Project: CRF-Alpje

21 mei 2018 22:05 #21 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Project: CRF-Alpje
2 k verf heb je ook in de spuit bus  aan de onderkant trek je een lipje weg  dan komt de verharder en de verf samen .
gescheiden compartiment .

dan goed schudden en spuiten wel opmaken wand je kunt het niets niet meer van bewaren .

zo een spuit busje geeft wel een mooier resultaat dan de gewone spuit busje heb gemerkt .

succes  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2018 09:44 #22 door Steffie
Beantwoord door Steffie in topic Project: CRF-Alpje
Ik zou voor ik met primers aan de gang ga de boel eerst goed schuren met 600 waterproof en veel water.
Sponsje erbij en lange halen maken.
Probeer als eindresultaat één richting op te schuren.
Als je de spons goed uit wringt en het water met schuurstof van de delen af wrijft met de spons heb je een goed beeld van de staat van het oppervlak.
Even technisch geleuter: Spuiten bestaat voor 70% uit voorbewerken (schuren) 10% schoonmaken 10% ontvetten 5% stofvrij maken en 5% spuiten.
Sla nooit meer als 100 korrels over. Dus stel je schuurt plamuur droog met korrel 120, dan is de volgende stap maximaal 220 en daarna 320.
Korrel 340-360 droog is vergelijkbaar met 600 waterproof met gebruik van veel water.
Als je de primer netjes hebt uitgeschuurd met 600WP dan nog even na schuren met 800WP.
Resultaat is een spiegeltje en dit is wat je wil.
Met spuiten verberg je geen oneffenheden.
Stickerlijm kun je beter verwijderen met wasbenzine of lijmresten verwijderaar. HG heeft een busje maar is niet het zelfde als wat ik des tijds gebruikte. Die was een stuk agressiever.
Het is jammer dat je hier en daar al door de lak heen bent gegaan.
Nu is een vullende primer (High solid Primer) noodzakelijk.
Als de oude lak niet was door geschuurd kon men de 2k lak aanvullen met weekmaker.
Dan scheurt de nieuwe lak niet gelijk bij vervorming. Mischien voor een volgend project.

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2018 15:32 #23 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje
Over die aceton: bij de bouwmarkt verkopen ze blijkbaar 'Eco aceton vervanger'. Kan ik geen plastic in oplossen zeker?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2018 16:34 #24 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Project: CRF-Alpje
dit werk beter

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2018 18:25 #25 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje
Ik weet niet waar ik dat kan kopen maar ik heb nu wat stukjes in nagellak remover gedaan in een glazen potje en dat begint het plastic aan te vreten die ik heb goede hoop! Indien het niet werkt, ik moet morgen toch een verf handel opzoeken.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2018 20:26 #26 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje
Ok, we zijn weer wat verder!

Ik had nog twee reserve-reserve kappen (om op te oefenen voor ik mijn donorkap aan stukken ging scheuren), deze waren (en nu zeker) te ver heen om nog te redden, dus daar haal ik de stukjes vanaf om de pasta te maken, en ik besloot ook eerst hier een nokje van te proberen te redden:





Nu haal ik dit nokje van een tegengesteld paneel, dwz ik slijp een nokje van een linker (benzinekraan)paneel om een nokje te vervangen van een rechterpaneel (ventilatorzijde). Dat betekent dat het nokje de verkeerde kant op 'schuin' gemonteerd is en dat zal ik moeten remedieren met voldoende pasta en goed op zijn plek houden.



Gezien dit feit, en het feit dat ik nog nooit een dremel gehanteerd heb (speciaal voor dit doel gekocht - Tip: Bezoek je lokale Action winkel - een Dremel voor 20 euro en een accessoirekit er bovenop voor 7 euro) ging het best aardig:



De weekmaker(s):



En het preparaat:



Omdat het slijpwerk nu gedaan is heb ik de panelen die in principe gewoon goed zijn maar verder geschuurd met korrel 320 en afgenomen met een vochtige doek:



Ik heb het op gevoel gedaan, dwz met de vingertoppen controleren op het oppervlak glad en vrij van groefjes en dergelijke is, om de kans te verkleinen dat je straks plekken gaat zien als de primer erop gaat. Niet te hard en te grof, maar soms toch stevig moeten 'boenen' en nog stickerrestjes moeten verwijderen. Ik vind het nog steeds lastig om te bepalen hoe hard en veel ik nu moet schuren. Ik lees hierboven dat de primer toch wel zou 'pakken' dus ik moet het er maar op gokken.


Morgen maar eens een verfboer opzoeken in de stad die de juiste RAL kleur op voorraad heeft in 2K vorm. Het zou zomaar kunnen zijn dat ik alsnog voor een andere kleur ga natuurlijk, we zullen zien :). Ik vind het wel tof als de motor kleurt bij mijn helm en tas, en Honda rood is natuurlijk gewoon een gave kleur, al heeft Honda er door de jaren wel heel veel kleuren rood op nagehouden. De combinatie Zwart-Rood kan in ieder geval niet mis gaan/staan denk ik.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2018 21:06 #27 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje
Ik zat er toch niet ver naast met mijn gok :).

Heb met een 'ral-finder' (die gebruik maakt van daglicht en een wit vel papier als referentie) de RAL kleur van mijn helm opgezocht zojuist:



Uiteraard gebruik gemaakt van de echte helm en niet de afbeelding :P.

En die zegt ergens tussen RAL 3017 en RAL 3024. Traffic Red, de keuze die ik op het oog heb, doet RAL 3020. Nu alleen mijn tas nog checken, maar dat komt morgen, het is nu te donker en nat buiten.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2018 21:07 #28 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Project: CRF-Alpje
je moet ervan uitgaan dat alle krasjes en gaatjes die je voelt je die na het lakken terug kunt zien in de laklaag dus spiegeltje glad is het motto

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2018 07:24 #29 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje
Nou, de aceton heeft het plastic zacht gemaakt, maar niet tot een smurrie doen smelten.
Dan toch maar dat DMK kopen, waar zou ik dat kunnen halen?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2018 07:50 #30 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje
Man, dat spul is bijna nergens te krijgen! Ja een webshop in Friesland... daar rij ik ook niet even heen.

Is het geen optie om twee-componentenlijm te gebruiken? Het zijn maar een paar kleine reparaties: Scheur in het kuipje (er mist hier geen materiaal, het is gescheurd maar blijft netjes tegen elkaar zitten) en twee nokjes die verstevigd/gelijmd moeten worden.

De vraag is, kan ik daar nog primer en verf op spuiten daarna?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2018 08:25 #31 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Project: CRF-Alpje
Ik heb dit spul van bison gebruikt bij rd04 en dat werkte goed.

www.bison.nl/nl/product.2288

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2018 08:31 #32 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje
Mooi, dan ga ik dat zometeen halen. Geen tijd voor allerlei omwegen, ik wil beginnen met spuiten dus die kappen moeten af :).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2018 08:50 #33 door Kreidler
Beantwoord door Kreidler in topic Project: CRF-Alpje
Aceton kun je kopen bij het Kruidvat ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2018 09:16 #34 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Project: CRF-Alpje
bison heeft wel 24 uur nodig om volledig uit te harden

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2018 09:28 #35 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Project: CRF-Alpje
ONTVETTER/VERDUNNER VOOR BISON KIt kan je ook gebruiken is zit ook MEK in
en de nokken van de zij kap verschillen links en rechts

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2018 09:37 #36 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje
Aceton kan ik wel krijgen maar blijkt niet sterk genoeg om dit plastic op te lossen, alleen verzachten en dat is niet voldoende.
Dat Epoxy uit moet harden is niet zo'n probleem.

Ik ga vandaag dee boel lijmen en dan alvast beginnen met het primen van de kuipdelen die al 'klaar' zijn (spatborden en zadeldelen). Dan is morgen de Epoxy hard en kan ik beginnen met die te schuren en te primen.

@Jeroen: Ik heb gezien dat ze verschillen, maar ik heb niks anders om mee te werken. Ik neem de grove maat (qua hoogte en positie) van mijn eigen intacte rechter kuipdeel en dan maar hopen dat het straks goed zit :).


Helaas is de winkel die de spuitbussen op de juiste RAL kleur verkoopt vandaag dicht. Jammer, want ze zaten relatief dichtbij (Rotterdam). Nu kan ik of wachten tot maandag of een andere winkel in de (relatieve) buurt vinden, maar plastic primer kan ik gelukkig ook bij de Hornbach krijgen.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2018 09:53 #37 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Project: CRF-Alpje
Ik heb ook altijd 2k lijm van bizon gebruikt en ging prima had ook een nokje zelf gedraaid uit nylon en die er op gelijmd zat muurvast en werkte prima waar een wil is is er weg gewoon uitproberen en goed passen voor dat je hem definitief vastlijmt. Wel goed vetvrij maken voor het lijmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2018 14:24 #38 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje
De tank:

Ik heb Filler Primer gekocht speciaal voor op metaal. Moet ik dat ding kaalschuren tot op het metaal? Of is goed opruwen en de roestplekken wegschuren goed genoeg?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2018 16:01 #39 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Project: CRF-Alpje
Net als op het plastic geld zo glad mogelijk alle krasjes deukjes die je voelt zie je in de laklaag terug. Roest wegschuren en de laklaag dood schuren. Dan de filler en als die droog is schuren met waterproof schuurpapier met genoeg water en regelmatig afsponsen spiegelglad maken dan is het resultaat er ook naar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2018 16:23 #40 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Project: CRF-Alpje
Ok, vanavond ga ik dan met 2k Bison Plastic lijm het paneel repareren, de neus lijmen, en de roest van de tank schuren met de staalborstel. De panelen kunnen dan uitharden, en morgen de panelen 'spiegeltjeglad' schuren met korrel 600.

Ik heb de juiste 3020 'traffic red' spuitbus in zijdeglas gevonden, dus daar ga ik morgen nog wat bussen van halen samen met 2k clearcoat lak. Ik heb wat instructievideo's gekeken over hoe en wat, en dan moet ik de panelen dus allemaal klaar hebben zodat ze achter elkaar primer, coat en lak kunnen krijgen. De tank doe ik even apart, dat heeft wat meer voeten in de aarde om het allemaal glad te prepareren.

Die 2k lak is waardeloos als je de bus eenmaal aanbreekt en niet op maakt dus dat probeer ik allemaal efficient te timen.

Er is een carbonlook uitlaat onderweg met e-keur en ik heb ook een carbon ruitje, in combinatie met zwarte clearcoat voor de keienvanger, zodat die strakjes mee kleurt met het zwart/rood schema.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden