Trigger's 'randje van de afgrond' project

23 aug 2017 08:57 #81 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Ik zie trouwens dat je dat zilvere duktape gebruikt. Als. je dat lang laat zitten heb je veel schoonmaak werk. zelf gebruik ik van die handschoenentjes als seal voor alles wat dicht moet blijven

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2017 09:04 #82 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

Ik zie trouwens dat je dat zilvere duktape gebruikt. Als. je dat lang laat zitten heb je veel schoonmaak werk. zelf gebruik ik van die handschoenentjes als seal voor alles wat dicht moet blijven


Goed punt, ga ik regelen :).

Ondertussen offerte van het straalbedrijf gehad... Stralen + Poedercoaten van het frame voor 120 euro.
Blok en carburateurs + kleine delen doen ze ook, maar die op nacalculatie.

Ik heb Waffie een lijst toegestuurd met minimale benodigdheden, m.a.w. wat is er nodig om het ding weer 'rollend/rijdend' te krijgen.
Dan is hij nog lang niet in de staat die ik wil natuurlijk, maar heb ik wel een rijdende motor. We gaan het zien :).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2017 13:52 #83 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Ik heb vandaag:

- ketting en tandwielen uit hun zuurbadje gehaald
- frame en brug afgespoten met hoge druk
- slechte plekken van frame en brug bekeken met behulp van een staalborstel op de boormachine

Ketting en tandwielen heb ik na het badje ook even afgespoten, en die komen dus nog heel aardig uit de verf (roest, eigenlijk ;D).
Alhoewel de binnenkant van de wielnaaf niet meer bruikbaar is (er is een stukje van de kogellager afgebroken), is het tandwiel prima opnieuw inzetbaar. De ketting is grotendeels roestvrij, maar nou niet het toppunt van soepelheid. Ik heb de boel even flink in de Yamalube gezet om in ieder geval voorlopig de roest er af te houden:



Dat gewei blijft een rot stuk en ik krijg de bouten ook nog niet los. Ik vrees dat deze er misschien met de slijptol af moet komen.



Rechts onder waar het zadel zit/zat heb ik een slechte plek bij een lasverbinding, maar seconde of twintig met een gemotoriseerde staalborstel doet al gauw schoon staal naar voren komen:



En zo ook bij nog een andere lelijke plek boven het achterwiel:



De achterbrug heeft, los van het feit dat de prolink er nog steeds in steekt, een lelijke plek op de binnenzijde, die ook vrij oppervlakkig blijkt, na grondig onderzoek:




Dus... het frame en brug lijken te redden te zijn met de reeds genoemde straal+poedercoat behandeling van 120 euro. Dan heb ik (of straks een ander :D) weer een mooi hard frame dat de komende 20 jaar mee kan (als hij niet weer een eigenaar zoals de vorige tegenkomt, dan toch).


Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2017 16:03 #84 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Denk je dat de oringen tegen dat zuurbad kunnen? Best kans dat het voor de ketting einde oefening is.

Die dopmoeren zitten aan het gewei gelast he, mocht je dat door de roest niet kunnen zien ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2017 16:10 #85 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Zonder dat zuurbad was de ketting sowieso totaal onbruikbaar dus ik heb de gok maar gewaagd.

En dat van die las op die bout ontdekte ik een uur geleden inderdaad op mijn eigen motor :).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2017 17:18 - 26 aug 2017 17:29 #86 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
je mag me best even op de schouder slaan  hoor    vroeger  ;D heel lang geleden rond 1977 toen ik nog op mijn gt 750  elke maand om de 3000 km de ketting uit moest koken hadden we een blik ketting vet (  dat is deze dus ) toen bestonden de o ring kettingen nog niet .

Even op het gas fornuis of een camping toestel even de ketting oprollen in het hete vet en na intrekken natuurlijk bloed heet de ketting er weer om leggen .

dat kan dus nog steeds  >:D al zullende keringen dat niet echt lekker vinden maar  het trek er helemaal in dan heb je toch weer een vette ketting . ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2017 19:50 #87 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

dat kan dus nog steeds 


Daar ben ik het pertinent niet mee eens. Als je de O-ringen kapot kookt, dan is de ketting afgeschreven.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2017 21:06 #88 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
kun je er dan al aan veel verpesten  dan  ;D  beetje vet  erin met zacht temperatuur  dat het smeer baar is is beter dan roest  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2017 22:14 #89 door paso
Beantwoord door paso in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Zou die ketting terug in een badje leggen, minerale olie deze keer.

XL 600V 03/87

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2017 15:09 #90 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Ik zou geen geld meer in die ketting steken en gewoon een nieuwe kopen.

Beetje bizar om de kosten dusdanig te drukken, in dit geval voor toch een behoorlijke veiligheidsfactor. Tipje van de sluier: enig idee wat een gebroken ketting kost? (dan heb ik het niet over materiele schade, maar over over ziektekosten).

Er staat hier op het forum ergens een filmpje van iemand die met een vastgeslagen ketting zo'n beetje een rotswand probeert te koppen.

Denk er nog even over na.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2017 18:02 #91 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

Ik zou geen geld meer in die ketting steken en gewoon een nieuwe kopen.


Ik ga deze ketting ook niet meer gebruiken, maar dat zuurbadje stond er toch nog, en ik was toch benieuwd wat er zou gebeuren.
De tandwielen kan ik wel hergebruiken.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2017 18:58 #92 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project
Nog steeds niks geleerd trigger ?

Voor die paar centen meer vervang je gewoon de hele set.

Dat is dus.
Ketting.........Tandwiel voor en tandwiel achter.
Dan heb je minimaal 30.000 km geen omkijken meer, mits je de boel regelmatig van een beetje smering voorziet.
In jou geval is goedkoop dus echt duurkoop.
Ik wil echt niet belerend overkomen maar......
Laat je dan maar voorlichten door de kenners op het forum en als je nog steeds niet overtuigd bent ga dan eens langs bij een van de clubdealers.
Motor rijden kost geld, maar veiligheid is onbetaalbaar.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2017 19:05 #93 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Trigger's 'randje van de afgrond' project

Nog steeds niks geleerd trigger ?
ga dan eens langs bij een van de clubdealers.


Dat heb ik ook gedaan (Waffie), en daar is het plan opgevat om eerst te kijken voor welk bedrag ik hem 'rijdbaar' heb.
Dat wil dus zeggen dat we gaan rékenen met alleen een ketting, puur om te kijken op welk bedrag we terecht komen.

Als het dan allemaal reuze mee lijkt te vallen lig ik echt niet wakker van een paar nieuwe tandwielen.
Komt het alsnog op 1500 euro of meer uit (rijdbaar) ga ik de moeite er niet in steken, pak ik nu de winst op de delen en besteed ik dat geld aan een opknapper die er wat beter aan toe is.

De motor is nu volledig gesloopt, ik wacht op antwoord van Waffie voor de onderdelenlijst die ik ingestuurd heb, de offerte van de spuiter is ook binnen.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden