Re: webdagboek; Jaspers transalp.

16 feb 2016 11:00 #61 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Uitgeprobeerd......vloeibaar lego blijft niet zitten, maar met epoxylijm komt de boel wel vast.
Handig om tijdens het lijmen er even een boutje in te draaien die je vooraf goed in de vaseline hebt gehad.
Dit voorkomt dat het boutje mee vast wordt gelijmd.

Een andere optie is om de boel vol te gieten met hars en daarna 4,5 mm boren en er draad in tappen van 5 mm.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2016 11:40 - 16 feb 2016 11:42 #62 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Ja dat kan volgens mij wel. Ik heb zo'n insert er geloof ik al eens ingedrukt zonder pasta maar nadat ik hem in de aceton had gedoopt. Met pasta werkt nog beter. Gebruik niet te veel anders zit je schroefdraad vol ;)

Edit de tip van het boutje met vaseline werkt vast ook goed

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2016 07:37 #63 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Nou Idd, al draaiend voorzichtig de kap naar voren trekken en een voor een kwamen de inserts los!

Een ophangpunt zit wel een scheurtje in, dus die repareer ik eerst even met een beetje aceton denk ik. Daarna met epoxy en de tip met de vaseline inserts monteren (heb dat ooit eerder gedaan, werkt inderdaad goed!)

De boosdoeners:
Bijlage:


En de naked bike  :P
Bijlage:


Nu zat ik gister al wat te kijken naar het topkuipframe, op de een of andere manier is deze krom, echter ik zie niks wat uit verband is. Het valt me wel op dat ik hem behoorlijk heen en weer kan wiebelen (1 cm ofzo), dan beweegt hij rond het ophangpunt aan het balhoofd.

Hoort dit? Hoe zou ik hem het beste op de goede plek kunnen krijgen?

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2016 09:40 #64 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Heen en weer wiebelen horizontaal zou niet moeten kunnen.
Draai de bouten er eens uit en kijk of de bussen die aan het frame horen te zitten er nog wel tussen zitten.
Ik heb het vermoeden dat er meer krom is dan je hebt verwacht en dat men de busjes eruit heeft geslepen om het topkuipframe er weer op te krijgen.
Zoals je weet heb ik al eerder opgemerkt dat de boel een flinke opdonder heeft gehad.

Bijgevoegd een plaatje van hoe het hoort.
Op de busjes wordt het subframe geschoven en dan vastgedraaid met de 2 bouten.
In het subframe zelf zitten de moeren gelast.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 09:12 #65 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Zooo gister op bezoek geweest bij waffie en daar eens flink mijn spaarvarken lekker leeggeschud 8) Met een bomvolle auto en een leuke leerzame middag later ging ik weer naar huis!

Ik had een paar maanden geleden een setje 'nieuwe' velgen op de kop getikt die in redelijk goede staat moesten zijn... daar moesten nieuwe banden op, ofja tenminste een nieuwe achterband.

Helaas werd al meteen duidelijk toen de band eraf was dat het een beetje tegenviel... Ze hadden de velg netjes van binnen met ductape gerepareerd... De moed zonk mij al in de schoenen, gelukkig was ik op het juiste adres. Overalletje aan, Ad de slijptol in zijn handen en borstelen maar, Toen zag het er al snel beter uit!
Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Meteen de zichtbare kant van de velg ook maar netjes opgeschuurd, en alle in de primer gezet.
Bijlage:


Mooi zilvergrijze lak erop, en de nieuwe band eromheen en het achterwiel ziet er weer supernetjes uit!!!
Bijlage:


Ook meteen een onderhoudsset, ketting+tandwielen, een accu en een transalpclub kentekenplaat gescoord!

Het was echt een leuke middag, en ik ben supergoed geholpen. (en zelf ook het nodige werk verricht). Nu een weekendje weg, maandag eerst de auto repareren en dan kan ik lekker aan de transalp beginnen!!!





de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 09:35 #66 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Ziet er perfect uit zo.
Welke lak heb je gebruikt ???


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 08:36 #67 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Goeie vraag! Eentje bij waffie uit de kast  ;D

Zal ik eens bij hem navragen, op deze manier wil ik de voorvelg ook netjes maken!!! Dus ja dan moet ik wel dezelfde kleur lak hebben  ::)

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 19:37 #68 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Netjes hoor, goed bezig! En altijd gezellig bij Ad  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2016 08:08 #69 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Zo van het weekend eindelijk eens echt een begin gemaakt!

Doosje goodies:
Bijlage:


dat mag allemaal op en aan en in mijn motor, daarbij ook nog velgen, handvatverwarming, nieuw stuur en nieuwe spiegels!

Mooi gele startkanarie er in:
Bijlage:


Meteen even het startknopje beroerd, en het beestje sprong meteen aan! gelijk maar een blokje rond gereden (mijn alp is ook meteen mijn kachel in de garage  :P ommetje maken betekend dat het weer een uurtje behaaglijk is)

De reden dat ik nieuwe spiegels wilde:
Bijlage:

Dit is toch geen porem... niet de manier hoe het vast zat, maar ook de look van die gevaartes niet
(oja en let ook eens op de loop van mijn gaskabels, dat is niet zoals het hoort!)

Bijlage:

Stuurtje kaal

De reden dat ik een goed stuur wilde:
Bijlage:

Hierdoor zaten mijn remhandles onder een hoek met mijn handvatten (de handles zaten al op de bocht van het stuur, waardoor ze naar buiten toe omhoog wezen)

Wel een beetje trieste aanblik zo:
Bijlage:


Maar zo is het stukken beter, lijkt zelfs alweer op een alp met die prachtige originele spiegels!!!
Bijlage:


Nu de onderkant nog... van de zomer met oldtimer geconcludeerd dat een en ander krom was, onder andere die dwarsbalk waar je keienvanger aan hangt en waar de valbeugels tegenaan zitten. Toen bij oldtimer een rechte dwarsbalk meegenomen. Die zit er nu weer onder
Bijlage:


Zo toen was het weer te koud in mijn schuur, morgen mijn eerste papa dag, dan wil ik weer een uurtje verder gaan! Kan nu goed bij het oliefilter enzo!

In mijn haynes staat dat ik zo'n speciale oliefiltersleutel nodig heb, nu ken ik ook een truc met een schroevendraaier erdoorheen rammen... Hoe doen jullie dat?


de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2016 09:00 #70 door arne
Beantwoord door arne in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Ik heb het ook met de schroevendraaier gedaan. Werkt prima, maar scherm de boel wel ff af, want het kan nogal spetteren. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2016 20:57 #71 door kees
Beantwoord door kees in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Schroevendraaier i.d.d. Zooitje.


Ik heb tegenwoordig heel profi zo'n rond Honda-ding die op dat profiel van het filter past. Eitje.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2016 09:36 #72 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Waar koop je zo'n oliefilterdopsleutel? Bij de plaatselijke automaterialenzaak hadden ze niet de juiste maat...

Verder ben ik lekker bezig!!! Ik kom erachter dat het groot onderhoud aan mijn motor geen overbodige luxe was!!! Jullie zaten allemaal bij de motorinspectiedag, ik had geen inspectie nodig om dit te zien!
Bah:
Bijlage:

Bijlage:


Tijd om verder te gaan met de bougies, originele gereedschapsetje erbij... helaas niet meer compleet:
Bijlage:


Met mijn eigen bougiesleutel ging ik er zeker niet bij kunnen... Even denken, In mijn FZR had ik nog het originele gereedschapssetje, daar zat ook een bougiedop in. Gelukkig past die perfect!


Ziet er een beetje gek uit, maar werkt wel!
Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Die voorste bougie was het lastigst bereikbaar, maar even de radiateur met een tyrapje aan de kant:
Bijlage:


Verder met de leuke klusjes!
Bijlage:


Hier wordt ik wel zo blij van  8)
Bijlage:

mooi glimmende spulletjes (totdat de eerste klodders kettingvet gaan rondvliegen nog wel dan!)

Bijlage:


Nu staat de motor er wel echt een beetje zielig bij!
Bijlage:


Mijn kleine slijptol was overleden... dus dan de knoepert maar van zolder gehaald!
Bijlage:


Dit was ook heel erg nodig, het oude voortandwiel had een behoorlijke speling op de steekas... nu met het nieuwe tandwiel zit hij er weer lekker strak op! Had niet goed geweest hier nog lang mee door te rijden denk ik.
Bijlage:


Nu een kettingpons geleend, dus eens aan de slag met de ketting! Iemand enig idee of de ketting uit het setje van waffie toevallig al de goede lengte heeft? of moet je die ook nog op maat maken? Zo ja, wat is dan de juiste lengte?

Inmiddels ook een relais gescoord en wat draden, nu nog wat schakelaars dan kan ik daar ook mee aan de gang! tweede kabelboompje bouwen!


de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2016 09:43 #73 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Als je de Tsubaki set met JT tandwielen hebt zou deze op lengte moeten zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2016 09:47 #74 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Toppie!  8) dan gaat dat helemaal goedkomen!

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2016 18:53 #75 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
op de vraag van marien

ik werk graag met de industrie lak van rust-oleum hard hat spuit bus 500 ml

zeer slijtvast

op  de vraag van jasper

de olie filtersleutel is maat 64 mm

ik heb deze op voorraad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2016 19:32 #76 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.

industrie lak van rust-oleum hard hat spuit bus 500 ml


Net als VHT lak zeker niet particulier te bestellen ???

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2016 22:31 #77 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
gewoon te koop  bij de technische handelonderneming  en als je aangeeft welke kleur je wenst zal ik ze oppikken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2016 08:03 #78 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Zo van het weekend had ik weer een paar uurtjes! (ik merk dat ik lastig echt even wat tijd aan een stuk vrij kan maken, daardoor schiet het echt niet op!!!)

Maar van het weekend eindelijk aan een klusje begonnen waar ik een beetje tegenaan zat te hikken. Ik had het nog nooit gedaan, en het is best een dingetje wat goed moet zitten voor je veiligheid enzo.

De ketting klinken! Ik had al een pons geleend van een collega.

Eerst even het nieuwe achterwiel afgemonteerd (even goede remschijf erop gemonteerd enzo) daarna mijn achterbrug enzo even goed gepoetst! (dat mocht ook wel eens)

Bijlage:


Ketting eromheen gedraaid en eigenlijk ging het vanaf daar helemaal vanzelf! Was ik daar nou zo tegenaan aan het hikken?

Klinkschakeltje erin met O-ringetjes eromheen
Bijlage:


Bijlage:


Nu stak mijn eerste vraagteken de kop op, hoever moet ik dat plaatje er nu op persen? Meten is weten, dus de dikte van een 'normale' schakel opgemeten

Bijlage:


en de klinkschakel opgemeten
Bijlage:

duidelijk dat ik nog een stukje moet

Zo nu zit ie goed!
Bijlage:


En nu het omkralen van de pennen, wanneer is het goed genoeg? Ik las allemaal tips over, als je schakel te licht beweegt moet je verder, beweegt ie te zwaar, dan ben je te ver.... Tsja daar ken ik dus helemaal niks mee (ook al is het waar)

Hier ook weer, meten is weten. de pennen zijn 5mm
Bijlage:


Dat betekend dat alles boven een paar tienden mm goed is (dan kan de pen er gewoon niet meer uitlopen) en dan verder een beetje op gevoel totdat de schakel ongeveer zo soepel/zwaar beweegt als de andere schakels. Geen haast, gewoon steeds een tikkie verder.

dit vond ik uiteindelijk netjes als eindresultaat.
Bijlage:



En hoppa! Het setje zit er netjes op!!!
Bijlage:


weer een klusje geklaard! Vanavond even de olie vervangen, en de remvloeistof. dan langzaamaan weer opbouwen! ik wil over twee weken een tochtje gaan maken  8)


de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2016 09:04 #79 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Gister even de motor gestart en paar minuutjes op laten warmen, dan stroomt de olie altijd lekkerder naar buiten.

Motor op de zijstandaard. Olieplug eruit gedraaid met een bakje eronder en jahoor, die olie komt er altijd met een grotere straal uit als je verwacht!!! (heel de garagevloer zwart...  :-\ oops)

Maargoed uiteindelijk het bakje er weer goed onder. Tot mijn schrik kwam ik erachter dat ik maar 1,5 liter heb opgevangen. Ik heb hooguit 0.2 liter geknoeid. Dat betekend dat ik maar 1.7 liter in mijn motor had zitten terwijl het 2.4 zou moeten zijn met oliefilter.

Gek genoeg heb ik altijd netjes olie gepeild. Nu las ik gister echter in Haynes dat oliepeilen moet zonder de oliedop erin te schroeven. Ik schoefde altijd volledig die dop erin, en dan weer eruit om het peil af te lezen. Met andere woorden, mijn oliepeil was altijd de gehele schroefdraadlengte lager als eigenlijk zou moeten. Ik peilde wel altijd op de middenbok (dat deed ik dan gelukkig wel goed)

Nooit brandend olielampje gehad ofzo tijdens het rijden. Wat denken jullie? dom maar voortaan gewoon goed doen en dan komt het wel goed. Of dom, wellicht heb je de boel om zeep geholpen?

Ik kwam er verder nog achter dat mijn plug erinzat met een beetje vloeibare pakking ipv een koperring, dus die moet ik eerst effe kopen vanmiddag.

Dan las ik in haynes nog wat over de twee filters die achter iedere radiateur hangen. Die horen ook bij een beurtje, het was mij echter even niet duidelijk wat het nut is van deze twee filters. Iemand een idee?

Het betreft deze filters, ze zijn in ieder geval helemaal verrot, dus ook even kijken of ik die kan vinden:
Bijlage:

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2016 11:25 #80 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
sub-air filters heten die dingen volgens mij en ze filteren de lucht die naar de carburateurs gaat. Dat is bijna niets. Bij een CV carburateur (constant vacuüm, of constant velocity, dat is hetzelfde) gaat de vacuüm schuif omhoog als het vacuüm groter wordt (doordat je meer gas geeft). Zie hier voor een plaatje.

Op het plaatje: als je gas geeft gaat klep 10 open, wordt, als de zuiger naar beneden gaat, er een vacuüm getrokken, gaat door opening 4 het vacuüm naar de bovenkant van de schuif, waardoor de schuif tegen de veerspanning in omhoog wordt getrokken en er meer lucht aangezogen wordt, en meer brandstof, wat gemengd de cilinder in stroomt.
Maar die schuif gaat alleen maar omhoog door het drukverschil tussen het vacuüm en de buitenlucht. En de opening tussen carburateur en buitenlucht loopt via dat subair filter.

Althans, zo heb ik het altijd begrepen.... :-\

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden