Begin dit jaar heb ik een forum gemaakt voor een groep motorrijders waarmee ik af een toe een ritje maak. In de voorgeschiedenis van deze groep was er veel gebeurd, en al eerder was er oneinigheid op een ander forum, in sommige gevallen op meerdere forums. Deze club uit elkaar en er kwam nieuwe club. Men wilde graag een forum, maar de oprichter van de club stond daar negatief tegenover door ervaringen in het verleden. Maar het forum kwam er toch en werd toegevoegd aan de website. Op een gegeven moment werd er een beetje gemopperd richting admin, om een klein dingetje. Die nam al heel snel het standpunt in dat hij de oprichter van de club was, het zijn website en forum was, en hij het dus ook voor het zeggen had.Het resultaat was dat berichten simpel weg verwijderd werden zonder uitleg, onvrede onder de leden toenam, en de oprichter zonder enig overleg het forum op slot deed.
Als reactie daarop heb ik een forum gemaakt, alle leden ingelicht dat men weer een forum heeft.
In deze club heb ik 2 petten op. Ik beheer het forum (admin), en ben lid van de club. En die 2 rollen hou ik gescheiden.
Het volgende heb ik uitgelegd aan de leden.
Beheerders zijn mensen met de meeste controle over het forum. Deze mensen hebben controle over alle facetten van dit forum zoals het instellen van permissies, verbanning van gebruikers, aanmaken van gebruikersgroepen of moderatoren, enz. Zij hebben ook alle rechten die moderators hebben in alle forums.
Moderators zijn personen (of groepen van personen) die op het forum letten. Zij hebben het vermogen om berichten te bewerken, te wissen en onderwerpen te sluiten, heropenen, verplaatsen, wissen en splitsen in het forum waar zij moderator van zijn. Over het algemeen zijn moderators er om te voorkomen dat mensen off-topic gaan (afwijken van het onderwerp) of verwerpelijk materiaal plaatsen.
Als admin heb ik technisch gezien de meeste macht op het forum. Kan forum b.v. aanpassen, kan het geheel wissen of juist restoren, etc.
Echter sta ik in dienst van de club. Ook als ik b.v de layout, kleur, of iets anders zou willen veranderen gaat dat eerst langs de leden. Die geven aan of ze het wel of niet willen.
In mijn functie als admin heb ik dan ook geen mening, als het gaat om de dagelijkse gang van zaken. Dat laat ik over aan de moderatoren. Het komt af en toe voor dat ik door de moderatoren op de vingers word getikt als ik als lid iets off-topic heb gepost. Regels zijn er weinig regels op het forum, echter zijn ze duidelijk, en worden opgevolgd. Tot nu toe is men tevreden.