trillend motorblok

20 juli 2009 10:18 #1 door nickey
trillend motorblok werd gestart door nickey
Dilemma.......
Het volgende is het geval;

Mijn motor is in mei voor groot onderhoud weggeweest - niet bij een motorzaak maar particulier. Toen ik hem terug kreeg, trilde de motor ernorm tussen de 4000 en 5000 toeren in het midden van de motor.
Ik ben een paar keer teruggeweest, maar ze konden dit niet plaatsen.
Uiteindelijk is de motor 2 keer bij Ad Mies geweest. Hier is een kapotte schokbreker uitgekomen en de motor is weer afgesteld.
Maar helaas - de trilling zat er nog steeds in.
Hierna is de motor naar een andere monteur geweest van een motorzaak.
Deze heeft de motor nogmaals helemaal nagekeken en afgesteld en kwam tot de conclusie dat er een onbalans in het motorblok zat. (deze opmerking had ik op mijn werk, bij de motorwerkplaats ook al gehoord)
Nu ben ik in het geheel niet technisch, dus wat er precies niet goed zit, kan ik niet vertellen.
Deze monteur gaf mij een aantal keuzes, namelijk;
- motorblok uitelkaar en dat repareren wat kapot of verbogen is,
- nieuwe (tweede hands) motorblok plaatsen,
- motor oprijden zolang er op te rijden is en dan een ander te kopen.

De motor oprijden is niet echt een optie, aangezien de motor nu al dusdanig trilt dat alleen de snelheid onder de 80 km/u nog lekker rijdt.
Als je harder rijdt zit je in de 4000 toeren - dus de snelweg op om naar mijn werk te gaan is al een probleem.

Zie hier mijn dilemma.....
Wat is wijsheid, wie kan me dat vertellen?
Is er iemand die al eens met dit bijltje heeft gehakt?

Alle reakties zijn welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 11:58 #2 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic trillend motorblok
Ik zou zeggen het blok uit elkaar! met een 2e hands blok is het ook een gok vaak (te weinig olie gekregen ooit, vastgelopen, etc)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 12:20 #3 door Bono
Beantwoord door Bono in topic trillend motorblok

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 12:44 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic trillend motorblok
Tja, op afstand lastig beoordelen.

Als je al bij Ad langs geweest bent, dan zal het meest voor de hand liggende gebeuren wel uitgesloten zijn. Heb eerlijk gezegd nog weinig gehoord of dit soort problematiek bij de alp, dus ben nog even wat sceptisch ten aanzien van de conclusie, maar nogmaals ... dat is op afstand beoordeeld.

(Heb nog wel een blok liggen. 86.000km op de teller ;)  )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 14:09 #5 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic trillend motorblok
Ik kan me ook niet voorstellen dat een blok door groot onderhoud ineens onbalans krijgt. Als de onbalans er voor de beurt niet was zal die er erna ook niet zijn. Beetje olie vervangen zal toch echt niet een blok in onbalans brengen.... Het klinkt toch eerder naar een verkeerde afstelling van het een of ander (carb synch?) waardoor het blok nu trilt. Eventueel was de aanwezige onbalans voor de beurt gemaskeerd door een afstelling die niet standaard was en is de onbalans nu kenbaar met een standaard afstelling?

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 16:04 #6 door nickey
Beantwoord door nickey in topic trillend motorblok
Ja, ik kon het me eerst ook niet voorstellen. Gewoon een beetje olie verversen, nieuw filter erin. En dan dit.
Maar toch. Als ik naar de uitleg van de monteur kijkt.....

Hij zegt, dat mogelijk, na de beurt het gas bij een koude motor is opengetrokken. Dus niet een klein beetje maar echt goed.... Omdat je dan net nieuwe olie erin hebt en alles wel erg soepel dan loopt, dus ook als je mogelijk al wat speling hebt, dit dan kan verergeren.

Ik moet eerlijk bekennen, bij mij op het werk hebben de al wat ouderen motoren ook deze trilling in de motor. Maar omdat ze tegen die tijd dat dit optreed toch eruit gaan, doen ze hier dus verder niks mee.

Rob, is hou het in gedachten. Eind van de maand is de monteur terug van vakantie en dan gaan we een plan maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 16:59 #7 door Erik
Beantwoord door Erik in topic trillend motorblok
Heeft Ad compressie gemeten bij een warm blok?

En zijn er bij de beurt ook kleppen gesteld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 17:46 #8 door olaf
Beantwoord door olaf in topic trillend motorblok
Erg vervelend en raar , na een olie wissel heb je altijd even geen druk omdat het filter nog vol met olie moet worden gepompt dan flink aan het gas hangen getuigt niet van veel kennis , daar kunnen je lagers wel een opdonder van krijgen , ik zelf draai meestal de bougies eruit en draai het even rond op de startmotor , zodat het filter volloopt met olie zonder belasting . daar heb je nu niks meer aan natuurlijk .
Ik zou toch alles nog een keer  goed nakijken kleppen bougies en de carberateurs .
Als het lagerwerk het probleem is moet er toch ook een klapperend af stampend geluid te horen zijn als de olie warm is en de motor stationair loopt .
Waar komt anders de onbalans vandaan ?
Feit is wel met slecht lagerwerk is het wel snel gedaan met het motortje .
Olie lampje brandt niet of flikkert niet wanneer de motor warm is ?
Soms helpt het ook om de carbs niet perfect synchroom te zetten , lost soms ook wat trillingen op , kan je proefondervindelijk doen , onthoud wel je basis afstelling .
Succes met het zoeken
Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 19:02 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic trillend motorblok

Dilemma.......
Het volgende is het geval;

Mijn motor is in mei voor groot onderhoud weggeweest - niet bij een motorzaak maar particulier. Toen ik hem terug kreeg, trilde de motor ernorm tussen de 4000 en 5000 toeren in het midden van de motor.
Ik ben een paar keer teruggeweest, maar ze konden dit niet plaatsen.
Uiteindelijk is de motor 2 keer bij Ad Mies geweest. Hier is een kapotte schokbreker uitgekomen en de motor is weer afgesteld.
Maar helaas - de trilling zat er nog steeds in.
Hierna is de motor naar een andere monteur geweest van een motorzaak.
Deze heeft de motor nogmaals helemaal nagekeken en afgesteld en kwam tot de conclusie dat er een onbalans in het motorblok zat. (deze opmerking had ik op mijn werk, bij de motorwerkplaats ook al gehoord)
Nu ben ik in het geheel niet technisch, dus wat er precies niet goed zit, kan ik niet vertellen.
Deze monteur gaf mij een aantal keuzes, namelijk;
- motorblok uitelkaar en dat repareren wat kapot of verbogen is,
- nieuwe (tweede hands) motorblok plaatsen,
- motor oprijden zolang er op te rijden is en dan een ander te kopen.

De motor oprijden is niet echt een optie, aangezien de motor nu al dusdanig trilt dat alleen de snelheid onder de 80 km/u nog lekker rijdt.
Als je harder rijdt zit je in de 4000 toeren - dus de snelweg op om naar mijn werk te gaan is al een probleem.

Zie hier mijn dilemma.....
Wat is wijsheid, wie kan me dat vertellen?
Is er iemand die al eens met dit bijltje heeft gehakt?

Alle reakties zijn welkom.


kijk daar is de eigenaar, ;)

ik vond het erg jammer dat je er zelf niet bij kon zijn.

te eerste..... vanuit technisch oogpunt is er niets mis met de motorfiets waardoor je  absuluut niet mag twijfelen aan de betrouwbaarheid ervan.

om de mede lezers gerust te stellen,
De synchronisatie stond perfect, de kleppen zijn gecontroleerd en alle andere zaken die mogelijk hiermee te maken hebben waren gewoon in orde

wel stond deze motorfiets op nieuw schoeisel en ook dit kan  het gevoel van wat meer leven met zich meegebracht hebben
als proef op de som hebben we zelf mensen op je motorfiets laten rijden die zelf ruime ervaring met de 650 hebben zonder iets te zeggen (bedankt aan onder meer  tim) en ook deze vonden geen vreemde zaken.

Ik kan niet ingaan op jouw gevoel maar het geen wat jou monteur voorstelt is werkelijk van de zotte

Het punt is simpel

een mogelijke reparatie( wat geen reparatie is maar op zoek gaan naar een mogelijk probleem waar geen echte aanleiding voor is) gaat je erg veel kosten
en dat weegt niet op tegen het voordeel.

het probleem kun je alleen oplossen door de motorfiets van de hand te doen

dit is het goedkoopste en het snelste met uiteindelijk het beste gevoel voor je zelf

geloof me,







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 20:01 #10 door nickey
Beantwoord door nickey in topic trillend motorblok
Ja, dat is leuk gezegd Ad, maar wie wil nu een trillende motor.

Als je ongeveer een half uurtje op de snelweg hebt gereden moet je echt stoppen omdat je dooie handen krijgt van het trillen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 20:56 - 20 juli 2009 21:02 #11 door Erik
Beantwoord door Erik in topic trillend motorblok
Trilt ie alleen in een bepaald (klein) toerengebied? Edit; sorry, niet goed gelezen...

Aan de andere kant; wat de één hinderlijk vind van voor de ander nauwelijks op.

Ooit wel eens met een BMW K1100 tussen de 4000 en 4500 rpm gereden? Dan weet je wat trillen is  >:D Daaronder en boven is ie vrijwel trillingsvrij dus dat "probleem" is met een draai aan het gashandel verholpen  ;D


@ Ad; had jij ook de compressie gemeten?
Die van dat nieuwe schoeisel vat overigens ik niet.. nog nooit dooie vingers gehad van nieuwe banden (of je moet ze eronder leggen :P)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 21:14 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic trillend motorblok
PS: dat blok gaat m niet worden. Zie net dat je een 650 hebt... mijn blok is van een 600 ;)

Als (zoals ad al zegt) de motor technisch in orde is, dan verwacht ik eigenlijk dat er ergens iets 'wringt'.
Mogelijk valbeugels, of koffer-rek wat (zwaar) onder spanning staat.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 21:55 #13 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic trillend motorblok
het eenignst wat nog niet gedaan is het vervangen van de rubbers die in de achter wiel zitten halfuur werk je zegt het maar

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 21:57 #14 door Bono
Beantwoord door Bono in topic trillend motorblok
Ik ben het ff kwijt... Trilt het blok? Trilt het stuur? Trillen beide?

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 22:06 #15 door olaf
Beantwoord door olaf in topic trillend motorblok
De aap is uit de mouw , er is niks mis mee , mijn twin trilt ook vooral rond de 6duizend toeren , geen probleem ander toerental kiezen .
Eigenlijk ik ken geen twin die niet trilt .
Zo lang het trilt gaat het goed als hij stopt met trillen dan is het pas echt fout ,
want dan is ie kaduuk .
Ik had het niet over jouw werk Ad , dat geloof ik wel . :angel:
Groeten Olaf


AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 22:28 #16 door nickey
Beantwoord door nickey in topic trillend motorblok
oke, even voor de duidelijkheid.
Het blok trilt.
Doordat het blok trilt, voel je de trilling na verloop van tijd dus ook in het stuur. Waardoor ik trilhanden krijg. Die na verloop van tijd ook dood aanvoelen. Als ik een paar dagen op de motor heb gezeten, heb ik minstens nog een week last van mijn handen.

Historie van de motor. Daar is weinig van bekend. Het is een oude politie motor geweest. Niet zo eentje met strepen maar gewoon voor burger dienst.
Motor is van 2002. Ik heb hem in 2006 gekocht met 23700 op de teller. Nu staat er 45515 op.

Voor de beurt zat er zeker geen trilling in. Ik ben hier heel erg oplettend in omdat mijn vorige motor ook een trilling heeft gehad. Dus als er iets verandert, valt dit mij gelijk op. Ook omdat ik regelmatig rij.
Voor mijn werk rij ik soms bijna elke dag op de Transalp. Wij hebben diverse Transalpen staan en elk heeft zijn eigen rijgedrag. Een paar oudjes hebben ook veel trilling maar niet zoveel als die van mij.
Het probleem is alleen, als je wat zwaarder bent, zul je de trilling minder tot bijna niet voelen. Dit heb ik al met iemand uitgeprobeert.

De trilling begint bij de 4000 toeren. Het maakt niet uit in welke versnelling je dan rijdt.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 23:09 #17 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic trillend motorblok
Boven de 4000 hoort zo'n twinnetje juist lekkerder te gaan lopen. is ie al eens op een testbank gezet? mengsel een goed meten?

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2009 01:16 #18 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic trillend motorblok

oke, even voor de duidelijkheid.
Het blok trilt.
Doordat het blok trilt, voel je de trilling na verloop van tijd dus ook in het stuur. Waardoor ik trilhanden krijg. Die na verloop van tijd ook dood aanvoelen. Als ik een paar dagen op de motor heb gezeten, heb ik minstens nog een week last van mijn handen.

Historie van de motor. Daar is weinig van bekend. Het is een oude politie motor geweest. Niet zo eentje met strepen maar gewoon voor burger dienst.
Motor is van 2002. Ik heb hem in 2006 gekocht met 23700 op de teller. Nu staat er 45515 op.

Voor de beurt zat er zeker geen trilling in. Ik ben hier heel erg oplettend in omdat mijn vorige motor ook een trilling heeft gehad. Dus als er iets verandert, valt dit mij gelijk op. Ook omdat ik regelmatig rij.
Voor mijn werk rij ik soms bijna elke dag op de Transalp. Wij hebben diverse Transalpen staan en elk heeft zijn eigen rijgedrag. Een paar oudjes hebben ook veel trilling maar niet zoveel als die van mij.
Het probleem is alleen, als je wat zwaarder bent, zul je de trilling minder tot bijna niet voelen. Dit heb ik al met iemand uitgeprobeert.

De trilling begint bij de 4000 toeren. Het maakt niet uit in welke versnelling je dan rijdt.


De reden van een trillen zit in het feit dat bij bepaalde resonaties en dus toeren (die altijd aanwezig zijn) bepaalde delen mee gaan trillen waarbij de amplitude versterkt wordt.
dit is evident aan bewegende delen.

het is dus een kunst om deze trillingen te dempen zodat deze uit sterven
jammelijk genoeg heeft de transalp geen balans assen waarmee dit feilloss zou kunnen
maar we kunnen wel iets doen aan de gevolgen,

schuimrubberen handgrepen zouden het tintel gevoel al goed kunnen beperken

(ik heb hier ook last van en vandaar andere handvaten)

Ik wil zondermeer geloven dat de motorfiets voordien geen last heeft gehad van het doorgeven van deze trillingen
echter van alleen minor onderhoud gaat een motor niet meer of minder trillen
tenzij er mechanisch iets gewijzigd is (slijtage)
Ik weet dat jeroen echt zijn best heeft gedaan om het probleem te vinden en wil er zo te horen nog steeds aan werken.
het is alleen wat lastig om zo 1-2-3 de vinger op het zeer te leggen.

en dan kom ik weer terug op mijn eerder antwoord (met iets meer uitleg)

motorrijden is pure emotie en daar moet je plezier aan beleven

en als er geen plezier meer zit in je motorfiets kun je proberen dit plezier terug te vinden of anders deze motorfiets vaarwel te zeggen

Uiteindelijk kan ik je ook de vraag stellen.... wat wil je er aan uit gaan geven voor het stellen van een mogelijke  diagnose
want vele zullen gaan voor uurtje factuurtje
als dan je probleem wat draaglijker wordt met kleine aanpassingen zou ik dit zeker proberen
maar als je dit niet kunt accepteren doe je er echt verstandig aan om tijd en dus geld te besparen


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2009 09:23 #19 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic trillend motorblok
Nog even iets....., had zelf vorig jaar, voor de rit naar het ITT ook dat er wat kleine trillingen merkbaar door kwamen via het stuur. (jaja, op een half jaar oude, nieuw model alp !)

Kwam eigenlijk ook plotseling op zetten.

Daarna (op advies van de dealer) een paar volle tanks v-power getankt. Bood niet direct soelaas, maar toen ik richting venetie vertrok, was het in 1x weer weg.

Geen flauw idee of er toch ergens iets niet lekker gezeten heeft in de brandstof, of dat de lange snelweg rit die we als eerste etappe gepakt hadden voordat we binnendoor gingen rijden geholpen heeft.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2009 17:41 #20 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic trillend motorblok
zit je carterbak goed vast???
bij mij is 1 van de bevestegingspunten aan het frame gebroken
ding zit muurvast maar trilt soms wel

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden