Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, aanpassingen en onderhoud.

24 apr 2017 18:08 - 20 nov 2018 00:40 #1 door Grubeater
Sinds vorige week heb ik mijn eerste motor, een TA600 uit 1995.

Ik heb een aantal vragen over wat aanpassingen.

Het bagagerek heeft plek voor een Abus beugelslot , maar de uitsparing daarvoor zit de juiste bevestiging van mijn topkoffer in de weg. Welke andere bagageplaten passen er nog meer op?

Aan de kentekenhouder te zien is de eerste of tweede eigenaar lid geweest van TCN, misschien is die nog steeds lid? De motor is wel ooit overgespoten naar metallic zwart.

De Remus uitlaat klinkt leuk bij het afremmen op de motor, leuke backfire plofjes. Vanuit Nijmegen is Duitsland om de hoek en ik kan geen E keur vinden. Ook word ik wat sneller doof met deze demper. :P Ik ben dus benieuwd welke originele einddempers er op passen, PD06/PD10?


De tank heeft een klein deukje en de lak is gescheurd, hoe zorg ik ervoor dat de tank niet (verder) roest?


Als ik het zo bekijk is dit een mini 12V aansluiting. Vervangen door een normale 12V aansluiting of met verloopjes gaan werken?


Je kan zien dat de TA al een gezonde 74K heeft gereden, 500km door mijzelf.

Ik denk er over om een middenbok van Heavy Duties te kopen, hoe zijn de ervaringen daarmee?
Alvast bedankt voor alle oplossingen en suggesties.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2017 18:35 #2 door Trigger
Ik heb een originele uitlaat op mijn PD06 zitten. Ruilen? >:D

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2017 18:50 #3 door Guidonno
Maak je vooral niet druk om E-keur. Ik rij al jaren met een sportieve uitlaat in Duitsland. Als er maar een db-killler inzit. En die kan je overal kopen of laten maken. Voor 30-50 euro


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2017 20:54 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, aanpassingen en onderhoud.
Welkom hier Grubeater  :)

Een bagageplaat van een éérder bouwjaar heeft de voorziening voor dat beugelslot niet (een dunnere plaat dus), ik denk dat je dat zoekt? Volgens mij bood Mary er nog 1 aan op de Facebook pagina van de club.

Die 12V aansluiting lijkt mij een BMW plug, die zijn wat dunner dan de 'gewone' die je kent van de auwto. Stekkers daarvoor zijn gewoon verkrijgbaar.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 00:13 #5 door Grubeater
Trigger, als het klopt wat Guidonno zegt dan blijft de uitlaat er gewoon op. Maar hier wordt iets anders gezegd.

Guidonno, waar is overal?

Headless, ik had deze al gevonden, het maakt niet uit dat het van de eerdere reeks van de PD06 is? De FB groep is nog buiten bereik aangezien ik (nog) geen TCN lid ben.

Ik denk dat ik er een normale 12V aansluiting op zet, dat kost niet veel en geen gedoe met ander stekkers.

Qua sleutelen, een goede vriend rijdt al jaren Honda (GL1000, CB750KZ en nu een RD07(A) met aanhangwagen :P), die kan mij wel helpen.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 07:27 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, aanpassingen en onderhoud.
Vwb het bagagerek: Nee maakt niet uit dat het een eerder bouwjaar is, past gewoon! Jij hebt overigens alléén die bovenste plastic plaat nodig, beetje zonde misschien om €35,- uit te geven voor een compleet rek  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 08:26 #7 door Robin66
Hoi Grubeater, i

Leuk dat je je voorsteld op het transalpforum... Uit je bericht begrijp ik dat je in Nijmegen woont. Misschien heb je het al gelezen maar..... De eerste donderdag van de maand is er een samenkomst van transalpclub leden uit nederland oost... meestal in duiven. Zie; www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=2194.0 misschien leuk om andere leden te ontmoeten....

Er is een andere nieuwe transalp rijder uit Arnhem.... Misschien leuk om met een paar man naar Duiven te gaan??

Vriendelijke groet,
Robin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 09:48 #8 door Trigger

Trigger, als het klopt wat Guidonno zegt dan blijft de uitlaat er gewoon op. Maar hier wordt iets anders gezegd.


Het was niet helemaal serieus bedoeld, een demper is uiteraard een stuk simpeler :).

Headless, ik had deze al gevonden, het maakt niet uit dat het van de eerdere reeks van de PD06 is? De FB groep is nog buiten bereik aangezien ik (nog) geen TCN lid ben.


Heb ik nog liggen hier, aangezien er bij mij een andere plaat op zit ivm topkoffer. Doe maar een bod.

Ik denk dat ik er een normale 12V aansluiting op zet, dat kost niet veel en geen gedoe met ander stekkers.


Ik heb een gatenboor op een stuk plastic gezet en daar een waterdichte 12v socket ingeschroefd (van booster, meen ik). Was een tientje bij de motoport, en nog eens 12 euro voor een accukabel met ingebouwde zekering.


Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 11:52 #9 door Arjen

Trigger, als het klopt wat Guidonno zegt dan blijft de uitlaat er gewoon op. Maar hier wordt iets anders gezegd.


Uitlaten is en blijft een interessant (en complex) onderwerp, ook hier op het forum. Het E-keurmerk op een uitlaat is volgens mij niet verplicht, ik kan er in ieder geval geen wetsartikel bij vinden. Ik nodig anderen uit (Brom, lees je mee?) om aan te geven welke regels dit volgens jou omschrijven.

In Duitsland ligt het anders, daar schijnt het wel verplicht te zijn en loop je de kans op een prent. Echter, er is Europese regelgeving waarin staat beschreven dat de landen elkaars regels onderling respecteren. Krijg je dus een prent, op basis van ontbreken e-keurmerk, dan kan je die aanvechten. Resultaat is niet gegarandeerd.

Het meest belangrijke in de hele discussie is dat er op jouw motor een typeplaatje zit, waarop staat hoeveel geluid bij een bepaald toerental geproduceerd mag worden. Uit mijn hoofd: 86dBa bij 4000rpm. Ga je daar overheen, dan ben je de klos. Ga je er fors overheen, dan blijft de motor staan waar hij op dat moment staat en mag je niet verder rijden.

Pas op met verhalen als: "ik rij al jaren rond, nooit aangehouden". Het kán heel lang goed gaan, maar ik ben hoogstpersoonlijk eens aan een geluidstest onderworpen, notabene in ons eigen land (Zuid-Limburg, vlakbij Epen). Ga je er in Nederland fors overheen (ik meen +2dB) dan wordt je kentekenbewijs hoogstwaarschijnlijk ingenomen, mag je niet meer rijden en eerst langs de RDW voordat je het kentekenbewijs terug krijgt.

Maar dan nog... ik was die dag samen met iemand die op een ZX6R reed, mét sportuitlaat. Bij meting bleek die 2dB onder de aangegeven grens op het typeplaatje te zitten.

Kortom, meten is weten. Volgens mij kan je de RDW wel vragen of ze dit kosteloos voor je willen doen (zonder consequenties). Een alternatief is even de politie bellen, dan mag je vast even langskomen voor een meting (zonder consequenties). De proactiviteit wordt meestal op prijs gesteld ;)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 20:13 #10 door Steffie
Ik heb ook zo'n BMW stekkerdoos.
Op de meeste stekkers zit een rode adapter.
Als je die er af haalt past ie als gegoten.
Mooier is het om de srekker te vervangen.
Stekkertjes kosten bij de watersportwinkel gemiddeld 6 euries
Welkom bij de club.
Gezellig zooitje hier.

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2017 11:19 #11 door Grubeater

RDW schreef : Geachte heer Joosten, 
                                       
Hartelijk dank voor uw e-mail.

U wilt weten of er een mogelijkheid bestaat om te testen of de uitlaat van uw motor het maximaal aantal dBa overschrijdt. Goed dat u hierover een e-mail stuurt.

Het is niet mogelijk om bij de RDW te laten testen of uw uitlaat aan de eisen voldoet. Wellicht dat bijvoorbeeld een garagebedrijf u hiermee verder kan helpen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Dan zou ik de politie nog kunnen vragen.
Gisteren naar de Polo in Kleve (DE) geweest, ze hadden 20% rabatt ivm Koningsdag. Kettingspray, afdekhoes, bagagenetje, 12V->usb adapter, schoonmaakkit en een trechterset gekocht. Ook even de Schuberth C3 Basic en Pro gepast, de Basic zit iets fijner en is goedkoper.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2017 00:58 #12 door Grubeater
Op weg naar de Stammtisch kwam ik er achter dat de twee bouten van de carterplaat missen, Paul stuurde mij ze op en zaterdag lagen ze op mijn mat. 8)
Iedereen liep een rondje om mijn TA en er zijn wel een aantal dingen die missen/vervangen/aangepast moeten worden. Niets wereldschokkends.
  • Remvloeistof is vies.
  • Rubber accubak mist.
  • Bagageplaat is van PD10.
  • Palletje van achterrem is roestig.
  • De eerder genoemde bouten.
  • Positie van de CDI's controleren.
  • DB-killer laten maken bij Pajic.
  • Vierkante banden.
Met een aantal dingen kan Oldtimer mij helpen.

De afgelopen kleine 4 weken heb ik mijn benzineverbruik bij gehouden:
Gereden kilometersKostenLiterprijsAantal getankte litersKM/L
25423.211.71913.518.81
21118.631.541217.58
19616.661.56810.6218.45
1149.471.4296.6317.19
23217.21.51911.3220.49
25217.291.48911.6121.70
Totaal gereden KMTotale KostenGemiddelde LiterprijsTotaal aantal LitersGemiddeld verbruik
1259102.461.54465.6819.04

Toch nog 20+ km per liter gered, had ik niet gedacht. 8)

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2017 09:04 #13 door Oldtimer

Toch nog 20+ km per liter gered, had ik niet gedacht



psssst, heeft met je rechterhand te maken  8)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2017 01:18 - 11 mei 2017 01:36 #14 door Grubeater
Vandaag een rondje Pajic-Ikea-Polo gedaan.

Bij Pajic een DB killer laten maken:



Dik uur daar geweest, een XT660 kreeg nieuwe banden, luchtfilter, aangepaste uitlaat, powercommander en tune, een CBR1000RR kreeg ook een DB killer en een andere SS kreeg andere uitlaten. Mijn DB killer was in 20-30 minuten klaar en zit klemvast en geborgd met een boutje.

Bij de Ikea niet-motorgerelateerde dingen gekocht zoals Zweedse gehaktballetjes, dekbedovertrek en een spatel gekocht.

In Kleve bij de Polo een pinlock schermpje in mijn vizier laten plaatsen en de punten van de aankoop van de helm nog op mijn klantenkaart laten zetten.

Leuk rondje rijden zo. :)

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2017 12:12 - 11 mei 2017 12:20 #15 door V-Twin

Uitlaten is en blijft een interessant (en complex) onderwerp, ook hier op het forum. Het E-keurmerk op een uitlaat is volgens mij niet verplicht, ik kan er in ieder geval geen wetsartikel bij vinden. Ik nodig anderen uit (Brom, lees je mee?) om aan te geven welke regels dit volgens jou omschrijven.


In de goedkeuringseisen voor motorfietsen is opgenomen dat verschillende onderdelen van een E-keurmerk moeten zijn voorzien dat op het onderdeel zelf te zien moet zijn. Denk daarbij o.a aan: koplamp, achterlicht, reflector, richtingsaanwijzers en jawel ook de uitlaat.

Een wettelijke eis is 1 handhaven is 2. Maar je kunt er gevoegelijk van uitgaan dat als je zonder een E-keur uitlaat bij de RdW je motor aanbied voor een nieuw kenteken dat je die niet gaat krijgen tenzij.......
Het handhaven van de geluidsnorm bij motorfietsen is een lastige omdat de meting geen omgevingsgeluid en reflectie mag meten en zelfs de kleppentrein van het blok en het droge koppelingsgeluid van een Ducatie mag ook geen invloed hebben. Kortom bureacraten hebben een norm bedacht maar daarbij niet nagedacht hoe je die norm in de praktijk een beetje fatsoenlijk kunt handhaven. Knappe koppen in de industrie hebben verschillende pogingen gedaan om een goede geluidsmeter te ontwikkelen. De praktijk is dat die in een labaratorium opstelling het allemaal prima doen maar in de praktijk lastig te gebruiken zijn.
Je ziet dan ook dat in de praktijk van alle dag dat geluidsconntroles vanwege alle waarborgen niet vaak worden uitgevoerd en dat extremen er wel uit worden gehaald, zoals een volledig open pijp onder een Harley die geen E-keur heeft.
Samengevat:
- Een motorfiets uitlaat moet voorzien zijn van een E-keur en ongepast (dB killer niet verwijderd);
- Een uitlaat zonder E-keur kan keurig voldoen aan de max geluidsdruk norm en in de praktijk heb je dan tijdens een controle weinig te vrezen;
- De controle op de geluidsdruk vergt de nodige voorwaarden waardoor dit niet zeer frequent wordt uitgevoerd;
- Heb je een niet E-keur uitlaat met dB-killer met een beschaafd geluid loop je weinig risico tenzij je net in een controle terecht komt met geluidsmetingen en je de norm  toch nog net overschrijdt. 1dB meer is fors meer geluid omdat dB een logaritmische waarde heeft. Als voorbeeld: het verschil tussen 78 en 72 dB (+6 dB) is een verdubbeling van de geluidsdruk die je had bij 72dB)
- Heb je een open pijp met een hoop herrie, dan trek je de aandacht met alle mogelijke consequenties die je zelf wel kunt bedenken.

Succes en iedereen maakt zo zijn eigen afwegingen 8)
Weet dat geluidsdruk een sluipmoordenaar is en ook effect heeft op de motorrijder zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2017 21:22 #16 door Grubeater
Is de E keur niet ingevoerd rond 2000? Dan heeft mijn TA origineel ook geen E keur gehad, en ik weet niet of er lijsten zijn met goedgekeurde uitlaten voor de TA PD06.

Wikipedia schreef : De decibel, symbool dB, is geen eenheid, maar is een verhouding op een logaritmische schaal. Daarbij betekent 0 dB een verhouding 1, dus gelijkheid. Elke verhoging met 10 decibel betekent een vergroting in vermogen of energie met een factor 10. Een verhoging met 20 dB betekent dus een factor 100, een verhoging met 30 dB een factor 1000 enz.

Decibel op Wikipedia.

Van 72dB naar 78dB is een verviervoudiging van de geluidintensiteit, niet een verdubbeling. 3dB verschil zoals mijn demper maakt lijkt weinig, maar is een halvering van de geluidsdruk.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2017 22:52 #17 door V-Twin
Mijn AT RD04 van 1991 had een uitlaat voorzien van een E-keur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2017 21:54 #18 door Grubeater

  • Remvloeistof is vies.
  • Rubber accubak mist.
  • Bagageplaat is van PD10.
  • Palletje van achterrem is roestig.
  • De eerder genoemde bouten.
  • Positie van de CDI's controleren.
  • DB-killer laten maken bij Pajic.
  • Vierkante banden.
Met een aantal dingen kan Oldtimer mij helpen.

Vandaag dus naar dit lijstje gekeken met Oldtimer.
Na het verwijderen van de zijkappen en het zadel konden we zien dat de CDI's correct gemonteerd zijn.
Toen begonnen met de achterrem. Na verwijderen bleek de slider pin vastgeroest te zitten, deze brak dus ook doormidden met verwijderen. Ook de cup was goed roestig. Gelukkig had Oldtimer nog een klauw liggen. De pads en schijf waren nog goed, na alles in elkaar gezet te hebben nieuwe remvloeistof erin gedaan en ontlucht.
Toen verder met de voorrem. Daar ging alles goed totdat we de rem gingen ontluchten. Remvloeistof liep in de handkap, de rubber boot van de remcilinder lekte. Ook dit had Oldtimer nog liggen, aangezien er geen tijd of onderdelen waren om de huidige te reviseren.
Mijn PD10 bagageplaat omgewisseld voor een PD06, daarbij het tussenstuk van het bagageframe omgedraaid zodat het weer klopte. Accubakje gemonteerd, mijn accu is groter dan de originele.
Op het einde de olie gecontroleerd, de dipstick bleef droog. ??? Toen er een liter olie in gedaan. Nu over 500KM kijken of er nog genoeg olie in zit, olie en oliefilter vervangen kan dus ook op de todo-list. Oldtimer kwam ook met de tip om de prolink na te kijken hoe de lagers er aan toe zijn.

De nieuwe todo-list:
  • Vierkante banden vervangen.
  • Olie en oliefilter vervangen.
  • Prolink lagers controleren.
  • Stickerset kopen.
  • 12V aansluiting schoonmaken.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 09:14 #19 door Oldtimer
zoals beloofd de link naar de stickerboer.
Is Franse site.

je kunt de stickers ook per stuk bestellen en in elke gewenste kleurmaar is veel duurder dan.
Handig is deze hele set.

www.autocollants-moto.fr/kit-autocollant...a-transalp-600v.html

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2017 14:51 #20 door Grubeater
Vorige week naar de Polo geweest voor olie, filter, oliefiltersleutel en remvloeistof. Vandaag met een vriend de olie en filter vervangen en de achterrem opnieuw ontlucht en afgevuld. Er zat nog 1 luchtbelletje in. Bij de Polo ook een staalflex remleiding voor achteren besteld, dus over een paar weken doen we de achterrem weer opnieuw. Daarna even een rondje Bemmel, Pannerden, Emmerich, Kleve, Kranenburg, Nijmegen gedaan. IJsje voor mij bij de Aral en Euro 98 voor de Alp. 8)

De nieuwe todo-list:

  • Vierkante banden vervangen.
  • Olie en oliefilter vervangen.
  • Prolink lagers controleren.
  • Stickerset kopen.
  • 12V aansluiting schoonmaken.


Van de week al bij Houkes in Nijmegen binnen gefietst, eens kijken voor een mooi setje banden en een afspraak de komende weken.
Wat zal ik nemen, Metzeler Tourance, Continental TKC70, Heidenau K76 of misschien Bridgestone Battlewing?

De huidige todo-list ziet er zo uit:
  • Vierkante banden vervangen.
  • Remleiding upgraden.
  • Prolink lagers controleren.
  • Stickerset ontvangen en plakken.
  • 12V aansluiting schoonmaken.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden