Trigger's 'randje van de afgrond' project

15 aug 2017 22:35 #41 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Jeetje, 110 euro totaal? Voor dat geld ga ik zelf niet lopen kloten inderdaad... ik controleer met de staalborstel op de boormachine eerst wel of er rotte plekken zijn, en zo niet gaat hij apart onder een zeil. Mocht het blok dan ook hard blijken (en de blik binnenin toen ik de carburateurs vandaag verwijderde beloofde van wel) breng ik hem daar heen. Thanks voor de tip :).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2017 22:51 #42 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Zo, mijn onderdelenbakken en schuurtje liggen helemaal vol. Vandaag de carbs eraf gehaald, en het blok ziet er heel erg schoon uit vanbinnen ;D. En: ik heb de demper heelhuids van de bocht gekregen, met heel veel WD40, wrikken en soms een gepaste mep op de goede plek. Die gaat dus morgen op mijn motor :).

Het frame is nu bijna kaal, alleen het motorblok moet er nog uit. Ik begrijp uit de diverse aanboden tot nu toe dat ik de delen die niet (of lastig) te redden zijn dus nog tegen een redelijk bedrag te krijgen zijn, maar ik wacht nog even met het aanschaffen van spullen tot ik zeker weet dat het project 100% door gaat, en dat hangt af van het blok en frame. Mocht iemand voor die tijd een van de delen van mij kopen die ik over heb, gaat dat geld gewoon in de projectpot.

De grootste uitdagingen worden (voor mij, want nog nooit gedaan) het uitzoeken + fixen van de kabelboom, het opknappen van de carburateurs en daarbij dus ook het motorblok. De rest is gewoon elbow grease en een beetje speurneuzen naar goeie deals voor vervangende delen + velgen.

Oh ja, en hij moet ook nog in elkaar natuurlijk, maar we hebben de tijd, hij hoeft pas na de winter klaar te zijn.




Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2017 01:05 #43 door GSXRed
Beantwoord door GSXRed in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Goed bezig! ;)

Wat hebben al die mensen tegenwoordig toch met het verbouwen van een Alp?!? Mooi origineel is niet lelijk...  :-X ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2017 07:18 #44 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Mijn witte blijft/word helemaal origineel :). Deze niet :p.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2017 15:15 #45 door GSXRed
Beantwoord door GSXRed in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
hahaha doe je goed ;)

Kleine tip, zoek even in mijn topic op welke spatborden ik gebruikt heb op mijn brommer.

Scheelt je een hoop werk qua passen en meten, dat heb ik namelijk al op grote schaal gedaan :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2017 18:49 #46 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

hahaha doe je goed ;)

Kleine tip, zoek even in mijn topic op welke spatborden ik gebruikt heb op mijn brommer.

Scheelt je een hoop werk qua passen en meten, dat heb ik namelijk al op grote schaal gedaan :o


Het spatbord dat erop zit, word gewoon opnieuw gebruikt, maar dan gespoten in de gewenste kleur!

In principe blijft de hele motor qua onderdelen gewoon origineel, behalve wellicht een ander voorkuipje (zo'n buono-achtig ding lijkt me wel wat, met AT-look koplampen, stond er toevallig eentje te koop hier op het forum) en de vering word progressief. Verder recycle of vervang ik gewoon voor identieke delen.

Er komt waarschijnlijk ook het brede zadel op dat ik nu mijn witte Alp heb, maar dan met een nieuw leertje erop.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2017 18:57 #47 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Vandaag was heel eventjes de Witte Alp aan de beurt! Die moet natuurlijk ook blijven rijden :P.



Oliewisseltje:



Even wat beginnende velg-rot wegpoetsen bij het vernieuwen van de achterband:



De Prolink is helaas niet helemaal fris meer (1 van de 3 bussen zat vast):



En de Demper van de sloop-alp gemonteerd, gewoon omdat het kan :).



En dat klinkt best tof!

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2017 19:13 #48 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Gaat het oude blok nog wel rond? Je zou eigenlijk even de compressie moeten meten. Kan als het blok uit het frame is. Accu er naast en even de plus en min van de startmotor er op. Wel eerst met de hand het blok een paar keer ronddraaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2017 19:17 - 16 aug 2017 19:20 #49 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

Gaat het oude blok nog wel rond? Je zou eigenlijk even de compressie moeten meten. Kan als het blok uit het frame is. Accu er naast en even de plus en min van de startmotor er op. Wel eerst met de hand het blok een paar keer ronddraaien.


Ik heb goede hoop van wel. Tot nu toe wijst alles naar een positieve uitkomst: Schone carburateurs, schone inlaatkanalen, waterpomp ging netjes rond, koelwater was voldoende aanwezig en ook schoon. Ondanks het aanzicht van de buitenkant lijkt de binnenkant nog wel te redden. Misschien dat ik straks ook aan de staat van de olie nog wat af kan lezen.

Binnenkort gaat het blok uit het frame en haal ik de cylinderkoppen eraf om eens naar de staat daarvan te kijken. Ik denk dat ik het blok uiteindelijk sowieso wil reviseren, de kans is opportuun omdat alles toch al uit elkaar ligt, ik meer dan voldoende tijd heb om dat te doen en ik dan gewoon weet dat hij 100% in orde is voordat de motor weer gaat rijden. Bovendien is het een enorme kans om hele waardevolle kennis op te doen, een kans die je niet vaak krijgt :).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2017 20:35 #50 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Je hebt iig een práchtige werkplaats ter beschikking Trigger  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2017 20:38 #51 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Ja mooi he! Er hangt alleen altijd zo'n kerel rond die geld van me wil als ik geklust heb.... Heel vreemd ;).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2017 20:40 #52 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Dat laatste dacht ik ook al, hoe kom je aan al die spullen zeg, fraai hoor.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2017 21:01 #53 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Even wat grote doppen geleend van iemand om de achterbrug los te krijgen en de dop van de stuur as. Blijken de bouten van de prolink muurvast te zitten, dus er is net een pulley trekker afgeleverd door een aardige buurman :).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2017 07:57 - 18 aug 2017 08:09 #54 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

Blijken de bouten van de prolink muurvast te zitten, dus er is net een pulley trekker afgeleverd door een aardige buurman


Ik heb hetzelfde probleem.
Kun je een foto plaatsen hoe je die klus met een pulley trekker gaat aanpakken?

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2017 16:37 #55 door Thomas
Beantwoord door Thomas in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project


Er komt waarschijnlijk ook het brede zadel op dat ik nu mijn witte Alp heb, maar dan met een nieuw leertje erop.


Zijn er verschillende soorten originele zadels? Zo ja hoe, wat, welke :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2017 12:46 #56 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

Zijn er verschillende soorten originele zadels


Nee, origineel niet maar wel corbin en bagster zadels en zadels die aangepast worden naar persoonlijke wensen

hoe je die klus met een pulley trekker


Daar ben ik ook zeer benieuwd naar.
Ik heb ze er altijd uit moeten meppen en vooral de bout waarmee het blok aan de achterbrug vast zit.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2017 13:16 #57 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Werkbankpersje doet wonderen, mits je de link van je motir krijgt natuurlijk.
Als je de trekker om de links krijgt moet dat opzich ook werken...

Grotere uitdaging is de reparatie, kun je die bussen nog krijgen bij Honda?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2017 20:05 #58 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Vandaag het blok uit het frame gehaald. De prolink bouten zitten inderdaad muurvast en de pulley trekker kan weinig grip vinden. Ik heb de centrale as van de achterbrug er wel uit kunnen halen dus het blok heb ik eruit gehaald en daarmee kan ik het frame nu dwars neerleggen om meer kracht te zetten bij het eruit slaan van de laatste drie bouten.

Olie heb ik van het blok gelaten, tegen de eerdere positieve berichten in hier een puntje tégen de staat van de binnenkant: ik haalde er maar anderhalve liter olie uit...

Voorlopig nog genoeg te doen dus! Volgende stappen zijn doe prolink bouten, frame opschonen en het blok uit elkaar trekken voor nader onderzoek.







Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 13:10 #59 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Die groene die als source gebruikt voor de looks, van Scheveningen? Ook een gave look, zou ik ook zo namaken!
Heeeel leuk project. zou t ook wel willen deze winter... Mocht iemand nog een lijk hebben, dan prop ik deze wel in de garage @ ouders. Leuk werk! Succes, ik ga dit wel volgen.

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2017 13:22 #60 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Ik heb een kleine budget inventarisatie gemaakt, om te kijken hoe (en of rendabel) ik het vind.

Reeds gemaakte kosten:

Aanschaf 280
Overschrijving + schorsen 33
Diversen materiaal demontage 60

Benodigdheden:

Velgenset 350?
Stralen / Spuiten frame 110
Nieuwe accu 70
Ketting (tandwielen hergebruiken na schoonmaak?) 60
Bandenset 2ehands, forum? 100
Bougies 40
Oliefilter 10
Luchtfilter 30
Olie 50
Pakkingen cylinders 50
Zuigerveren? 15
Schetsplaten voetsteunen 2ehands 30
PimW carterbak + steuntjes ?
Remleiding staal 100
Nieuwe remschijf en blokken    100
Crashbars (optioneel)

Extra kosten aan delen 1115
Kosten to date 373
Projectie totaal 1488


Ik zou er dus zo'n 1100 euro aan materiaal in moeten steken, exclusief eventuele verrassingen en dan zit het spul van Pim er nog niet op, evenals geen valbeugels, maar ik zou de zwarte beugels van mijn alp kunnen pakken, ik twijfel nog of daar nog beugels op komen als ik die terug naar origineel ga herstellen.

Ik heb er ook nog geen kosten in zitten voor verf of iets dergelijks (buiten herstellen van het frame) - dit is puur om hem veilig en rijdbaar te maken.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden