Trigger's 'randje van de afgrond' project

14 aug 2017 12:30 #21 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Ik leg ook de locatie van bedrading vast, alsmede waar bepaalde stekkers gaan, om later een referentie te hebben (en anders heb ik altijjd mijn eigen Alpje nog).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2017 12:40 - 14 aug 2017 12:44 #22 door Trigger
Vraag aan het publiek:

Hoe kan ik dat blauwe zadel het beste verzorgen voor montage? Ik zit eraan te denken of ik het materiaal, na grondige schoonmaak, met iets kan/moet behandelen om het te preserveren tegen de weersinvloeden, en eventueel soepel te maken/houden.

Hm, het leer is in orde, maar het schuin aan de binnenzijde (zichtbaar via de onderkant) is zompig en ruikt nogal funky.
Wellicht beter om het toch even te laten refurbishen.

14 aug 2017 17:05 #23 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

Geen idee, ik kan in ieder geval geen RVS gebruiken op mijn 'build'. Ik heb zelf wat slankere valbeugels, zwart, van motech, en die komen hier uiteindelijk op. De witte Alp gaat ergens ook een keer gerestaureerd worden en die heeft óf geen beugels nodig, of ook 'slanke' en niet van die dikke buizen (vind ik niet mooi). Zijn deze dingen te spuiten?

In alle waarschijnlijkheid dus verkopen, of ruilen tegen onderdelen.

Zou het passen op een Transalp van 1987? Dan heb ik misschien wel interesse.

14 aug 2017 17:52 #24 door Trigger

Zou het passen op een Transalp van 1987? Dan heb ik misschien wel interesse.

Yes, de donor is uit 88 :).

14 aug 2017 21:05 #25 door Trigger
Oke, de progressie van vandaag.

De voorkant is zo'n beetje helemaal ontmanteld. De achterkant ook bijna, de ketting ga ik doorslijpen want die is toch niet bruikbaar meer. Jammer, want aan de tandwielen te zien was de set waarschijnlijk nog in goede conditie voor de motor verlaten werd.
De roest op het frame lijkt, tegen alle berichtgeving tot nu toe in, nog redbaar! Er zitten wat bladders aan de lak, dus dat word binnenkort kaalschuren om te kijken of het niet 'door' is, en dat zou betekenen dat ik het frame kan gaan zandstralen en opnieuw spuiten. Ik overweeg dit zelf te doen om de kosten laag te houden (ik maak uiteraard wel een stof- en winddicht tentje, en gebruik een masker etc).

De motorsteunen aan de voorkant, en het 'gewei' van de tellers is compleet rot en niet meer te redden, die moeten dus ook vervangen worden. De carburateurs zagen er vanbinnen nog schoon uit, er zat voldoende koelvloeistof in het blok en toen ik deze begon af te tappen hoorde ik de eerste twee seconden (zo meende ik) de pomp zelfs nog even meedraaien in de stroom (maw die zit niet vast).

De as van het voorwiel kwam zonder tegensputteren los, ik moet alleen de band nog verwijderen van het wiel om te controleren of de velg vanbinnen ook nog 'hard' is (tips over hoe dat te doen met huis-tuin en keuken gereedschap?).

Binnenkort komt het achterwiel eruit, ga ik pogen de achterbrug te verwijderen en last but not least het blok eruit voor complete demontage. Ik heb het ding dan helemaal uit elkaar en dan kan ik gaan beginnen met het frame. De tank heb ik, naar aanleiding van een tip, in een emmer gezet met de krokante kant gedoopt in 4 liter schoonmaakazijn.

De uitlaat en demper... ik heb vanmorgen wat WD40 tussen de aansluiting gespoten, en vanavond een uur lang staan wrikken en trekken, dat heeft geresulteerd in 2mm speling erbij. De demper zit waarschijnlijk gefuseerd op de uitlaatbocht vast, dus dat gaat nog een tijdje wrikken worden voor ik die los heb.

Zadel... het leer is netjes maar de foam is zompig, ik laat hem drogen en breng hem weg om het schuim te laten vervangen.

De bok is onze oude slee geworden zoals je ziet, die was toch al versleten. Voor vandaag even genoeg gedaan, de onderdelen zijn droog opgeborgen.

14 aug 2017 21:15 #26 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Die band kan ook gewoon de slijptol in (als je dan toch bezig bent), die is ondertussen toch uitgedroogd ;)

Africa twin RD07a 2000.

14 aug 2017 21:28 #27 door Trigger

Die band kan ook gewoon de slijptol in (als je dan toch bezig bent), die is ondertussen toch uitgedroogd ;)

Ja, en dan uitschieten en een potentieel perfecte velg verknallen, liever niet :o.

14 aug 2017 21:28 #28 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
als je de ketting wilt bewaren  ;) oprollen  en ook die in de schoonmaak azijn wederom  om de dag even losjes de staal borstel erover
gewoon effe kijken hoe jij het vind  dan afspoelen en in de olie of spuitketting vet zetten weggooien  kan altijd nog  ;D

gewoon het 1 of ander proberen das leuk  en baat het niet dan schaad het niet 

je bent verbaast hoe het 1 of ander er uitkomt enne wel foto's he

14 aug 2017 21:35 #29 door Trigger

als je de ketting wilt bewaren  ;) oprollen  en ook die in de schoonmaak azijn wederom  om de dag even losjes de staal borstel erover
gewoon effe kijken hoe jij het vind  dan afspoelen en in de olie of spuitketting vet zetten weggooien  kan altijd nog  ;D

gewoon het 1 of ander proberen das leuk  en baat het niet dan schaad het niet 

je bent verbaast hoe het 1 of ander er uitkomt enne wel foto's he

Nee, de kettingset vervang ik gewoon, daar ga ik niet mee lopen donderen. Sowieso word dat pas een punt als ik al heel ver in de restauratie ben, tegen die tijd weet je al dat het goedkomt en vind ik dat soort investeringen niet erg. Ik let nu gewoon op het budget omdat het nog steeds een verloren zaak kan zijn.

14 aug 2017 21:41 #30 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
De voorpoten zien er nog goed zit. Voor zandstralen heb je behoorlijk druk nodig heb je een Grote comptessor voor nodig met een kleine Van de bouwmarkt word dat niets. Mooi vervolgverhaal tot  nu toe

14 aug 2017 21:44 #31 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
gewoon  ;)doen een bakje van 25 x 25 cm  5 cm hoog deksel erop en af en toe schudden gewoon kijken na een week wat het doet als leer middel maar het zijn jouw centen .

wel leuk om te volgen hier hou ik wel van  >:D

14 aug 2017 23:48 #32 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Stralen en coaten is soms goedkoper dan zelf gaan spuiten.
Maaruh, wat weet je van het motorblok? Je kunt nu wel veel geld gooien in het ding en dan blijkt het blok naar de galemiezen.

Succes ermee! Zal t volgen!

A M S T E R D A M

15 aug 2017 07:45 #33 door Trigger
Dat blok gaan we uiteraard eerst checken voor we verder gaan :).

15 aug 2017 08:04 #34 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Ik heb ontzag voor je dat je zoiets aandurft. Groot compliment!
Ben wel heel benieuwd naar het resultaat, dus ga je topic zeker volgen.

15 aug 2017 10:31 #35 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Jup, volg deze ook zeker! :)

Ik zou zoiets ook nog wel eens mooi vinden om te doen, maar het ontbreekt aan tijd. Wellicht als ik op mijn 70e met pensioen ben?  :))

15 aug 2017 10:39 #36 door Trigger
Vandaag andere verplichtingen, en morgen is mijn eigen Alp aan de beurt, een grote beurt welteverstaan. Daar komt een andere band onder, vloeistoffen, filters enzo. Daar staan immers ook alweer 72000 kilometers op :).

Het frame is bijna kaal, en dan gaan we schuren!

15 aug 2017 16:53 #37 door Dodo
Mooi werk. Ik was €110 kwijt voor het stralen en poedercoaten van het frame, achterbrug en cockpitframe van een Transalp van 1987. Daar kun je bijna niet tegen spuiten inderdaad.

15 aug 2017 17:30 #38 door paso
Beantwoord door paso in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Knappe prijs LJ.

Wat betreft die koplampsteun, die lijkt me ook redbaar, mijne was harder geroest, zelf gekuisd en eerst in de Brunox epoxy gezet voor er lak op te zetten. Maar ga je die nog nodig hebben als je hem een ander uiterlijk gaat geven?

Luchtfilterkast kun je zelf herstellen, goed ontvetten (ik gebruik remreiniger), dan met een soldeerbout terug in elkaar smelten. Bout een tijdje op dezelfde plek houden om door en door te verwarmen, dan links rechts over de scheur materiaal in elkaar wrijven. Niet teveel druk zetten, gaat vanzelf. beetje bij beetje opschuiven. Op een 5-10 minuten heb je dat perfect in elkaar zitten.

XL 600V 03/87

15 aug 2017 18:47 #39 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
110 Euro is Erg billijk voor stralen en coaten kost normaal al gauw 75 Euro voor het stralen en 150 tot 200 Euro voor het coaten.

15 aug 2017 19:25 #40 door Dodo
Die van mij heb ik laten stralen en coaten bij Waayenberg Coatings in Barneveld, top bedrijf.

Bijlagen:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden