De perikelen 2

07 mei 2015 12:12 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen 2
Hmmz..

Kijk es ff naar de achterwiel- en tandwieldrager lagers..?


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2015 13:27 #22 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen 2

achterwiel- en tandwieldrager lagers


Perfect in orde Harm.
Geluid komt echt uit het blokje zelf.
Ga proberen om er een opname van te maken met de gsm

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2015 16:40 #23 door PimW
Beantwoord door PimW in topic De perikelen 2
Heb je een stethoscoop liggen? je kunt die ook gebruiken op motorblokken/machines om de staat van lagers te controleren.
Dan moet je dat ding dat de dokter op je borst drukt vervangen voor een staafje metaal.

De budget versie is een schroevendraaier tegen het blok zetten en luisteren naar wat die je te vertellen heeft (oor tegen uiteinde houden). Misschien kun je het geluid zo beter lokaliseren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2015 23:27 - 08 mei 2015 12:17 #24 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen 2

Perfect in orde Harm.
Geluid komt echt uit het blokje zelf.


Just checking  :angel:


Ja op zich zit er niet zo heel veel in zo'n blok. Ik begrijp uit je verhaal dat je het alleen maar hoort onder het berijden, en je zegt dat je het dan vooral hoort bij rollen/gas dicht. En het is luider met de koppeling ingeknepen (kettingaandrijving ontkoppeld).


Dan kan het nog steeds van 3 plekken komen:

- overbrenging krukas-primaire versnellingsbakas (koppelingshuis, d.m.v. tandwielen)
- ergens op de primaire as (waar de koppeling op zit)
- ergens op de secundaire as (waar het kettingtandwiel op zit))

Bij ontkoppelen, ontkoppel je de krukas van de primaire as. De overbrenging van krukas op koppelingshuis blijft gehandhaafd. De aandrijving door de krukas aan de ene kant en de eindoverbrenging via de secundaire as vanaf de andere kant, hebben een dempende werking op elkaar. Andersom, bij ontkoppelen is er minder demping en kan een geluid zich makkelijker uiten. Dat wordt zoeken..

Ik zou als eerste stap dan het rechter motordeksel afnemen en tandwielen overbrenging krukas-primaire as controleren. Eventuele speling op lagers primaire as controleren. Anders koppelingshuis afnemen. Kan zijn dat de transmissiedempers (veren achter op het koppelingshuis) indertijd zo'n oplazer hebben gehad dat het een onschuldig AT-koppelingseffect 3.0 is?

Begin maar bij het begin.. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2015 08:29 #25 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen 2
Ik ga er aan beginnen Harm. Aan dit verhaal heb ik wat aan.
De distributie ketting breuk heeft een klap krom geslagen en het zou inderdaad zo maar kunnen  dat de koppeling ook een tik heeft meegekregen.
Zoals je in het eerste begin al riep, oorzaak en gevolg is moeilijk te achterhalen.
Wat was er eerst , de kip of het ei.
Maar volgende week eerst maar eens een hemelvaartweekendje bij jou in de buurt ( Valkenburg ) en daarna gaat de boel open.
Omdat ik geen zekerheid heb met de PD10, gaat de trouwe blauwe maar weer mee.
De rooie rakker moet nog naar de RDW.

Maar bedankt voor het meedenken.
Mooi weekend.
Marien





PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2015 12:25 #26 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen 2

De distributieketting breuk heeft een klap krom geslagen en het zou inderdaad zo maar kunnen  dat de koppeling ook een tik heeft meegekregen.


Ja het is maar een overpeinzing. Maar je moet rekenen, door die gebroken distributieketting staat de krukas in één klap stil. Alle energie van de nog voortbewegende motor wil dan in een heel kort moment in eerste instantie via de koppeling weg. Maar die staat al met de krukas stil.

Het kan ook dieper zitten (lager beschadigd), maar de aandrijving achter het rechter motordeksel en/of het koppelingshuis afnemen, is vooralsnog de minst ingrijpende controle die je kunt doen.

Geef maar een gil als je in Valkenburg aan de koffie zit  8)

Ben es benieuwd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2015 14:16 #27 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic De perikelen 2
Ik ben ook wel benieuwd. Ik dacht Marien hebben horen zeggen, dat het blokje ook nog wat olie verbruikte tijdens de testrit, of heb ik dat mis Marien? Daarom kwam ik eigenlijk bij die zuiger(pennen) uit, maar vind het verhaal van Brom ook wel aannemelijk (en makkelijker te checken).

Als ze met Hemelvaart geen vlaai meer hebben in Valkenburg, mag je altijd even langskomen aan het eind van de Terzieterweg in Epen. Daar is dan taart met 36 kaarsjes erop ;)

Gr,

Arjen

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2015 14:39 #28 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen 2
Haha, bedankt voor de uitnodigingen.

@ Brom,  Ik ga niet met de PD10 naar Valkenburg, maar met de ouwe blauwe. Dan weet ik zeker dat ik thuis kom.
Maar stuur je 06 maar via pm , dan bel ik je wel als ik op een terrasje zit.

@ Arjen,
Het blokje wat onder de rooie zit blies in het begin wat rare wolkjes uit, maar had ook behoorlijk lang stil gestaan.
Ik moet daar nog wat kilometertjes mee gaan maken, maar zoals het er nu uitziet valt dat olieverbruik wel mee. Komen in elk geval geen blauwe dampen meer uit.

Terzieterweg .......is dat een camping of zo.
Als we op de klep vallen zijn we met 4.

Groeten







PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2015 10:32 #29 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen 2
Jammer, in verband met allerlei andere voorbereidingen nog niet aan het blok toegekomen.
Eerst maar eens een lang weekendje genieten van de omgeving van zuid limbabwe.
Malmedy staat op de rol en ook de mergelroute moeten we nog maar eens doen.
Het weer lijkt mee te gaan vallen, dus een terrasje in Valkenburg zal er wel inzitten.

Volgende week opnieuw een poging

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2015 19:11 #30 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen 2
Vandaag even tijd genomen om alvast wat dingen los te maken om verder te zoeken.
Valbeugels er eerst maar eens af, en de onder bak.


Eureka, gevonden..................  hier rammelt iets wat er op lijkt. Zou ik dan toch ....nee...
Het schildje beneden bij de voetrem hangt los en rammelt tegen de uitlaat. Een beetje onvoordelig vastgezet.
Zou heel goed kunnen dat ik dat over het hoofd heb gezien.
Paar ringetjes ertussen en toch maar weer eens een rondje rijden om te horen of het geluid weg is.

Na 100 meter wist ik het.
Niet dus. Het is er nog gewoon,.
Ik heb met de telefoon een opname gemaakt en rij ongeveer 30 km/u , maar het geluid is heel slecht te horen door het windgeruis.



Je hoort  het als getik en is het beste te horen tussen 20 en 26 seconden.
Realiseer je dat het met en zonder ontkoppelen is.
Ik heb ook meteen gekeken of de ketting misschien synchroon met het geluid iets deed, maar die loopt gewoon strak.

Je zult echt vaker moeten afspelen om het te herkennen.





PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2015 19:55 #31 door Cas
Beantwoord door Cas in topic De perikelen 2
Ik hoor het geluid niet als je stilstaat Marien, en het is ook een onregelmatig geluid. Kan me niet voorstellen dat dit uit het blok komt. Mss de veer van je middenbok te slap :)

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2015 20:06 #32 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen 2
Het geluid is er ook alleen als je rijd en geen tractie hebt Cas.
Morgen eens proberen om de wind wat af te schermen, dan hoor je het beter.

Mss de veer van je middenbok te slap :)


Deze snap ik niet

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2015 20:10 #33 door Cas
Beantwoord door Cas in topic De perikelen 2
Als de veer van de middenbok te slap is dan klappert deze tijdens het rijden.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2015 20:16 #34 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic De perikelen 2
Is het die harde tik Marien, zo om de seconde ongeveer?  :o

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2015 20:21 #35 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen 2
klopt helemaal Rene

Je hoort hem ongeveer elke seconde bij deze snelheid.
Ook niet constant

Als de veer van de middenbok te slap is dan klappert deze tijdens het rijden.


Nee, is het echt niet.
Ik reed op glad asfalt

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2015 20:37 #36 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic De perikelen 2
Marien, gaat het ritme omhoog met het toerental, of met de snelheid?

Het doet mij denken aan een geluid dat wegkomt van het schakelmechanisme.

Dit:


Nu is dit (in het filmpje) gewoon schakelen. Echter ik kan me voorstellen, als je ergens een veertje mist dat er iets is dat nét teveel vrij spel heeft.

Werkt schakelen verder helemaal strak, zonder problemen, geen speling op je schakelpedaal?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2015 16:04 #37 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen 2
Ja het is duidelijk te horen. Onregelmatige, enkele tik.

Ik kan het zo gauw niet ergens aan koppelen. Vergeleken met alles wat daarbinnen op verschillende snelheden draait, vind ik de frequentie van het getik erg laag.

Weet je zeker dat het uit het blok komt? Het lijkt me meer op iets wat buiten optreedt  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2015 16:26 #38 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen 2
Dat is ook het vreemde Harm.
Daar waar ik mijn telefoon hou, daar komt het vandaan en uit het blok zelf.
Ik ga de zijkant maar eens openmaken van de week, maar Ad wilde het ook nog even horen.
Weet niet of hij in de buurt komt, maar ik zie wel.

Het waait ook te hard nu om een betere opname te maken.
Het geluid zelf kan ik ook niet thuisbrengen, maar het is zeker niet gezond.
Enige wat ik nu kan bedenken is een of meer gebroken veren in de koppeling.
Er moet iets kapot zijn, in het blok zelf.
Vraag is dus weer oorzaak en gevolg. Net als in topic 1
Eerst de distributie ketting ?? of toch een andere oorzaak.

Vorige week zaterdag nog in de buurt van het Vrijthof geluncht, maar te kort om even kennis te komen maken.
Jammer, maar volgende keer beter. ;)




PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2015 16:27 #39 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic De perikelen 2
Misschien al genoemd??
Wiellagers(S)

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2015 16:58 #40 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic De perikelen 2
Heb je tijdens het rollen de motor al eens uit gezet?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden