Re: webdagboek; Jaspers transalp.

12 aug 2016 09:34 #101 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Heb ik.
Een standaard ( lage ) ruit in rookkleur met een opzetruitje.

Je weet de weg  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2016 10:02 #102 door Motolazy28
Beantwoord door Motolazy28 in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Jasper, als je naar de Drenthe allroad rit gaat dan kunnen we wel samen rijden. Ik heb A) dezelfde kleurstelling en B) ook weinig offroad ervaring.
Nu nog een goede coach vinden ;)

I'll be back again before it's time for Sunny-down,
I'll be lazing on a Sunday afternoon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2017 10:21 #103 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.

Even een vraag, van het weekend in de ardennen mijn alpje in een diepe modderplas slagzij laten maken (koppie onder zowel ik als de alp)  8) na wat dikke pret, en een boel avontuur de boel weer aan de praat gekregen en weer lekker verder aan kunnen modderen!

Er kwam ongeveer een halve liter tot een liter water uit het luchtfilterhuis, toen dat eruit was starte de alp vrij snel weer. luchtfilter gedroogd over de uitlaat en een beetje open teruggemonteerd (luchtfilter was te verzadigd om de motor te laten lopen), dus er iets tussen geklemt dat hij een beetje een kier had.

Nu snap ik wel dat water drinken niet gezond is voor een motor, zeker niet modder water met kikkerdril (geen grapje). Uiteraard ga ik er een nieuw luchtfilter opzetten. Ik denk meteen aan een schuim filter, dan kan ik hem de volgende keer gewoon uitspoelen en uitwringen. Is dit een slimme gedachtegang?

Wat kan ik verder nog doen nu, om de schade te beperken van dit duikboot avontuur? Zijn er specifieke dingen die ik nu echt even moet cleanen voor de gezondheid van mijn alpje?

Ik denk er sterk over om zowieso ook even mijn carbs te reinigen, had op de heenweg (gewoon onroad) naar de ardennen al last van waarschijnlijk een vuiltje in een sproeier (toen liep hij tot 4000 toeren regelmatig maar op 1 pit) toen even de wegenwacht erbij gehad, die vond dat de voorste cilinder wat warm werd/wat arm liep. en die heeft toen de stelschroef op die carburateur wat opengedraaid. Toen liep hij iets beter, maar pas na een kilometer of 20 verder begon hij weer echt goed te lopen. (tot ik dus onder water dook een dag later  :-X )

Ik zal zo ook even wat foto's eropzetten, het hele weekend smaakte echt wel naar meer


Ik denk, zet het verhaal ook even in mijn eigen topic, dan passen er wat beter foto's enzo bij!

Hier had ik de boel net weer aan de praat, de plas waar we achter staan was dieper dan hij leek  ;D (de oplettende kijker ziet dat peter mijn luchtfilter in zijn hand heeft)
Bijlage:


daarna reed ie weer prima
Bijlage:





de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2017 11:00 #104 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Ik twijfel een beetje of je aan de warmte van een cilinder kan voelen of hij te arm zou lopen. Die dingen worden sowieso gewoon meer dan handwarm.

De stelschroef is voor de luchttoevoer, als je die verder open draait krijg je meer lucht dus een nóg armer mengsel. Vraag is dus een beetje welke kant hij opgedraaid is (open of dicht).

Niet lekker lopen kan inderdaad te maken hebben met vuile carbs, maar kan ook (veel) andere oorzaken hebben. Carbs schoonmaken kan echter nooit kwaad en vanaf 4000 toeren meedraaien zou best kunnen betekenen dat de kleine sproeier bijna verstopt zit. Die kleine verstopt ook het snelst.

Ik zou (al dan niet wat je onlangs gedaan hebt):

+ carbs cleanen (ultrasoon)
+ kleppen stellen (tenzij die onlangs gedaan is)
+ carbs synchroniseren (dit kan ook goed je probleem zijn, is met de juiste apparatuur snel te onderzoeken)
+ bougies vervangen

Tot slot olie verversen als je verdenkt dat er op een verkeerd plekje (prut)water is gekomen.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2017 15:34 #105 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Allemaal noodzakelijk kwaad zoals Arjen aangeeft.
De stelschroef lucht staat standaard 2,5 slag open t.o.v. geheel dicht.( beide kanten net boven de aftap schroef )
Naarmate je verder open draait zal er een punt komen dat de motor slechter gaat lopen.
Draai dan de boel terug tot hij weer normaal loopt.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2018 08:30 - 07 feb 2018 08:43 #106 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Zooo weer een flinke update voor in mijn topic, wel balen dat photobucket zorgt dat mijn topic amper meer te lezen is (bijna geen foto's doen het meer...)

Maargoed, wat nieuwe foto's fleuren de boel wel weer op!!!

Vorige week bij waffie geweest. De transalp liep al tijden best ok, maar net niet helemaal jofel.


- Olie ververst.
- kleppen gecontroleerd en gesteld waar nodig
- carburateurs los gehad en netjes gemaakt (bleek dat de hele brandstoftoevoer leiding achterstevoren erop zat. dit zit nu weer zoals het hoord)
- gereinigd wat gereinigd moest worden (stationair sproeiers zaten zo goed als verstopt) verklaard dat niet helemaal jofele loop ;D
- luchtfilter was al vervangen
- kilometerteller deed het ook weer een tijdje niet, ook gerepareerd

categorie, niet nodig wel leuk:
- tkc80 bandjes
- pims carterbakkie
- de laser produro (maar die zat er al een paar maand onder, alleen niet helemaal lekker)


flink kaal om bij de kleppen te kunnen






ziet er toch echt wel vet uit zo!

Oude banden waren nog best ok

dus die mochten in 'het holst van de nacht' achterop weer mee terug naar eindhoven

En een paar dagen later bij klaarlichte dag (en kou) weer verder klussen, de carterbak was ook binnen!!!



ik vind de aansluiting van de bak op de motor echt een verademing ( ik zat altijd te klooien met die oude bak, die moest tussen de valbeugels en de steun in gefrot worden. altijd geklooi om de schroeven erin te krijgen, dit werkt echt plug & play)

En natuurlijkk meteen alles afmonteren










Al met al ziet het er wel weer helemaal top uit zo!!! Ik ben er nu al ontzettend blij mee.

nog op het todo lijstje staan:
- balhoofd
- achterwiellagers inspecteren (leek wat speling op te zitten)
- lekker rijden!!!

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2018 08:41 #107 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Zo vraagje.

Wat zou het effect op motorloop/rijgedrag kunnen zijn als de beluchtingsslang bovenop 1 carburateur zo goed als dicht geknikt zit?




Ik denk dat het de oorzaak moet zijn van wat problemen die ik had.

Bij waffie alles netjes gecheckt en (zonder tank en luchtfilter) synchroon gesteld. Toen liep de motor perfect. Daarna redelijk vlug alles teruggemonteerd(waarschijnlijk niet opgelet terwijl ik luchtfilterkanaal terug heb geplaatst) en hop de snelweg op naar huis, het was al laat. (toen reed ie dus prima dacht ik)

Daarna een paar ritjes en 1 grote rit gemaakt. En steeds wat problemen met de motorloop.
1. Choke leek het heel raar te doen, koud starten zonder choke soepel. met choke beroerde loop en sputterend op toeren komen. pas na choke dicht en hem met horten en stoten op een hoog toerental draaien leek ineens de boel door te blazen en liep alles weer redelijk ok.
2. als ik tijdens rijden het gas terug draai, dan blijft hij wat hoog hangen in toeren. In eerste instantie 3 a 4duizend. na wat "spelen"met de mengselschroeven. en de stationair schroef had ik dit redelijk onder controle.
3. als de motor stationair loopt, ploft/puft hij (volgens mij uit 1 van de twee cilinders)
4. spontaan (niet op een duidelijk moment) klimmen van stationair toerental. zonder dat daar vermogen achter zit (met andere woorden, toerental verhoogd, maar als je de koppeling laat opkomen smoort ie gewoon, dan loopt ie weer even netjes totdat ie spontaan weer opklimt)

Wat denken jullie?

Ik verwacht dat als ik nu de boel weer in elkaar zet, zorg dat dit slangetje netjes zit. en de mengsel schroeven weer op 2 en 5/8e slag staan dat ik waarschijnlijk weer een lekker rijdende transalp heb.


de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2018 11:34 #108 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
dat gaat je probleem zeker wel oplossen, ik heb met mijn rd04 eens iets dergelijks gehad.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2018 11:36 #109 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Nou Alles teruggebouwd vorige week, en even gestart. Liep ogenschijnlijk meteen zoals het hoorde, en reageerde op de choke zoals het hoorde.

Vanavond even proefrijden of hij ook rijd zoals het zou moeten ;)

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2018 11:43 #110 door Petrus64
Beantwoord door Petrus64 in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
De vooruitzichten lijken goed ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2018 10:07 #111 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Nou Gister lekker een avondritje gemaakt. De motor rijdt weer echt als vanouds. Lijkt of ik 100PK extra heb.

Bizar hoeveel het scheelt nu alles weer loopt zoals het hoort te lopen.

Nog 1 klein probleempje. voor al deze perikelen plofte de motor altijd heerlijk bij gas los. echt van die volle ploffende knalletjes. Heerlijk! Die zijn ook weer terug.

Maar daarnaast heb ik ook echt enorme kanonslagen erbij gekregen. Als ik hem van ongeveer 5000 toeren laat terugzakken (gas dicht) Dan ploft hij als vanouds, totdat ie echt een megaknal geeft. (best gaaf overigens 8) ) Echter is dit wel een beetje asociaal. Mengsel schroeven staan op 2 en 5/8 slag. (fabrieksinstelling) heb ze beide nu een tikkie dicht gedraait (1/8e slag ongeveer)  knallen lijkt erger te worden. Is dit logisch? dit zou betekenen dat als ik ze een tikkie verder open draai (dus 2 en 6/8 slag vanaf dicht) dat de knallen minder zouden moeten worden. Is dit de juiste beredenering? Ik zoek even naar de richting, dan ga ik zelf gewoon rijden en tweeken en rijden net zo lang tot het goed voelt voor mij. of zijn er betere adviezen?

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2018 10:57 #112 door Petrus64
Beantwoord door Petrus64 in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Er staat me bij dat ie dan te arm is afgesteld dus iets rijker zou het probleem moeten oplossen. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2018 13:00 #113 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
knallen worden waarschijnlijk veroorzaakt door een lek in je uitlaat, en ik vermoed ergens voor dat de demper begint, zou zelfs kunnen op het deel waar je uitlaat aan de koppen zit.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2018 09:13 #114 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Zou dat echt? Ik heb recent een RVS uitlaat systeem gemonteerd. En deze een aantal weken geleden helemaal netjes gezet omdat hij inderdaad lekte. Ik weet vrij zeker dat hij nu volledig gasdicht is. (op een minimiem lek na bij de aansluiting van bochten op demper)

wat betekend te arm, is dat te weinig lucht of te weinig benzine in het mengsel? Als hij rijker moet, moeten de mengselschroeven dan verder open? (dat is zowieso mijn volgende probeer stap)

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2018 09:30 #115 door Petrus64
Beantwoord door Petrus64 in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Je zou hem dan nog iets uit moeten uitdraaien geloof ik.  Een werkplaatshandboek geeft precies aan wat je moet doen. Dus mss niet onverstandig er 1 aan te schaffen of te downlloaden. De mengsel verhoudingen liggen nogal gevoelig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2018 11:23 #116 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Werkplaatshandboek heb ik (ik weet alleen niet meer waar  ??? ) goede tip, ik ga eens even zoeken!!!

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2018 14:25 #117 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
We tuffen lekker verder. Laatst de accu stuk gehad, bleek 1 cel stuk, gaf nog maar 10 volt. Daar start de transalp niet op. Rijden ging perfect overigens, enkel even aanduwen steeds!!!

Maargoed, toch maar in de buidel getast voor een nieuwe accu. dat rijdt toch wel iets fijner ;D


Toen ik mijn accu aan het monteren was zag ik dit:



OOps.... Ik wist altijd dat dit een risico was, maar tot het laatste ritje ging het goed, niks aan te zien.... Laatste rit was echter boven de 30 graden buiten, denk dat dat toch te veel was!!!

Nu heb ik deze knippers nog liggen:

Wat vinden jullie daarvan? Op iedere andere motor zou ik dit een upgrade vinden, maar ik vind eigenlijk dat bij een transalp deze grote knipperknotsen gewoon horen. Zo'n iel lampje vind ik niet helemaal in verhouding. Wat jullie?

Ook even mijn extra schermpje gemonteerd:


Als dat bevalt ga ik een keer investeren in een nieuw ruitje, haha nu is het de vlag op de strontschuit 8)


Echt mooie kwaliteit spul!!!

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2018 16:11 #118 door Petrus64
Beantwoord door Petrus64 in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Ik vind die kleine knippers ook niet echt mooi op een ta of at. het lijkt op de foto dat die kleine helemaal in de uitlaat stroom komt te zitten? :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2018 20:43 #119 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Bij een aftermarket uitlaat moet je de knippers gewoon hoger aan het rek zetten. Past gewoon hoor

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2018 20:44 #120 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Ken ook een stukkie pijp aan lassen, om de luchtstroom wat omlaag te sturen. Jouw uitlaat lijkt ook wel wat ingekort te zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.380 seconden