Groeten,
Jody

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2015 15:57 #97 door Cas

En zo blijf je bezig met dat elektrische gebeuren, ik ook, lekker oogjes en zekeringhuis solderen en nu wachten tot het buiten droog is dan kan ik hem monteren en testen.


Testritje gemaakt, iets hogere laadspanning maar nog steeds bij alle toerentallen dezelfde laadspanning, helaas.
Maar ik weet nu in ieder geval dat de spanningsregelaar goed is :D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2015 15:34 #98 door John_Belushi
Beantwoord door John_Belushi in topic Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
Hoe het nu gaat:
* Laden (12,65V na een uurtje of wat wachten na laden)
* Starten dan na een tijdje stationair lopen 14,4V op de accu klemmen...
* Uitzetten en tijdje wachten (uurtje of twee spanning op de accu 12,6V)

Het lijkt me dat het weer werkt....

Groeten,
Jody en bedankt voor de hulp!!

Anekdote:
Eerste keer starten en statoinair lopen kwam er een rookwolkje bij de regelaar vandaan...
Ik baalde flink en ben op zoek gegaan naar de boosdoener.. ik kon niets vinden.
Motor weer gestart en na even lopen weer een wolkje.. ik laat de motor lopen en zoek waar de wolk ontstaat.
Ligt er een stukje isolatie materiaal (wat ik had laten vallen)  op een uitlaat bocht net achter de achterste cilinder....
De rook ging omhoog langs de regelaar... Gelukkig viel alles dus mee..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2015 17:25 #99 door kees
Nou da's allemaal mooi!

Veel rijplezier weer..  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 sept 2015 10:16 #100 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
Gefeliciteerd Jody en het allermooiste is dat je het zelf helemaal gefikst hebt.
Veel rijplezier

en och

rookwolkje bij de regelaar


kleinigheidjes hou je altijd  ;)

Marien

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden