Tijd voor een dikke update:
________________________________________________________________________________________________________
In juli 2019 kwamen deze banden er na 23776 km en 367 dagen vanaf, nog genoeg mm over om 30.000 te gaan halen. Dat ga ik dus met het nieuwe setje TKC70's doen.
Achter:
Wel lekker vierkant.
Voor:
Cuppen doen ze ook een beetje.
________________________________________________________________________________________________________
Daar stond ik dan op 22 oktober 2019 om 9:15, naast de A15 in de Betuwse klei bij Ochten.
Bellen naar de KNMV ging in eerste instantie niet goed, waarschijnlijk slecht bereik en/of storing van de hoogspanning van de Betuweroute.
De tweede keer ging dat beter, eerst wat vertraging op de lijn, maar later ging het bellen weer normaal. De ANWB werd ingeschakeld en zou over een half uurtje komen.
Toen ik ophing kwam er een WIS van RWS aan rijden, hij ging voor mij een sleper regelen. Sleutelen langs de snelweg is niet echt veilig.
Nog even over de wegkwaliteit gepraat en of hij al een keer een wagen was kwijt geraakt door onoplettende bestuurders. Dat was niet het geval.
Nu zou het het spannend worden, zou de ANWB of de sleper eerder zijn?
De ANWB was er als eerste: Bij starten had hij het direct door, een bougie was losgetrild. Zelf dacht ik eerst aan een lekke koppakking, maar toen hij het zei viel bij mij het kwartje. Het geluid was het zelfde als toen ik de ontsteking testte in februari van dit jaar toen mijn carburateurs niet klopte.
De drie heren kenden elkaar natuurlijk, "Dus jij mag Hans zeggen? Dat mag ik niet." Best een gezellige bedoeling.
Op kosten van RWS werd ik afgesleept naar de werkplaats van de sleper, Gerritsse in Tiel. Scheelt toch weer 10km naar mijn werk.
Met de zijkap eraf kom je met een beetje klooien bij de bovenste bougie van de voorste cilinder, gelukkig had ik mijn Honda bougiesleutel bij voor de ANWB. Zelf reed hij een BMW boxer en we hebben nog even over olieverbruik gehad.
De bougie ging er weer normaal in, gelukkig was deze niet uitgebroken.
Hierna was ik op eigen kracht 1,5 uur later dan gepland op mijn werk. Een collega met vroege dienst had over een ritje van 20 minuten 's ochtends 1,5 uur gedaan, dus het kon nog slechter.
________________________________________________________________________________________________________
16 november 2019 om 19:10: Nog tien minuten rijden naar huis, maar ik sta naast hectometerpaaltje A15 Re 154,4 met een lekke achterband.
20:30-21:45: De ANWB is inmiddels geweest, maar met binnenbanden kan je helaas zo weinig langs de snelweg. Waarschijnlijk is de binnenband bij het ventiel gescheurd door het laatste stukje rijden. Hij heeft nog geprobeerd dit met een rubberringetje rond het ventiel op te lossen. Maar met 4 bar in de achterband voelde ik dezelfde onbalans als toen de band leeg liep/was. Na 50 meter stond ik weer aan de kant. Waarschijnlijk zit de band niet meer goed op de velg en de binnenband dubbelgevouwen. Nu is het wachten op de sleper.
Het laatste half uur heb ik gezelschap van een mede motorrijder te auto die mij zag staan. Hij herkent het blok van de Transalp, hij heeft zelf een Honda Deauville met een verwant blok.
22:20: De sleper, 24 jaar en net zijn AVB gehaald, heeft mij thuis afgezet. Verteld over hoe ik mijn motorrijbewijs heb gehaald, bril vergeten op zadel, etc.
Pizza besteld, die kwam om 23:04 binnen.
Morgen het achterwiel er uit en kijken of ze bij Termaat een binnenband hebben liggen. Anders heb ik mijn binnenband van vorig jaar nog liggen.
________________________________________________________________________________________________________
De day after: Honda Transalp Unicycle Edition.
Om 12 uur naar de werkplaats van Termaat gelopen en gevraagd of ze tijd hadden om naar mijn band te kijken. 10 minuten later had ik het wiel eraf en toen naar Termaat gebracht.
Het gat.
Het laatste stuk heb ik echt met een platte band gereden, de buitenband van binnen door de velg kapot gereden. De binnenband zat ook dubbel, dat verklaard de hobbel die ik voelde nadat de ANWB er aan gewerkt had. Ze hadden nog een Metzler Tourance liggen uit 2012 in de juiste maat, beetje oud maar goed bewaard. In totaal €125 betaald.
Wiel met het nieuwe bandje erop met hulp van een vriend, hij was in de buurt om te winkelen. Twee paar handen is dan wel handig. Gelukkig had hij al werkhandschoen gekocht in het centrum van Nijmegen.
Zo kon ik wel naar de Snertrit de dag erna.
________________________________________________________________________________________________________
25 januari 2020:
Vandaag kettingset, oliewissel en nieuwe remblokken voor gewisseld/vervangen. De ketting en voorste kettingwiel zatten er 29158 km op, het achterste kettingwiel 55333 km. De gesinterde blokken waren na 34579 km (sinds 28-03-2019) ook op en een keerring was kapot. Over twee weken ga ik weer terug om de remklauw te reviseren, bougies ga ik dan ook vervangen. Olie was 11326 km oud en is vervangen door wat dikkere Belray 15w-50 i.p.v. 10w-40. Eens kijken of de dikkere olie minder snel "verdampt".
________________________________________________________________________________________________________
24 februari 2020, dag na de Motorbeurs.
Vanmorgen werd ik verrast door mijn motor met een lekke voorband. Toch ergens doorheen gereden tijdens de Motorbeurs. Een tijdje terug had ik al een lekke achterband.
De band nog opgepompt en vanuit huis de Waalbrug overgereden, daarna maar omgedraaid en naar huis gereden. De voorband voelde niet goed en groeven werden iets te graag gevolgd.
Bij Rob maar een setje bandenlichters en een nieuwe binnenband besteld, overdag heb ik geen tijd om de band weg te brengen. Kunnen we later deze week wat hobbyen.
________________________________________________________________________________________________________
27 februari 2020.
Zoals maandag gemeld stond mij voorband plat.
Maandag naar een clubdealer gebeld of hij bandenlichters op voorraad had. Dat was niet het geval, maar er moest toch een bestelling uit naar zijn leverancier.
Woensdag kreeg ik een pakketje op mijn werk met deze inhoud.
21" binnenband van Heidenau, setje velgbeschermers, 2 bandenlichters van 25 cm en 1 van 40 cm.
Gelukkig drink ik bier
.
Met een beetje geschuif en getil kreeg ik het kratje onder mijn motor.
Verplichte wheelie :+ .
De band wat verder leeg gelaten en de velg beschermers over de velgrand geduwd. Met de bandenlichters een begin gemaakt.
Uit eindelijk de band van de velg gekregen.
Aan de andere kant van het ventiel kwam ik dit gat tegen in de binnenband.
Na een hoop geklooi* had ik de band en binnenband weer op de velg en het wiel weer gemonteerd.
*Vandaar dat de foto's van het monteren missen. Ook nog een paar Youtube video's gekeken wat ik nu verkeerd deed. Vandaag nog spierpijn van het gehannes.
________________________________________________________________________________________________________
6 maart 2020
Gisteren mijn banden gewisseld na de lekke band van 2 weken terug, het voelde toch niet goed.
Wat niet vreemd is na 25817 km in 247 dagen sinds de vorige bandenwissel.
Bij het terug monteren van het voorwiel werkten de draadeinden van de voorvork niet mee:
Kennelijk goed aan gedraaid in het verleden.
Met een verfafbrander een beetje warm gestookt en toen met een grote waterpomptang de twee draadeinden verwijderd en vervangen voor bouten.
________________________________________________________________________________________________________
Donderdag 21 mei 2020.
Omdat ik afgelopen zaterdag bier ging halen bij Brouwerij de Molen in Bodegraven besloot ik het aangename met het nuttige te combineren.
Voor woon-werk wil ik de Alp vervangen voor iets anders. Een kennis had al aangeboden om een keer zijn BMW R1200RT te komen rijden, dus dat was snel afgesproken.
Bij het proberen weg te rijden zag ik niet dat de standaard nog niet ingeklapt, als je op de motor zit zie je de jiffy niet direct. De RT stond op een bruggetje bij weg rijden. Ook nu sloeg de motor weer af. Toen maar van het bruggetje afgerold, gestart en weggereden. :*)
In het begin voelde de RT zwaar, maar eenmaal in beweging reed het makkelijk. Het was even wennen aan de richtingaanwijzers, bij de oudere RT's zit er links en rechts een knop met rechts nog een cancelknop. Na een keer geclaxoneerd te hebben ging dat altijd goed. Wel vond ik de cancelknop een beetje ver naar binnen zitten.
Bij een tussenstop vroeg ik hem nog of ik een stukje snelweg wilde rijden, eigenlijk hadden we dat wel moeten doen. Woon-werk is namelijk zeker 50 km aan snelweg. Beetje jammer dat ik mij dat bedacht toen ik weer met de Alp op de snelweg zat. 8)7
Het gyroscopisch moment van de krukas van de boxer motor merk je inderdaad als je naar links stuurt, dit gaat iets minder makkelijk dan naar rechts. De vermogensafgifte is vergelijkbaar met die van een V-twin zoals in de Alp. Het topbereik van de RT hebben we niet echt benut met het ritje van 33 km, vrijwel alles was max 60 km/u en snelweg hebben we niet gereden. Voor dat aspect moet ik de RT maar nog een keer gaan rijden.
Het schakelen op de RT gaat soepel, alleen opschakelen van 1 naar 2 geeft iets meer lawaai. De windbescherming is natuurlijk een stuk beter, ik kreeg het een beetje warm met de ruit op de hoogste stand. Verder viel mij op dat de handvaten wat dikker zijn, misschien moet ik ze op de Alp ook maar eens vervangen voor wat dikkere exemplaren.
Bij het terug wisselen zette hij nog even het zadel op de laagste stand, dan kan ik wel met de voeten plat op de grond. Op de hoogste stand kan ik ook goed uit de voeten.
Mijn kennis liet ook nog de test van de ABS pomp horen, vaak wordt deze verwijderd bij oudere modellen als deze versleten is aangezien deze best prijzig is. Iets om op te letten bij een tweede hands RT.
Op de Alp viel het mij op dat mijn schakelpookje echt een tandje te hoog staat, ik was er inmiddels al weer aan gewend.
Daarna de doos met bier opgehaald en door gereden naar Alphen aan de Rijn.
De motorbandenzaak die daar zit is Rob, een van onze clubdealer van de Transalpclub en recent verhuisd naar een nieuw pand. Ik ging nog wat TCN kentekenplaathouders ophalen aangezien die waren opgeborgen met de rest van de Motorbeurs stand. Zelf heb ik nog een luchtfilter meegenomen en samen met de kentekenplaathouders in mijn kleine zijtassen gedaan.
Uit eindelijk dit onderstaand rondje gereden. De N11 zat richting A12 dicht, dus een stukje binnendoor. Daarna de A12, A2 en A15 tot Tiel gevolgd. Daarna de Waalbandijk opgezocht om deze te volgen tot Nijmegen, eigenlijk maar weinig ander verkeer tegen gekomen. Terwijl het toch niet onaardig weer was.
En alle 24 flesjes waren nog gewoon heel.
________________________________________________________________________________________________________
Dinsdag 13 juni 2020.
Woon-werk fiets erbij: BMW R1200RT-P uit 2009 met 56000 km op de teller.
De Alp gaf gisteren duidelijk aan dat snelweg (in dit geval de A73 vanaf Maasbracht naar Nijmegen) niet haar ding is, het motorwaarschuwingslampje ging langzaam branden boven de 100 km/u.
De snelweg maar afgegaan en een stuk binnendoor gereden. Toen geen lampje gezien.
Daarna weer de snelweg op met 100 km/u (95 km/u op gps) op de teller, bij die snelheid bleef het waarschuwingslampje uit en kon ik tot Malden op de snelweg blijven.
Ik wilde al een tijdje een ander fiets voor woon-werk en hield Marktplaats in de gaten. Het idee is dat de Alp meer het onverharde op gaat, maar eerst zal het blok uit elkaar moeten of vervangen worden.
________________________________________________________________________________________________________
Woensdag 12 augustus 2020.
Zondag heb ik geprobeerd de Alp weer te starten na 2 maanden stilstand. Aanlopen van een motor op een gladde parkeergaragevloer werkt niet. Ik vermoed dat de E10 in de tank slecht geworden is, normaal tank ik V-power/Euro98. Als dat zo is dan kan ik de carburateurs verwijderen en laten schoonmaken. Maar eerst ga ik kijken of ik met een starthulp kan starten. Inmiddels heb ik er al 10 liter V-power ingegooid, maar de tank is nog niet vol.
________________________________________________________________________________________________________
13 oktober 2020.
Afgelopen week dinsdag de Alp weer kunnen starten, rondje gereden en afgetankt met V-Power.
Erg fijn klonk het eigenlijk ook weer niet.
________________________________________________________________________________________________________
Gewoon, vandaag.
Een motor van +25 jaar is gewoon toe aan een restauratie, dus daar maken we langzaam plannen voor nu de RT de spaarzame Woon-werk kilometers pakt.
Mijn Transalp uit 1995 krijg op een gegeven moment wel nieuwe wielen. De kappen zijn al een keer overgespoten, dus origineel wordt het toch nooit meer. Wel zou ik daar iets leukers mee kunnen doen dan zwart.
Ik heb net een week geleden de aluminium carterbescherming van Pim binnen gekregen en in combinatie met handkappen met beugels ga ik de Alp wat meer Allroad maken. Pim's Verlaagde voetsteunen heb ik ook al.