Opknapper? schadeherstel!

13 juni 2009 13:17 #1 door Hotel 317
Opknapper? schadeherstel! werd gestart door Hotel 317

Daar gaan we dan  :).

Enkele maanden terug kwam ik een Africa Twin tegen, eentje die er achteraf gezien al tijden had gestaan maar die me nooit was opgevallen omdat....  nouja, je er liever niet naar keek. Na wat gebabbel met de eigenaar kwam ik er achter dat hij er ook eigenlijk niets meer mee deed; Hij had voor zichzelf en zijn vrouw Harleys gekocht (ook reuze betrouwbaar aangezien je er zeker van bent dat er wel iets stuk gaat  ::)). en het ding stond weg te rotten in zijn voortuin. Hij wilde hem best verkopen, voor een laag bedrag, maar de ketting zat vastgeroest, de accu was overleden, veel kuipdelen waren gescheurd of bekrast...  Ik had een budget van rond de €5000 en heb toch maar besloten dat ik de tijd van het opknappen en mooi maken niet zag zitten.

één Africa Twin en een paar toerritjes met de club later moest ik ineens weer aan die twin denken. Eigenlijk zou dat een best een perfecte machine zijn om offroad mee te gaan. De prijs is laag, d'r valt weinig meer stukker aan te maken....  Ja!  Dus opnieuw naar de man toe, die de motor ondertussen in zijn achtertuin had staan.  D'r zaten twee nieuwe banden op, was een paar maanden ervoor geserviced bij De Weer motoren in Zaandam, en had een nieuwe accu. De spanningsregelaar was daarintegen wel stuk dus het krot moest wel worden aangeduwd. Ooohjah, en die witte tank...  nouja, de vorige was doorgerot...  maar ik kreeg de oude ook mee om te kijken wat er mee gedaan kon worden!

Een rondje omheen gelopen, kabels, remmen, ketting...  Ik kende de mensen van De Weer en wist dat hun deze motor niet zouden laten gaan als hij een gevaar op de weg was. Afgezien van de "mindere" optische staat leek alles dan ook gewoon te werken en na twee overschrijvingen duwde we de brommer aan waarna ik aan de lange kilometer naar huis begon.

Na honderd meter kijk ik omlaag en zie ik een rood lampje branden. kut! noodschakelaar om, de berm in, en met je vinders het vuil weg vegen zodat ik zie waar dat lampje van is.

"Fuel"...  Ooohjah, die 04's hebben inderdaad twee lampjes daarvoor. Charmant, maar toen kon ik hem in mijn eentje gaan aanduwen.

Een uurtje later:

Eindelijk thuis! Wel vond ik dat ik direct iets moest doen om de vaste lasten god tevreden te houden (moeder), en heb ik direct het kuipruitje gedemonteerd om deze aan te vallen met schuurpapier (ja, zo erg was het) en een polijstmiddel. Moeders houden van schone ramen, toch? Ver kwam ik niet. Toen ik met de schroevendraaier naar buiten kwam stond ze daar, met d'r hand voor d'r mond, zwijgend...

Terug naar binnen, m'n bedoelingen uitgelegd, haar onbegrip aangehoord want twee motors en één bestuurder en vroeger had zij alleen maar een fiets en dure hobby en je houd niets over en waarom heb ik geen normaal kind en wat heb ik fout gedaan en.... en.... en....

Blijkbaar was ik charismatischer dan ik dacht:

Welliswaar "als kiespijn", maar beter dan niets. Na een uurtje bezig te zijn geweest met het matglas kon je er eindelijk de houten balk doorheen zien. Wel zit hij vol met kleine UV scheurtjes, maar je kunt er doorheen kijken en als het me echt stoort kan ik hem altijd nog verlagen en in een vaste kleur spuiten. Tevreden met m'n werk spuit ik hem voor de laatste keer in met een motor cleaner en terwijl ik dat laat inwerken ga ik eens met een borstel over de velg om te kijken hoeveel viezigheid nog wegpoetsbaar is.

Dit dus per definitie niet: miljaar!

Direct de achtervelg bekeken: Dezelfde staat van verotting met een spaak die al uit zijn velg is gerot. Ik wist dat die velgen er slecht uit konden gaan zien, maar de staat van rotheid van deze wielen had ik niet voor mogelijk gehouden en ik had er ook niet naar gezocht ook, stom, stom stom. En wat zou ik moeten zeggen als ik terug zou gaan naar die man? hij heeft me alle gelegenheid gegeven om te kijken en de dingen in overweging te nemen.

Direct naar binnen om te kijken of er bedrijven zijn die aluminium velgen kunnen herstellen: nill.

Binnen twee uur naar aankoop van "moeilijk project" , naar "economisch total-loss". Te koop zetten in onderdelen gaat ook niet omdat werkelijkwaar aan elk onderdeel wel iets mankeert. Oh, en het kuipruitje? In alle verwarring rond de velgen heeft het schoonmaakmiddel daar vééls te lang op gezeten en een prachtig witte laag op achtergelaten die ik opnieuw eraf zal moeten polijsten.

Einde van dag één.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2009 15:28 #2 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Opknapper? schadeherstel!
Dat is jammer van die velgen , mischien hoop niet opgeven en rustig gaan zoeken naar die velgen , je weet het maar nooit .
Ik weet de prijs liegt er vaak niet om voor die velgen , maar je weet nooit wat op je pad komt als je gaat zoeken . ze hoeven ook niet mooi te zijn alleen niet verrot .
Als het voor de rest voor elkaar is heb je wel een leuke AT waar je alles me kan doen zonder je zorgen te maken over een krasje en een deukje .
Dat is voor de meeste ook de reden dat er weinig offroad gereden wordt , banden schade etc etc .Succes Olaf

AT en KTM Adv 990R

13 juni 2009 18:45 #3 door Pervect

TA '99 / RVS remleidingen / RVS valbeugels / GIVI Wingrack / Laser ProDuro / Handvatverwarming / Alarmverlichting / Viking seat / Garmin 2610 in Touratech houder / Loobman kettingsmeersysteem / Heidenau K60 banden

You only need two tools in life: WD40 & DUCT tape. If it doesn't move...

13 juni 2009 21:08 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Opknapper? schadeherstel!

Terug naar binnen, m'n bedoelingen uitgelegd, haar onbegrip aangehoord want twee motors en één bestuurder en vroeger had zij alleen maar een fiets en dure hobby en je houd niets over en waarom heb ik geen normaal kind en wat heb ik fout gedaan en.... en.... en....

Dat ken ik wel ja :p

Maar ik weet ook dat je gewoon moet volhouden en doorzetten, na een tijdje wennen ze eraan en komt er een vorm van acceptatie. Het gaat er immers om dat je er plezier aan beleefd! (Dat kleine beetje frustratie hoort er wel bij natuurlijk)

Succes!

13 juni 2009 23:51 #5 door LeidschendamTwin
Beantwoord door LeidschendamTwin in topic Opknapper? schadeherstel!
Uit piëteit voor deze RD04 kan ik je een hart onder de riem steken, en je succes wensen hiermee!

Bedenk w zo veel el dat het waarsch een krachtmeting zou kunnen worden, maar oh zo veel voldoening zal geven als ie het weer doet!

(LeidschendamTwin gaat dit topic markeren als favoriet)

Rogier

Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

14 juni 2009 12:25 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Opknapper? schadeherstel!
aha dus daar zijn die schijven voor :), mijn RD04 kennis gaat inmiddels redelijk ver dus als ik je ergens mee kan helpen hoor ik het wel.

grtjs Arthur

Transalp RD16 2024

14 juni 2009 14:18 #7 door *thomas*

14 juni 2009 17:39 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Opknapper? schadeherstel!
Velgen kun je ook bij Haan Weels laten spaken.
Lever je naaf in, en er komen mooie, super stevige wielen voor terug. Kun je meteen overwegen om er achter een 18" in te laten zetten, want dat geeft offroad wat meer grip en meer banden keuze.

Als je m toch wilt ombouwen voor offroad, zijn dat nu juist de investeringen die het waard zijn om te doen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

15 juni 2009 02:09 #9 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Opknapper? schadeherstel!
18" achter klinkt aantrekkelijk, maar ik kan zo veel geld waarschijnlijk niet missen. Ik ben aan het rondneuzen geslagen op Ebay en ik denk dat ik het daar eens probeer. Het valt me wel op dat al die mensen die @ onderdelen veilen duitsers zijn. Dit is toch geen Duitse variant op het nigerianentruukje hoop ik?

Aaachja. Ik heb deze week nachtdienst en ik ga eens proberen om losse componenten te repareren. een van de kuipdelen wordt bijeen gehouden door tie-wraps en een stuk traanplaat welk met blindklinknagels vast zit. Ik denk dat ik eens ga kijken wat ik daar van kan maken met wat araldite en een linkje verf.

Ook heb ik nog een schakelbrommer met schuif- en spijkerbroekschade. Die komt echter uit 2007 en kan nog zo'n twee rooitjes opleveren als ik de schade weg kan werken. Deze kan ik ook niet te lang links laten staan want dan rot hij ook maar weg (en 't is een Piaggio, dus rotten wil hij al te graag).

To be continued. :)

17 juni 2009 22:14 #10 door arne kuijer
Beantwoord door arne kuijer in topic Opknapper? schadeherstel!
Hallo
vol aandacht zit ik jouw verhaal te lezen!
ben net klaar met mijn XRV650! grondige update gedaan o.a. zwarte excel velgen gemonteerd!!
dus:
ik heb 2 velgen voor jouw gratis en voor niks! zijn ook een beetje aangevreten maar nog zeer goed bruikbaar!
ik had ze iemand anders belooft maar van die persoon hoor ik niets meer van.......
dus als je interesse heb mails mij dan ff
dekuijertjes@casema.nl
en anders wil ik ze wel ruilen voor een pot kettingvet(is op!) hahahaha
ik hoor het wel
mmzzlll Arne

18 juni 2009 06:13 #11 door Hotel 317
HAP! ;D

18 juni 2009 11:36 #12 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Opknapper? schadeherstel!
Kijk dat bedoel ik , ben nu al jaloers . ;D
Heb je dadelijk een heerlijke offroadfiets 8)
Olaf

AT en KTM Adv 990R

18 juni 2009 12:38 - 18 juni 2009 12:47 #13 door Hotel 317
Nouja dan maar!

Vandaag op (/na) het werk aan de slag gegaan met de zijkappen. Araldite 2011 gebruikt en het was een mooie kans om te leren hoe dat spul werkt. Veel mensen hebben er geen geduld voor omdat het vierentwintig uur nodig heeft om uit te harden (da's nog niets, sommigge varianten duren tot wel 7 dagen!)  Na wat experimenteer heb ik ontdekt dat een temperatuur van 70 graden resulteert in een knoerthard kuipdeel na drie uurtjes!

Op de een of andere manier heeft m'n telefoon de foto's van het work in progress niet opgeslagen, maar het resultaat is hier!

Gerepareerde kuipdelen, opnieuw geschuurd. Ik heb glasvezelmatjes ook op de buitenkant geplakt omwille van de stevigheid.  Als ik besluit het geheel te gaan spuiten -en ja - daar zit ik over te twijfelen (het moet geen ratbike worden toch?) kan ik het altijd nog vlak schuren.

Eerst vakkundig gerepareerd met tie-wraps en een stuk traanplaat wat er op zat gepopnagelt. Vergeef het buffet onder m'n nagels.

Dit stukje is minder mooi geworden: sexdrift + overmoed = veel schuren...

Een oog geconstrueerd uit araldite met een vluchtig gemaakte mal. Bij het erap slopen van de mal scheurde de araldite waardoor ik dit lekker overnieuw mag doen :-\.

Thuis gekomen ook nog één van de handkappen eraf gsloopt.  Eerst schuren met korrel grof (280) tot de krassen eruit zijn, daarna korrel 600 zodat 't wat egaler wordt, en daarna polijsten met een plastic polijst middel totdat het er zo goed als nieuw uitziet: Het resultaat mag er zeker wezen!

Big difference!! Even tussen haakjes: De gruizige laag valt er niet meer af te poetsen en is in de afgelopen 18 jaar geaccumuleerd door de handkap; schuren is de enige optie! Zo zijn er nog wel meer onderdelen (remschijfbeschermer achter bijv) die ik waarschijnlijk zo ga behandelen, of vervang door een RVS plaatje wat ik in de oud ijzerbak van m'n werk vind.

Deze gaat morgen mee. Wanneer ik er zin in krijg pak ik een zware hamer en kijk ik wat ik er van kan maken.  De zijkanten (bij de rondjes) is ongeveer een tweedimensionaal vlak geworden door al het vallen, aan beide kanten! Niet leuk... Ik hoop dat het niet gaat schuren, zo'n los deel kost €140 per deel geloof ik.

De spanningsregelaar wordt ook een verhaal op zichzelf!  Ik had de een regelaar van een 1993 model besteld (achteraf de eerste RD07) met m'n stomme kop. Ik blind afgaan op de eerste ternaamstellingsdatum maar achteraf gezien heeft deze fiets zelfs een kleurenschema uit 1991?! Twee jaar in de showroom gestaan? Maar jah. Als ik die regelaar heb kan ik de accu van m'n RD07 aansluiten (geen zin om aan te duwen  :-X ) en kijken of het boordnet naar behoren functioneert.

Einde van dag twee! ;D

18 juni 2009 13:53 #14 door dream
Beantwoord door dream in topic Opknapper? schadeherstel!
Hoi,

Ik heb je relaas gelezen, naar voor je, maar ik hoop dat het je gaat lukken.
Voordat je gaat buigen of slaan op het aluminium, eerst heet stoken met de vlam rond en op het deel wat is verbogen en langzaam laten afkoelen, doe je dit niet dan is de kans op scheuren erg groot (de structuur van het alu is veranderd, dat los je op door het te verhitten). De temperatuur van dat proces ligt ongeveer rond 300 a 400 graden (dit kun je met een thermokoppel meten aan de andere zijde van het aluminium (dus niet in de vlam meten).

De temperatuur niet hoger laten komen dan 600 graden, de kans dat er dan een gat in zit is aanwezig.

jensen

19 juni 2009 22:00 #15 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Opknapper? schadeherstel!
Zo, n AT zou ik er ook wel bij willen hebben ;D

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015 en opnieuw lid vanaf 2026.

Transalp 600 1990
NC 750 X 2014

21 juni 2009 15:00 #16 door trx
Beantwoord door trx in topic Opknapper? schadeherstel!
Ik heb overigens nog een compleet achterwiel liggen voor een RD07 (met schijf).
En ik heb een naaf en velgrand liggen van een voorwiel. Aangezien mijn AT te koop staat heb ik die niet meer van doen.
Op het achterwiel ligt trouwens nog een goeie Michelin Desert....

21 juni 2009 17:07 #17 door Hotel 317
Woei!

Dank je voor alle hulp!  Het probleem van de velgen is nu onderhand bezworen: Ik heb een voor- en achtervelg van Arne gekregen (in ruil voor een pot kettingvet :P). Ik ga *proberen* deze te herspaken, hoewel dit een gigantisch moeilijke klus schijnt te zijn. Remschijven voor heb ik van XRVTuur, en mijn achterschijf is nog binnen tolerantie. TRX, Het beste wat je kunt doen is dat wiel op Ebay zetten, de laatste die ik daar zag ging voor €260 weg ;D.

Het zijn een paar lange dagen geweest voor mij  ;D. Mensen op m'n werk keken mij raar aan toen ik Donderdag nacht met zo'n enorme keienvanger op m'n rug aankwam. Beetje gepraat, beetje gewerkt, en toen ik tijd had gelijk het plaatwerkershok ingedoken met een zak zaagsel en een grote hamer.

Niet vergeten:  zo zag het er uit!

Na één padje scotch-brite. Ik zou er in totaal om en nabij de tien gebruiken voordat de krassen er compleet uit waren.

één helft klaar! (en het middengedeelte is terug gebogen maar dat was peanuts :D)

Aan de andere kant ging het richten compleet de verkeerde kant op! Vooral de gleuf vooraan was erg hardnekkig om weer goed te krijgen. Uiteindelijk de achterkant van een hamer als wig gebruikt. Met geweld neuk je en ehh...  nou, alles!

ram ram ram ram ram ram ram ram klaaar! Vrijdagochtend negen uur, klus grotendeels geklaard!

Middengedeelte ook even opschuren...  mag wel na bijna twintig jaar!

Tussen de laatste foto en die hiervoor heb ik de keienvanger weer naar huis gebracht, een maat met een vastgelopen Diversion geholpen (ja je leest een goed: een vastgelopen diversion!) en in Den Haag de velgen van Arne opgehaald.

Thuis aangekomen met Belgom Alu in de weer geweest. Bleek dat de krassen van Scotch-brite te diep zaten om er eventjes uit te polijsten....  shit.  Het stukje links had ik als proef nog ff opgeschuurd met schuurpapier korrel 600 en dat werd precies zoals ik het wilde hebben...  Toen ik klaar was kwam de rook van m'n vingers af  ::).

Nieuwe schroefjes erin! Prijsvergelijking gemaakt en dat kwam uit op €20 voordeel als ik RVS schroefjes van de ijzerboer zou gebruiken tegenover Genuine Honda, dus sorry Honda! Vastgezet met Locktite en die kan er weer twintig jaar tegenaan!

Nieuwe rubbers, bussen en bouten voor de ophanging staan op het "te bestellen" lijstje.

Ik sta echt verbaasd hoe mooi dit onderdeel weer is geworden. Het aluminium rondom de gaten aan de zijkant moet nog even hoed gedaan worden maar dat moet maar wachten. Ik ben er úúúren mee bezig geweest en het resultaat mag er zeker wezen. Wel vind ik het vreemd dat er twee gaten in geboord zijn . Dit wordt wel eens gedaan om een PVC buis aan te hangen voor zooi (ervaringsdeskundige  :))) maar de algehele staat van verwaarlosing in acht genomen denk ik niet dat dit is gedaan... vreemd!

21 juni 2009 18:33 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Opknapper? schadeherstel!
Als je zo die hele brommer afgaat word het nog een mooi dinkie  ;D

Mag ik vragen watvoor werk je eigenlijk doet? Ziet er mooi uit die werkplaats  :P

Succes verder en ik blijf em volgen!

21 juni 2009 20:15 #19 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Opknapper? schadeherstel!
is zeker mooi geworden maar moet je die bak nou niet in de blanke lak zetten, anders ziet het er binnen de kortste keren weer niet uit.

grtjs Arthur

Transalp RD16 2024

21 juni 2009 21:31 #20 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Opknapper? schadeherstel!
Mooi dat het met die keien vanger is gelukt. Ik had er een hard hoofd in maar je hebt het hem geflikt. Klasse! :)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden