Trigger's 'randje van de afgrond' project

13 aug 2017 15:01 #1 door Trigger
Trigger's 'randje van de afgrond' project werd gestart door Trigger
Ik heb mijn wa-gen volgela-den, met een ou-de Trans-alp...







Zo komt hij zojuist van de kar rollen. Het arme schaap is flink verwaarloos, maar ik zie zeker mogelijkheden, en anders verword dit gewoon in een sloop om andere leden uit de brand te helpen. Ik wil het in ieder geval een serieuze poging geven!

We beginnen eerst maar met "the bad", zo op het eerste gezicht, in de vorm van wat eerste foto's:


De middenbok is doormidden (haha):




De achtervelg ziet eruit als een scene uit Alien (1979):



Van de ketting is het een wonder dat hij nog draait:




En de remschijf is alleen nog geschikt als onderzetter:



De afdeling "ik weet het nog niet":

De carburateurs zien er op het oog roestig uit, maar dat zegt niks over de binnenzijde:



En dat geld natuurlijk ook voor het blok, dat is niet mooi om te zien, maar de binnenzijde moet nader onderzocht worden:



De upsides:

De voorvelg ziet er alleszins nog redelijk uit, ondanks dat die getuige de remschijf ook is blootgesteld aan weer en wind.
Daar komt bij dat het kuipwerk op het eerste gezicht nog redbaar lijkt:







Bovendien zit er nog een alleraardigst zadel op, de initiele reden waarom de motor me opviel (mijn eigen zadel is gescheurd):



En dan de bonus:




Het plan

Ik ga voorlopig nog uit van een rescue-missie. Dat wil zeggen dat ik de boel eerst helemaal uit elkaar ga trekken en inventariseren. Het zadel en de einddemper vinden waarschijnlijk voorlopig een plekje op mijn eigen Alp, evenals het nog aanwezige gereedschapskistje (dat mist bij mij).

Indien de motor de redden blijkt, ga ik hem helemaal reviseren. Dat kan ik uiteraard niet 100% zelf in verband met sommige benodigde gereedschappen (o.a. de blokrevisie) maar Waffie heeft een toverwerkplaats en weet overal weg mee. Daarnaast heb ik alle tijd van de wereld: Het ding staat geschorst, ik kan hem droog wegzetten op eigen terrein en op het gemakje alles oppakken.

In principe is dit het idee:



De motor blijft in principe origineel, dat wil zeggen, ik ga geen andere achterbrug of iets dergelijks plaatsen, maar er komen wel progressieve veren op, gesinterende remblokken, stalen remleiding, dat soort zaken. Ook zullen PimW's stepjes en carterbak erop komen, zij het zwart gespoten. De velgen zullen ook vervangen worden door iets aftermarkets, ook in het zwart. Verder wil ik de koffers zelf maken (staal) om ze bij het design van de motor te laten passen.

Maar dat is allemaal voor (veel) later, stap één is demontage ;D.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2017 17:38 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Gefeliciteerd met de aanwinst Trigger! Laten we idd hopen dat er weer een leuke Alp van te maken is  :)
Ik ga 't project iig graag volgen hier  8)

Dat zadel heb je al een doekje overheen gehaald denk ik?  ;D Uit ervaring kan ik zeggen dat déze (felblauwe) kleur erg goed staat bij een witte Alp zoals jij al hebt  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2017 18:12 - 13 aug 2017 18:37 #3 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Dat deed de verkoper voor me, het zadel en de uitlaat waren zo ongeveer de enige verkoopwaardige punten :). En dank!

Muziek erbij, wat te drinken, en dan gelijk maar van start!


Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2017 20:20 #4 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
gefeliciteerd met je aan koop  ;) vind hem nog niet een zo gek slecht er uit zien .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2017 20:32 #5 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

gefeliciteerd met je aan koop  ;) vind hem nog niet een zo gek slecht er uit zien .


Wacht maar tot je de volgende serie foto's ziet :-X hier heeft echt een beunhaas aan gewerkt...

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2017 20:50 #6 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Het begint al met de zijkappen... de linker (luchtfilter) komt nog redelijk goed weg, maar de rechter:





heeft al een roadside repair gehad, om het maar netjes te houden. Er is met een soort lijm een metalen ring tegen de kap gelijmd omdat de originele plastic pin al afgebroken was.

Wij zoomen even terug uit:



De grote kappen missen 1 roostertje. Geen ramp, de mijne ook (nu heb ik er weer twee ;D). Erger is dat de originele bouten vervangen zijn door inbussen, en de rubberen mounts met bout die er normaal achter zitten zijn vervangen door gewone metalen bouten met een ringetje ertussen. K*t om los te halen dus. De front kuip (over de koplamp heen) lijkt nog met 3 van de 4 bouten vast te zitten. Bij het loshalen blijken twee daarvan gelijmd te zijn omdat de schroefdraad al eerder naar zijn hemeltje was.



Wat zien wij wanneer de kappen weg halen en dus vrij zicht hebben op de bedrading, valt ons het volgende op bij het stuur:



Nog niet direct reden tot paniek, dit is nog geen onderdeel van het frame zelf, dat is op die plaats nog netjes.

Wij richten onze aandacht even op het verwijderde zadel (dat overigens nog heel netjes is en dus na een re-conditionering overgeplaatst gaat worden naar mijn eigen Alp) en zien daar het volgende jammere schouwspel:




Moeder natuur probeert reeds deze metalen, die reeds tientallen jaren geleden aan haar zijn onttrokken, te reclaimen.

Wij vinden ook nog een onverwachte verrassing:



Een ketting-smeer systeem! Helaas heeft dit de ketting weinig goed gedaan die 7 jaar buiten >:D.

Ondertussen staat ons verloren schaap er zo bij:



en besluit ik de tank te verwijderen. De bout laat zich goed verwijderen, maar de benzineslangen is een ander verhaal. Deze zijn verweerd en verhard. De kleine slang komt nog los, maar de tweede slang zie ik genoodzaakt door te snijden, want deze weigert van de kraan te komen. Positief puntje: De kraan komt wel netjes los van de tank, en deze laat ik leeglopen in een jerrycan voor afvoer.

(noot redactie: Hoe voer je benzine correct af? Ik zou de Jerrycan graag behouden :P)

Over de tank zelf twijfel ik:



Het ziet er op het eerste gezicht heel erg uit, maar de roest zit nog lang niet tot het 'tank' gedeelte, puur op het platte gedeelte waarmee de tank aan het frame zit. Is zoiets te repareren door een metaalbewerker?



Tot zo ver is de demontage nu gevorderd, volgende item word het verwijderen van de demper, want die wil ik redden.
Morgen komt er een hoes overheen om wat er nog over is te beschermen tegen nog meer water, de rest van de verwijderde delen liggen hoog en droog in mijn schuurtje.


Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2017 21:08 #7 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

De grote kappen missen 1 roostertje. Geen ramp, de mijne ook (nu heb ik er weer twee ;D).


Volgens mij heeft alleen de rechterkant een rooster omdat daar de ventilator zit en zit er links niets.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2017 22:05 #8 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Die rvs valbeugels zijn ook goed verhandelbaar !

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2017 22:09 #9 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

Die rvs valbeugels zijn ook goed verhandelbaar !


Moet ik ze eerst nog een beetje opknappen misschien, er heeft iemand een flinke schuiver mee gemaakt, getuige de schaafplekken op de rechterzijkant. Remhendel, pedalen verbogen, en de valbeugel heeft ook een 'vlak' geschaafd stukje. Ze hebben geen roest :).

Het hangt of staat met of ik de tank kan redden, het blok nog kan reviseren en de kappen nog verkrijgbaar zijn (in welke kleur dan ook, ik spuit ze toch over). Met een verse verzameling originele bouten draai ik de boel dan wel weer in elkaar. Er zal zeer zeker wel las, straal en spuitwerk zijn, nog los van de kappenset.

En die achtervelg... :o de voorste is nog goed, en die mag ook de verkoop in, ik ga hier geen gouden velgen onder zetten (als het project lukt).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2017 22:15 #10 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Heel veel succes Trigger!! Je zal het nodig hebben ...  :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2017 22:33 #11 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
leg die tank met zijn kontje in een bakje met schoon maak azijn en om de dag even de staal borstelen lang halen kost je voor 5 liter 1,50
kijk na een dag of 3 wat je over houd . lassen kan altijd nog mits die vrij is van benzine  ;)

geen geinje ik doe het al jaren zo om roest te verwijderen  goed koop en het is makkelijk

maar alles moet wel vet vrij zijn schoonmaak azijn lost geen vet op  >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2017 22:38 #12 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

maar alles moet wel vet vrij zijn schoonmaak azijn lost geen vet op  >:D


Dasty bij de Wibra halen.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2017 22:39 #13 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

leg die tank met zijn kontje in een bakje met schoon maak azijn en om de dag even de staal borstelen lang halen kost je voor 5 liter 1,50
kijk na een dag of 3 wat je over houd . lassen kan altijd nog mits die vrij is van benzine  ;)

geen geinje ik doe het al jaren zo om roest te verwijderen  goed koop en het is makkelijk

maar alles moet wel vet vrij zijn schoonmaak azijn lost geen vet op  >:D


Dat vind ik een hele fijne tip, dat ga ik doen, dankjewel!

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2017 22:56 - 13 aug 2017 23:00 #14 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
even een voor beeld hoe het werkt  ;D lost tevens ook  wals huid op  van staal goed schoon maken met water en zeep daar na komt er wel wat vliegen roest op bij niet direct  warm föhnen 

niet gebruiken op alum alles lost op  >:D
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2017 23:03 #15 door paso
Beantwoord door paso in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Vind dat nog allemaal meevallen.
Hoe ziet de achterbrug eruit? Als ik die middenbok bekijk zou ik daar eens naar boven kijken, bij mij waren er gaten in gerot.
En dan de pro-link los krijgen...
Je maakt je zorgen over de tank die nog volop te vinden is, alle dichtingingen, kettingset etc. kost veel meer.

XL 600V 03/87

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2017 23:16 #16 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

Vind dat nog allemaal meevallen.
Hoe ziet de achterbrug eruit? Als ik die middenbok bekijk zou ik daar eens naar boven kijken, bij mij waren er gaten in gerot.
En dan de pro-link los krijgen...
Je maakt je zorgen over de tank die nog volop te vinden is, alle dichtingingen, kettingset etc. kost veel meer.


Ik maak me nu al zorgen bedoel je, en ik heb nog maar een paar dingen los getrokken ;D.

Kosten steken in dingen zoals pakkingen en dichtingen vind ik niet erg, want dat betekent dat het project groen licht heeft en ik al aan een rebuild bezig ben ;). Als ik het toch doe, moet ik het goed doen, dan wil ik de komende jaren ook geen gezeik meer hebben en lekker veel kilometers maken (wat ik nu op mijn bestaande Alp toch al doe).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2017 00:10 #17 door paso
Beantwoord door paso in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Is inderdaad zo, ineens goed doen.
Veel dingen beschouw ik als gewoon onderhoud, banden-remdelen-kettingset...
Radiators bvb. niet, die kosten ook wat.
Mijn eigen alp is na 3-4 jaar aan een rebuild nodig.
Blok zuipt olie, koppeling begint, rem vooraan , vorkkeringen, carb., fan.  Valt me tegen want heb er niet zoveel mee gereden maar ben hem wel gaan waarderen en het is voor de veiligheid dus moet het maar. Kosten, je krijgt dat met een verkoop toch niet terug dus blijft hij, is tenslotte amper 30 jaar. >:D

XL 600V 03/87

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2017 09:36 #18 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Ik ben vorig jaar bezig geweest met het opknappen van een '92er africa twin die zo'n 200000km stevig gebruikt was, en dat heeft me (veel) meer gekost dan de bedoeling was, op een gegeven moment kun je eigenlijk ook niet meer stoppen omdat er dan al teveel geld inzit. Maar ik ben niet aan het prutsen geweest met imitatie spullen of praxis boutjes, veel vervangen en ook is het blok open geweest voor nieuwe uitgaande as en baklagers, maar een kompleet nieuwe originele pakkingset kost dan al meer dan 300 euro. Uiteindelijk had ik net zo goed een goede AT kunnen kopen, maar dit was ook wel een leuke ervaring en het wrak was van een vriend van me die de motor aan mij kado had gedaan, dus nu weer wel leuk dat het weer rijd.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2017 10:42 #19 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Leuk project, hopen dat ie gered wordt! En wat doe je met die RVS beugels?  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2017 12:03 #20 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

Leuk project, hopen dat ie gered wordt! En wat doe je met die RVS beugels?  8)


Geen idee, ik kan in ieder geval geen RVS gebruiken op mijn 'build'. Ik heb zelf wat slankere valbeugels, zwart, van motech, en die komen hier uiteindelijk op. De witte Alp gaat ergens ook een keer gerestaureerd worden en die heeft óf geen beugels nodig, of ook 'slanke' en niet van die dikke buizen (vind ik niet mooi). Zijn deze dingen te spuiten?

In alle waarschijnlijkheid dus verkopen, of ruilen tegen onderdelen. Tot nog toe zijn gesneuveld of verrot gebleken:

- hitteschild uitlaat (die lange, onderaan bij de aansluiting naar de demper)
- luchtfilterhuis (aansluiting afvoer slang onderaan afgebroken)
- lucht toevoer carburateurs (die onder de tank, één aansluiting naar de carbs is gescheurd en al een keer gerepareerd geweest)
- rechter voetsteun (inclusief de bevestigingsplaat, die is afgescheurd, zeer waarschijnlijk n.a.v. een stevige val)


Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden