Daar gaan we dan

.
Enkele maanden terug kwam ik een Africa Twin tegen, eentje die er achteraf gezien al tijden had gestaan maar die me nooit was opgevallen omdat.... nouja, je er liever niet naar keek. Na wat gebabbel met de eigenaar kwam ik er achter dat hij er ook eigenlijk niets meer mee deed; Hij had voor zichzelf en zijn vrouw Harleys gekocht (ook reuze betrouwbaar aangezien je er zeker van bent dat er wel iets stuk gaat :

). en het ding stond weg te rotten in zijn voortuin. Hij wilde hem best verkopen, voor een laag bedrag, maar de ketting zat vastgeroest, de accu was overleden, veel kuipdelen waren gescheurd of bekrast... Ik had een budget van rond de €5000 en heb toch maar besloten dat ik de tijd van het opknappen en mooi maken niet zag zitten.
één Africa Twin en een paar toerritjes met de club later moest ik ineens weer aan die twin denken. Eigenlijk zou dat een best een perfecte machine zijn om offroad mee te gaan. De prijs is laag, d'r valt weinig meer stukker aan te maken.... Ja! Dus opnieuw naar de man toe, die de motor ondertussen in zijn achtertuin had staan. D'r zaten twee nieuwe banden op, was een paar maanden ervoor geserviced bij De Weer motoren in Zaandam, en had een nieuwe accu. De spanningsregelaar was daarintegen wel stuk dus het krot moest wel worden aangeduwd. Ooohjah, en die witte tank... nouja, de vorige was doorgerot... maar ik kreeg de oude ook mee om te kijken wat er mee gedaan kon worden!
Een rondje omheen gelopen, kabels, remmen, ketting... Ik kende de mensen van De Weer en wist dat hun deze motor niet zouden laten gaan als hij een gevaar op de weg was. Afgezien van de "mindere" optische staat leek alles dan ook gewoon te werken en na twee overschrijvingen duwde we de brommer aan waarna ik aan de lange kilometer naar huis begon.
Na honderd meter kijk ik omlaag en zie ik een rood lampje branden.
kut! noodschakelaar om, de berm in, en met je vinders het vuil weg vegen zodat ik zie waar dat lampje van is.
"Fuel"... Ooohjah, die 04's hebben inderdaad twee lampjes daarvoor. Charmant, maar toen kon ik hem in mijn eentje gaan aanduwen.
Een uurtje later:
Eindelijk thuis! Wel vond ik dat ik direct iets moest doen om de vaste lasten god tevreden te houden (moeder), en heb ik direct het kuipruitje gedemonteerd om deze aan te vallen met schuurpapier (ja, zo erg was het) en een polijstmiddel. Moeders houden van schone ramen, toch? Ver kwam ik niet. Toen ik met de schroevendraaier naar buiten kwam stond ze daar, met d'r hand voor d'r mond, zwijgend...
Terug naar binnen, m'n bedoelingen uitgelegd, haar onbegrip aangehoord want twee motors en één bestuurder en vroeger had zij alleen maar een fiets en dure hobby en je houd niets over en waarom heb ik geen normaal kind en wat heb ik fout gedaan en.... en.... en....
Blijkbaar was ik charismatischer dan ik dacht:
Welliswaar "als kiespijn", maar beter dan niets. Na een uurtje bezig te zijn geweest met het matglas kon je er eindelijk de houten balk doorheen zien. Wel zit hij vol met kleine UV scheurtjes, maar je kunt er doorheen kijken en als het me echt stoort kan ik hem altijd nog verlagen en in een vaste kleur spuiten. Tevreden met m'n werk spuit ik hem voor de laatste keer in met een motor cleaner en terwijl ik dat laat inwerken ga ik eens met een borstel over de velg om te kijken hoeveel viezigheid nog wegpoetsbaar is.
Dit dus per definitie niet:
miljaar!
Direct de achtervelg bekeken:
Dezelfde staat van verotting
met een spaak die al uit zijn velg is gerot. Ik wist dat die velgen er slecht uit konden gaan zien, maar de staat van rotheid van deze wielen had ik niet voor mogelijk gehouden en ik had er ook niet naar gezocht ook, stom, stom stom. En wat zou ik moeten zeggen als ik terug zou gaan naar die man? hij heeft me alle gelegenheid gegeven om te kijken en de dingen in overweging te nemen.
Direct naar binnen om te kijken of er bedrijven zijn die aluminium velgen kunnen herstellen: nill.
Binnen twee uur naar aankoop van "moeilijk project" , naar "economisch total-loss". Te koop zetten in onderdelen gaat ook niet omdat werkelijkwaar
aan elk onderdeel wel iets mankeert. Oh, en het kuipruitje? In alle verwarring rond de velgen heeft het schoonmaakmiddel daar vééls te lang op gezeten en een prachtig witte laag op achtergelaten die ik opnieuw eraf zal moeten polijsten.
Einde van dag één.