Voorsteldraadje nieuw lid :-)

16 feb 2017 22:52 #21 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)

Mooi filmpje! Persoonlijk vind ik de kwaliteit van beeld en geluid prima.

Galderse meren toevallig? Zitten paar leuke stukjes daar ja ?


Inderdaad Galderse Meren!

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2017 23:04 #22 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)
het geluid wat je hoort in het filmpje is volgens mij van je banden. En dan over je filmpje, ik weet niet of je hollywood aspiratie's hebt maar waarom spreekt the rolling dutchman geen dutch?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2017 06:51 - 17 feb 2017 07:39 #23 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)

het geluid wat je hoort in het filmpje is volgens mij van je banden. En dan over je filmpje, ik weet niet of je hollywood aspiratie's hebt maar waarom spreekt the rolling dutchman geen dutch?


Omdat ik dan weinig kijkers buiten Nederland zal hebben :D.

Wat betreft de banden... ik heb het gevoel dat het te 'mechanisch' klinkt om banden te zijn. Het klinkt alsof er 2 verschillende materialen tegen elkaar aanlopen, zoals bv een de kettingbegeleider oid? Ik heb er nog weinig verstand van, maar ik weet wel hoe bandengeruis klinkt (ik heb al behoorlijk wat banden versleten onder de leasewagens) en dat is toch anders.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2017 08:44 #24 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)

Wat betreft de banden ... ik heb het gevoel dat het te 'mechanisch' klinkt om banden te zijn.


Ik doe een gokje ...

Als ik naar het filmpje kijk dan lijkt het alsof de achterband nieuw is. Klopt dat? En heeft meneer Motorport misschien een te brede band gemonteerd, zodat die nu ergens aanloopt?

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2017 09:39 #25 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)

Ik doe een gokje ...

Als ik naar het filmpje kijk dan lijkt het alsof de achterband nieuw is. Klopt dat? En heeft meneer Motorport misschien een te brede band gemonteerd, zodat die nu ergens aanloopt?


Uit ervaring kan ik zeggen dat een 140 band (op een standaard velg past officieel maximaal 120 breed) inderdaad tegen de originele uitlaat kan schuren. Maar het is eenvoudig te zien door even aan de binnenkant te kijken of je een glimmend plekje ziet op je uitlaat......

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2017 09:41 - 17 feb 2017 09:51 #26 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)
Metaal tegen rubber zou inderdaad dat geluid verklaren. De band is (inderdaad nieuw) 130 breed en de velg is voorzover ik weet inderdaad standaard. Ik zal straks eens kijken, zou wel erg slecht zijn als een professionele motorzaak een dergelijke fout zou maken!

Om even van onderwerp te wisselen trouwens: Gisteravond even de AVB dunnetjes over mogen doen. Iemand die ik ken uit mijn buurt heeft ook gelest bij mijn rijschool, en zijn vader ging nu voor een proefles. Daar moesten wij bij zijn natuurlijk. Aangezien de instructeur met de proefrijder op een lesmotor wegreed, heb ik de pionnen maar meegenomen in de topkoffer en aldaar wat oefeningen uitgezet.

Slalommen ging al prima, maar ik heb nu ook een fatsoenlijke noodstop geoefend, en de uitwijkoefening. Het was enigzins spannend om steeds harder en verder door te knijpen zonder ABS, maar de Alp stelde niet teleur. Alhoewel ik nu heb ondervonden waarom mensen de remmen van de Alp als 'niet zo geweldig' bestempelen (ze missen wat 'bite'), uiteindelijk haalde ik met hard werken ruwweg dezelfde stopafstand als met de lesmotor (CB650f met ABS) - zij het met een blokkerend achterwiel en een beetje 'fishtailing'. Ook de uitwijkoefening ging voorbeeldig. Voor de toeschouwers een leuk zicht om eerste een naked bike te zien, en dan een relatief slagschip wat net zo lenig om de pionnen heen vliegt. Leuk detail: Ik ging zo schuin dat ik de pionnen raakte met de koffers.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2017 15:59 #27 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)
Ik heb even gauw gekeken, maar ik zie nergens slijtageplekken van/op de achterband. Op het plaatje dat op de achterbrug gemonteerd zit staat dat er een 130 band op moet, en dat zit er ook op. Verder heb ik de ketting gecontroleerd, voorzover dat met mijn gebrekkige kennis mogelijk is.

De ketting heeft (uiteraard) speling, ik gok zo op het zicht tussen de 3 en 4 centimeter. Een te strakke ketting zou ook bijgeluiden kunnen geven. De binnenzijde van de schakels is aan de droge kant, maar op de scharnieren van de schakels zit volgens mij voldoende vet.

Wat kan ik het beste gebruiken om hem te olien/invetten? Ik heb nog ergens een busje kroon kettingolie staan.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2017 14:27 - 21 feb 2017 16:01 #28 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)
Ik denk dat ik weet waar 'het geluid' vandaan komt. Helaas is Q-Music er niet bij om me een prijs te geven ;D.

Als ik een gangetje of ~30 of hoger heb en met ingetrokken koppeling stationair uitrol, hoor ik de ketting heel duidelijk, aan de zijde van het blok. Bij lagere snelheden hoor je een beetje getik, maar dat is vrij zachtjes. Bij hogere snelheden vermoed ik dat dit kettinggeluid dat 'gehuil' word wat je op de video hoort. Als je heel goed oplet 'voel' je het geluid ook, een soort weerstand waar de motor bij elke revolutie van de ketting 'doorheen' gaat.

Ik heb de ketting goed ingespoten en daarna weer een kilometer of 80 gereden, maar het geluid blijft. Het loopt blijkbaar niet dermate stroef dat het verbruik er onder lijdt, maar ik zou het toch graag oplossen.

Iemand een idee?

- edit -

Volgens Haynes moet de 'chain slack' 35 tot 45mm zijn. Ik heb een poging tot meten gedaan, en vermoed dat ik minder dan 30mm heb (eerder 25mm) - dat is dus te strak. Eens kijken of ik kan uitvogelen hoe ik hem losser zet...

- edit 2 -  :D

Motor zonder zijkoffers (want gewicht) goed op de zijstandaard gezet, onbelast dus, en nogmaals gemeten. Nu meet ik 45mm, dus dat is correct. En maar goed ook, want die asbouten zitten zo gruwelijk goed vast dat ik ze nooit los had gekregen.

Nu ben ik helaas nog geen steek verder, want nu weet ik nog niet wát het geluid en die 'weerstand' veroorzaakt. Voor de zekerheid de ketting nog maar eens ingespoten.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2017 13:29 #29 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)
Ga eens op de motor zitten of laat iemand de motor ens achter in de vering drukken en kijk dan naar de speling op de ketting.

Wanneer de achteras in lijn staat met het voortandwiel en het scharnierpunt van de achterbrug staat de ketting op zijn strakst en dan moet hij nog net een beetje slack hebben. Dit word in de literatuur vaak teruggerekend naar een speling op de middenbok of zijstandaard maar dat is wat tricky.

De as zit als het goed is op ~90Nm, ik zet er vaak een ringsleutel op en ga daar even op staan (trek me op aan de motor zegmaar, ik kom massa te kort ;D ).

Heeft de ketting harde stukken? Zitten er schakels vast of kun je ze allemaal met de hand heen en weer bewegen? Wat is de staat van de ketting (Druk met een vinger in het midden onder de achterbrug de ketting omhoog en trek aan de achterkant van het achtertandwiel de schakels naar achter toe)?
Heb je de ketting op verschillende punten gemeten? Een ketting kan plaatselijk uitrekken, dat zie je terug in een varierende kettingspanning.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2017 13:53 #30 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)

Ga eens op de motor zitten of laat iemand de motor ens achter in de vering drukken en kijk dan naar de speling op de ketting.

Wanneer de achteras in lijn staat met het voortandwiel en het scharnierpunt van de achterbrug staat de ketting op zijn strakst en dan moet hij nog net een beetje slack hebben. Dit word in de literatuur vaak teruggerekend naar een speling op de middenbok of zijstandaard maar dat is wat tricky.

De as zit als het goed is op ~90Nm, ik zet er vaak een ringsleutel op en ga daar even op staan (trek me op aan de motor zegmaar, ik kom massa te kort ;D ).

Heeft de ketting harde stukken? Zitten er schakels vast of kun je ze allemaal met de hand heen en weer bewegen? Wat is de staat van de ketting (Druk met een vinger in het midden onder de achterbrug de ketting omhoog en trek aan de achterkant van het achtertandwiel de schakels naar achter toe)?
Heb je de ketting op verschillende punten gemeten? Een ketting kan plaatselijk uitrekken, dat zie je terug in een varierende kettingspanning.


Ik heb alle schakels gecontroleerd met de hand. Sommige bewegen zwaarder dan andere, maar geen van allen zitten vast en ook als een schakel zwaar beweegt, is hij niet roestig, het gaat wel soepel, zeg maar. Ik heb maar op één punt gemeten.

Zojuist een afspraak gemaakt met Waffie om zaterdag langs te gaan, het zit me niet lekker als er een risico bestaat dat mijn uitgaande as hierdoor beschadigd raakt. Ik heb het geluid ook op het internationale Transalp forum laten horen en daar werd ook direct naar een 'plaatselijk uitgerekte' ketting gewezen als veroorzaker van dit symptoom.

Als dat zo is, vind ik dat ik nog even te rade moet gaan bij de dealer. Ik heb dan wel geen garantie, maar er is een afleverbeurt gedaan waarbij 'alles wat versleten is, vervangen werd'.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2017 13:59 #31 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)
Als je de motor een paar keer een halve meter verplaatst en even voelt aan de ketting weet je eigenlijk meteen hoe je ervoor staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2017 14:02 #32 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)
Ik wil ook naar het voortandwiel en de uitgaande as kijken, om te controleren of die beschadigd zijn.

Daarvoor moeten er wat kappen afgehaald worden, en moet de ketting eventueel wat slapper gezet worden.
Dan is het natuurlijk prettig om A) gereedschap bij de hand te hebben en B) iemand die weet hoe het eruit hoort te zien.

Ik heb zelf wel gemeten, maar heb geen referentiepunt behalve een Haynes manual en wat internetpagina's.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2017 19:55 #33 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)
Heb trouwens even een foto gemaakt van die plastic kap die over het voortandwiel zit:



Het rare is: In het midden van die kap zit een cirkel, die deels uitgescheurd is. Alsof het gestansd is met de bedoeling er een gat in te maken, maar een deel nog vast zit. Het is dus alsof er vanuit de binnenzijde iets tegen aan drukt. We gaan het zien zodra we die kap er af hebben bij Waffie zaterdag.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2017 20:40 #34 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)
Als daar iets tegen de kap aan lopt te schuren zal dat je geluid wel zijn. Zit je tandwiel wel vast op de as?

Heb je geen dopje 8 om ff een kijkje te nemen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2017 20:50 #35 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)

Als daar iets tegen de kap aan lopt te schuren zal dat je geluid wel zijn. Zit je tandwiel wel vast op de as?

Heb je geen dopje 8 om ff een kijkje te nemen?


Nee, ik ben erg slecht voorzien van fatsoenlijk auto/motor sleutelgereedschap. Iets om naar te zoeken op de beurs morgen.
Na het lezen van dit verhaal:

www.xrv.org.uk/forums/transalp/82359-adv...-problem-urgent.html

die gozer heeft zo op het oog een precies vergelijkbaar probleem. Ook bij hem begon de cirkel in de kap uit te scheuren.
Op zich is dat een geruststelling, want dan weet ik dat mijn as in ieder geval niet scheef getrokken word en is het probleem dus net een tikkeltje minder dringend, uiteraard ga ik het nog steeds asap oplossen.

Eerst bij Waffie langs zaterdag, dan moet ik het nog steeds zelf oplossen maar kijkt er in ieder geval iemand mee :D.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2017 21:48 #36 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)
Dan zullen de borging boutjes van het tandwiel wel los zitten.
Ik zal toch echt eerst even achter dat kapje kijken voordat je weer gaat rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2017 21:51 - 22 feb 2017 22:05 #37 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)

Dan zullen de borging boutjes van het tandwiel wel los zitten.
Ik zal toch echt eerst even achter dat kapje kijken voordat je weer gaat rijden.


Ik wil wel, maar ik heb het gereedschap niet - en ik heb de motor morgen nodig.

- edit -

Heb die gozer van dat "help in Mongolia" draadje op het XRV forum een mailtje gedaan en verdorie, hij mailde gewoon gelijk terug :).
Bleek dat zijn achtertandwiellager stuk was, en dat veroorzaakte alle symptomen met de retainer en het voortandwiel.


Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2017 09:06 #38 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)
Bij de bouwmarkt kun je voor een paar euro een setje inbussleuteltjes kopen en voor een paar tientjes een dopsleutelsetje. Hoef je niet voor naar de motorbeurs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2017 09:31 #39 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)
En als je echt goedkoop wilt kost een ratelsetje bij de action zelfs minder dan een tientje. En je hebt t gewoon nodig. Echt.

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2017 14:31 #40 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voorsteldraadje nieuw lid :-)
Ik heb het probleem al gevonden denk ik!

Gisteren op de beurs een sleutelsetje gekocht en vandaag die kap even verwijderd. Wat blijkt: die retainer die het tandwiel op zijn plek moet houden is gewoon doormidden gebroken en inderdaad ook ingesleten op de binnenzijde van de kap...

Waar kan ik zo'n borgplaatje "gewoon effe" kopen? Of word dat bestellen?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden