trillend motorblok

04 aug 2009 11:32 #41 door nickey
Beantwoord door nickey in topic trillend motorblok
Even voor de duidelijkheid, nogmaals.... het trilt in het kruis. Ik heb nu zelfs een slapend kruis na ongeveer een half uur rijden.
Door de resonantie, voel je na verloop van tijd, dus ongeveer een half uur ook trilling in je handen. Dit zal er vanaf het begin in zitten maar blijkbaar duurt het dan even voordat ik er last van heb. Ook dat slapend kruis is natuurlijk niet direct waarneembaar maar pas na ongeveer een half uur.
De trilling die ik voel is bij ELKE versnelling en altijd als ik tussen de 4000 en 5000 toeren rijdt.

Om nu trillingsdempers in het stuur te gaan aanbrengen, lijkt mij niet de oplossing omdat daar de trilling niet vandaan komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2009 18:30 #42 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic trillend motorblok
Mijn '94 600 trilt ook wat meer bij 4000 toeren (80 in 5e) en boven de 130 worden de trillingen erger.... ook ik heb me vaak afgevraagd wat ik daar aan kan doen, maar ik denk dat het zowieso tijd wordt voor schuimrubber handvatten...

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2009 20:15 #43 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic trillend motorblok
Toch maar even een duid in het zakje doen.....

Je hebt trillen en schudden in diverse gradaties.
Het trillen waar nickey last van lijkt te hebbe klinkt als de micro trillingen die vanuit het blok door gegeven worden aan de rest van de motor. Deze zijn normaliter niet merkbaar, omdat op diverse plaatsen de juiste demping is aangebracht. (zoals de rubber bij het zadel ??) Stuur gewichten (cq trillings dempers), verzwaren je uiteinden van het stuur, waardoor die trillingen minder snel door het stuur zullen worden over genomen en je er derhalve minder (of geen) last meer van zult hebben (via je stuur)

Wat danny beschrijft bij zijn Dollie is geen trilling maar schudden. Daar liggen vele andere soorten van potentiele  oorzaken aan ten grondslag (ander topic misschien ;) )

Voor buitenstaanders is het heel moeilijk om te bepalen wat nu de oplossing voor Nickey gaat zijn.

@Nickey, ik wil best een keer met je motor rijden om te kijken of ik het ook kan waarnemen. Want op zich zul je de trillingen al direct moeten voelen. Het is alleen in het begin misschien niet irritant, maar dat wordt het wel (tot slapende vinger gevoel e.d. aan toe) als je lang genoeg rijdt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2009 22:47 #44 door Herman
Beantwoord door Herman in topic trillend motorblok
Blijft een intrigerend probleem !
Nickey heeft ruim 20.000Km op die motor gereden, en had toen geen problemen.
Na de service beurt wel. Dus er moet iets gewijzigd zijn.
Het motorblok is al enkele malen onder de loep genomen.
Over de aandrijving en banden hoor ik niet veel !?
De banden zijn wel vervangen, lees ik, hebben we hier nog wat info over ??

Kunnen we a.s. Groningen rit niet enkele testen doen, kunnen we mogelijk bepalen hoe het trillen van het motorblok is bij enkele 650 en 600 modellen.
Mijne (600) is ter beschikking, en bied ook aan Nickey er op te laten rijden.
Als ook meerdere mensen op Nickey motor rijden, wie weet komt daar nog iets uit boven drijven. Kleine moeite zou ik zeggen.

Maar komt Nickey naar de Groningen rit ??

Groet,

Herman

Ps:

Weet iemand of een rollerbank (achterwiel drijft voorwiel aan )
een goed hulpmiddel kan zijn om dit soort tril problemen in de
motor te onderzoeken ?
Iemand hier mee bekend, of beschikt daarover ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2009 23:23 - 04 aug 2009 23:25 #45 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic trillend motorblok

Even voor de duidelijkheid, nogmaals.... het trilt in het kruis. Ik heb nu zelfs een slapend kruis na ongeveer een half uur rijden.
Door de resonantie, voel je na verloop van tijd, dus ongeveer een half uur ook trilling in je handen. Dit zal er vanaf het begin in zitten maar blijkbaar duurt het dan even voordat ik er last van heb. Ook dat slapend kruis is natuurlijk niet direct waarneembaar maar pas na ongeveer een half uur.
De trilling die ik voel is bij ELKE versnelling en altijd als ik tussen de 4000 en 5000 toeren rijdt.

Om nu trillingsdempers in het stuur te gaan aanbrengen, lijkt mij niet de oplossing omdat daar de trilling niet vandaan komt.


ik denk dat ik nog wat van de zadel rubbers heb liggen want ik heb er 1 gevonden na het opruimen van de werkplaats

wist dus eerst niet wat het was... en zou deze richting groningen mee kunnen nemen

gaan we met zijn alle iets proberen

alpjes horen je plezier te geven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2009 07:46 #46 door Herman
Beantwoord door Herman in topic trillend motorblok
Goed plan Ad,

Echter bij de Groningen rit (met zoveel aanwezige 650 modellen)
is er vast wel iemand (meerdere ga ik van uit !) die hun zadel voor
een half tot uur willen omzetten zodat Nickey eens andere
zadels kan testen op haar motor.
Kunnen we hier mogelijk al iets uit concluderen !

Ad/Jeroen weet jullie mogelijk iets meer over de banden en aandrijving ?
Ik veronderstel dat jullie hier ook naar gekeken hebben ??

Ad/Jeroen, kennen jullie binnen de club nog meer leden die veel know how
hebben v/d transalp, ik heb eens de naam van Pharao Bikes gehoord ??
En meen dat er in de buurt van Groningen ook iemand is A LA Ad Mies,
of vergis ik me nu ?
Helaas ken ik die techneuten niet, en of ze naar de groningenrit komen ??
IEMAND ??

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2009 09:53 #47 door nickey
Beantwoord door nickey in topic trillend motorblok
Moet jullie allemaal teleurstellen. Maar met de Groningenrit ben ik op vakantie. Zonder motor!!

Maar om nog even op het zadel terug te komen.
Ik blijf er toch bij dat het daar niet aan kan liggen. Hoe kan het ook anders. Ik heb al die tijd goed gereden met hetzelfde zadel met dezelfde rubbers. Er zitten er genoeg onder.

Ik heb van de week contact gehad met Boks. Hij zei, dat als het ervoor niet was en na de beurt wel, je het in de handelingen van het onderhoud moet zoeken. Oa het luchtfilter , bougies, caborateur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2009 12:13 #48 door trhansalp
Beantwoord door trhansalp in topic trillend motorblok
Vandaag het hele topic uitgeprint en doorgelezen.
Wat me opvalt dat ik nog steeds niet weet wat er precies veranderd is aan de motor tijdens de beurt. Ik lees alleen een kleine beurt, olie.
Kortom wat is er exact allemaal gewijzigd tussen moment van geen trilling en wel trilling.
Ik lees dat er andere banden op liggen. Welke, wat had je daarvoor? Exact dezelfde en dezelfde bandenspanning.?
Heb je soms een valbeugel of andere accessoires gemonteerd?
Heb je alle bouten gecontroleerd.
Wat heeft de monteur/kennis precies gedaan. Wat heb je gezien dat hij deed.
Als bijvoorbeeld het zadel eraf is geweest dan kunnen rubbers zijn verdwenen ???
Of iets van de bedrading geraakt.
Dus werkelijk iedere verandering al is het nog zo'n klein schroefje.

Vanavond SCW en dan uitgebreid gaan bomen over jouw alp maar dan wel met de meest volledige input.

Nog even en dan stopt deze hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2009 12:40 #49 door Herman
Beantwoord door Herman in topic trillend motorblok
Dag Nickey,

Mogelijk toch verstandig eens een ander zadel te monteren, meten is weten !
Goed dat Boks met een frisse blik de motor nog eens bekijkt, echter de genoemde dingen
zijn al door 2 tot 3 deskundige bekeken, maar je weet het nooit !

Maaruh hoe zit het nu met die banden, zijn die ook tijdens die beurt vervangen, of al
eerder / later ???
En zijn deze dezelfde gebleven, vervangen door wegbanden, noppenbanden ???

En is er ook iets aan de aandrijving gedaan, ketting, tandwielen ???

Oke, we horen wel of er resultaten geboekt worden bij Boks.

Succes en goede vakantie.

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2009 14:42 #50 door nickey
Beantwoord door nickey in topic trillend motorblok
Hieronder in het kort wat er tot nu toe mee is gebeurt:

April
Grote onderhoudsbeurt
- olie ververst en filter vervangen
- luchtfilter vervangen (geen orginele terug geplaatst)
- nieuwe achterband  (voor bridgestone battle wing, achter nu michelin anakee)
- schokdemper gesteld. (Later weer terug gezet.)
Na beurt gelijk gemerkt dat er een trilling in zat die ervoor niet in zat.
2 keer terug geweest.
- schokdemper vering teruggezet
- nieuwe olie, hetzelfde type als die ervoor ook in zat erin gedaan.
Heeft niks opgeleverd.

Mei
10 dagen op vakantie geweest in Schotland. 3700 km gereden.
Pas de laatste 3 dagen last van trillende handen na het rijden.

Juni
2x naar Ad Mies
1e keer – achterzijde los, band los. Bleek kapotte schokbreker. (kan in Schotland zijn gebeurt)
2e keer – voorzijde nagekeken. Zat wel iets los bij het luchtfilter. Verder geen bijzonder heden.
Motor trilde nog wel, maar iets minder.

Naar NTT geweest. Onder de 4000 en boven de 5000 toeren gereden. Ging redelijk.

Juli
Naar monteur van X geweest. Deze heeft de gehele grote beurt nagekeken, alles weer afgesteld. Niks bijzonders aangetroffen.
Heeft het inlaatstuk van het luchtfilter eraf gelaten en de motor afgesteld.
Hierna meer trilling en dooie handen.
Ook het verbruik is minder zuiniger.
(inlaatstuk wordt volgende week weer terug geplaatst)

Uitgetest op het werk:
Zadel van dezelfde type motor op mijn motor gezet.
Resultaat – geen verschil, zelfde trilling.

Verder is er aan de motor, naar mijn weten, niks veranderd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2009 17:11 #51 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic trillend motorblok
Als ik deze geschiedenis lees, kan ik eigenlijk maar aan een paar kleine dingetjes denken :

olie ververst en filter vervangen

Hiervoor moet karter beschermer los, en eventuele valbeugels. Het opnieuw monteren (van met name valbeugels) zou onder spanning gebeurd kunnen zijn, waardoor de trillingen veel sterker door gegeven worden dan normaal/gewend.

Pas de laatste 3 dagen last van trillende handen na het rijden.


Het kan ook brandstof gerelateerd zijn. Ik heb het geloof ik al eens beschreven dat ik identieke trillingen had, die na een paar keer V-power tanken verdwenen waren. (Of in ieder geval dusdanig waren dat ik er geen trillende handjes meer aan over hield). Ik weet natuurlijk niet wat jouw tank gedrag is, en of je altijd bij een vaste pomp gaat tanken, maar ik wel hele minimale verschillen met waar ik getankt heb, en dat kan natuurlijk genoeg zijn. Overigens is het pas goed oordelen als je een paar tankbeurten elders getankt hebt (als dit het al is)

Meer zou ik ook niet weten. En die rubber bij het zadel... zet m er maar gewoon op...

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2009 19:23 #52 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic trillend motorblok
De grootste trillings verandering zat volgens het complete relaas bij het afstellen. In juli rijker gezet en meer trilling.
Bij de eerste grote beurt zal er ook wel iets afgesteld zijn en als direct daarna het trillen begon......

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2009 23:16 #53 door trhansalp
Beantwoord door trhansalp in topic trillend motorblok
Even een verslag van de waarneming ter plaatse:
Vanavond heb ik op de trillende alp gereden en ik ervaar ook diezelfde trilling op deze motor als de eigenaar. In dit toerengebied trilt weliswaar iedere alp en zelfs de varadero. Maar het trillen is hier redelijk hinderlijk. De trillingen zijn goed te voelen in het kruis en het hele stuur en daarmee handen. Verzitten op de buddy had geen noemenswaardig verschil (ik bedoel tegen de tank aanzitten of er iets vanaf). Ik heb ook even op Betsy gereden en voelde in dat gebied ook de trilling maar lang niet zo extreem.

Uitgebreid met de berijder gesproken en de lijst met punten zoals in dit topic genoemd geheel doorgenomen.

Het motorblok draait zowel stationair als op gas, mooi, misschien iets te rauw. Maar zeker geen rammels oid in het blok.

Het betreft hier een alp 650. Wij konden het luchtfilter niet vinden omdat dat onderdeel het enige is dat mogelijk in verband gebracht zou kunnen worden met trilling. Had er graag even aan gerommeld.
Dat bracht  ons op de gedachte dat de mengeslverhouding nadelig effect zou kunnen hebben op de belasting in het betreffende toerengebied.
.

De alp heeft geen valbeugels maar ik onderschrijf de suggestie van RobDakar dat wellicht de motorverbinding met het frame , danwel onderderdelen daaromheen nadelig effect hebben.

De motor rijdt trouwens goed. Direct op het gas.
Trilling kwam niet van aandrijflijn of banden.
Probleem komt in alle versnellingen voor bij het betreffende toerental.

Ik zou zoeken in:
1 verbindingen tussen frame en motroblok.
2 de mengeslverhouding  in relatie tot luchtfilter.
3. Luchtfliterverbingen met motor frame nalopen.








Nog even en dan stopt deze hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2009 01:02 #54 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic trillend motorblok

Hieronder in het kort wat er tot nu toe mee is gebeurt:

April
Grote onderhoudsbeurt
- olie ververst en filter vervangen
- luchtfilter vervangen (geen orginele terug geplaatst)
- nieuwe achterband  (voor bridgestone battle wing, achter nu michelin anakee)
- schokdemper gesteld. (Later weer terug gezet.)
Na beurt gelijk gemerkt dat er een trilling in zat die ervoor niet in zat.
2 keer terug geweest.
- schokdemper vering teruggezet
- nieuwe olie, hetzelfde type als die ervoor ook in zat erin gedaan.
Heeft niks opgeleverd.

Mei
10 dagen op vakantie geweest in Schotland. 3700 km gereden.
Pas de laatste 3 dagen last van trillende handen na het rijden.

Juni
2x naar Ad Mies
1e keer – achterzijde los, band los. Bleek kapotte schokbreker. (kan in Schotland zijn gebeurt)
2e keer – voorzijde nagekeken. Zat wel iets los bij het luchtfilter. Verder geen bijzonder heden.
Motor trilde nog wel, maar iets minder.


ik vul aan:

kleppen gecontroleerd
sychronisatie gecontroleerd
wiellagers gecontroleerd en wielen opnieuw uitgebalanceerd

mwa worden .. er kwamen geen wereld schokkende zaken naar boven


het blijft dus een zeer onduidelijke zaak. echter ik plaats even een opmerking

Ik ben vrij zeker dat de km stand niet overeenkomt met wat de motorfiets mij vertelt

ik kan dus hooguit spreken over een afgelezen km stand.

dit doet geen afbreuk aan de motorfiets maar vertelt wel zijn verleden

klinkt vreemd maar misschien moet de motor wel juist een afwijkende sychroon setting hebben om juist meer comfortabel te lopen

zie.. ik heb ook suggesties  ;D

maar we gaan dit vinden.... C:-)




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2009 09:03 #55 door trhansalp
Beantwoord door trhansalp in topic trillend motorblok
@Ad t.a.v. de km stand en staat motor ben ik het eens met jouw indruk.
Vraag daarbij:
In het verleden bestonden er toevoegingen die je bij de olie deed op basis van siliconen. er waren zelfs filmjes dat een auto dan zonder olie zou rijden zonder vastloper.
Hypothese: Stel dat er een middeltje dat zeer sterk verdikt of "speling opvult" is toegevoegd aan de olie en je gaat olie verversen dan gaat die extra verdikking er ook uit. Nieuwe olie zonder toevoeging erin en dan speling probleem (lees trilling).


Nog even en dan stopt deze hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2009 09:41 #56 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic trillend motorblok
Niet origineel luchtfilter en een paar maal afgesteld. Ik ben het met Ad eens dat de fiets soms niet helemaal op de standaard instellingen gezet moet worden maar zo als ie het lekkerst loopt. Op de dero heb ik de synchron ook correct gezet en toch hamert ie nu wat harder dan wanneer ie er net vanaf stond. Ik heb het trillen met een @ gehad en net zo lang met de afstellingen gekloot totdat ik hem lekker vond lopen.

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2009 11:52 - 06 aug 2009 11:57 #57 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic trillend motorblok

@Ad t.a.v. de km stand en staat motor ben ik het eens met jouw indruk.
Vraag daarbij:
In het verleden bestonden er toevoegingen die je bij de olie deed op basis van siliconen. er waren zelfs filmjes dat een auto dan zonder olie zou rijden zonder vastloper.
Hypothese: Stel dat er een middeltje dat zeer sterk verdikt of "speling opvult" is toegevoegd aan de olie en je gaat olie verversen dan gaat die extra verdikking er ook uit. Nieuwe olie zonder toevoeging erin en dan speling probleem (lees trilling).


deze hypothese sluit ik uit.

motorslijtage kan de oorzaak zijn maar komt haast altijd sluipend en ndus naar verloop van tijd
het plotseling waarnemen  van iets wat naar alle waarschijnlijkheid er altijd al geweest is kan  maar zou dan ook samen moeten hangen met de wijzigingen

de rubber ophangingen etc van het zadel vindt ik zelf een aannemelijke en adviseer  om dit in orde te brengen

olie  luchtfilter en alle andere wissel stukken sluit ik bij deze uit
hun invloed heeft met trillingen niets van doen,
echter het is wel zo dat olie geluid dempt en dus trillingen  maar dit hangt dan weer samen met de viscositeit en hier zijn geen wijzigingen in geweest

de trillingen hangen samen met het stuur en met het zadel

zou dan toch gauw richting  de banden lonken

andere banden geeft andere feedback

maar je zou dan eigenlijk de oude banden terug moeten plaatsen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2009 12:16 #58 door Herman
Beantwoord door Herman in topic trillend motorblok
@trhansalp

De motor rijdt trouwens goed. Direct op het gas.
Trilling kwam niet van aandrijflijn of banden.
Probleem komt in alle versnellingen voor bij het betreffende toerental.


Heb je mogelijk een relatie tussen rijsnelheid (in de verschillende versnellingen) en trilling
kunnen waarnemen ?
Of zijn de trillingen altijd hetzelfde, en onafhankelijk v/d rijsnelheid ?

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2009 13:09 #59 door trhansalp
Beantwoord door trhansalp in topic trillend motorblok

@trhansalp

Heb je mogelijk een relatie tussen rijsnelheid (in de verschillende versnellingen) en trilling
kunnen waarnemen ?
Of zijn de trillingen altijd hetzelfde, en onafhankelijk v/d rijsnelheid ?

Groet,

Herman


Heb met verschillende snelheden hetzelfde gevoeld. Moet er wel bij zeggen met echt rijden (meer dan 20 a 30 km tot pakweg 80.)
Vandaar mijn conclusie dat het niet de banden lijken te zijn.

Nog even en dan stopt deze hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2009 18:49 - 06 aug 2009 18:54 #60 door Erik
Beantwoord door Erik in topic trillend motorblok
Dooie vingers vanwege andere banden... Lijkt me heel sterk  ::)  Hoewel, met spikes misschien..  ;)


Zijn de bougies er al uit geweest, oftewel, vonken ze allemaal?
En had ik die warme compressietest al genoemd?
Ben je bij die eerste beurt geweest?
Oftwelwel; iedereen kan wat vergeten voor hij een motor na een beurt weer start, olie bv  :-\  Ik trek de kunde van de desbetreffende monteur niet in twijfel maar er wordt onder tijdsdruk soms "wat" slordig gewerkt in sommige motorzaken. Edit; ik zie dat die beurt bij een particulier geweest is maar de fout is nog steeds niet onmogelijk natuurlijk.
Feit is dat er tijdens die beurt iets wezelijks veranderd is aan je Alp  :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.578 seconden