Re: webdagboek; Jaspers transalp.

06 apr 2016 14:50 #81 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Oliepeil hoef je niet echt bezorgd over te zijn.
het verschil met dop ingedraaid en bovenop meten is 200 ml.
Als er nu dus 1,7 uit is gelopen zit je nog boven de kritische norm hoor.
Wanneer de motor echt helemaal leeg is dan gaat er idd 2,4 liter in.
Er blijft altijd wat olie achter.  Daarom laat ik hem meestal 24 uur staan zonder dop en filter.

Voor de filtertjes ( sub air ) gebruik/ knip  ik gewoon filter uit wasemkap.
Gaat nog langer mee ook nog.

Suc6 met sleutelen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2016 16:58 #82 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Kijk, daar kan ik wat mee! Waar koop je dat wasemkap spul?

Het zijn verder gewoon rechthoekige dingen, dus knippen is easy! De plaatselijke motordealer kon me er niet aan helpen...

Inmiddels wel een pakking voor de oliedop, dus straks de boel weer eens lekker afvullen!!!

de transalp wordt steeds mooier

06 apr 2016 17:05 #83 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.

Het zijn verder gewoon rechthoekige dingen, dus knippen is easy! De plaatselijke motordealer kon me er niet aan helpen...

Zijn nog gewoon te bestellen. Honda heeft ze nog. Kost iets van 6euro, pas nog gekocht namelijk :)
Andere dealer zoeken  ;)

Overigens als ze helemaal vergaan zijn is het de moeite om tzt eens de carb uit elkaar te halen.. Die van mij waren vergaan en hadden de carb vervuild. Liep ineens beroerd dus zodoende ben ik op zoek gegaan naar waar die rommel in de carb vandaan kwam. Mocht ie ooit om onlogische redenen beroerd gaan lopen, heb je bij deze alvast een hint  ;D

Liberté - Egalité - Fraternité

06 apr 2016 20:56 #84 door Oldtimer

Waar koop je dat wasemkap spul?

action, gamma, praxis, en bij de wasemkap verkopert

06 apr 2016 21:54 #85 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.

action, gamma, praxis, en bij de wasemkap verkopert

Koop een hele rol. Kan je de hele club voorzien

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

08 apr 2016 08:14 #86 door jaspersFZR
Ik zal straks eens kijken  8)

Inmiddels al lekker het beestje weer afgevuld:
Bijlage:

kloek kloek
Bijlage:

En mijn remvloeistof gaan verversen, jeetje dat was nodig, ik weet niet of het op de foto te zien is, maar de vloeistof was helemaal troebel beetje melkachtig. Bah!
Bijlage:

Nu weer mooi vers en nieuw! achterrem was zo gepiept, voorrem had nog wat moeite om op druk te komen, maar dat komt wel goed!!!

08 apr 2016 12:34 #87 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Goed bezig! Moet ik ook eens aan beginnen, maar geen tijd.

12 apr 2016 08:51 #88 door jaspersFZR
Zo langzaamaan komt het einde in zicht! (ik schiet echt niet op....  :P )

Het was tijd om de handvatverwarming eens te monteren. effe netjes maken eerst!!!
Bijlage:

Na wat schuur werk, wat passen en meten (en testen natuurlijk) en alles zit er netjes op.
Bijlage:

Effe kliederen met lijm en ik heb lekkere warme handjes!
Bijlage:

Ik moet alleen nog even afwachten of ik blij wordt van de locatie van de control unit. Er zat ook een bracket bij die nergens lekker op pastte, dus voorlopig even zo gedaan met dubbelzijdig tape. De kabeltjes heb ik even met wat tyraps tijdelijk vastgezet. Eerst een testen, misschien ontwerp en print ik wel een mooie bracket voor de controlunit dan moet toch alles weer anders 8)

Ik word in ieder geval nu al blij van de lekkere dikke handvatten. Die ik hiervoor had waren heel dun, waardoor dat op langere ritten wat oncomfortabel kon worden.

Nog een ander leuk klusje gedaan. Stickers had ik al tijden liggen. Dit was een goed moment ze te plakken!
Bijlage:

Bijlage:

Nu past de motor echt bij mij :D

12 apr 2016 22:45 #89 door Ralpie
Beantwoord door Ralpie in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Je bent goed bezig Jasper! Mooi ook dat je de foto's erbij plaatst, maakt het leuk om te lezen.

Die dikkere handvaten (van mij hoeven ze niet verwarmd) is wel een goed idee. Ik denk dat bij mij de originelen er nog op zitten, maar en wat dikkere variant zal het rijplezier op de wat langere / snelweg ritten prettiger maken.

Begrijp ik goed dat je de handvaten bij het monteren met een lijm weer hebt vastgezet?

15 apr 2016 08:33 - 15 apr 2016 08:36 #90 door jaspersFZR
Ja klopt! Dit zijn handvatten van oxford, die lijm zit erbij geleverd. Maar het is gewone huis-tuin-keuken- secondelijm volgens mij (tenminste zo ruikt het, en zo vloeibaar was het). Lijkt me eerlijk gezegt niet de beste lijm om zoiets te doen (seconde lijm is bros en niet geschikt voor warmte, het lost zelfs op met warm water...) Maargoed, de handvatten zaten vanzelf al superstrak vast, de lijm fungeerde meer als smeermiddel!

Inmiddels is de motor af! Gister een klein tochtje gemaakt naar de benzinepomp. Alles lijkt weer goed te zitten!

Eerst even de laatste puntjes:

Wasemkap filter vond ik maar raar spul, ik kon ook niet echt goede vinden (alleen soort watten, das niks) in die shop hadden ze ook stofzuigermotorfilters. Toen dacht ik, ja dat doet ongeveer hetzelfde. stof filteren en lucht doorlaten. Was wel 5 euro voor een lapje van 15x15cm maar ach. Goei spul!
Bijlage:

Bijlage:

Zit weer prima!

Toen alles stuk voor stuk afmonteren, al mijn valbeugels en kappen passen er inmiddels bijna zonder vloeken op. Mijn nieuwe originele spiegels er op! ketting even spannen (uiteindelijk mijn vrouw even erop gezet, en er zelf flink aan gaan hangen om het strakste punt van de ketting op te zoeken. Daar een heel klein beetje speling toegestaan. Ik hoor op de inspectie zaterdag wel of het klopt zo  :P )

En hoezee! Het beestje is klaar!!!
Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:

En meteen even een klein ommetje gemaakt naar de pomp (bandjes op spanning brengen enzo) Wat me allemaal opvalt:
- verrek, ik kan wat zien in mijn spiegels!
- Jeetje, mijn stuur is zo lekker breed, lijkt wel of mijn armen te kort zijn
- Gedverderrie, handvatverwarming wordt warm, jekkes dat voelt vies
- Het is een wonder, mijn stuur staat weer recht. Altijd stond mijn stuur scheef, kon de oorzaak niet vinden. begin al bang te worden dat het mijn vork was... nieuw stuur en het is opgelost!!!  8)

Ik ben nog niet helemaal klaar, gister kreeg ik wat elektro goodies binnen (usb en 12v plug en voltmeter) Dus ik moet nog mijn alternatieve kabelboom maken. Dat is geen reden om nu niet te kunnen rijden, dus gewoon lekker zonder navi op avontuur!

Ook moet ik nog even het voor onder punt van mijn valbeugels vast zetten, straks even op werk de werkplaats in voor een beuntje...  :-X

Voorlopig ben ik heeeeeel blij! (misschien dat ik nog wel het stuur iets naar me toe kantel) Morgen lekker rijden!!! Heb de hele dag het rijk voor me alleen, dus heerlijk!!!

16 apr 2016 10:16 #91 door Oldtimer
Gefeliciteerd Jasper.
Was er van overtuigd dat het met het aanpassen van wat beugelwerk de boel weer zou passen.
Nu alleen nog die rare putjes uit de vorkhoezen halen. Is geen porum. :-X

17 apr 2016 10:40 #92 door jaspersFZR
Zoooo de eerste echte kilometers gemaakt! alles gaat soepeltjes, ik hoor nog wel wat dingen, ik vind de ketting wat geluid maken. en ik hoor een wat gierend geluid uit de motor. Ben heel benieuwd waar dat vandaan komt. lijkt uit de regio van mijn voortandwiel te komen...

Zaterdag naar Sprundel gereden voor de inspectie! Was een gezellige en leerzame ochtend.

en mijn motor is helemaal goedgekeurd! Wel wat dingen die moeten gebeuren, maar niks wat concreet per direct een groot probleem is!

Motor stond in goed gezelschap:
Bijlage:

Bijlage:

Aangezien ik pas net bij de club ben ben ik nog niet zo gewend aan samenscholingen van de transalp familie. Voor mij erg bijzonder nog dus  ;)

Het lijstje waar ik aan kan werken, sommige dingen zijn heel eenvoudig, andere (balhoofdlagers bijvoorbeeld) moet ik wel even moed voor verzamelen  ::)
Bijlage:

De terugweg van sprundel was heerlijk, ben 3 keer door belgie gereden (goeie frieten gegeten) rare belgen laten ineens het verharde ophouden, dus daar stond ik met mijn vers gepoetste motor....

Bijlage:

Nog even snel wat kiekjes maken voor ie weer vies is!
Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:

Tsja... het was maar een kilometer door zand en op een gegeven moment vieze glibberige blubber...
Bijlage:

Nu ken ik weer poetsen!!! (al ben ik daar niet zo van... dus staat ie nu met blubber en al in de garage...)

Wel echt heerlijk gereden!!! De motor rijd echt heel fijn! Ben alleen nog niet zo blij met mijn nieuwe helm... die maakt een klere herrie vergeleken met mijn oude... enorm veel windgeruis....Maargoed, goede reden om eindelijk eens oordoppen te gaan gebruiken!

17 apr 2016 10:51 #93 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.

gierend geluid uit de motor.

Ketting te strak!

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

17 apr 2016 11:02 #94 door jaspersFZR
Ja dat dacht ik ook, maar we hebben tijdens de inspectie even extra aandacht besteed aan de kettingspanning, die was perfect volgens Rob!

Neemt niet weg dat ik hem niet ietsjes losser kan stellen en dan kijken of het weg is!

17 apr 2016 11:08 #95 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.

Ja dat dacht ik ook, maar we hebben tijdens de inspectie even extra aandacht besteed aan de kettingspanning, die was perfect volgens Rob!

Neemt niet weg dat ik hem niet ietsjes losser kan stellen en dan kijken of het weg is!

Ik zou er even mee wachten, iedere keer als ik mijn ketting heb afgesteld en ik heb een flinke rit gemaakt dan staat ie weer een stukje losser :o Alsof de boel zich opnieuw gaat zetten. Maar liever iets te los dan iets te strak is mijn idee.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

17 apr 2016 14:28 #96 door arne
Beantwoord door arne in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.

Maar liever iets te los dan iets te strak is mijn idee.

Ik denk dat de vorige eigenaar van mijn alp dat ook dacht... Die ketting hing bijna op de grond.  :P

Maareuh, ziet er goed uit Jasper! Mooi man. Met die modder ook vooral.  8)

17 apr 2016 19:32 #97 door Oldtimer

Met die modder ook vooral

Ik zie alleen maar wat nat zand hoor.  :-* :-*

10 juli 2016 10:37 #98 door jaspersFZR
Zo in de categorie niet nodig, wel leuk  8)

Bijlage:

Uitlaatje van oldtimer overgenomen. Klinkt wel heel cool, beetje aso zonder db killer, met braaf met een lekker diep plofje

Ik moest wel even een beugeltje fiksen omdat ik de demper niet fatsoenlijk op de goede plek kreeg (het zou wel lukken maar dan stond de hele linkpijp en bochten onder spanning.

Bijlage:

Maar al met al zit het nu mooi in elkaar en het ziet er toch wel heel sjiek uit!
Bijlage:

Gister met een grijns van oor tot oor een ommetje gemaakt 8)

10 aug 2016 08:27 #99 door jaspersFZR
Zo ik had elder op het forum al verteld dat ik een type 1 offroadcursus had gevolgd bij endurofun. Het leuke is dat ze daar ook wat kiekjes maken. Helaas niet op de stukken waar de modder het diepste was (daar had ik de fotograaf bijna van zijn sokken gereden toen mijn motor onder me ineens een ander spoor opzocht)

Eerst wat behendigheid op een aangelegd parcours
Bijlage:

Hier zaten ook wat stukken met boomstammen in, waar ik de transalp meteen ram op vast reed, volgens mij steekt voor dit soort dingen de middenbok te ver naar beneden uit!!!

Wat rem oefeningen en wat driften op een mooi zandpad
Bijlage:

En natuurlijk wat echte diepe modder (al koos ik hier het veilige pad hoog en droog!)
Bijlage:

En vriend peter was er ook met zijn africatwin, daar staat de modder toch ook wel heel mooi op!
Bijlage:

Was echt een leuke dag! Op naar de type 2 training (hogere snelheid, ruiger terrein en zelfs sprongetjes geloof ik) en type 3 (zand)  8)

12 aug 2016 09:01 #100 door jaspersFZR
Ja ik heb een vraagje!

Ik heb zo'n mooie hoge kuipruit! Helemaal top.... maar eigenlijk is het ding niet handig. Voor offroad is ie te hoog, zat er van het weekend al met mijn helm tegenaan..

Op de weg geeft dat ding veeeeeel te veeeeeel turbulentie. Ik vind het naast mijn kuipruit beter vertoeven dan erachter!

Ik wil dus eigenlijk gewoon een origineel kort ruitje. ivm uv degradatie scheurtjes enzo, denk ik aan een nieuwe. Waar koop je zoiets? Of heeft iemand nog iets moois liggen voor een goed prijsje.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden