De perikelen 2

19 mei 2015 17:26 #41 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen 2

Heb je tijdens het rollen de motor al eens uit gezet?


Nee, maar dat is wel een goeie.
Gaan we doen Lennert, bedankt voor de tip

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2015 17:30 #42 door jbm
Beantwoord door jbm in topic De perikelen 2
Marien,

De snelheidsmeter werkt wel gewoon? Zat te denken aan tellerkabel / opnemer in het voorwiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2015 17:47 #43 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen 2

Zat te denken aan tellerkabel / opnemer in het voorwiel


Nee, dat is het ook niet.
Teller werkt gewoon en daar komt het geluid ook niet vandaan.
Het komt echt daar vandaan waar ik de telefoon hou. Ongeveer ter hoogte van de koppeling in het blok.

We zouden er bijna een quiz van kunnen maken.
Raden maar, met Kees Schilperoort.

Wat is het in elk geval niet:

Ketting
Tandwielen.
Wiellagers.
Deksels
Middenbok.
Uitlaat.
km teller kabel/opnemer

Maar wat is het dan wel.
Ik hou voorlopig alle opties open.





PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2015 18:27 #44 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen 2
Ja, als jij zegt dat het daar vandaan komt, moet ik je geloven.

Misschien inderdaad zoals eerder gezegd, het deksel afnemen en de daar controleerbare delen nazien. Misschien koppelingshuis afnemen en staat van de transmissiedempers controleren.

Benieuwd!


Harm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2015 18:37 #45 door Swijgerde
Beantwoord door Swijgerde in topic De perikelen 2
Ik heb ook maar eens zitten luisteren! Ik ben met brombeer eens het klinkt heel onregelmatig terwijl meerendeel in je blok toch vrij regelmatig draait. Als jij zegt dat het toch erger is als je ontkoppelt of geen tractie heb (doet hij het in neutraal ook?) zou je toch zeggen dat het in het blokje zit. Dit is de eerste keer dat ik zo iets hoor dus echt concrete ideeen heb ik niet :o

maar misschien nog wat vragen stellen helpt wellicht, is het erger bij bepaalde handelingen zoals moment van koppelen/ontkoppelen of bij over schakelen gas geven/remmen is het allen als je rolt of ook als hij op de bok draait/stilstaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2015 19:04 #46 door dropken
Beantwoord door dropken in topic De perikelen 2
het is net of er iets loshangt dat elke keer als het rond gaat ergens tegenaan slaat en nogal hard ook ander had ik het met mijn dove oren niet opgemerkt. het zit dus ergens in dat rond gaat of op en neer. kan dus in heel veel dingen zitten en veel is al afgestreept, sterkte in je zoektocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2015 19:40 #47 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic De perikelen 2
Ver gezocht misschien...., maar het klinkt als of de "dogs"(de pennen die de tandwielen koppelen) af en toe een tandwiel "aantikken". Is er geen schakelvork krom of het schakelmechanisme- armpje (ik weet niet hoe die heet), waardoor de boel niet goed op positie staat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2015 19:43 #48 door Cas
Beantwoord door Cas in topic De perikelen 2
Loszittende spaak?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2015 19:51 #49 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic De perikelen 2

Ver gezocht misschien...., maar het klinkt als of de "dogs"(de pennen die de tandwielen koppelen) af en toe een tandwiel "aantikken". Is er geen schakelvork krom of het schakelmechanisme- armpje (ik weet niet hoe die heet), waardoor de boel niet goed op positie staat?

dsn zou  dit ook te horen zijn als je de motorfiets opbokt en in de versnelling laat raaien en dit lijkt niet de cases te zijn
het  moet samenhangen met fysiek rijden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2015 07:11 #50 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic De perikelen 2

dsn zou  dit ook te horen zijn als je de motorfiets opbokt en in de versnelling laat raaien en dit lijkt niet de cases te zijn
het  moet samenhangen met fysiek rijden

Dat houdt dus in 'onder belasting'. En wat is er dan anders ??? :
- Vering ingeveerd
- transmissie heeft weerstand

Het lijkt ook niet een 'regelmatige' tik, die gelijk ligt aan toerental of snelheid.
Dan zou ik gaan denken aan iets wat los in het blokje rond zwerft en onregelmatig weg geslingerd wordt. (Alhoewel je dan zou verwachten dat je het ook hoort als ie op de bok staat.... hmmmmm... denken nog wel even mee....)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2015 08:08 #51 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen 2
Ik ga vandaag nog een stukje rijden met uitgeschakelde motor.
Als de wind even wat zwakker is, zodat het niet de overhand heeft bij de opname.

Dan gaat pas de deksel eraf.
Waffie komt toch niet luisteren  :-*

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2015 13:58 #52 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen 2

het  moet samenhangen met fysiek rijden

En dat klopt dus.

Even de boel opnieuw opgenomen en deze keer behoorlijk duidelijker.
Het lijkt erop dat het inderdaad in het overbreng systeem zit. Maar waar.
Ook met uitgeschakelde motor ( koppeling ingetrokken ) is het getik hoorbaar.

Ik wacht nog even jullie reacties af en dan gaat de boel open.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2015 14:33 #53 door roland65
Beantwoord door roland65 in topic De perikelen 2
Misschien heb je, zoals in het ziekenhuis ook wel voorkomt, een stukje gereedschap in de "patient" laten zitten....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2015 14:54 #54 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic De perikelen 2
Volgens mij loopt de ketting of het voortandwiel ergens tegen aan??????
Ik wil het live wel eens horen, stuur je straks een App

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2015 16:53 #55 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen 2
Live horen kan niet meer, want ik heb de boel opengemaakt.
Zal straks even wat bijzonderheden laten weten.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2015 17:05 #56 door ta89
Beantwoord door ta89 in topic De perikelen 2
Ben heeeel benieuwd wat het is!

Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2015 17:49 #57 door dropken
Beantwoord door dropken in topic De perikelen 2
trrrrromgeroffel en vol verwachting wat de oplossing zal zijn ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2015 18:55 #58 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen 2
Nou, hier komtiedan.

Geen enkele aanleiding gevonden aan de kant van de koppeling.
Geen losliggende delen, boutjes, moeren of afgebroken stukjes.

Vooraf gecontroleerd:

Kettingloop op voorste tandwiel



Speling op het tandwiel t.o.v. de as.
Zo te zien binnen de normen voor een gebruikt tandwiel.



Speling van de uitgaande as in horizontale richting. ( 1 mm. )




Ook de korf helemaal afgenomen en ook de veren in de korfdeksel gecontroleerd.




Zo mooi ziet een nieuw blokje er van binnen dus uit.
Geen aanslag, viezigheid of oxidatie.

Nokkenas ketting en oliepomp ketting




Geen ingeslagen korf en ook de platen zijn volledig nieuw.


nergens een spoor te bekennen van enig aanlopen, losliggen oid.
Schakelmechaniek werkt prima en voelt solide.




Pfff, volgende stap is blokje er weer onderuit halen.
Had zo op een mooie vakantie gehoopt.
Nou ja, zo blijf je van de straat.
Als iemand nog suggesties heeft hou ik me aanbevolen.

Ik weet het ff niet meer.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2015 20:03 - 20 mei 2015 20:57 #59 door ta89
Beantwoord door ta89 in topic De perikelen 2
???
Weet je zeker dat het geluid uit het blok komt!
Misschien de startmotor??
Alle boutjes enz nagelopen van de gehele motor en blok?
Dacht eerst ook dat het ergens in de aandrijving zou zitten.

Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2015 21:28 #60 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen 2
Had je hem al laten lopen zonder aandrijving?

Dud ketting er af , starten en doorschakelen van 1e t/m 6e versnelling

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden