GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties

05 mrt 2017 22:41 #21 door GSXRed
Vandaag nog maar iets gedaan, niet aan het frame want deze staat bij buurman Gritstra in Schijndel. Het frame wordt geschoopeerd en voorzien van 2 lagen zwart glanzende poedercoating.

Ik heb een oude kabelboom (van een zwart blok) en heb een nieuwer type grijs blok.
Het grijze blok gebruikt 1 pickup voor de CDI en een zwart blok 2. (heeft ook 4 draadjes)

Dus vandaag maar even een ouder type setje pickups in het grijze blok gebouwd, met dank aan Oldie voor de onderdelen!  8)

Voor de operatie;

2 draadjes, dus 1 pickup


Blokje open, 1 pickup dus



De pickup en gever demonteren


Dubbele pickup en ander gevertje erin, nieuwe pakking erin


Blokje weer dicht en tadaa 4 draadjes!  8) 8) 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2017 11:27 #22 door GSXRed
Gisteren mijn frame terug gehad van de poedercoater, bling bling bling!!!! 8)

Het frame is geschoopeerd en heeft 2 lagen zwarte coating gehad dus die roest nooooooooooit meer! (althans, als ik er niet te gek mee doe natuurlijk...  :angel: Maar eigenlijk heb ik de Alp gekocht om er ook mee te kunnen blubberen! >:D)

Paar foto's van het super nette en vooral strakke werk van de heren Gritstra ut Skijndel;





Ik kon het niet laten....  ::) toch maar even het blok ingebouwd, dus de sinterklaas was vroeg het jaar... de boel inpakken dus!


Blok op zij zijkant gelegd op een oud matras en het frame er overheen gemanoeuvreerd, best wel makkelijk zo'n abonnement op de sportschool want ik had wel wat spiermassa nodig om de boel netjes te sturen...  :-X


Gelijk maar rubberen beschermhoesjes gemonteerd op de onderste framebuizen, dit tegen het trillen van mijn homebrew, diy skidplate. Jep... ik wacht vol smart op de carter beschermer van Pim, maar helaas heeft gegegadigde nummer 4 zich nog niet aangemeld voor productie.  :(


En tadaa!!!!!  8) 8) 8)
Blokje is gemonteerd (zonder de coating ergens te beschadigen!) en ik ben zo blij als een kind!!! Nu kan het echte opbouwen gaan beginnen!!!!







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2017 13:09 #23 door Janno
Dat ziet er super uit :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2017 12:31 #24 door jaspersFZR
Netjes zeg!!!

misschien een brutale vraag, ,waar wat kost het ongeveer om je frame zo te laten opknappen?

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2017 13:03 #25 door GSXRed
Dank jullie voor de complimenten :)

Ik was voor het zandstralen, schoopeeren en 2x zwart glanzend poedercoaten €140 kwijt.

Feitelijk €100 vork het stralen en coaten, €40 voor het schooperen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2017 14:28 #26 door xrvtuur
Is mooi geworden, ik heb mijn rd04 ook helemaal uit elkaar gehad deze winter en heb het frame zelf gespoten maar daar heb ik spijt van, het is snel beschadigd en uiteindelijk niet veel goedkoper als ik zie wat het bij jou gekost heeft.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2017 20:58 #27 door DDW
Beloofd wat te worden! En dat scopeeren voor het coaten had ik nog nooit van gehoord (onthouden voor als de twin nog eens uit elkaar gaat), zal iig niet snel meer roesten zo!

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2017 22:39 #28 door GSXRed
Ik ben ook zeer blij met de coating, sterker nog... Ik denk dat de coating beter is dan af-fabriek :angel:

Morgen maar weer verder prullen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2017 00:21 #29 door GSXRed
Aangezien mijn Alpje enorme Offroad aspiraties heeft maar een beperkte bodem vrijheid betekend het weer knutsel tijd!  8)

Ik ga een Africa Twin achterbrug gebruiken en XR600R voorvork, over het algemeen past dat spul redelijk in een Alp...
Beetje aanpas werk is er altijd wel, we beginnen met de achterschokdemper! ;)

Bij de AT achterbrug komt de prolink in het gedrang bij gebruik van de originele TA schokker. Dit is op te lossen door de onderzijde van de demper met 3 cm te verlengen. Veel mensen verlengen de schokdemper met zo'n iellig dingetje:


Dat wilde ik dus niet, mijn brommer moet straks blubberen en springen, dus het mag allemaal wel ietsje sterker worden gemaakt... ::)
Dus lasapparaat in de aanslag en een wielmoer die zijn leven 60 jaar geleden in Duitsland begon op VW Kever ;D


Ik heb niet overal foto's van gemaakt, heb haast... het voorjaar gevoel begint weer te komen dus de TA moet zsm klaar!

Die wielmoer is nu vereeuwigd met de Honda aanslagplaat  >:D

M14 bout door en door gelast, deze zit voor een gedeelte in de wielmoer en in de voetplaat van de originele demper. Volgens velen zou dit sterk zat moeten zijn...  ::)

VOND IK DUS NIET!!!!  ;D

Dus nog maar een stukje stalen buis opgezocht (3 mm wanddikte) en deze er ook maar tussen.... dit is nu wel hufter proof!  8)


Beugel weer op de demper, aanslagrubber valt precies in die wielmoer!  8)


Gelijk de veer rood gespoten en het chroomwerk iets opgeknapt, ik vind het dempertje zeer geslaagd zo!




Nu ben ik er nog niet uit of dat ik een oneindige ketting van een Africa Twin ga monteren (waar zijn deze overigens te koop?) of dat ik zelf een ketting ga klinken... Dus achterbrug moet even in de koelkast en eerst verder met de voorvork.

Nieuwe balhoofdlagers erin, eerst even de lagerschalen erin... Sommige kiezen voor een hamer met een stuk hout, ik doe dit liever met een M20 draadeind en een paar ringen;



Lager dik in het vet (te dik haha) maar liever teveel dan te weinig!


Lagertjes gemonteerd, dus erin die handel! :)



XR600 vorkje, dikke cartridge vork jonguh!!  8)


Van die stickers zie je niks meer hahahaha ik heb de vorkpoten gespoten, even nieuwe stofkappen en oliekeeringen gemonteerd en de blauwe plastic hoezen vervangen door Acerbis exemplaren 8)



Kleinigheidje... ik dacht dat mijn heftafeltje voldoende hoog zou zijn, maar helaas....  ;D ;D ;D ;D ;D









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2017 08:38 #30 door Robin66
Goed man die verlenging van de achter schokbreker, en idd vind ik het met een extra busje er veel sterker/ beter uitzien!

Nogmaals wat tof dat je gelijk zo'n uitgebreid foto verslag toevoegt van je vorderingen! Het ziet er dan ook prachtig uit!

Succes verder! En idd hoop ik ook alles weer inelkaar te krijgen dat lekkere weer geeft rij kriebels. (welk merk koelkast heb je dat dat allemaal past? ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2017 14:35 #31 door GSXRed
Haha ja klopt! Stevig moet het zijn, ben zelf nogal lomp en onbehouwen ;D

Maar koelkast??? Ik heb een Amerikaanse haha

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2017 21:37 #32 door Robin66
Je schrijft na je laatste foto van de schokbreker... "... Dus achterbrug moet even in de koelkast en eerst verder met de voorvork...." Zodoende was ik benieuwd naar de grootte van je koelkast.... Maar in een stevig Amerikaans model moet dat passen idd... OK beetje flauw...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2017 11:54 #33 door GSXRed
Hihi geen probleem! Kwartje is gevallen! ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2017 13:45 #34 door GSXRed
Nu heb ik eindelijk weer een beetje tijd om dit topic te updaten, ik ben namelijk druk aan het verhuizen geweest!

In de verloren uurtjes heb ik wel een beetje aan de Alp kunnen prutsen, maar niet veel...

Ik denk dat al veel van jullie mijn advertentie op marktplaats hadden gezien, jep... die verlengde schokdemper... Ik had natuurlijk de intentie om een AT achterbrug in te bouwen dus ik heb mijn schokdemper verlengd... beetje stom (noem het verhuisstress) natuurlijk, want die schokdemper verlenging is alleen nodig als je de standaard Transalp achterbrug gebruikt!!!! In het begin van het project heb ik inderdaad gewerkt en gemeten met de standaard Transalp achterbrug, en die 3 cm is gewoon in mijn systeem blijven hangen maar moest eigenlijk gewist worden van mijn interne hardeschijf, die veels te vol zat met de verhuizing en werk.  ::) ;D

Dit komt er dus in muv die schokdemper natuurlijk...  :P


Maar dat is voor straks haha!

Ik heb de carburateurs gereinigd en weer met nieuwe inlaatrubbers gemonteerd, het tape wat jullie zien laat ik zitten. In mijn crossperiode gebruikte ik ook al veel tape om het frame te beschermen. Plastic kappen hebben enorm de neiging om de torderen, deze zijn enorm flexibel. Ideaal als je onderuit gaat, amper tot geen schade aan je plasticwerk maar het frame kreeg het aardig te verduren. De lak werd afgeschaafd door al het plastic werk tot het kale metaal. Dit icm met natte omstandigheden, zout (tijdens een strandrace) zorgde ervoor dat je in no-time je frame kon ontroesten, dus schuren en opnieuw lakken. Dikke isolatie tape deed toen wonderen en als je dit op tactische plaatsen toepast (dus onzichtbaar als de kappen gemonteerd zijn) dan voorkomt dit een hoop ellende achteraf. Dus ook bij de montage en demontage van onderdelen aan het blok (zoals carburateurs of luchtfilterhuis :)



Weer een stapje dichterbij, nu verder met de achterbrug!
Ik heb de lagers compleet vervangen van de Africa Twin brug. De achterbrug die ik heb, is van een 1998-er Twin. Eerdere types van oudere bouwjaren passen 1 op 1 in een Transalp frame, dit type achterbrug past bijna... Dus een beetje moet er aangepast worden, maar dit is alleen beperkt tot het metalen afstandsbusje aan de kettingzijde van de achterbug. Hier moet namelijk 4 mm vanaf, dus even de zaag erbij gepakt en het busje bij gewerkt.

De afstand is nu precies goed

Gelijk maar een nieuw kettinggeleider rubber gemonteerd



Weer als nieuw!!!!!! 8) 8) 8)

Ik had het al eerder aangegeven, de schokdemper... deze is nu veels te lang, doordat ik een TA linkage gebruik (omgedraaid) mag mijn schokdemper van oog tot oog maximaal 34,5 cm meten!!! Dus opzoek naar een kortere schokdemper, nu blijkt dat een Honda XR schokdemper redelijk past. Nog steeds iets te lang, maar dat passen we wel aan!  :))

Boven de XR demper en onder mijn verlengde TA demper


Zoals te zien is, is de XR demper een dikke 1 cm te lang...


Maar geen probleem, demper uit elkaar, even een M14x1,5mm snijplaat erop


Transalp veertje ertussen


En tadaa!!!!



Deze demper is overigens weer uit elkaar, ik heb de transalp veer samen met mijn wielen naar de poedercoater gestuurd! De grijze veer (was rood) wordt zwart!  8)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2017 14:35 #35 door J-P
ZOals wij hier in Zeeuws Vlaanderen zeggen, gij zeit un handige kloot! ;-) Goed bezig!

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2017 15:54 #36 door GSXRed
Dank je!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 15:27 #37 door Ralpie
Mooi om de transformatie te zien. Fijn ook de foto's en tekst erbij. Ben erg benieuwd naar toekomstige vorderingen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 15:33 #38 door GSXRed
Dank je!  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 16:26 #39 door GSXRed
Heel even een kleine update van mijn vorderingen... Echt maar klein, want mijn poedercoater laat mij even in de steek want hij heeft nog geen tijd gehad om mijn wielen en schokdemperveer te coaten.  :-\

Oh ja, sinds gisteren ben ik officieel TCN lid!!!  8) Dus nu maar hopen dat de Alp snel klaar is zodat ik een rondje met jullie mee kan rijden...  >:D

Veel meer als mijn voorvork aanpakken (veren inkorten zodat deze wat harder dempen en verse olie) kon ik op dit moment niet doen, dus hier gaan we dan;


Ik wil de veren 5 cm inkorten, een kortere veer zou in principe harder moeten dempen... Komt ook nog eens bij dat een XR voorvork altijd circa 20 mm vrije ruimte heeft aan de bovenzijde dus zonder enige voorspanning  :o

Dus daarom gebruik ik 70mm aluminium opvulbussen, 3 mm dik dus lekker stevig!  8)



De originele XR veren zijn 575mm lang en moeten dus 50mm korter worden.


50mm eraf geslepen


Natuurlijk kan de veer zo niet blijven, deze moet weer netjes vlak aan de onderzijde worden, dus een tangetje erbij

Goed warm stoken met een gasbrander

En Tadaa, net zo mooi als origineel


Wat verse voorvork olie (ik gebruik een mix van SAE30 en SAE15)

En de demper met verse olie en voorspanning spacer weer in elkaar!


Verder moest ik natuurlijk nog even een contactslot en zekering adapter maken, want een XR kroonplaat heeft geen montagepunten hiervoor

3 mm aluminium plaatje, beetje boren en zagen

Vastgezet op de kroonplaat met verzonken inbusboutjes


Zekeringkastje en contactslot bevestigd op het plaatje



En het eindresultaat















Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 17:09 - 13 apr 2017 17:16 #40 door PimW
Met de beste bedoelingen maar ik snap niet waar je het over hebt.

Demping komt niet vanuit de veren en zonder voorspanning rijden lijkt me ook niet verstandig (20mm vrije ruimte lijkt me uiterst onwaarschijnlijk?).
De voorvork word iets stijver, maar dat heeft niets te maken met demping.

Maar de motor word mooi. Laat je de velgen los of met spaken en al coaten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.260 seconden