Project: CRF-Alpje

20 mei 2018 12:20 #1 door Trigger
Project: CRF-Alpje werd gestart door Trigger
De benodigde delen zijn grotendeels binnen, en met het ITT voor de deur hoop ik toch nog even snel mijn project af te kunnen maken.
Wat gaat er gebeuren:

Mijn Transalpje krijgt een nieuw kleurtje. Twee redenen: Ik vind de originele kappenset en kleurstelling wel 'klassiek', maar ook soms een beetje saai. Daartegenover staat dat ik weet dat deze kleurstelling steeds zeldzamer word, en dus moet ik die willen behouden. Nu dat mijn kappenset nog in hele nette staat is, lijkt het me wijs dat zo te houden. Ik heb dus een tweede set weten te regelen die de transformatie zullen ondergaan.

Het subject:




Welnu, qua 'off-road' capabiliteiten is er e.e.a. aangepast aan de Alp. Zo zitten PimW's verlaagde voetsteuntjes erop, een plaatstalen carterbak, verhoogd stuur, handkappen, progressieve achterveer, wegklapbaar schakelpedaal en over een weekje ook een set Mitas 'Dakar' bandjes: E-09 achter en E-10 voor. Meer dan dat ga ik nu niet ondernemen op technisch vlak, de rest moet maar uit de techniek van de berijder komen 8).

Maar het oog wil (in mijn geval) toch ook wat meer. Dit bakbeest zal met haar ~220kg nat nooit in de CRF categorie vallen, maar wellicht doet een kleurtje al heel veel, dus ik ga voor CRF "extreme red":




Ik heb dus:

Tank (via een clublid)

Kappenset:



daar moeten nog wel wat kleine dingen aan gebeuren. Zo zit er een scheur in het neusje:



Moet er aan de binnenkant nog wat rechtgezet worden bij de 'moertjes' in de kuip:



En zo ook een van de zijkappen:



Maar mocht ik van die moertjes tekort komen, of er overhoop toch ergens iets afbreken, heb ik nog reservekappen (ja, nog meer!) om hier delen uit te voorzien. De nokjes en dergelijke zijn voor deze set helemaal compleet, dus afgezien van die scheur hoeft er weinig gerepareerd of gelijmd te worden.



De stappen vanaf nu:

- Reparaties aan de delen uitvoeren
- Tankje ophalen bij clublid
- Alle delen goed opschuren en verf/lakvrij maken
- Een spuitcabine opzetten (ik heb een mooi schommelframe staan waar ik plastic aan kan hangen voor een improvo cabine)
- De juiste kleur verf kopen (ik ga niks laten mengen, ik zoek spuitbussen waarvan de kleur het best overeen komt) met hoogglans lak
- Het eigenlijke spuitwerk

en zodra droog:

- Alles op de Alp monteren.

Er komt nog wel een vervangende uitlaat op, maar dat gaat wellicht sowieso niet meer voor het ITT lukken.



Met welke vragen zit ik nog:

- Hoe de scheur het beste te repareren
- Wat te doen met het zwarte ruitje (op zich gaat rood en zwart goed samen, maar ik zou liever een dakar achtig frontje hebben)

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2018 12:36 #2 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Project: CRF-Alpje
De kappen zijn van ABS plastic, dat kun je lijmen met MEK . Genoeg clubleden die je voor gingen.

The Headless Horseman legt hier uit hoe je zelf een scherm maakt. Je kunt ook een speciekuip gebruiken als het scherm toch niet doorzichtig hoeft te zijn.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2018 13:17 #3 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Project: CRF-Alpje
Zorg voor de goede kunststofprimer  zo hecht de lak ook beter op de kappen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2018 13:33 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Project: CRF-Alpje

De kappen zijn van ABS plastic, dat kun je lijmen met MEK . Genoeg clubleden die je voor gingen.


Vzviw gaat dat op voor de zijkappen (wit kunststof), maar de neuskuip is van een ánder materiaal (grijs kunststof). Ik heb er ooit 1 succesvol gerepareerd met ordinaire PVC lijm  :)

Leuk project Trigger  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2018 13:39 #5 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje
Iemand op een ander forum is al zo lief geweest mij te helpen met een kleur impressie:

Denk het blauw en wit nog even weg en de carterbak (als ik hem al aanpak) zou dan zwart worden.


Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2018 13:54 #6 door Drenth1964
Beantwoord door Drenth1964 in topic Project: CRF-Alpje
Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Succes met klussen!!!

Groeten uit Drenthe

Transalp XL 700 V 2010 (RD12) Zwart
Transalp XL 600 V 1996 (PD06) Rood

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2018 13:58 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Project: CRF-Alpje
Oei, dát doet zeer aan de ogen  ;D. Méér zwart (en blauw en wit) bij dat rood denk ik!
Wellicht heb ik nog wat bruikbare stickers liggen, moet ik effe zoeken!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2018 14:01 - 20 mei 2018 14:05 #8 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje

Oei, dát doet zeer aan de ogen  ;D. Méér zwart (en blauw en wit) bij dat rood denk ik!
Wellicht heb ik nog wat bruikbare stickers liggen, moet ik effe zoeken!


Dit is een photoshop natuurlijk, en mat. Denk 'CRF Rood' in Hooglans, en dan zonder het wit en blauw, met alleen zwarte accenten (zoals op de handkappen, en eventueel stickers).

Ik heb al gevonden:

- primer voor metaal (voor de tank)
- plastic primer (voor de fairing delen)
- hoogglans lak (universeel)

Nu nog een kleurtje kiezen :). Van Motip is er heel weinig keus in kleuren (in ieder geval rood) maar dit merk:

www.nonpaints.com/nl/motip-dupli-aerosol...bus-zijdeglans-400ml

Ik denk dat RAL 3020 "verkeersrood" een heel eind in de goede richting komt van CRF Extreme Red. Wat jullie?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2018 19:22 #9 door wietsehm
Beantwoord door wietsehm in topic Project: CRF-Alpje
MEK werkt prima, maar minstens zo goed werkt een legoblokje opgelost in de aceton. Beide in een glazen potje, deksel goed dicht, nachtje laten staan en je hem perfecte Slurry; kun je mooi mee dichtsmeren / kleien / lassen of hoe je het noemen wilt.

Honda XL 700 va - Honda ST1100 'Pan European'

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2018 21:06 #10 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje
Wat een harde (en wellicht onderbetaalde) Japanse arbeider er 25 jaar terug waarschijnlijk in een minuut op had zitten, kostte mij het beste deel van een uur om netjes te verwijderen. Maar met een hittepistool, een mesje en wat geduld komen we er wel.

Hiermee is het project in ieder geval officieel van start, de handen zijn vuil gemaakt C:-).




Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2018 21:36 #11 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje
Three down, one to go:



De panelen zijn uit verschillende jaartallen, dus de bestickering is anders, maar ook het materiaal waarvan de sticker is gemaakt verschilt enorm. Ze komende met verschillende mate van lastigheid van het paneel af, en sommigen laten een vervelende lijmlaag achter, maar dat kreeg ik met wat schuurpapier weg, dus dat komt wel zodra ze geschuurd en geprimed gaan worden.

Zodra het laatste paneel stickervrij is ga ik werken aan het lijmen van het neusje, en het terug/vastzetten van 2 of 3 missende schroefbusjes in het neusje en 1 zijpaneel, zodat ik straks alles goed vast kan schroeven.

Maandag maar eens verf bestellen!

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2018 22:38 #12 door Simz
Beantwoord door Simz in topic Project: CRF-Alpje
Leuk projectje! Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2018 22:56 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Project: CRF-Alpje
Een tank spuiten moet dat niet met 2 componenten lak ivm het onvermijdelijjke knoeien met tanken. En denk je nog even aan masker als je onder schommelframe staat te spuiten want die verf dampen zijn echt slecht voor je gezondheid.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2018 23:19 #14 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Project: CRF-Alpje
Ik zou achtef die dikke barst van het koplamp kuipje eerst een glasvezelmatje  lijmen......

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2018 23:29 #15 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Project: CRF-Alpje
Dan zit er op de plek van de barst in ieder geval geen beweging meer en kun je aan de buitenkant beter werken om het echt goed strak te krijgen. Met kunststof plamuur of opvullen met een legoblokje die je in een jampot hebt laten oplossen met een eetlepel aceton.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2018 08:43 #16 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje

Een tank spuiten moet dat niet met 2 componenten lak ivm het onvermijdelijjke knoeien met tanken. En denk je nog even aan masker als je onder schommelframe staat te spuiten want die verf dampen zijn echt slecht voor je gezondheid.


Ik knoei niet vaak, maar soms toch een beetje... de bussen die ik op het oog heb zijn allemaal 1k lakken, maar wellicht dat het wijs is om de tank dan van een bus 2k lak te voorzien, gewoon voor de zekerheid. Zou ik dan kleurverschil krijgen als ik de panelen met (zelfde merk/type) 1k lak doe?

En, iemand op het Tweakers forum heeft een hele mooie foto gevonden van een Alp (met iets meer aanpassingen) met zo ongeveer precies de kleur waar ik voor ga:



Ik was voornemens de carterbak zwart te doen maar dit kan ook natuurlijk!

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2018 11:03 #17 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Project: CRF-Alpje
Je kunt eerst een proefplaatje 1k lakken en aan de hand daarvan de 2k lak laten mengen. Maar als ik toch 2k lak liet maken spoot ik er alles mee veel sterker als die 1 k lak die snel krast en nooit zo mooi is als 2 k lak. En een gewoon wit stofmaskertje beschermt niet tegen lakgeurtjes je moet een koolstofmasker gebruiken. Kan het weten met mijn ervaring als spuiter en longpatient

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2018 18:58 #18 door Steffie
Beantwoord door Steffie in topic Project: CRF-Alpje
Ik ben het geheel eens met dropken.
En niet omdat ik ook schadehersteller ben geweest en COPD heb. :)
2k lakken zijn gewoon veel slijtvaster en geven ook een veek hogere hoogglans als 1k.
Prepareer dat spul op de juiste wijze.
Reparatie zoals Sandra zegt en daarna opvullen met plamuur of glasvezelplamuur of lego.
Dan het hele spul eerst in de kunstofprimer en dan in de 2k high solid primer (laten) spuiten.
Flink schuren met waterproof 600 en daarna nogmaals met 800.
Probeer hierbij niet door de high solid primer heen te schuren.
Een mooi hulpmiddel is om een waasje zwarte 1k lak over die hs primer te spuiten net na het aanbrengen van de primer.
Zo kun je goed zien of je voldoende geschuurd hebt en waar er hoge of lage plekken zijn. Deukjes putjes stof.
Dan naar een autoschade bedrijf en vragen of zij het tussendoor voor je kunnen spuiten.
Dan kun je zelf uitzoeken welke kleur rood je wil.
Het spuiten van die hs primer zou ik door het zelfde bedrijf laten doen.
Het zal je iets meer kosten maar je zult er veel meer aan hebben als het geklungel en het resultaat van een spuitbus.

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2018 20:53 #19 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje

Ik ben het geheel eens met dropken.
En niet omdat ik ook schadehersteller ben geweest en COPD heb. :)
2k lakken zijn gewoon veel slijtvaster en geven ook een veek hogere hoogglans als 1k.
Prepareer dat spul op de juiste wijze.
Reparatie zoals Sandra zegt en daarna opvullen met plamuur of glasvezelplamuur of lego.
Dan het hele spul eerst in de kunstofprimer en dan in de 2k high solid primer (laten) spuiten.
Flink schuren met waterproof 600 en daarna nogmaals met 800.
Probeer hierbij niet door de high solid primer heen te schuren.
Een mooi hulpmiddel is om een waasje zwarte 1k lak over die hs primer te spuiten net na het aanbrengen van de primer.
Zo kun je goed zien of je voldoende geschuurd hebt en waar er hoge of lage plekken zijn. Deukjes putjes stof.
Dan naar een autoschade bedrijf en vragen of zij het tussendoor voor je kunnen spuiten.
Dan kun je zelf uitzoeken welke kleur rood je wil.
Het spuiten van die hs primer zou ik door het zelfde bedrijf laten doen.
Het zal je iets meer kosten maar je zult er veel meer aan hebben als het geklungel en het resultaat van een spuitbus.


Ik heb inderdaad besloten om voor 2K lak te gaan maar wil dit wel zelf spuiten, ik wil de kosten onder controle houden en aangezien dit een reserve kappenset is vergaat de wereld niet als het niet perfect is, ik wil het ook gewoon leren doen.

Update van vandaag:


Bij het verwijderen van de stickers hoorde ook de TCN Sticker die op het neusje zat, op het gedeelte waar normaal het ruitje komt (geen idee waarom je de sticker op die locatie zou moeten willen):



Maar als verrassing kwam er onder die sticker, een andere sticker tevoorschijn!



En oudere versie van de TCN Club sticker :) dit lid ging al een tijdje mee...



Ondertussen begonnen met het schuren van de delen:





Dit paneel heeft een verhaaltje te vertellen :). Je ziet aan de plamuurplek al dat de donor hier ook een keer mee op zijn plaat is gegaan. De beschadiging is echter niet 'door', want aan de achterkant is dit gedeelte intact. Bij nadere inspectie blijkt echter dat de klap toch gevolgen heeft gehad, ik heb helemaal gemist dat er een nok ontbreekt (onderkant tank) en de andere (bovenkant tank) is kromgeslagen, maar nog aanwezig. Dit zal ik dus ook met de gesmolten plastic methode moeten repareren. Ik heb nog 3 reservepanelen die te ver heen zijn, maar waar ik waarschijnlijk nog een goede nok vanaf kan krijgen. Dat betekent wel dat ik toch maar eens een dremel moet gaan kopen, die zal verder in dit project vast nog eens van pas komen.





En dan zit ik nog met een vraag:

Ik heb reeds twee panelen (zijkant tank en zijkant zadel) opgeschuurd met 240 korrel, maar na het afnemen van het schuurstof zijn ze nog steeds vrij 'glad'. Ik heb nog nooit plastic gespoten of bewerkt en heb geen idee hoe grof ik het moet voorschuren voordat ik de primer op kan aanbrengen. Wellicht kunnen jullie me daar wel bij helpen?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2018 21:52 #20 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Project: CRF-Alpje
De  kunststofprimer ( dun laagje spuiten) hecht zo ook op het plastic als je te grof schuurt zie dit later terug in de laklaag of je moet de volgende primerlaag dikker lakken en dan heb je daar meer schuurwerk aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden