Trigger's 'randje van de afgrond' project

21 aug 2017 13:42 - 21 aug 2017 13:48 #61 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Reparatie van de prolink zou ik er ook bij betrekken, kan een aanzienlijke kostenpost zijn. Maar ook gas en koppelingskabels, eventueel verdroogde membranen van de carb etc.

Originele boutjes zijn ook niet gratis.

Maar gaat de motor nog rond, hoe ziet de olie eruit etcetc?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 13:45 - 21 aug 2017 13:48 #62 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

Reparatie van de prolink zou ik er ook bij betrekken, kan een aanzienlijke kostenpost zijn.


Goed punt, die was ik vergeten! De bouten zitten vast, dus 99 op 100 dat die bussen ook vastgeroest zitten.

Hij gaat wel al ver over mijn streefbedrag heen... in 'rijdbare' en veilige staat wilde ik onder de 1000 euro blijven en dat gaat waarschijnlijk niet lukken. Ik heb al gekeken of ik met 2ehands onderdelen de prijs kan drukken en mijn inschatting is al erg laag ingeschat.

Uiteraard betekent dit geen total loss (als je hem voor 2000 euro in showroom staat kunt hebben is het misschien nog steeds een goeie deal) maar dat wil ik er niet aan uitgeven, dus ik neig nu toch een beetje naar verkoop van delen... minus een paar spare parts voor de mijne... dat zou ik wel zonde vinden, want dan is er wéér een potentiele Alp minder op de weg (en er zijn er al zo weinig).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 15:11 #63 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Trigger, je moet eens een keer in Duiven komen shoppen,
Meer zeg ik niet. :-X

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 15:57 #64 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Kan ik van harte aanbevelen om bij Oldtimer langs te gaan! Heeft veel onderdelen en zeker niet tegen te hoge prijzen.

Ohja, en het is gezellig en je leert er veel van!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 16:26 #65 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
bij zuigerveren zie ik 15 staan, das wel erg optimistich, is bij Honda ongeveer 60 per zuiger, en ik weet niet of je zelf je cilinders kunt honen maar dat komt er dan ook nog bij. Bij bougies staat 40 maar die koop je dan weer voor 20. Stralen en spuiten frame voor 110, als dat lukt wil ik het adres van je hebben. Pakking cilinders 50... per stuk dan.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 18:50 #66 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Ok, sommige bedragen waren inderdaad schattingen.

110 euro voor stralen/spuiten was naar aanleiding van een tip hier op het forum, een lid zou iemand kennen die goed werk levert voor dat bedrag, dus die ging de begroting in als zodanig.

Wat betreft het blok ben ik voornemens om het blok niet geheel te splijten; dit omdat de uitgaande as nog netjes is (bijna niet ingeslagen) en ik ook geen sporen van olielekkage heb gevonden (en het is niet alsof het blok even gauw opgepoetst is geweest).
Ik wil dus alleen de bovenkant van de cylinders (de koppen dus) verwijderen om de zuigerveren te vervangen, vooral preventief, tegen eventueel olieverbruik aan die kant. Verder mag het blok wel een opknapbeurt krijgen (dus schoonmaken en opnieuw zwart spuiten, eventueel met schuren/stralen indien nodig/werkbaar). Ik schatte in (maar laat mij graag corrigeren) dat ik dan alleen de pakkingen + de zuigerveren aan onderdelen kwijt ben. Is honen verplicht als de koppen eraf gaan?

Then again, nu de olie er toch af is en het blok eruit ligt is dit misschien een ideaal moment om preventief de koppeling te vervangen. Dit heb ik nog niet begroot.

Ik verwacht dat ik bij Oldie vooral 2ehands onderdelen te kunnen vinden maar ik laat me graag verrassen en ga graag een keer op de koffie om mijzelf wijzer te laten maken.

Kort gezegd: Ik wil wel besparen, maar niet op veiligheid, en ik wil ook niet beknibbelen op kosten op de lange termijn.


Ik bedenk me nu ook dat ik nog geen post heb opgenomen voor klein materiaal zoals verweerde slangen, gas/koppelingskabels, de brakke stuur-electronica (knopjes etc) maar misschien zijn die nog op te knappen?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 18:51 #67 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Ik mis nog de kosten voor:
- zadel opnieuw bekleden
- progressieve veren (voor en achter)
- carburateurs reviseren of vervangen
- spaken (materiaal)
- arbeidsloon wielen inspaken

Al met al wandel je zomaar naar de 1800-2000 euro projectkosten.
En dan weet je nog niet zeker of het blok wel senang is.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 19:22 #68 door Steffie
Beantwoord door Steffie in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Volgens mij ben je er niet met koppen verwijderen om zuigerveren te vernieuwen.
Ik denk dat je bedoeld de cillinders er af te halen.

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 19:36 #69 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Om de zuigerveren te vervangen moeten de cilinders er uiteraard helemaal af en dat kost een voet en koppakking.
Handiger is om een hele set te kopen die rond de 110 euro kost.
Carb heb ik liggen, ultrasoon gereinigd en bij inruil van de oude dus beschikbaar.
Honen hoeft alleen als de overmaat zuigerveer( no 2 ) niet voldoende is.
Koppelingsplaten en de veren kun je op dikte meten en wanneer ze niet verglaasd zijn gewoon lekker laten zitten.
Wel even de pakking van het koppelings hendeltje meteen vervangen.
Alle schakel;materiaal heb ik op de schap nog wel liggen, maar meestal is een grondige reiniging wel voldoende.

Maar zoals gezegd,

Gewoon een keer richting Duiven. ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 20:31 #70 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project


Al met al wandel je zomaar naar de 1800-2000 euro projectkosten.
En dan weet je nog niet zeker of het blok wel senang is.


Daar ben ik dus ook bang voor, dat is meer dan ik aan een eerste project uit wil geven. Ik had gehoopt op 1000 euro materiaal en als dat 1200 mocht worden is dat ook nog te overzien, maar 2000 is het me niet waard.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 20:48 #71 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
trigger

waarom meteen zo ver gaan met het motor blok zonder dat nog niks weet  waarom niet bougie even eruit wat olie erin  voor wat smering  kleppen stellen en  carbs  en dan kijken of het loopt  .

misschien haal je een hoop werk en kosten op je hals  wat ?? misschien helemaal  niet nodig is  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 21:02 #72 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

trigger

waarom meteen zo ver gaan met het motor blok zonder dat nog niks weet  waarom niet bougie even eruit wat olie erin  voor wat smering  kleppen stellen en  carbs  en dan kijken of het loopt  .

misschien haal je een hoop werk en kosten op je hals  wat ?? misschien helemaal  niet nodig is  ;)


Omdat het een zwart blok is met 72.000 kilometer erop. Kans is vrij groot dat het ding olie verbruikt, en flink ook (zoals mijn vorige, zwarte, blok). Ik wil geen half project. Als het ding toch al helemaal uit elkaar ligt, en ik de moeite (misschien) erin ga steken om het ding weer helemaal (gereviseerd) op te bouwen, zou ik niet willen dat het ding uiteindelijk alsnog een probleem heeft met zo'n cruciaal onderdeel.

Enfin, je azijn tip heeft voor sommige delen wel nut gehad:



de ketting ligt er ook al een dag in, maar die lijkt niet meer te redden te zijn. Voortandwiel is al bijna schoon, en beiden lijken vrij recent voor het 'laten staan' van de motor te zijn vervangen.

De Prolink zat echt muurvast, maar nu het blok eruit is kon het frame op zijn kant en heb ik 2 van de 3 bouten eruit kunnen slaan:







Maar die laatste bout wil er zelfs met royale hoeveelheden WD40 en (echt) grof geweld niet uit komen.
Ik heb de boel een beetje opgepoetst en breng de hele brug van de week een keer bij een buurman die een bankschroef heeft, kijken of we hem er op een of andere manier uitgeperst krijgen.

Waarom die andere twee bouten zo vast hebben gezeten is me niet helemaal duidelijk, want toen ik ze er eenmaal uit had zag ik geen roest op de bouten zelf:



al ziet de binnenzijde van de bus van de korste bout er toch aardig verwaarloosd uit (roestig).

Ondanks dat de veer los is van de Prolink en de bout uit de bovenkant van de veerpoot er ook al uit is, krijg ik de veer nochtans niet uit het frame gewrikt.



Tja, en dan blijft over het blok zelf...




Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 21:36 #73 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Voor dat blok moet je echt naar duiven oldtimer helpt je graag je leert er ook wat Van en je betaald zeker de hoofdprijs Niet het blik met hem bekijken kost niets en je weer meteen of het op een redelijke Manier te redden is.ook binnen jouw Budget.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 22:11 #74 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
bij zo een project  moet je niet op dagje  ;D kijken sommige delen ligger er wel eens bij mij 2 weken in voordeel is het doet ze werk zonder dat je er mee bezig bent een 1 dag is niks  maar het verschil al aardig te zien .

Gooi het niet weg  als je klaar bent naarmate het ouder word word de werking sterker  heb ik gemerkt ook bij hogere temperaturen

haal alleen af en toe de bodem schoon met een plamuur mes en wat erboven opdrijft 

kijk maar na een week met je midden bok wel af en toe de klonten met staal borstel en hamertje behandelen en schudden  >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 22:58 #75 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Als t je om t customizen gaat ben je goedkoper uit om een iets betere donor te vinden waarvan je weet dat ie loopt. Aan deze moet zo een beetje alles gebeuren en dat kost een vermogen. Zoals aangegeven neem je wel een groot risico met dit blok.


A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2017 09:50 #76 door paso
Beantwoord door paso in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Ik zou met dat blok ook durven doorgaan, uren opkuisen ga je er wel aan kwijt zijn maar het hoeft ook niet duur te zijn omdat je het met gewone motip verf kunt spuiten, ik heb er steel wheels van motip op staan, niets hittebestendig en het gaat prima.
Echter heb ik mijn blok niet open gedaan (enkel klepjes gesteld) en daar heb ik nu 10000 km later spijt van want hij gebruikt olie en veel.

XL 600V 03/87

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2017 10:04 - 22 aug 2017 10:07 #77 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Ik hoef alleen maar quitte te spelen op de aanschaf natuurlijk, de rest van de delen is 'mooi meegenomen' als ik die kan slijten, en misschien zit iemand anders er wel om verlegen.

Aangezien mijn eigen motor geen origineel blok meer heeft (zilveren blok uit '92 in een '89 Alp) kan ik dit blok ook gewoon bewaren en later reviseren, voor het moment dat de mijne een overhaul krijgt. Ik zal van de week wel even nette foto's maken met lekker weer en alle nog herbruikbare delen inventariseren, dan maak ik een mooi topic aan in de verkoophoek.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2017 10:56 #78 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Toch geen concurrentie Oldtimer.....  :-X

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2017 11:03 #79 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

Toch geen concurrentie Oldtimer.....  :-X


Don't bite off more than you can chew, heb ik geleerd. Maar die concurrentie komt er nog wel hoor, ik hou mijn oogjes en oortjes open voor een volgend project :).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2017 00:31 #80 door paso
Beantwoord door paso in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
kuipruit en vorkbenen heb ik wel interesse voor

XL 600V 03/87

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden