GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties

13 apr 2017 19:02 #41 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Mooi project Ed  8) Was ík maar zo handig met metaal  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 23:16 #42 door GSXRed

Met de beste bedoelingen maar ik snap niet waar je het over hebt.

Demping komt niet vanuit de veren en zonder voorspanning rijden lijkt me ook niet verstandig (20mm vrije ruimte lijkt me uiterst onwaarschijnlijk?).
De voorvork word iets stijver, maar dat heeft niets te maken met demping.

Maar de motor word mooi. Laat je de velgen los of met spaken en al coaten?


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 23:34 - 13 apr 2017 23:42 #43 door GSXRed
Een XR vork heeft echt nul komma nul voorspanning... Je kunt bij een XR rustig de doppen van de vorkpoten afdraaien zonder dat je bang hoeft te zijn dat de veren tegen je hoofd aanspringen... Zie bovenstaande foto. Daarom zakt een XR vork best wel ver door. Verder is een XR "ietsje" lichter dan een Transalp dus wil je een beetje hoogte creëren dan moet je wel gaan rommelen met de veren en zwaardere olie. Demping wordt gecreëerd door de combinatie van de veer, de hoeveelheid olie en zwaarte van de olie en de grootte en de hoeveelheid van kanalen die in de poten verwerkt zijn en de natuurlijk de hoeveelheid lucht. Dit hangt natuurlijk allemaal samen met elkaar en werkt ook met elkaar.

Misschien is mijn woordkeuze niet duidelijk genoeg geweest en daarvoor excuses... :-X

Punt is dat bij deze oude poten de mogelijkheden om de vering wat straffer (lees; de motor hoog op zijn poten) te krijgen, zeer gelimiteerd. Wil je zoiets bereiken, dus een hoge bodemvrijheid, dan moet je wel iets doen me de veren, olie en lucht. Zwaardere olie ga ik al gebruiken, progressieve veren heb ik niet maar wel proberen te creëren... Een kortere veer is immers een stijvere veer. Verder heeft de XR een fietspomp aansluiting op de vorkdoppen, dus ik kan nog een beetje extra lucht toevoegen zodat de demping ook stijver wordt. Maar te stijf is ook niet goed dus het zal vooral trial and error worden. ;)

De wielen worden compleet gecoat, ik zie wel hoe die het houden. Een vriend van mij heeft zijn spaakwiel 5 jaar geleden laten coaten en dat zit er overal nog steeds goed op dus ik hoop ik soortgelijk resultaat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 23:36 - 13 apr 2017 23:44 #44 door GSXRed
@the headless horseman

Dank je, maar als ik jouw replies and topics zo bekijk, dan ben ik zeker niet handiger dan jij! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2017 17:23 #45 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Haha  ;D Nou, ideëen heb ik altijd genoeg, maar aan de uitvoering schort het nogal eens  ;) Zéker als het aankomt op werken met metaal, ik zie dat jij iig kunt slijpen, lassen etc  8)

Vwb de XR vork: Je zou best eens gelijk kunnen hebben met je aanpassingen, je hebt er iig over nagedacht!
Ik heb mijn eigen XR vork onaangepast gemonteerd en dat werkt (voor mijn gebruik tenminste) eigenlijk best goed  8)

We gaan je vorderingen weer volgen!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2017 00:15 #46 door kees

Dag Red,


Ik ben toch bang dat je een paar cruciale zaken door elkaar haalt w.b. vering, demping. En dat niet alleen aan de voorkant..

Om dat nou te beargumenteren wordt zo'n lap tekst, dus dat laat ik gemakshalve maar achterwege.

Vering en demping is aardig uitgebreide kost en wat knippen en plakken wat ik jou zie doen dat klopt niet helemaal. Of, bijvoorbeeld oliedikten mengen. Kan op zich wel, ik mengde 10W en 5W om 7,5W te krijgen. Maar, jouw 30 en 15 = 22,5? Bedenk dat in een crosser vóór 5W zit, in een racer 15 tot 20W.

Nog niks zeggend over jouw aangepaste veergedrag, als je met 20+W demping vóór onverhard gaat, dat is ronduit gevaarlijk.


Er is veel te vinden over met name de demping op het web. Hoe het werkt en hoe ermee te 'spelen' naar je eigen wens.


Grtz, Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2017 11:16 #47 door GSXRed
Hoi Brom,

Zoals ik al eerder schreef, trail and error.  ;)

Eerst ga ik voor de looks en het noodzakelijke fine tunen kan pas achteraf. Komt wel goed allemaal, ik ga er tenslotte zelf mee rijden dus wordt echt wel veilig.  C:-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2017 15:02 #48 door kees

OK, als je maar voorzichtig bent!

Prima idee trouwens, om ook de kroonplaten van de XR over te zetten. Die gefixeerde stuurklemmen zijn een prima extra upgrade. Ik heb in mijn AT de kroonplaten van een XR650L gesleuteld. Naast ook de fixed stuurklemmen heeft die ook nog de bracket meegegoten voor het contactslot.

Verder ben ik het wel met je eens, niet bang zijn de zaag in je motor te zetten  ;)


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2017 23:16 #49 door GSXRed
Ik ben nooit bang om ergens een zaag in te zetten. Als het uit elkaar kan, dan kan het ook weer in elkaar!  8)

Maar even een foto update, weinig tekst deze keer  ;D

Een paar stuurverhogers gescoord, 3 cm verhoging altijd goed!


De achterveer en wielen zijn weer terug van de poedercoater, gestraald en matzwart gepoedercoat. Gelijk maar nieuwe wiellagers gemonteerd!  8)






Luchtfilter en binnenspatbord gemonteerd

Bandjes erop

Veertje op de demper


Een CR250 remtrommel past met een kleine aanpassing op een Transalp wiel, deze had ik nog liggen en makkelijker pas te maken in een Africa Twin achterbrug. En natuurlijk nieuwe remblokken erin!



Groter achterkettingwiel (49T) erop


Spacer gemaakt en spot on, de ketting zal kaarsrecht over de kettingwielen lopen!  8)




Nieuwe remblokken erop, en de Transalp klauw pas gemaakt op de XR vork




Wiel erin, ook hier was weer een pasbusje nodig maar alles is pas te maken, niet waar?!?  ;)

Stuurtje weer gespoten

Spatbordje erop
Bijlage:


Het begint al wat te worden!  8) 8) 8)






Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 08:40 #50 door Oldtimer
Petje af.
Heb altijd gedacht dat je spaakwielen niet als geheel kunt stralen en coaten.
Dit in verband met het kromtrekken.

Blijkbaar heb ik het mis

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 08:50 #51 door scrambler
Die wordt mooi! Echt goed gedaan.

Toch even een bemerking ivm de demping etc  :  zomaar dikkere olie gebruiken is volgens mij de simpelste manier om iets aan de demping te doen maar om het echt goed te doen komt er toch wel veel  vakmanschap en ervaring  aan te pas : meten/weten  en uitproberen.Specialisten stellen  alles af op  het gewicht van de rijder, welk terrein je rijdt etc en zorgen ervoor dat je motor in balans blijft. Hierbij  wordt als het ware een vering/demping op maat samengesteld door andere veren te steken, shims te vervangen en de juiste olie te gebruiken. Een slecht afgestelde vering/demping kan ronduit gevaarlijk zijn. Je vering  zorgt ervoor dat je banden op de weg blijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 09:12 #52 door Trigger

Petje af.
Heb altijd gedacht dat je spaakwielen niet als geheel kunt stralen en coaten.
Dit in verband met het kromtrekken.

Blijkbaar heb ik het mis


Heeft dat ook nog voordelen m.b.t. de rotgevoeligheid van de gouden velgen? Ik zou het geen gek idee vinden om, nu de mijne nog 'hard' zijn, ze ook een laagje extra te geven in een kleur naar wens.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 09:46 #53 door PimW
Het komt voor dat ze krom uit de oven komen, blijft een gokje.

Daarnaast kun je de spaken niet meer spannen en als de velg wel gaat werken kan de coating op/tussen de spaken losbreken.

Als jij je velgen een beetje schoon houd en oppast in de winter met zout blijven ze wel goed hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 11:47 - 18 apr 2017 12:03 #54 door GSXRed

Petje af.
Heb altijd gedacht dat je spaakwielen niet als geheel kunt stralen en coaten.
Dit in verband met het kromtrekken.

Blijkbaar heb ik het mis


Het blijft altijd een gokje... Een vriend van mij heeft zijn spaakwielen ook laten coaten en het zit er na een aantal jaar nog steeds goed op.
Wel is het zo dat mijn wielen gecoat zijn met een wat flexibere coating dan normaal, deze coating kan je ook zelf makkelijk bijwerken met normale verf mocht er wat af breken.

Mijn wielen zijn zeer zeker niet kromgetrokken, ik heb nieuwe banden laten monteren, de wielen laten balanceren en een paar gram lood was voldoende  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 12:00 #55 door GSXRed

Die wordt mooi! Echt goed gedaan.

Toch even een bemerking ivm de demping etc  :  zomaar dikkere olie gebruiken is volgens mij de simpelste manier om iets aan de demping te doen maar om het echt goed te doen komt er toch wel veel  vakmanschap en ervaring  aan te pas : meten/weten  en uitproberen.Specialisten stellen  alles af op  het gewicht van de rijder, welk terrein je rijdt etc en zorgen ervoor dat je motor in balans blijft. Hierbij  wordt als het ware een vering/demping op maat samengesteld door andere veren te steken, shims te vervangen en de juiste olie te gebruiken. Een slecht afgestelde vering/demping kan ronduit gevaarlijk zijn. Je vering  zorgt ervoor dat je banden op de weg blijven.


Jep, het wordt dus trial & error  ;) ik heb de poten gevuld tot 110mm, (105mm is de maximale hoogte) en ga hier verder mee spelen wanneer de motor kan rijden. Waarschijnlijk moeten er echt nog een aantal cc's uit maar dat gaan we later meemaken. Daarom heb ik bewust de poten ietsje uit de kroonplaat laten steken, zodat ik straks makkelijker de boel kan aanpassen (lucht toevoegen/olie erin/eruit busjes eruit/erin busjes langer/korter maken e.d.)


De vering moet kloppen, het gaat tenslotte om mijn eigen veiligheid en die van andere weggebruikers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 12:33 #56 door Trigger

Het komt voor dat ze krom uit de oven komen, blijft een gokje.

Daarnaast kun je de spaken niet meer spannen en als de velg wel gaat werken kan de coating op/tussen de spaken losbreken.

Als jij je velgen een beetje schoon houd en oppast in de winter met zout blijven ze wel goed hoor.


Dat is wat ik nu doe, in het vet houden en zorgen dat het vocht er dus (hopelijk) uit blijft.
Ik ben ook niet ontevreden over de kleur, maar ik overweeg de kappen mettertijd (in de zomer oid) te spuiten (inclusief de tank) voor een make-over en ik twijfel daarbij of goud wel bij de nieuwe kleur(en) past. Nu ik dit zag dacht ik - misschien is de velgen spuiten wel dubbel winst: kleurtjes + extra bescherming.

Moeten ze perse gebakken worden ja? Ik dacht dat je ook koud kon spuiten, ik wil namelijk mijn tank ook doen, moet die dan ook de oven in?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 13:09 #57 door PimW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 13:19 #58 door Trigger

Spuiten is wat anders dan poedercoaten :)


Goeiemorgen Trigger, ik zit weer lekker op te letten ;D.

Check. Spuiten is geen issue dus.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 15:08 #59 door GSXRed
Spuiten is zelfs een betere optie dan coaten, het spul hoeft Idd de oven niet in waardoor je de lagers kan laten zitten en de passing perfect blijft.

Met coaten moet je de passingen en schroefdraden heel goed afschermen om de boel later weer passend te krijgen.

Ikzelf ben lui en heb voor de simpele oplossing gekozen, coaten en eventuele schroefdraden opnieuw tappen .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2017 10:56 #60 door GSXRed
Gisterenavond nog even iets gedaan, de CR remtrommel moest nog even worden verankerd.

Deze hing los in de ruimte te bungelen dus gaf zo niet echt remkracht  ;D


Ik heb de bout gebruikt die bij de AT achterbrug geleverd is (grote inbus bout met M12 x 1.25 draad)


De onderdelen die ik gebruikt heb


Even tappen (M12x1.25)



Standaard M12 draadeind gepakt, op lengte gezaagd en een paar draadbussen erop geschroefd en deze vastgehecht met een paar lasjes


Het draadeind met de busjes in een passend aluminium buisje gepropt


En hoppa, net echt!  8) ;D


En vastgezet, genoeg ruimte en het werkt!




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.223 seconden