trillend motorblok

06 aug 2009 18:57 #61 door trhansalp
Beantwoord door trhansalp in topic trillend motorblok

De standaard 650 zadelrubbers zijn allen aanwezig; hoewel het zadel niet 100% netjes past (sluit niet strak tegen de tank) kon ik gister wel concluderen dat de beschadigingen te maken hadden met een paar maal niet helemaal goed gemonteerd geweest te zijn.

Toch baart mij dat wel een beetje zorgen. Een fiets van 2002 en dan zo'n slechte pasvorm.

Ik heb op die duivels fiets gereden; het trilt wat meer dan mijn heldin (Betsie) maar ik vond het niet opvallend hinderlijk; maar bij langere ritten zul je er een verdoofd gevoel van krijgen.. dat heb ik met Dolly ook. En wijt dat aan de banden en originele (voor te smalle) handvatten.

Maar dat trillende zadel , motor kan zo in de catalogus van een bedrijf uit Hulst. Kan je nog op rijden ook. ;D



Motorisch heb ik er geen verstand van; het luchtfilter verhaal van Hans klonk aannemelijk.
Dus liet Nickey het linker zijpaneel losschroeven om eens een stuk zonder luchtfilter te rijden.... maar daar zit het luchtfilter bij een 650 dus niet..
Geen tijd en zin meer gisteravond om verder op zoek te gaan... (en Nickey wilde de Dero van Hans uitproberen ipv. sleutelen 8)


Tja, dat luchtfilter waar zit dat op een 650. wie o wie voor de hoofdprijs.
Het idee achter het luchtfilter is dat dat ding is vervangen. Sllecht luchtmengsel zorgt voor vreemde loop bij de mootor.
Ik wil dat ding zien.

En dan Nickey die er als een speer vandoor ging op de varadero, Pas na vele kilometers ik haar weer verlekkerd zag staan, ik niet wilde ruilen, maar wel een potentiele varderorijder erbij , zeker weten. Tenslotte is een varadero een hele groote alp. Toch?  ;)

Nog even en dan stopt deze hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2009 19:01 #62 door trhansalp
Beantwoord door trhansalp in topic trillend motorblok

Dooie vingers vanwege andere banden... Lijkt me heel sterk  ::)  Hoewel, met spikes misschien..  ;)


Zijn de bougies er al uit geweest, oftewel, vonken ze allemaal?
En had ik die warme compressietest al genoemd?
Ben je bij die eerste beurt geweest?
Oftwelwel; iedereen kan wat vergeten voor hij een motor na een beurt weer start, olie bv  :-\  Ik trek de kunde van de desbetreffende monteur niet in twijfel maar er wordt onder tijdsdruk soms "wat" slordig gewerkt in sommige motorzaken. Edit; ik zie dat die beurt bij een particulier geweest is maar de fout is nog steeds niet onmogelijk natuurlijk.
Feit is dat er tijdens die beurt iets wezelijks veranderd is aan je Alp  :-X


Tja die bougies diezou ik ook wel eens willen zien/vervangen.
Vraag wat is het effect als een bougie minder functioneert. Merk je dat of kan de andere bougie in het cilindergat de boel opvangen. En daarbij het kan natuurlijk ook de bekabeling zijn ernaartoe., een koude las.

Nog even en dan stopt deze hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2009 19:04 #63 door trhansalp
Beantwoord door trhansalp in topic trillend motorblok
Ik heb vragen:

Hoe hangt het blok in het frame: in een soort van rubbers of ijskoud in het metaal?

Nog even en dan stopt deze hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2009 19:23 #64 door Erik
Beantwoord door Erik in topic trillend motorblok
ijskoud in het metaal, en goed vast hoop ik  8)

Het effect van één nietwerkende bougie heb ik nooit uitgetest, het schijnt dat ie prima blijft lopen maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je totaal verschillende (maximale) verbrandingsdrukken in de cilinders krijgt en daardoor meer trillingen bij een bepaald toerental.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 aug 2009 00:36 #65 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic trillend motorblok
het luchtfilter zit onder de tank in het luchtfilterhuis gemonteerd dat met een ontelbaar aantal schroeven vast zit..

wordt het dan een ending story met een varadero....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2009 16:00 #66 door nickey
Beantwoord door nickey in topic trillend motorblok
Ja de Varadero reed echt super. !! Hans mag ik hem niet een poosje lenen??  ;)

Gisteren ben ik bij de monteur geweest. Hij heeft de inlaat van het luchtfilter er weer opgezet en de motor opnieuw afgesteld. Ja, en dan de proefrit..... Nou hij reed stukken beter. Ik kan hem nu al met een gerust hart verkopen. Ik wil nog wel een origneel luchtfilter uitproberen. Zouden Hans en ik dan toch gelijk gaan krijgen.
Even voor de duidelijkheid.... de motor trilt nog steeds bij het toerental, maar beduidend minder. Er is nu in ieder geval weer redelijk normaal mee te rijden voor mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2009 20:40 #67 door Herman
Beantwoord door Herman in topic trillend motorblok
Hoi Nickey,

Goed om te horen dat er resultaat geboekt is.
Ben overigens benieuwd hoe het afloopt met een
origineel luchtfilter, en of het trillen dan nog minder is !!!

Overigens ben benieuwd ook, of dat een van de technische
heren, dit met enige uitleg kan verklaren, altijd interresant.
Tjonge ongeloofelijk, het luchtfilter  >:D
Knap werk van Hans en je monteur, een hoeraatje voor beide  ;D.

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2009 21:09 #68 door Dobbertje
Beantwoord door Dobbertje in topic trillend motorblok
Gaat het hier puur om trillingen als gevolg van resonanties?
Ik heb het idee dat mijn blok (dus de twee cilinders) de laatste tijd meer trilt. Met trillen bedoel ik dan het duidelijk voelen dat de cilinders aan het werk zijn. Boven de 5000 toeren voelt het aan alsof het blok het allemaal niet zo leuk meer vind, alhoewel het vlot doortrekt naar 200+... Ik heb aan een aantal zaken zitten denken: Ik heb de benzinepomp voorzien van een nieuwe opbouw (de oude punten waren nagenoeg op) dus is de brandstofvoorziening verbeterd en maakt het blok krachtiger slagen of: de kleppen moeten worden gesteld of: De motorolie die ik gebruik heeft een ongunstige viscositeit...te dun?
Als ik met koude motor rij 's-ochtends vroeg lijkt het wat minder dan met warme motor...
Iemand een hypothese of wijsheid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2009 23:02 - 14 aug 2009 00:08 #69 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic trillend motorblok
Ik ben erg blij dat  het emotioneel goed gevoel weer terug aan het komen is,

de aanhouder wint

als het luchtfilterhuis niet goed gemonteerd heeft gezeten is dat slordig  met als voornaamste gevolg een afwijkende co waarde die eigenlijk alleen te meten zou zijn geweest.
sychronisatie heeft natuurlijk geen invloed op het brandstofmengsel.. je meet alleen de onderdruk

je weet dus dan nog niet het brandstof mengsel en dus de efficientie van iedere cylinder na verbranding ervan.
een mogelijke afwijking zou dus een onbalans in de efficentie gegeven moeten hebben
waarschijnlijk dat je dit gevoelt moet hebben alszijnde de trilling

het luchtfilter huis is er meerdere malen vanaf gehaald en terug geplaatst.
ben dus eigenlijk wel erg benieuwd wat er fout zat..
(wil ook leren :()

ik verwacht niet dat het origineel filter hieraan nog iets kan verbeteren  maar als je het zeker wilt weten moet je het uit proberen,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2009 23:15 #70 door trhansalp
Beantwoord door trhansalp in topic trillend motorblok

Ja de Varadero reed echt super. !! Hans mag ik hem niet een poosje lenen??  ;)

Gisteren ben ik bij de monteur geweest. Hij heeft de inlaat van het luchtfilter er weer opgezet en de motor opnieuw afgesteld. Ja, en dan de proefrit..... Nou hij reed stukken beter. Ik kan hem nu al met een gerust hart verkopen. Ik wil nog wel een origneel luchtfilter uitproberen. Zouden Hans en ik dan toch gelijk gaan krijgen.
Even voor de duidelijkheid.... de motor trilt nog steeds bij het toerental, maar beduidend minder. Er is nu in ieder geval weer redelijk normaal mee te rijden voor mij.


Rond dat toerental trillen ze allemaal wel wat dus denk niet dat het gaat lukken om het helemaal trillingsvrij te krijgen. Denk ook niet dat een origineel luchtfilter helpt. Ik zou er geen stuiver aan uitgeven. Ik heb gemerkt toen ik terugreed die avond dat ik meende dat de trillingen in mijn Dero zelfs meer waren. Ik wil daarmee zeggen dat je ook kunt focussen op de trillingen alleen en dat het dan steeds erger lijkt te worden.
Maar Nickey ik ben blij  :D dat het een stuk beter is. Ook natuurlijk dat wij gelijk lijken te hebben  ;D En als we weer en keer rijden mag je wel weer even een paar km op de Dero. Tenslotte ga ik nu nog meer reclame maken voor die mooie machine Dero, Dero, Dero, Dero.
En ik denk dat de tips dat er al gegeven zijn op dit forum jouw overige trillingen nog meer kunnen verminderen. Ik denk dan aan stuurtrildempers (hoe heten die dingen eigenlijk.



Nog even en dan stopt deze hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2009 21:46 #71 door Herman
Beantwoord door Herman in topic trillend motorblok
De transalp blijft intrigerend.........
Heb je het over een luchtfilter....... maar het ligt ietsiepiets complexer  :o

Het is dus niet alleen een luchtfilter maar regelt toch nog iets
meer (zie het plaatje), wat precies is me nog niet duidelijk  ???
Het heeft een sekundair luchtsysteem !
Ik lees dat als dit sekundaire systeem niet goed werkt er ook
"auspuffpatscher aftreten" heb dus een Duits handboek  C:-).

Ik heb op dit forum ook wel eens klachten gehoord over knallende
uitlaten, houd dus verband met het luchtfilter.
Geweldige motor toch......de alp oogt simpel en men zegt
deze is eenvoudig, maar er zitten toch leuke stukjes techniek in,
maar zo simpel istie niet  :).


Bijlage:


1=Carburatuur
2=terugslagmembraan
3="frischluftschlauch" versluchtkanaal ??
4=stuurventiel

Mogelijk dat iemand die het wel weet wat tekst en uitleg kan/wil verzorgen ??
Kunnen er velen (waaronder ik) weer wat bijleren  8).

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2009 00:12 #72 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic trillend motorblok
dat secondaire lucht systeem is bedoelt om te werken als een heuse naverbrander (met jet power ???)

carter dampen worden opnieuw met verse lucht gemixd om zo verbrandt te worden met het benzinedampje

oja.. ze loopt weliets schadelijker erdoor en nog meer met die CAT.. maar je moet het milieu toch sparen

als is het alleen maar door vaker te tanken,

leuk voor de info/// ducati monster met CAT = 1 op 13 en zonder 1 op 19

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden