1987 Transalp XL600V

26 jan 2016 10:12 #21 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic 1987 Transalp XL600V
ratbike! Alles eraf slopen en matzwart maken met vieze roestplekken erop!

www.google.nl/search?q=ratbike+transalp&...WJdCwKHdwKAoUQsAQIJQ


"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 jan 2016 23:13 #22 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic 1987 Transalp XL600V
Niet écht een ratbike deze, maar vind 'm best gaaf  8)
Maar goed, ik ben nou eenmaal gék op rood/wit/blauw  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2016 08:41 #23 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V

En een mooi exemplaar om op de motorbeurs 2017 te showen.  :))

Wil je al bespreken? ;) Maar dan wel met spuitbus modder zoals de True Adventure presentatie.  :P

ratbike! Alles eraf slopen en matzwart maken met vieze roestplekken erop!

Ik heb wel zo'n kever gehad, lang geleden. En een XJ600 in matzwart. Maar ik weet niet of ik dat hier dan weer mee zou doen.

Niet écht een ratbike deze, maar vind 'm best gaaf  8)
Maar goed, ik ben nou eenmaal gék op rood/wit/blauw  ;)

Ja, die vind ik ook wel heel gaaf, maar daar zit wel heel veel werk in. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2016 10:49 #24 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic 1987 Transalp XL600V
Ik vond lange reizen ook wat minder op de Alp en heb destijds een Corbin zadel gemonteerd. Dat heef het voor mij 95% acceptabeler gemaakt.

Als je wilt "jagen", dan moet je niet met de motor gaan (vind ik). Als je wilt genieten, dan is een Corbin in mijn ogen een prima oplossing.

(Kan je die rammeltiger ook gewoon verkopen ;) )

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2016 12:51 #25 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V

(Kan je die rammeltiger ook gewoon verkopen ;) )

Daar moet ik natuurlijk wel even op happen hè. Aan die Tiger rammelt helemaal niks. En hij loopt als een zonnetje. Heerlijk ding. Maar wat zwaar voor naast de weg. Er komt als het goed is nog wel een Corbin op in de toekomst. ;)

Voor de Alp kan dat zeker een optie zijn. Een ander zadel moet ik toch hebben, of ik moet dit zadel opnieuw vullen en bekleden. En dat kan Corbin dan weer beter. Maar goed, het moet ook een beetje een budget build blijven. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2016 13:06 - 30 jan 2016 13:11 #26 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic 1987 Transalp XL600V

Ik vond lange reizen ook wat minder op de Alp en heb destijds een Corbin zadel gemonteerd. Dat heef het voor mij 95% acceptabeler gemaakt.

Als je wilt "jagen", dan moet je niet met de motor gaan (vind ik). Als je wilt genieten, dan is een Corbin in mijn ogen een prima oplossing.

(Kan je die rammeltiger ook gewoon verkopen ;)


Hmmm. Prinses op de erwt? Ik vind het prima vol te houden op een alp met origineel zadel.

Jagen is idd niet een ding voor de Alp maar normaal met het verkeer mee, (legale snelheid) Frankrijk doorknallen is geen probleem.

Ik denk dat de Alp mits beter geveerd een prima allroad-reisfiets is. De tiger heeft standaard betere veerring dan de alp maar de zit is minder offroad en voor onverhard istie best zwaar.

Persoonlijk vind ik de Alp wanneer je hem lichter maakt en betere veering plaatst een super allroad. Ik zou eerst op gewichtsbesparing  focussen (dan doet de veerring het ook iets beter) gezien je wens mbt de xr...

Oh ja, zou dus voor een cross kuipje gaan wanneer niet veel snelweg gaat pakken. Kost ook bijna niks, heb er nog 1 maar de lamp is een kaarsje dus 's avonds is het #%&@!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2016 13:47 #27 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic 1987 Transalp XL600V
Ik zag dat je een NX voorvork aangeschaft hebt, waar zit 'm de winst tov de standaard voorvork Arne?  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2016 15:52 #28 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic 1987 Transalp XL600V

Hmmm. Prinses op de erwt? Ik vind het prima vol te houden op een alp met origineel zadel.


Eerlijk gezegd denk ik dat het weinig met sprookjes te maken heeft, maar meer met de kwaliteit/ouderdom van het standaard zadel en de anatomische locatie van de zitbotjes. Op een standaard zadel van de 650 houd ik het wel prima meerdere volle dagen achter elkaar vol.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2016 20:18 #29 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic 1987 Transalp XL600V

Eerlijk gezegd denk ik dat het weinig met sprookjes te maken heeft, maar meer met de kwaliteit/ouderdom van het standaard zadel en de anatomische locatie van de zitbotjes. Op een standaard zadel van de 650 houd ik het wel prima meerdere volle dagen achter elkaar vol.

Haha altijd serieus ;-) ok ik ben dan ook vederlicht dus tja. Goede raad, probeer eerst ff voor je de boel aanpast want zadel kuip en stuurhoogte zijn erg afhankelijk van de persoonlijke voorkeur....

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2016 20:32 #30 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V

Ik zag dat je een NX voorvork aangeschaft hebt, waar zit 'm de winst tov de standaard voorvork Arne?  :-\

Twee dingen eigenlijk. De vorkpoten zijn langer dan de standaard poten, is mij uitgelegd. Als ik ze ernaast hou, dan scheelt het inderdaad wel een stukje. Daarbij past het wiel etc. gewoon direct in de vork en moet er alleen een kleine bracket gemaakt worden voor de onderkant van de remklauw. Het is het proberen waard. Vooral ook, omdat de kosten aanzienlijk lager waren dan een XR vork. Dus het proberen waard voor die paar stuivers. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2016 14:41 - 06 feb 2016 15:06 #31 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V

Net weer eens even bezig geweest. Intussen is gebleken dat van de voorste cilinder een bougie los zat en ik vermoed dat de bougiekabel van de andere bougie niet eens contact maakte. Dat zou wel wat verklaren. ;)


Goed, inmiddels is de alp er wel weer kaler op geworden. De tank is eraf en de radiateur linksvoor is los. Het lijkt er inmiddels wel op dat er al lange tijd niets meer is gedaan aan het blok, behalve een oliewissel en nieuwe bougies. De klemmen waarmee de 'snorkel' op het luchtfilterhuis vast zit, is volledig vastgeroest en de aansluiting op de rechter carburateur ook. De linker heb ik wel los kunnen krijgen met wat geweld. Als iemand nog tips heeft om ze los te krijgen... WD40 al geprobeerd. Met een dremel oid kom je er in ieder geval niet bij. Het zit allemaal goed verstopt.

Dit is nu een van mijn uitdagingen:

De groene draden aan de rechterkant komen naar het zekeringenhuis en zijn daar op een weerstand vastgesoldeerd.


Ik zou denken dat zo'n weerstand daar niet thuishoort...

Geen flauw idee waar die draden van zijn, maar ze lopen terug richting de motor. Daar zitten ze weer vast in een connector:

Aangezien de kleuren van de bedrading nogal random gekozen lijken door meneer Honda, zal dit wel weer een poosje puzzelen worden. De kleuren lijken weinig met de Haynes te maken te hebben in ieder geval...

En dan is er nog dit ding:

Het enige dat ik uit heb kunnen vinden, is dat als de schakelaar in de ene positie staat er niets lijkt te gebeuren. Als je de schakelaar in de andere positie zet, dan gaat de toeter aan zodra het contact aangaat. Maar goed, het lijkt een ingewikkelder systeem dan dat ik zou denken. Het lijkt op een soort motor-alarmsysteem van 30 jaar terug of zo... Iemand ideeën?


Er lijkt ook wel een soort kwik-schakelaar in te zitten.

Nou ja, die bedrading moet ik in ieder geval uit het systeem gaan vissen, want daar schiet ik niets mee op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2016 16:14 #32 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic 1987 Transalp XL600V
Joh, haal al die kabel rommel er af en kijk op de sloop naar een kabelboom.
Er worden er genoeg aangeboden.
Het scheelt je in elk geval een hele hoop ellende en puzzelen.
Zekeringhuisje heb ik nog wel liggen en mss een kabelboom ook nog wel.
Is alleen van een 93 ér vermoed ik, maar ook voor 2 cdi's

Bougie los ??  Kijk even of de draad niet beschadigd is. Soms worden ze daar nogal eens scheef ingedraaid omdat je er zo lekker goed bij kunt.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2016 16:42 #33 door PimW
Beantwoord door PimW in topic 1987 Transalp XL600V
Die weerstand is een diode en hoort daar wel zeker te zitten. Al ik het mij goed herinner maakt die deel uit van de startonderbreking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2016 16:52 #34 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V
Ja Pim, iemand op MF vertelde me net ook dat die daar hoort. :) Alleen nog niet waar hij voor diende. Dan laat ik die vooral maar zitten. ;)

Die toeteractivator gaat er wel uit. Dat moet ook niet zo moeilijk zijn. Alleen even goed volgen waar de draden precies lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2016 17:12 #35 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic 1987 Transalp XL600V

maakt die deel uit van de startonderbreking.


Klopt helemaal Pim.
Samen met de zijstandaard, dodemansknop enz..

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2016 19:19 #36 door alain
Beantwoord door alain in topic 1987 Transalp XL600V
Arne,

"De groene draden aan de rechterkant komen naar het zekeringenhuis en zijn daar op een weerstand vastgesoldeerd.
Ik zou denken dat zo'n weerstand daar niet thuishoort..."


Die groenrode/lichtgroenrode draden zijn niet op een weerstand gesoldeerd maar op een diode: die laat de stroom in 1 richting door maar niet in de tegenovergestelde richting. Je herkent de diode aan het streepje aan 1 zijde (kathode geloof ik).

Die hoort daar te zitten en heeft (geloof ik) te maken met de neutraalstand van je versnellingsbak. Om dat precies uit te vissen moet je eens het ganse elektrisch schema bekijken. Heeft wellicht te maken met ongeoorloofde handelingen als de versnellingsbak niet in neutraal staat.

Afblijven dus.

Alain


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2016 20:51 #37 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V
Bedankt voor de hele uitleg Alain. :)

Daar blijf ik inderdaad vanaf. Nou alleen nog uitzoeken hoe dat met dat alarmsysteem zit. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2016 21:57 - 06 feb 2016 21:59 #38 door kees
Beantwoord door kees in topic 1987 Transalp XL600V
Klopt-klopt-klopt.

Er lopen verschillende massadraden door het circuit. Via de microswitch koppelingshendel naar startrelais. En een via de dodemansknop en nog een een via de neutraalschakelaar naar cdi. Uit mijn hoofd heeft de cdi 2 massa's nodig om te werken. Als één van de massa's onderbroken word doet-ie het niet. Dit is een wegrij-beveiliging.

Om te voorkomen dat als een massa onderbroken is en die vrolijk via een andere wel gesloten onderbreking gaat lopen, zit die diode ertussen. Ook massa kan maar één kant op gemaakt worden m.b.v. die diode. Zoiets.


Verder, de functie van alle verschillend gekleurde draadjes in jouw kabelboom staan wel degelijk beschreven in Haynes en zijn niet random. Elke kleur heeft een eigen functie  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2016 22:17 #39 door PimW
Beantwoord door PimW in topic 1987 Transalp XL600V
Dus als je problemen hebt met de electra (kuch) en je denkt dat het een massa-probleem is, direct vanaf de accu een kabel naar je frame trekken en dan weet je zeker dat het niet zit in een van die microswitchen :)

Scheelt een hoop snoertjes ook (gewichtsbesparing ftw)!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2016 22:40 #40 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V

Verder, de functie van alle verschillend gekleurde draadjes in jouw kabelboom staan wel degelijk beschreven in Haynes en zijn niet random. Elke kleur heeft een eigen functie  ;)

Hahahaha, ja, dat bedoelde ik ook niet. Maar de Haynes die ik heb, heeft hele andere kleurtjes beschreven staan bij de CDI's. Dat zorgde in eerste instantie dus ook voor heel veel verwarring bij mij. Hier zitten kleuren in, die in de hele Haynes niet voor lijken te komen. Maar goed, in vergelijking met de kleuren die in de Haynes staan, lijkt er wel een overeenkomst te zijn. Dus kan ik dan ruwweg wel bij elkaar puzzelen dat de CDI's nu goed zijn aangesloten, zodat ik daar straks connectors van kan maken. Vandaar mijn opmerking over kleurtjes en Haynes. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden