1987 Transalp XL600V

06 feb 2016 22:42 #41 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V

Scheelt een hoop snoertjes ook (gewichtsbesparing ftw)!

LOL, even een nieuwe kabelboom bouwen die al dat grut er niet in heeft dan. :) Zo ver wilde ik eigenlijk niet gaan.



Maar ik heb vandaag wel een paar zijplaten en een licht met kap van een crosser binnengekregen. Gewoon, alles opties bekijken. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2016 00:56 #42 door kees
Beantwoord door kees in topic 1987 Transalp XL600V

Dus als je problemen hebt met de electra (kuch) en je denkt dat het een massa-probleem is, direct vanaf de accu een kabel naar je frame trekken en dan weet je zeker dat het niet zit in een van die microswitchen :)


Jamaar.. het frame heeft toch al massa van de accu via de min van de startmotor en daarna via het blok aan het frame? Als je welke onderbreker dan ook (koppeling-standaard-killswitch-vrijstand) verdenkt of wilt testen, verbind je enkel de 2 contacten in de stekker of de losse stekkers door [overbruggen] of je legt het uitgaande contact direkt aan massa (frame) .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2016 16:49 #43 door PimW
Beantwoord door PimW in topic 1987 Transalp XL600V
Ik heb ze in de nieuwe kabelboom helemaal weggelaten. Het spook dat bij mij rondzwierf liet zich niet vangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2016 19:06 - 08 feb 2016 21:07 #44 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic 1987 Transalp XL600V
Edit.mod: in strijd met de policy!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2016 21:31 #45 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V
Er zijn inmiddels een schijfremcover en een setje valbeugels aan de collectie toegevoegd en een reserve CDI is onderweg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 20:12 #46 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V
Deze week gebeurt er waarschijnlijk niets meer aan de TA. Ook omdat ik zaterdag met de Tiger naar de motorbeurs ga. HK Suspensions had een actie en die heb ik gewonnen. Dat betekent dat de Tiger een voorvorkrevisie krijgt op zaterdag tijdens de motorbeurs. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 22:05 #47 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V
Het is hier druk... Dus nog geen tijd gehad om eindelijk de nieuwe stekkers aan de TA te maken. Maar goed... Inmiddels wel ervaren dat alle slangklemmen op de carburateurs en de lucht"slurf" zo vast zitten als een huis. Iemand nog tips om die los te maken zonder er meteen de slijptol in te zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 07:39 #48 door alain
Beantwoord door alain in topic 1987 Transalp XL600V
Cola maakt heel wat zaken los, zowel roest als organisch materiaal.

Met borsteltje aanbrengen en vochtige doek eromheen zodat het niet te snel opdroogt.


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 19:56 #49 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V
Zo, vanavond weer eens wat aan de Transalp gedaan. Ik had al een poosje een setje nieuwe connectoren voor de CDI's liggen, maar het kwam er niet van om ze er op te zetten. Vanavond de schuifsluitingen die de vorige eigenaar er op gezet heeft, er afgehaald en vervangen door de goede stekkers. Nu klik je de CDI's er zo weer op. Gelukkig.

Ik zat ook nog met het alarm dat de vorige eigenaar op de Transalp had gemonteerd. Het zat nogal apart gemonteerd, maar ik heb het helemaal uit elkaar getrokken en het van de kabelboom gescheiden.

Weer twee dingen van de lijst af. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 21:51 #50 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V
Ok, prioriteiten zijn nooit zo aan mij besteed... Dus ben ik niet aan de kilometertellerkabel van de Tiger begonnen, maar ben ik heb ik even aan de Transalp lopen rommelen. Nu ik weet dat de rubber moertjes van de kuip gewoon te koop zijn, heb ik de rubbertjes maar gesloopt en eindelijk de boutjes uit de kappen gekregen.

Met een beetje geweld kon ik ook de snorkel loskrijgen van de carburateurs. De slangklemmen die er omheen zaten waren op z'n zachtst gezegd verrot. Ik kreeg ze ook met kruipolie niet meer in beweging, dus voorzichtig slopen was de enige optie. De rubbers zijn in ieder geval allemaal heel gebleven. Ik denk dat ik de carbs er even af trek en eerst even in een sonisch bad mik, zodat ze weer netjes terug op de Alp kunnen. Het wordt wel steeds duidelijker dat de vorige eigenaar in ieder geval ook in weer, wind en pekel reed. Er is wel een hoop geroest en geoxideerd aan de TA. Ik weet niet of ik daar veel aan wil doen. Misschien ook wel niet. Zolang het allemaal werkt is het goed. En het moet een lekker gooi, smijt en speelding worden waarbij ik me niet druk moet hoeven maken over beschadigingetjes. Dan is roest op een anders verchroomd pijpje niet zo erg. ;)

Tenminste, dat denk ik nu. Ik kan halverwege nog van gedachten veranderen. ;)

Oh, en ook even de liggende houder voor de CDI's gemonteerd en de CDI's weer op hun plaats opgeborgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 08:52 #51 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V
Alle ratio weer even terzijde gelegd. Dat sleutelen is leuk, maar het moet vooral rijden. Ik heb allerlei grote plannen ervoor, maar misschien wordt het toch gewoon meer een cross-rat-bike.

vimeo.com/161285735
Hij loopt in ieder geval weer. Bij het puzzelen bleek ook een CDI stuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 15:43 #52 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V
Iemand nog tips over het doormeten van knipperlichten? Ze doen het niet op de TransAlp. Ik heb het idee dat de schakelaar het wel doet (de rest op de schakelaar doet het allemaal wel), maar de knipperlichten doen niets. :(


Volgens mij is dit het relais en daar hangt ook een los draadje bij. Ik snap 'm niet meer...

Nog een leuke uitdaging:

Blijkbaar heeft Honda de montagepunten na 87 veranderd... Tips hoe dit op te lossen is, zijn zeer welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 18:17 #53 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic 1987 Transalp XL600V
je hebt knippelicht automaten die  met 2 draden werken en met 3 draden
als je het groene overgebleven draadje  aan massa legt verwacht ik dat ze het doen
en de hart afstand van de motorophangpunten(brackets)zoals jij op de foto laat zien zijninderdaad afwijkend
sommige  fabrikanten geven dit aan bij de keuze voor  oa valbeugels die op deze punten vast gezet worden
zelf deze aanpassen op valbeugels is  de enige oplossing of andere valbeugels kopen
je hebt overigens wel  wat bussen en een draadeind nodig incl moeren om de beugels aan de voor zijde vast te gaan zetten

die bussen kun je maken van dikwandige pijpjes waardoor het draadeind gestoken kan worden

mvg ad


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 20:13 #54 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V
Bedankt Ad. Ik zal de groene eens aan de massa hangen en kijken of dat het probleem oplost. Zit er ergens een handig massapunt dat ik kan gebruiken op het gewei?

Ik heb zitten kijken voor de valbeugels, maar die waren voor mij ongeveer onvindbaar voor een 87'er. Deze kwam ik tegen en zouden volgens het boekje voor '87 tot '00 moeten passen. Nou ja, daar moeten we dan maar wat aan gaan klussen. ;) Ik had al zitten denken aan lang draadeind met pijpjes. Dat heb ik eerder ook al gebruikt om op mijn vorige 89'er afstandshouders te maken voor mijn zijtassen. Komt goed. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 20:27 #55 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V
Ik heb net even een draadje tussen de groene schuifstekker en de - van de accu gelegd, maar toen deed hij in ieder geval nog niets. :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 22:15 #56 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic 1987 Transalp XL600V
Voor die valbeugels idd een stuk draadeind en pijpjes op maat gebruiken Arne, Btdt  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 22:29 #57 door bart mallee
Beantwoord door bart mallee in topic 1987 Transalp XL600V
Een shotje WD40 in de schakelaar proberen? 

Transalp 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 22:30 #58 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V

Een shotje WD40 in de schakelaar proberen?

Dat heb ik al gedaan. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 22:47 - 03 apr 2016 23:09 #59 door kees
Beantwoord door kees in topic 1987 Transalp XL600V

Iemand nog tips over het doormeten van knipperlichten? Ze doen het niet op de TransAlp. Ik heb het idee dat de schakelaar het wel doet (de rest op de schakelaar doet het allemaal wel), maar de knipperlichten doen niets. :(


Dag Arne,


Testen van je knippers doe je met contact aan.

Mijn Haynes geeft prima de draadkleurtjes weer:

zwart >> contact geschakelde plus aan relais
grijs (was zwart) >> plus, door relais geschakeld, gaat naar stuurcombi
groen >> massa aan relais (anders doet die spoel binnenin 't nie)

Je relais heeft dus minimaal 3 pinnetjes nodig.


Visualiseer het stroomverloop als volgt:

Zwart is de plus van je elektrisch circuit. Het relais gaat werken als je het knipperlicht aanzet (zwart stuurt via het relais stroom over grijs naar stuurcombi). Met de stuurcombi bepaal je naar welke knipperdraad blauw [R] of oranje [L] je de grijze doorverbind. Deze laatste 2 kleuren vind je per kant zowel vóór als achter als knipperlichtdraad.

Je kunt eenvoudig je knipperlichten en stuurcombi testen: verbind i.p.v. het relais, zwart direkt met grijs (je zet dan constante plus op de knipperschakelaar in de combi). Als je de stuurcombi bedient, moet de gekozen zijde gaan branden. Omdat er geen relais tussen zit, knipperen ze alleen niet. Druk je de op de knipperknop, moeten ze uiteraard uitgaan. Bij deze test heeft de groene draad even vakantie.

Mocht er nog niks gebeuren, controleer a) je lampen en b) of de stekkers met blauw en oranje (tussen combi en knipper) wel aangesloten zijn. Voor vóór zitten ze in het gewei, voor achter onder het zadel of achter een zijkap.

Heb je dan nog niks (lijkt me sterk), controleer de knipperschakelaar op doorgifte. Ga als volgt te werk:

- verbind bij relais zwart met grijs.
- zet contact aan.
- trek vóór of achter de knipperstekker vóór de lamp (blauw of oranje, welke je wilt meten) los.
- zet de knipper van betreffende kant aan.
- meet met een multimeter in DCV de gekozen draad aan massa. Daar moet spanning op staan.

Het komt voor dat het smeervet in de schakelaar zich verhardt en geen contact meer maakt. Schoonmaken en smeren geeft het beste resultaat.

Succes  :)


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 23:11 #60 door arne
Beantwoord door arne in topic 1987 Transalp XL600V
Super Bromz, daar zat ik op te wachten. Simpel testje. Even doorverbonden en inderdaad branden de lampen nu wel. Dus dat was het einde van het relais dan. :) Moet ik dan een Honda relais scoren, of zijn er universele waar ik wat mee kan? (Morgen zijn alle motorzaken dicht, maar automaterialenzaken zijn wel open.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden