Re: webdagboek; Jaspers transalp.

09 juli 2015 20:30 - 17 apr 2016 10:43 #1 door jaspersFZR
Re: webdagboek; Jaspers transalp. werd gestart door jaspersFZR
Zooo Hallo allemaal!

Van andere fora's ben ik gewend dat mensen vaak een soort webdagboek maken, ik vind dat altijd wel handig, als ik dan wat vragen heb hoef ik niet steeds een nieuw topic aan te maken. Dit zal mijn webdagboekje zijn (tenzij dit beter op een andere plek hoort)

Mijn transalp zoals ik hem kocht
Bijlage:


zoals die nu is:
Bijlage:


Bijlage:


Inmiddels tijdelijk mijn navigatie, met de zuignap op het raampje weten te fiksen, hier moet wel een echte mooie bracket voor komen en een mooie 12v aansluiting maken.
Bijlage:

Dat is mijn eerste vraag. ik ken wel die carpoint 12v stopcontacten. die dingen zijn zo'n but kwaliteit, die wil ik niet, het moet wel lekker waterdicht kunnen met een dopje. Heeft iemand een goed advies voor een mooi 12v inbouw socket?

Nu mijn tweede vraag... ik ken inmiddels al heel wat topics over km teller problemen. Toch heb ik nog niet de gouden tip! Ik dacht dat mijn teflon tandwieltje wel stuk zou zijn, dus van iemand hier maar vast een nieuwe gescoord... Wat blijkt nu na demontage (jeetje dat had ik eerder moeten doen, wat sleuteld de transalp lekker makkelijk en snel!) Mijn teflon tandwieltje is van staal (of alu) en ziet er super netjes uit!
Bijlage:


Het probleem zit hem denk ik in de andere worm, als ik met de hand aan het tandwiel draai, merk ik dat de haakse worm niet meedraait, alles goed schoongemaakt, en dan denk ik ook te zien dat idd die haakse worm een beetje uitgevreten is.

Bijlage:


Wat ik ook zie is dat dat metalen wieltje (de opnemer) wel veel speling heeft over het de as. dat helpt natuurlijk ook niet mee!

Wat te doen? eens proberen met nieuwe kunststof wieltje? Of beter gewoon een 'nieuwe' tachometer kopen (huisje met hele overbrenging erin?)

Had trouwens ook nog last van een uitgeleuterde schroef... grrr....
Bijlage:

maar met een torxbitje zo gefikst!!!

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2015 20:57 #2 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
ah, het spul is aangekomen :)

nooit geweten dat er ook nog iets anders was dan een kunststof tandwieltje. Als de worm is versleten, lijkt me het meest aannemelijk dat die is beschadigd door je stalen tandwiel, doordat bijv de kabel stroef draait ofzo. Heb je dat al getest?
Als de worm daadwerkelijk beschadigd is, zou ik er in geen geval een nieuw tandwiel in zetten, of dat nou kunststof is of staal. Beter het huisje vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2015 23:29 #3 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
12 volt spul kun je vaak bij een watersport zaak vinden met klepjes ed...


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2015 11:40 #4 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Hee dat is een goeie tip, een watersportzaak! Ga ik eens kijken!

Downunder, ik denk dat ik jou even een pb stuur voor het huisje als je die nog hebt, ik denk idd dat het ene wieltje het ander aan gort heeft gedraaid!

Dus beter even een verse worm en dan monteren met nieuw kunststof wieltje! kabel moet ik nog checken of die soepel draait, iemand daar een tip voor? het sleufje van de kabel zit nogal diep in het rubber weg.

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2015 11:47 #5 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
dat kabeltje kun je volgens mij met de hand draaien, of aan de bovenkant uittrekken met een tangetje anders. Even smeren kan nooit kwaad (teflon ofzo?)
controleer bij het terug monteren ook of hij een mooie lijn maakt zonder knikken van voorwiel naar de tellerset.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2015 13:58 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.

.....Dus beter even een verse worm en dan monteren met nieuw kunststof wieltje! kabel moet ik nog checken of die soepel draait, iemand daar een tip voor? het sleufje van de kabel zit nogal diep in het rubber weg....


Met een verse worm ga je het niet redden als die al te koop is.
De worm op het asje is niet gelagerd en dat is nu juist het probleem. Het asje holt het huis uit en krijgt dan t.o.v. het teflon deel een andere positie wat de tanden doet opvreten en het deel op het asje gaat steeds zwaarder draaien.

Advies: koop een complete nieuwe tacho opnemer en smeer met een dun middel maar niet overvloedig de kabel. Met teveel smeer loop je de kans dat de handel naarboven gaat draaien je tellerhuis in.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2015 14:38 #7 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
heb zelf een aansteker contact gescoord op een chinese site met klepje spatwaterdicht en voor erg weinig geld
en prima kwaliteit, ben toch erg tevreden over die chinese spulletjes als er iets niet goed is dan klaag je en krijg je voor niets een ander die het wel doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2015 17:03 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Die speedo-opnemertjes zijn nieuw, onprettig duur.

Die van een AT, NX Dominator en in meen zelfs XR, passen ook, toch?


De teller binnenkabel trek je er juist van onder af eruit. Als je er niet bij kunt, draai de wartel onder de kilometerteller in de cockpit los en duw de binnenkabel van daar in de buitenkabel. Komt-ie aan de onderkant er uit.

Meestal draaien die wormwieltjes/opnemerhuis kapot omdat de aandrijfkabel te zwaar loopt (knik, verhard vet e.d.) terwijl het voorwiel vrolijk doorgaat  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2015 20:41 #9 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.

heb zelf een aansteker contact gescoord op een chinese site met klepje spatwaterdicht en voor erg weinig geld
en prima kwaliteit, ben toch erg tevreden over die chinese spulletjes als er iets niet goed is dan klaag je en krijg je voor niets een ander die het wel doet.


Heb ik ook gedaan. Prima ding, maar duurde wel ff voor het binnen was

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2015 08:39 #10 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Zo km teller onderdeeltjes zijn nog onderweg! Ondertussen blijf ik gewoon verder tweaken!

Schakelpookje, hadden ze een KTM pookje onder gehobbiet, opzich fijn, want het was een wegklappende, en dat aluminium is best mooi! Maar verder... pookje was te lang, en de steekasmaat was verkeerd, geen porem dus!
Bijlage:


Hier zie je het verschil goed!
Bijlage:


Dit is echt beun werk...
Bijlage:


Nu is het netjes!!! (alhoewel... een likje zwarte verf zou het helemaal afmaken!!!)
Bijlage:


De hoogte van het pookje vind ik wel even zoeken, nu vind ik hem wat aan de lage kant, 1 tandje hoger lijkt die wat aan de hoge kant. Dus effe een stuk rijden binnenkort, dan merk ik vanzelf of het goed is! 8)

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2015 17:49 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Idd een pruts oplossing met dat KTM pookje  :-\. Veel beter zo,de originele  8)

Ik stel 'm altijd zo af dat het pookje min of meer op dezelfde hoogte (waterpas) zit als de voetsteun, dat werkt voor mij iig prima, zowel zittend als staand  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2015 20:49 #12 door Paul
Beantwoord door Paul in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Hij  Kan Tegen Modder  :)) ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2015 09:55 #13 door GK
Beantwoord door GK in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Inderdaad, is afhankelijk van hoe je rijdt. Positie van voeren is afhankelijk van of je snelweg rijdt, binnen bebouwde kom (veel schakelen) of staand (off road)

is zo verzet dat pookje, dus gewoon lekker rijden en als je er last van hebt, verzet je hem een beetje!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2015 07:33 #14 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Zooo inmiddels is mijn km teller probleem opgelost!

Uiteindelijk een '2e hands' nieuw tachohuisje met worm, nieuw kunststof tandwieltje en een goedlopende kabel. Inderdaad was de kabel het euvel, dat ding zat muurvast!

en kijkerdekijk!
Bijlage:


naar:
Bijlage:


Nu vanmiddag even een lekker stuk proefrijden! ga ik eindelijk "officieel" de eerste kilometers op mijn transalp zetten  8)

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2015 14:32 #15 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
heel fijn te horen, helemaal gelukt dus :)

veel plezier ermee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2015 08:54 #16 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Op de transalp rijden met een sportief leren pak is geen porem... Mijn oude textielen pak was inmiddels ook versleten, mijn knieprotectors bungelden ineens bij mijn schenen... (ineens ben ik dat pak veel meer gaan gebruiken... dat kon ie niet hebben!)

Na een hele zoektocht heb ik nu een nieuw pak, ik ben nogal kieskeurig, en was nogal aan het twijfelen (eerst ging ik voor een puur doorwaaipak, uiteindelijk toch overgestapt naar een 3 in 1 pak)

Mijn budget was rond de 400,- de zoektocht heeft wel een week of 3 geduurd, en uiteindelijk heb ik een voor mij perfect pak!

Een Macna Jura night eye jas, en een macna alpine broek. (die broek wordt al sinds 2012 niet meer gemaakt... maar de opvolger van die broek heeft niet de grote ventilatie flappen die je open kan ritsen!!!)

Bijlage:


Deze spullen van Macna vond ik er kwa prijs/kwaliteit echt met kop en schouders bovenuit steken. Andere merken bieden ook dit soort spul aan, maar of veel duurder, of van voelbaar slechtere kwaliteit (vond ik)

Ik heb er nu een tochtje mee gemaakt in 32graden, was prima te doen, lekker fris windje naar binnen (moet wel af en toe even naast mijn kuipruit gaan hangen  :P )

En het pak staat ook gewoon mooi bij de transalp 8)


de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2015 09:07 #17 door GK
Beantwoord door GK in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
ziet er goed uit, ik maak me altijd het meeste zorgen over de hoosbuien, warmte komt meestal wel goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2015 14:44 #18 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Jaja het is een feit!

De eerste dikke modder kek zit op mijn nog spik en span transalp.... Mijn blokje was nog zo netjes alsof ie net uit de showroom kwam. Maar nu niet meer  8)

Vet cool!!!

Zondag gingen we een stukje rijden, en zomaar toevallig kwamen we op een onverharde weg terecht, na alle hoosbuien van afgelopen weekend, was dat al snel tot aan de as in de plas! (het was serieus niet de bedoeling, we dachten een zandpad te hebben, maar na een klein stukje werd dat echt drek!)

Ik merk dat het allemaal heel onvertrouwt voelde, ik moet hier echt meer ervaring mee opdoen, grind en gravel heb ik wel eens gehad, maar echte zuigende glibberende modder nog niet (met de motor dan, ik had ooit een suzukie samurai, daar blubberde ik wel eens mee)

Wat me vooral opviel was het zoeken en glibberen van je voorwiel. Heel logisch dat je voorwiel steeds naar het laagste punt wil glijden, toch is dat effe wennen! Ik vond het wel enorm leuk, ook al zijn we de eerste de beste mogelijkheid weer terug het verharde op gegaan!

in het kader van pics or it didn't happen
Bijlage:

Bijlage:


Mijn banden hadden overigens zichtbaar meer grip als de AT ernaast, die heeft echte wegbanden en glibberde helemaal alle kanten op!

Dus nu zaak dat de AT snel zijn banden opslijt en wat meer allroads eronder legt. En dan eens een keer met wat experts het terrein in zodat we daarvan kunnen leren!


de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2015 08:15 #19 door Swijgerde
Beantwoord door Swijgerde in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Hoi,

Ik heb laatst ook me eerste allroad gedaan veel modder en los zand! zeker geweldig. Maar kreeg de tip om de banden ook wat leeg te lopen en het verschil merkte je al gauw! met name de voorband ging veel minder spoor zoeken vond ik! Misschien iets wat je al wist maar misschien ook niet :angel:.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2015 14:20 #20 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Re: webdagboek; Jaspers transalp.
Gaaf hoor Jasper! Toevallig had ik gister onverwachts ook een stuk zand/modderweg meegepakt en ik deel je enthousiasme!  :))

Alleen dat schoonmaken nadien vind ik dan weer niks :P.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden