trillend motorblok

21 juli 2009 23:58 #21 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic trillend motorblok
Had een half jaar geleden hetzelfde probleem met mijn @twin, kon ineens geen 15 km snelweg meer rijden zonder dat mijn handen gingen slapen , tot aan mijn ellebogen toe gevoelloos!
Heb toen de handvatverwarming eraf gehaald en schuim handvaten gemonteerd.
Voelde een stuk beter maar trilde nog veel te veel voor een twin.

Kort erna gaf mijn spanningsregelaar de geest en heb toen een 2e hands ( org Honda ) gemonteerd..

En wat bleek ! het heftige trillen was verdwenen!

Zou het zo kunnen zijn dat de dynamo die zijn spanning niet goed kwijt kan het trillen veroorzaakte?

Misschien een idee om die richting eens te gaan zoeken.

succes!

Henk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2009 01:46 #22 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic trillend motorblok
;D

het is goed om te horen dat een ieder meedenkt,

als ieder die een idee heeft nu eens lekker bij me komt sleutelen om dit dan even te gaan controleren

we hebben al staan

een gehele blok revisie (blokje bleu printen ?)
de vernieuwing van een spannings regelaar
misschien wel nieuwe distributie spanners en of kettingen
nieuwe transmissie dempers
een paar x v power tanken
een co meting uitvoeren
een compressie test
synchroniseren
kleppen stellen
olie druk meten/ lampje controleren
maw een grootte beurt

nu nog even de sponsors zoeken en natuurlijk  de motorfiets nog  ophalen

en stel... zomaar dat het dat allemaal nou net niet was... iemand nog iets aan te vullen
zou ook graag willen dat we het konden vinden :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2009 02:12 #23 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic trillend motorblok
ik wil wel de motor ophalen  ;D

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2009 11:01 #24 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic trillend motorblok
Ben nog niet zolang hier en rijd ook nog  niet zolang met mijn alppie rond.
Maar heb wel gezien en gelezen dat de alp 2 bougies per cylinder heeft, nou weet ik niet precies wat effect het zou hebben als èèn van de bougies zou gaan happeren bij een bepaald toerental.
TS heeft voor die tijd geen problemen gehad en na een beurt aan de alp ineens wel, messchien zoeken we allemaal wel te moeilijk  ::)
Lijkt mij als er èèn van de kaarsen niet goed mee doet dat de verbranding ook niet optimaal gebeurt en messchien dat wel een trilling/resonantie teweeg brengt  :-\
Zelf in het verleden toen ik nog met 4 cylinders reed ook een keer ervaren dat èèn van de bougies niet goed functioneerde en gaf een vreemd gevoel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2009 16:40 #25 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic trillend motorblok

Ik heb niet gereden; wel gevoeld. Dat blok trilt niet.
Bij Nickey ontbreken naar mijn mening een heleboel rubbers want zittend op het zadel voel je elke trilling.
Het plastic steunt rechtstreeks op de tankbout... plastic is dus ook beschadigd.

650 rijders, maak eens een foto van de onderkant van het zadel; het deel wat voor bij de tank steunt.

het is belangrijk dat je het zadel goed terug zet en bij deze motor en dat ga  knap lastig 
anders steunen de rubbers van het zadel niet op het frame en dat scheelde ook al een heel stuk bij deze motor
de laatste keer heb ik samen met Ad gedaan je heb meer dan twee handen nodig

Jeroen


still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2009 23:09 #26 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic trillend motorblok

;D

het is goed om te horen dat een ieder meedenkt,

als ieder die een idee heeft nu eens lekker bij me komt sleutelen om dit dan even te gaan controleren

we hebben al staan

een gehele blok revisie (blokje bleu printen ?)
de vernieuwing van een spannings regelaar
misschien wel nieuwe distributie spanners en of kettingen
nieuwe transmissie dempers
een paar x v power tanken
een co meting uitvoeren
een compressie test
synchroniseren
kleppen stellen
olie druk meten/ lampje controleren
maw een grootte beurt

nu nog even de sponsors zoeken en natuurlijk  de motorfiets nog  ophalen

en stel... zomaar dat het dat allemaal nou net niet was... iemand nog iets aan te vullen
zou ook graag willen dat we het konden vinden :-\


even een aanvulling


stuur nog even volstouwen met zand

ik wordt er steeds stiller van.. ???

maar zal zeker goed bedoelt zijn


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2009 00:47 #27 door Erik
Beantwoord door Erik in topic trillend motorblok
Tijd voor een Goldwing..  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2009 08:45 #28 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic trillend motorblok
Beste leden



trillend motorblok



Door de opstelling van de kruktappen de hoek waar onder deze staan en de stand  bepaal het karakter Van het motor blok meer of minder trillen bij bepaalde toerental



Er heeft ooit in het blad MOTO73 in de jaren tachtig toen de Transalp  op de mark kwam een artikel gestaan het hoe en waarom de Vtwin  met  een V stand van 52  graden en de kruktappen onder een hoek van 76 graden  zonder een  balans as  hebben gemaakt  wil je een motor die minder trilt dan moet je de Vstand onder 90 graden zetten ( BWM bijvoor beeld )

dus je moet er mee leren leven dan het motorblok na verloop van tijd meer ga trillen of elk jaar een nieuw kopen of een motor met minder kilometers op de teller en verder ONDRHOUD je motor goed



Jeroen



still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2009 10:07 - 02 aug 2009 10:10 #29 door Erik
Beantwoord door Erik in topic trillend motorblok
BMW een 90 grd blok  ::)  Denk dat je bv Ducati bedoeld Jeroen..  ;)
Maar bv ook een Varadero heeft een 90 grd V-twin

De oorzaak van trillen heeft overigens nog met veel andere faktoren te maken, o.a. gewicht van de zuigers/drijfstagen enz. toerental, (verschil in)verbrandingsdruk, plaats van de kruktappen t.o.v. elkaar (bij een V-twin met verzette staan deze verder "uit elkaar" wat ook weer onbalans geeft).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2009 10:55 #30 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic trillend motorblok
helemaal mee eens (inderdaad Ducati BWM is 180graden)

De oorzaak van trillen heeft overigens nog met veel andere faktoren te maken, o.a. gewicht van de zuigers/drijfstagen enz. toerental, (verschil in)verbrandingsdruk, plaats van de kruktappen t.o.v. elkaar (bij een V-twin met verzette staan deze verder "uit elkaar" wat ook weer onbalans 


en daarom is het interessant om het motorblok van die 650 open te maken en  alles op te meten  qua speling en slijtage en te kijk of de kilometer stand klop
want als de achterremschijf bekijk heeft die meer gelopen dan de kilometerteller aan geeft
maar ja je moet er tijd en geld insteken is je dat waard is

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2009 13:58 #31 door Erik
Beantwoord door Erik in topic trillend motorblok
Vooruit dan, nog ééntje; BMW heeft dus 180 grd verzette kruktappen met een blokhoek van 180 grd.  ;D  Een Boxer blok dus  :P

Maar idd, áls hij zo erg trilt zou overwogen kunnen worden om het blok open te maken en alles op te meten. Of dat het allemaal waard is betwijfel ik...  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2009 19:20 #32 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic trillend motorblok

Vooruit dan, nog ééntje; BMW heeft dus 180 grd verzette kruktappen met een blokhoek van 180 grd.  ;D  Een Boxer blok dus  :P

Maar idd, áls hij zo erg trilt zou overwogen kunnen worden om het blok open te maken en alles op te meten. Of dat het allemaal waard is betwijfel ik...  :-\
precies verkopen dat ding of aan de Dynojet hangen en  eens kijken wat er te voorschijnt kom want stationeer loop die ook niet lekker


still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2009 20:24 #33 door Erik
Beantwoord door Erik in topic trillend motorblok
Daarom dacht ik ergens in het begin va ndit topic aan een warme compressietest maar 'k heb nog geen idee of die ook uitgevoerd is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2009 20:50 #34 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic trillend motorblok
bij mij weten is dat niet gedaan

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2009 21:11 #35 door Dobbertje
Beantwoord door Dobbertje in topic trillend motorblok
Op het Varadero forum heb ik dezelfde vraag gesteld (niet wetende dat deze topic al bestond). Onlangs kwam ik er achter dat de contactpunten van mijn brandstofpomp nagenoeg "op" waren. Ik merkte dat de motor steeds zuiniger begon te lopen als gevolg daarvan. Paar keer helemaal geen toevoer meer gehad. Ook het trillen nam toe, mogelijk als gevolg van een te arm mengsel. Met de montage van een nieuwe opbouw in de brandstofpomp loopt de motor weer stukken beter en in mijn beleving is het trillen afgenomen...
Sla ik de plank mis, of zijn er lezers met dezelfde ervaring?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2009 07:47 #36 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic trillend motorblok
@ Dobbertje... Heb eigenlijk geen last van een trillend blok in de Varadero...

@ Heleen: nav de tip van Danny afgelopen donderdag... (bufferen van de trilling in het zadel dmv een stuk doek of rubber) Heeft dit iets opgeleverd?

En de proefrit?

Grz

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2009 11:03 #37 door nickey
Beantwoord door nickey in topic trillend motorblok
Ik heb op mijn werk gekeken wat daar voor een zadel op zit. Blijkt nu achteraf bijna identiek aan mijn zadel. Zie ook de foto van mijn eigen zadel. Hier zitten genoeg rubbers op die de trilling tegen kunnen gaan. (Danny, hadden we toch niet goed bekeken!!)
Dus daar zit het ook niet in. Ook proefrit leverde niks aan verbetering op!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2009 12:43 - 03 aug 2009 12:47 #38 door Herman
Beantwoord door Herman in topic trillend motorblok
Dag Nickey,

Het verhaal roept nog enkele vraagtekens op.
Volgens Danny trilt het blok niet, ik veronderstel dat dit in stilstaand is getest,
met hoog toerentaal 4000-5000 toeren !

De motor/stuur trilt dus bij het rijden !
En zoals ik lees heb je er vooral laast van in je stuur (na half uur erg tintelende handen/polsen)

Over trillingen via het zadel lees ik niet direct enige klachten van je, dus of hier nu een rubber
gemist zou zijn, lijkt me niet direct evident, de stuurtrilling blijven dan nog !!!

Vraag is nu voel je de stuur trillingen (wat feitelijk je klacht is) alleen bij het rijden, of ook tijdens
de test die Danny uitvoerde (jammer dat ie niet ff gereden heeft) ??
Als dit bij de test niet was !, en wel steeds onder het rijden (ik lees alleen nog rijdbaar onder 80 Km/h)
dan zou je het in de wielen/banden/aandrijving moeten zoeken !?

Kun je aangeven bij het rijden, of er een relatie is tussen snelheid / versnelling en stuurtrilling ?
Ik lees ook dat er andere banden op zijn gekomen, klopt dit ?
Welke banden lagen er voor de service beurt op, en wat zijn de nieuwe banden geworden ?
Ben je mogelijk van een wegband naar noppenprofiel gegaan ?


Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2009 16:14 #39 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic trillend motorblok
Als je plaatje zsf-motorrad.de/en/Spares/XL650V2-ED/F-5...IPE-TOP-BRIDGEbekijk van het stuur( nr 12 11 13) dan zie je dat in het stuur gewichten zitten om de trillingen te dempen lastig om van de buiten kant te zien of ze er in zitten maar als je op het stuur tikt om te horen waar het hol klingt  kom je er misschien achter of ze er in zitten of niet   
ik weet niet of er in de kroonplaat waar de stuurpennen in gaan ook nog rubbers zitten

en hier en plaatje van het zadel zsf-motorrad.de/en/Spares/XL650V2-ED/F-15-SEAT
en zo kan ik nog wel even door gaan met dingen te bedenken of oplossingen aan te dragen

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2009 01:17 #40 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic trillend motorblok
Hoi,

Even mijn mening en gedachtengang. Mijn Transalp (600 uit 1998) trilt ook wat, vooral tussen 5500 en 6500 rpm, dus kan je niet gewoon aan een ander toerental rijden? 4000 rpm op de snelweg lijkt me trouwens niet echt extreem vlot, maar goed, dat terzijde...

Zou het probleem niet in je hoofd kunnen zitten (no offence). Ik heb sommige dagen soms ook het gevoel dat ze wat meer trilt dan anders. En wanneer ik de olie bijvul (verbruikt wat) vind ik dat ze met het oliepeil op het correcte niveau ook harder trilt dan met wat minder olie...

Misschien focus je je te erg op dat trillen, waardoor het erger lijkt...? Zeker als anderen zeggen dat het 'normaal' is...

Just my 2 cents

Succes ermee

Thomas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden