Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, aanpassingen en onderhoud.

30 jan 2018 07:30 #41 door Sopa
mooi rekkie, zijn dat die van heavy duties?
Wel aan de brede kant, zo te zien, of valt dat wel mee?

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 15:49 #42 door Grubeater
Dit rek komt uit Polen: Ebay .

Volgens mij net zo breed als het Heavy Duties rek.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 16:25 #43 door voorstad

Dit rek komt uit Polen: Ebay .

Volgens mij net zo breed als het Heavy Duties rek.


Altijd fijn wanneer ze het over de XL600V hebben en er dan een foto van een XL650V bij zetten......

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 21:08 #44 door Grubeater

Altijd fijn wanneer ze het over de XL600V hebben en er dan een foto van een XL650V bij zetten......


Dat is alleen de header, de foto's bij het item zelf zijn van een XL600V.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2018 22:19 #45 door Grubeater
Vrijdagavond voor mijn ritje van zaterdagochtend naar de Motorbeurs nog even het rempedaal los gehad, het stond iets te hoog. Niet handig als je wilt remmen in een noodsituatie.

Mooi setje van Pim.
Bijlage:


Schakelpookje voor een cross Honda is ook handig.
Bijlage:


Het scheelt dat het rempedaal paar weken geleden bij Oldtimer al los is geweest, nu kostte het veel minder moeite.
Bijlage:

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2018 22:59 #46 door Simz
Van welke motor komt die schakelpook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2018 23:22 #47 door Grubeater
Ik heb het even opgezocht:

De pook is ongeveer 120mm lang, afkomstig van een Honda CR80/85 ('96-'07) en is te vinden bij oa Outlawracing:
https://www.outlawracing.nl/race-fx-schakelpook-cr80-85-96-660


Daar heb ik ook mijn pookje vandaan.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2018 09:04 #48 door Oldtimer
Heb nog zo'n "offroad "pookje liggen.
15 euro mag die weg.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2018 19:51 #49 door Helikees
Ik stuur je PM

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2018 20:12 #50 door Arendsoog

Die 12V aansluiting lijkt mij een BMW plug, die zijn wat dunner dan de 'gewone' die je kent van de auwto. Stekkers daarvoor zijn gewoon verkrijgbaar.


Inderdaad, dat is een BMW of Hella plug. Bij elke motor/autozaak te krijgen en voor een motor een betere aansluiting dan de ouderwetse sigarettenaanstekerplug omdat die beter tegen trillingen kan.

Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2018 00:51 #51 door Grubeater
Ik had al een aantal weken een tool tube liggen en vandaag aan mijn bagagerek geschroefd.
De klemmen komen van een ijzerhandel in Kleve en waren maar €2,15. De rvs bouten en borgmoeren komen van de Praxis City die Nijmegen nu heeft, wel handig een kleine bouwmarkt op de plek van de oude Kijkshop. Om het goed passend te krijgen enkele mm van de bouten afgeslepen.

Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Helemaal stevig zit het niet omdat de achterkant maar aan 1 kant vast zit. Toch kijken of ik met een derde klem en een aluminium plaatje een derde steunpunt kan maken.

Volgende week ga ik voor nieuwe banden, dan zullen de Heidenau K76 ongeveer 17.000 km hebben gehad. Cuppende voorband en de achterband werd wat vierkant door de snelwegkilometers. Nu komen er Continental TKC70's op, benieuwd hoe dat gaat rijden.

Inmiddels heb ik ook een tassenset van 21Brothers .

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2018 11:59 #52 door xrvtuur
TKC 70 rijd goed maar heeft een vreemd afslijtende voorband, daar is zo links en rechts al heel wat over geschreven en doet zich voor bij verschillende motoren. Bij de CRF1000 ook al iemand over gesproken

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2018 23:50 #53 door Grubeater
Vandaag ging ik met dit lijstje aan de gang bij Wim Boks in Duiven.
  • Nieuwe banden, Continental TKC70 (binnen en buiten + velglint)
  • Stofhoezen plaatsen
  • Ketting inkorten (Paar schakels te lang geleverd)
  • Luchtfilter vervangen
  • Lager vervangen

Na het wiel los gehaald te hebben kon ik aan de gang met de veerpoten om de nieuwe stofhoezen te plaatsen.
De eerste veerpoot ging wat moeilijk los.
Bijlage:


De oude en de nieuwe stofhoes.
Bijlage:


De nieuwe stofhoes ging er snel overheen.
Bijlage:


Alles goed schoongemaakt en een lik keramisch vet gegeven. De eerste veerpoot weer terug geplaatst
Bijlage:


Bij de tweede veerpoot even gekeken welke veer erin zat. Mijn vermoeden werd bevestigd, zowel voor als achter Hyperpro veren.
De afstandhouder en spatbord weer terug geplaatst.
Bijlage:


Wiel stond al klaar met een nieuw bandje, 16 gram lood hoefde er maar op. Best weinig voor een spaakwiel.
Bijlage:


De voorkant klaar en een stickertje van de Boks Motyre op het spatbord geplakt. :angel:
Bijlage:



Zo zagen de Heidenau K76's eruit die na 16957 km van de wielen kwamen.
De voorband.
Bijlage:

Cupping is goed te zien, maar ik had er weinig last van
Bijlage:


De achterband zat ook aan de nokjes, maar was mooier afgesleten.
Bijlage:

Wel wat vierkant en enkele droogte scheurtjes. Banden waren van week 11 uit 2015.
Bijlage:


Die mooie gouden velgen van de Transalp staan bekend om de roest problemen. Gelukkig viel het bij mij wel mee.
Wat kleine plekjes op de voorvelg.
Bijlage:

Bijlage:


De achtervelg had een 'leuke' plek bij het ventielgat. Gevijld en goed ingestreken met vet door Wim.
Bijlage:


Toen het achterwiel eruit was merkte Wim op dat de ketting te lang was en dat er nog maar weinig te spannen was. Dit wist ik, destijds bij het monteren van de ketting kwamen Oldtimer en ik er te laat achter dat de ketting 2 schakels te lang was. Terwijl hij de ketting inkortte ging ik aan de slag om alle afstandbussen en vooral de kettingspanners schoon te maken, daar zat genoeg roest aan.
Bijlage:


Toen Wim bezig was met de achterband (er mocht 60 gram aan lood op) en een ander klant heb ik even het luchtfilter vervangen na 17852km.
Bijlage:


Bij het vervangen van de achterband bleek het lager van de tandwieldrager versleten te zijn. Omdat het lager er wel heel makkelijk erin ging heeft Wim het vastgezet met lagerlijm. Slim om in de toekomst op zoek te gaan naar een betere tandwieldrager.
De banden waren inclusief binnenbanden, velglinten, montage en balanceren €275, nieuwe schakel was €6, arbeid €12,50, lager was €13, lijmen/montage was €12 en gebruik van de werkplaats was gratis.  :))

Al met al een leuke middag gehad. Op de terugweg weinig gemerkt van het gebrek aan grip waar nieuwe banden om bekend staan. Op irc zei een kennis dat Continental bijna geen siliconen gebruikt bij de productie die de gladde laag bij nieuwe banden veroorzaakt.
Toen ik thuis was voelde de achterband goed warm aan. Onderweg twee rotondes geheel genomen en volledig binnendoor vanaf Duiven, via de Ikea  :P , naar Nijmegen terug gereden.

De ToDo list ziet er nu als volgt uit.
  • Prolink lagers controleren.
  • Stickerset binnen, Alp schoonmaken en stickers plakken.


Volgende keer de hdr functie van de mobiel uitzetten.  :-X

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2018 23:04 - 09 okt 2018 00:53 #54 door Grubeater
Ondertussen wat kleine dingen gedaan zoals de remhendel vervangen voor een recht exemplaar en de vacuümleiding naar de benzinekraan vervangen.
Inmiddels heb ik bijna 25000 kilometer gereden sinds aankoop en wordt het tijd om wat meer onderhoud uit te voeren.
Komende week ga ik de olie en filter vervangen, sinds het voorjaar zijn er weer 10.000km voorbij gegaan. Voor de rest zijn er enkele dingen waarvan ik niet weet wanneer ze voor het laatst zijn gedaan en het toch slim is om te vervangen. De schijfrem voor is ook aan de beurt binnen een aantal maanden aangezien de Alp bijna klokje rond gaat. Voor dat de pekel gestrooid wordt moet mijn achterwiel een verfbeurt krijgen, door een aanvaring met een tak is er een groot gedeelte van de lak beschadigd. De gouden velgen van de Alp staan al bekend om hun roest gevoeligheid en zonder behandeling moet ik de velg veel eerder gaan vervangen dan gewenst.

De ToDo list ziet er nu als volgt uit, met de dingen die ik als eerste aanpak in het blauw.
  • Oliewissel
  • Aliexpress spanningsregelaar testen.
  • Rem/koppelingskabels smeren.
  • Kleppen controleren/stellen.
  • Dashboard lampje vervangen.
  • Koplamp bijstellen.
  • Inlaatrubbers vervangen.
  • Bougies vervangen.
  • Achterwiel schuren en spuiten.
  • Zadel opnieuw laten bekleden.
  • Voorremschijf en remblokken vervangen
  • Prolink lagers controleren.
  • Stickerset binnen, Alp schoonmaken en stickers plakken.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2018 20:27 - 24 okt 2018 16:02 #55 door Grubeater
Vandaag dus de oliewissel gedaan. In precies 6 maanden 11.020km gereden en volgens het boekje is het interval 12.000km.
Even de motor warm gereden door een klein rondje door de Ooijpolder te rijden.
Na de keienvanger losgemaakt te hebben viel natuurlijk de olieaftapbout in de olieopvangbak.  8)7
Deze keer ging het oliefilter er beter af dan de vorige keer en toen de olie was uit gedrupt, de opvangbak leeg gegooid in de lege oliekan. De aftapbout bleeft in de trechter liggen. Deze toen schoongemaakt en met een nieuwe koperen afdichtring terug geplaatst. Het rubber van het oliefilter met een beetje olie ingewreven en er op gedraaid.
In de Transalp moet 2,4 L olie, de eerste twee liter kwam uit de verpakking die ik nog had staan. De rest aangevuld met een maatbeker vanuit de nieuwe verpakking. De motor even laten draaien en opnieuw het oliepeil gepeild en opnieuw afgevuld.
Hierna de ketting maar eens schoon gemaakt, het afdekkapje bij de uitgaande as en de schakelpook was er nu toch af omdat het oliefilter daar achter zit.
Er zat genoeg oude kettingspraymeuk in het afdekkapje, dus daar kon ik een poetslap mee vullen. Er zat precies genoeg kettingreiniger in de spuitbus en met een Aliexpress kettingborstel en een poetslap werd de ketting aardig schoon.
Toen de Osco bijgevuld aangezien ik die sinds aankoop van de Alp niet had gebruikt en de ketting wat gesmeerd.
Na de keienvanger, het afdekkapje en het schakelpookje terug geplaatst te hebben een rondje richting Groesbeek gereden om de Zevenheuvelenweg mee te pakken en door te rijden naar de Aldi in Brakkenstein voor boodschappen. Tijdens dit ritje had ik even 15,2 V op mijn voltmeter, daarna bleef het maximum op 14,2 v hangen. Toch maar de nieuwe spanningsmeter plaatsen.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2018 00:58 - 11 nov 2018 01:00 #56 door Grubeater
Omdat de voltmeter vrijdagavond met de terugweg naar huis 16 V aangaf, toch maar even de spanningsregelaar vervangen. Gelukkig had ik die al liggen.


Aan de oude spanningsregelaar valt weinig te zien, volgens Haynes zou je die wel door kunnen meten.


Het reservoir van de achterrem zit vast aan de nieuwe spanningsregelaar.

De accu is ook al op zijn einde, want ik moet wat gas bijgeven om te kunnen starten. Die gaan we dus ook vervangen deze week.
Mocht er toch/ook iets mis zijn met de dynamo, dan blazen we niet direct de nieuwe accu op morgen.

ToDo list:
  • Oliewissel
  • Aliexpress spanningsregelaar testen.
  • Rem/koppelingskabels smeren.
  • Kleppen controleren/stellen.
  • Dashboard lampje vervangen.
  • Koplamp bijstellen.
  • Inlaatrubbers vervangen.
  • Bougies vervangen.
  • Achterwiel schuren en spuiten.
  • Zadel opnieuw laten bekleden.
  • Voorremschijf en remblokken vervangen
  • Prolink lagers controleren.
  • Stickerset binnen, Alp schoonmaken en stickers plakken.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2018 19:17 #57 door Grubeater
Nieuwe motor gehaald. 8)


Natuurlijk was het wel gewoon het klokje rond.  :angel:


Vandaag bij Oldtimer de inlaatrubbers vervangen en ook gelijk maar de carburateurs omgewisseld voor een schoon setje. De accu was op zijn einde en Oldtimer had er nog een op voorraad.
De stationairschroef/naald deed maar heel weinig bij mijn originele set carburateurs en de naald was ook vies. Dat setje mag een keer in een ultrasoon badje badderen.

Op de terugweg ergens rond het maken van de foto's liep mijn Alp opeens maar op 1 cilinder, dat hadden wij ook tijdens het afstellen van de carburateurs even.
Er zit waarschijnlijk ergens een los contact, want tot aan het tanken op de terugweg had ik nergens last van.
Morgen maar even de stekkers van de bobines en cdi's controleren.  ::)

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2018 20:57 #58 door SylAlp
00000....hoorde je een speciaal (feestelijk) belletje/geluidje of had je gewoon geluk dat je dat zag  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2018 21:41 #59 door Oldtimer
Foto's wel even in de goede volgorde zetten Willem. Zoveel rij je nu ook weer niet op 1 dag.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2018 22:12 #60 door Grubeater

00000....hoorde je een speciaal (feestelijk) belletje/geluidje of had je gewoon geluk dat je dat zag  8)

De laatste kilometer rondjes rijden in een woonwijk. ;D


She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.488 seconden