Electrich probleem?

08 mrt 2015 16:23 #1 door Bill
Electrich probleem? werd gestart door Bill
Eletrisch probleem.  :-X die zijn gekomen na de rit controlle twee weken terug. Ik had geen verlichting meer bij thuis komst. Afgelopen week boel afgelopen, opnieuw aangesloten en....kortsluiting :o Hoofd zekering vervangen en het meeste werkte weer. Diode in zekeringkastje ook kapot. Vervangen door ander en alles werkte weer.....
Tot vanmorgen op weg naar de Mac. Motor sputteren en inhouden. Ja hoor, lekker dan. Bij de Mac even koffie genomen en ,,snel'' naar IJsselstein terug. CDI's vervangen, luchtfilter ook maar direct, en het lijkt dat het weer werkt dus de meute tegemoed gereden. Op de lekdijk me weer bij mijn meisje gevoegd en lekker gereden tot rotondes net voor Breukelen. WEER hetzelfde gesodermieter >:( Bij de lunchlocatie wederom CDI's gewisseld maar toch besloten terug naar huis te gaan. Jammer want het mooiste stuk van de route moest nog komen.  :angel: Onderweg nog een keer een CDI gewsseld en veilig thuis gekomen :) Dus mensen sorry dat we geen gedag hebben gezegd  :-* Maar de hamvraag is nu; wat kan dit probleem zijn? Het lijkt erop dat wanneer de motor warm wordt het probleem opspeelt. Boordspanning stationair 12.3 op toeren eigen de hele tijd 14.6 hoger niet wel alles daar tussen afhankelijk van toerental. Spanningsregelaar moet ik nog doormeten. Btw op mijn motor zit Geen toerenteller dus daaraan kan ik niet zien of het überhaupt de CDI's zijn.
Wie het weet mag het zeggen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2015 19:30 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electrich probleem?
Het gaat er op lijken Bill dat je ergens toch een kortsluiting hebt in het circuit.
Een dergelijke diode blaas je er niet zomaar uit.
Je zou eens kunnen beginnen met de Stator, dan SR en verder richting hoofdzekeringen.

Als ik normaal rij dan heb ik een standaard boordspanning van 13,3 volt maar bij alleen contact ongeveer 14. Verder komt de meter niet.






PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2015 19:56 #3 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

Het gaat er op lijken Bill dat je ergens toch een kortsluiting hebt in het circuit.
Een dergelijke diode blaas je er niet zomaar uit.
Je zou eens kunnen beginnen met de Stator, dan SR en verder richting hoofdzekeringen.

Als ik normaal rij dan heb ik een standaard boordspanning van 13,3 volt maar bij alleen contact ongeveer 14. Verder komt de meter niet.

Nee,das duidelijk van die diode. Was mijn eigen stomme schuld  :o . Had alles weer gemonteerd maar hield een mannetje en vrouwtje stekker over, die dus maar verbonden en.... PATS en beetje rook. :'(  Was even vergeten dat de GPS houder nog gemonteerd moest worden en daar ook een M/V verbinding aanzit  :-\
Toen dus hoofdzekering vervangen en had ik weer spanning en starte de motor ook gewoon. Alleen de lampjes van zijstandaard, vrijstand en oliedruk deden het niet. Opgezocht in schema en zag dat die via de diode lopen. Ander zekering kastje gepakt en die erop aangesloten maar ook die gaf geen reactie. Nog een ander kastje gepakt (ja, je verzameld wat als je af en toe een alp sloopt) maar dat bleek een totaal ander systeem te zijn waarschijnlijk amerikaans. foto1. Jeroen had het over een zekering diode van 3 amp gehad dus diode los gesoldeerd en 3 amp zekering erin. En jawel mijn lampjes werkten weer. Maar het moet natuurlijk wel een diode zijn dus Jeroen kwam met foto2 Deze geplaatst met de zilveren rand naar de juiste kant en het spul werkte weer. Helaas niet proef gereden dus....toch nog ellende. vorig jaar met Caroline haar motor ook 4 CDI's gemold maar ik weet niet meer wat uiteindelijk de oplossing is geweest. Ga morgen de SR maar eerst vervangen. Kan je een diode door meten overigs?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2015 20:23 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Electrich probleem?

Kan je een diode door meten overigs?


Ja. Met een multimeter die een diodestand heeft (zie picto, plaatje).

Een diode laat maar één richting stroom door. De andere kant op geeft de meting meestal een 1 (geen waarde). Krijg je wel beide kanten op een meetwaarde, dan issie stuk.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2015 23:09 #5 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

Ja. Met een multimeter die een diodestand heeft (zie picto, plaatje).

Een diode laat maar één richting stroom door. De andere kant op geeft de meting meestal een 1 (geen waarde). Krijg je wel beide kanten op een meetwaarde, dan issie stuk.

Toch noch even de schuur ingedoken en de oude diode gemeten. De ene kan op 557 en als ik de rood en zwarte prikkers omwissel alleen een 1. Dus conclusie Diode is NIET kapot? Morgen ga ik hem er toch maar weer eens terug plaatsen kijken wat er gebeurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2015 23:38 - 09 mrt 2015 01:59 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Electrich probleem?
Mja, die gemeten waarde 557 moet dacht ik ook binnen een tolerantie vallen, ondanks dat de éénrichtingsverkeer in dit geval niet defect is (diodes kun je in lichtere en zwaardere versies krijgen)

Je hebt hem toch gewisseld? Meet die andere (of alle andere) die je hebt en leg dat naast mekaar. Dan zouden de anderen ergens tussen 545 en 565 moeten geven.

Ze hebben gewoon de contacten (stroom in - stroom uit) in de vorm van een steekzekering gemaakt. Als ze bijvoorbeeld op een printje moeten, zijn het van die dunne soldeersprietjes. Het pijltje in de pictogram die op elke diode staat, geeft de stroomrichting aan. Dus als je dat ding er achterstevoren in prikt, loopt er geen stroom en doen je lampjes het niet en mogelijk andere dingen het niet.

Voor zover ik het altijd begrepen heb uit het bedradingsschema, zit die diode ertussen om de CDI('s) van juiste informatie te voorzien a.g.v. de werking van de ingebouwde wegrij-beveiligingen(koppeling-versnelling-zijstandaard enz.). AT's hebben ook zo'n ding ergens in de kabelboom zitten.

Verder is het zo dat, als de diodebrug in de spanningsregeling kapot is maar de spanningsregeling zelf heel (14.5 ACV i.p.v. DCV door je circuit), dan branden al je lampen gewoon (het principe van een gloeispiraal gaat immers op voor zowel ACV als DCV). Alleen vinden je accu en CDI('s) dat niet zo leuk.

Je kunt dus ook bij wijze van test de laadspanning op de accu meten in ACV/20V mode. Of een hoger voltage-mode. Als de spanning in het circuit DCV is zoals het hoort te zijn, geeft de meter een 1 aan (geen meting), of anders het actuele AC-voltage.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 16:58 #7 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

Beste Brombeer, Heb vandaag van alles gemeten zal zo foto's en uitleg plaatsen.
Alleen begreep ik onderstaande stukje niet helemaal.

Verder is het zo dat, als de diodebrug in de spanningsregeling kapot is maar de spanningsregeling zelf heel (14.5 ACV i.p.v. DCV door je circuit), dan branden al je lampen gewoon (het principe van een gloeispiraal gaat immers op voor zowel ACV als DCV). Alleen vinden je accu en CDI('s) dat niet zo leuk.

Je kunt dus ook bij wijze van test de laadspanning op de accu meten in ACV/20V mode. Of een hoger voltage-mode. Als de spanning in het circuit DCV is zoals het hoort te zijn, geeft de meter een 1 aan (geen meting), of anders het actuele AC-voltage.

In het werkplaatshandboek "Wartung und Reparatur" heb ik ergens gelezen dat tijdens het rijden je laatspanning 14.3 tot 14.6 is. Kan het zo snel niet terug vinden maar zoek het wel weer op. Bij mij is tijdens het rijden de spanning dus netjes in order lijkt het.
Dan nu de metingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 17:08 #8 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?
Ik ben begonnen met de diode te meten die ik heb verwijderd uit de Rallyalp -verder te noemen Ralp-
Foto 1 geeft die meting aan. daarna heb ik de vervangingsdiode gemeten. foto 2. Toen het blokje waar ook diodes in zitten gemeten op beide pootjes. foto3 en 4. Daarbij de waardes opgeschreven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 17:11 #9 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?
Daarna bij mijn project alp zelfde metingen gedaan, en ook die waardes genoteerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 17:13 #10 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?
En heb ik nog een Alp staan met een vreemde kabelboom. Vermoedelijk USA alp en ook hier dezelfde metingen gedaan zover mogelijk omdat er in het zekering kastje geen diode aanwezig is. foto 3 geeft de plek aan waar de drieweg diode zich bevindt in de kabelboom bij alle drie de versies.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 17:15 #11 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic Electrich probleem?
Het lijkt verdacht veel op de symptomen die ik gehad heb met de PD06 van mijn vrouw. Uiteindelijk heb ik daar de SR en de accu vervangen en sindsdien geen problemen meer. 

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 17:15 #12 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?
De drie blokjes geven verschillende waarde en er is ook een verschil in nummer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 17:18 - 09 mrt 2015 17:25 #13 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?
Tot slot. Heb ik de "kapotte diode"terug gestoken in zekering huis en contact aan gezet zonder licht, met licht en met groot licht. Spanning op accu  ook nog gemeten. Alles overigens zonder de motor te starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 17:22 - 09 mrt 2015 22:29 #14 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?
O nee ik heb nog meer. De spanningsregelaars door gemeten, tenminste de drie gele draden die vanaf de dynamo komen. Waardes zijn goed volgens mij.
Ook heb ik nog een SPR liggen met een extra zwarte draad ??? En dan als laatste foto een totaal overzicht van het gemetende.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 17:24 #15 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

Het lijkt verdacht veel op de symptomen die ik gehad heb met de PD06 van mijn vrouw. Uiteindelijk heb ik daar de SR en de accu vervangen en sindsdien geen problemen meer.

SPR al verwisseld gisteren, en accu lijkt goed te zijn. Zoek het toch meer in de CDIs denk ik maar hoe meet je die dingen en hoe meet je ook al weer de SPR?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 17:31 #16 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic Electrich probleem?
SR leek bij mij ook goed te zijn. Ik had op de juiste momenten de juiste spanning en toch bleek dat ding niet goed te zijn, maar tijdens het rijden gaf hij blijkbaar toch problemen.

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 20:31 #17 door Swijgerde
Beantwoord door Swijgerde in topic Electrich probleem?

SR leek bij mij ook goed te zijn. Ik had op de juiste momenten de juiste spanning en toch bleek dat ding niet goed te zijn, maar tijdens het rijden gaf hij blijkbaar toch problemen.


Hij zei dat hij de SR al gewisseld heeft. Ik heb even in haynes zitten kijken.
Misschien even de dynamo doormeten? (corrigeer me als ik het fout heb ik spreek nu puur elektrisch). zou je de 3 (volgens mij) gele draden tov elkaar een weerstand moeten krijgen die relatief gelijk is. verder even alle draden tov het frame (massa) zodat je meet of daar geen sluiting in zit. (het beste is om dit te doen terwijl het blok nog wat warm is gezien weerstand afneemt met warmte).

En zoals brombeer zegt even goed kijken of je AC of DC aan het meten ben :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 22:27 - 09 mrt 2015 22:44 #18 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

Hij zei dat hij de SR al gewisseld heeft. Ik heb even in haynes zitten kijken.
Misschien even de dynamo doormeten? (corrigeer me als ik het fout heb ik spreek nu puur elektrisch). zou je de 3 (volgens mij) gele draden tov elkaar een weerstand moeten krijgen die relatief gelijk is. verder even alle draden tov het frame (massa) zodat je meet of daar geen sluiting in zit. (het beste is om dit te doen terwijl het blok nog wat warm is gezien weerstand afneemt met warmte).

En zoals brombeer zegt even goed kijken of je AC of DC aan het meten ben :D

De drie gele draden van de dynamo had ik al gemeten en gaven allemaal dezelfde waarde. (zie foto's)
Maar ik snap dat AC en DC niet precies zoals ik al zei. ;)  ALLE DRADEN tov de massa meten ??? Pag 322 punt 18. beschrijft een en ander maar deze nederlander snapt het duits niet geheel :-[ (Wartung und Reparatur, Haynes)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 22:36 #19 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic Electrich probleem?
Bij mijn weten moet je tussen de draden ~70 Volt AC (Wisselspanning ) meten.

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 22:44 #20 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Electrich probleem?
AC/DC is wél uit jouw tijd Bill 8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden