Electrich probleem?

14 mrt 2015 12:53 #41 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Electrich probleem?
Zo meet je namelijk:



Waarbij het rechthoekige dingetje een weerstand voorsteld (hetgeen waarvan je het gedrag wilt meten) en de A staat voor Ampere (current) en V voor voltage.

Zoals je ziet meet je het Voltage ''over'' de weerstand: je meet een potntiaal verschil tussen beide polen. Daarbij kies je dus een massa (linker of rechter aansluiting) wat ook resulteerd in een psitief of negatief voltage wanneer je DC meet.
Stroom meet je ''door'' de weerstand. Dus je schakeld de multimeter in serie met de weerstand.

Wil je een beetje precies meten moet je er dus voor zorgen dat de multimeter zich aanpast op de uit te voeren meting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2015 23:54 #42 door kees
Beantwoord door kees in topic Electrich probleem?

Ik heb deze meter (zie afbeelding)

......

Cursus multimeter voor dummies lijkt me wel wat ;D :-\ :-[ ;D


Met de typeaanduiding op het apparaat kun je de gebruikshandleiding downen.

Daar staan de meest voor de hand liggende meet-methoden uiteen gezet  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 16:22 #43 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?
[size=medium]Inmiddels een poosje verder.....[/size]
[/size][size=medium]Twee maal nu een rit van om en de nabij 200 km gereden zonder Electra problemen. Denk dat het corrosie is geweest op de diverse stekkertjes. Toch maar wat meer onderhoud plegen naar een baggerritje denk ik.[/size]
[/size][size=medium] [/size]
[/size][size=medium]Maar nu met het andere project ook elektrisch probleem. Alles werkt lampen knippers startmotor draait. Maar geen vonk op éen van de vier bougies. Dus bobines geven niets door, Toch? Hoe kan ik dat meten? of is er een andere optie. Zal de killswitsch zo eens vervangen door een andere maar heb er een hard hooft in.[/size]
[/size][size=medium] [/size]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 17:40 - 07 apr 2015 17:46 #44 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Electrich probleem?
Geen enkele bougie vonkt of slechts eentje? ;D

Bobines goed controleren op de massa, je weet maar nooit. Lijkt me niet dat ze nu opeens allemaal stk zijn. Zelfde geldt voor de cdi's...
Als je op een drastiche manier de CDI's los wilt koppelen van de start onderbrekers kun je de groen-witte kabel doorverbinden met aarde.

Maar als je vanaf het schema terugloopt van de bougie naar de bobine naar de cdi is de eerstvolgende verdachte de massa op de cdi en dan de puls gevers vanuit het blok (zitten die stekkertjes wel vast? die zitten bij de voorste twee bobines en komen bij de koppeling weg).

Dan de noodstop op je stuur controleren en de zekering...

Heb je een electrisch schema?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 18:11 #45 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?
Had even een en ander gecheckt. Los gehaald en weer vast gezet, maar nu doet ie helemaal niets meer. Lijkt dat ik ergens sluiting heb. Op accu 12.9 volt contact aan en meten op rode hoofddraad bij contact 4,5 volt. Eerst alle stekkers losgehaald van dashboard. Daarna weer gemeten; nog steeds 4,5 volt, stekkers van achterknippers los nog steeds niets anders dan 4,5.
Hele stekkerboom verwijderd en andere gepakt. Ja dat gaat dus niet! Dit is een totaal andere motor. Vermoedelijk een Amerikaan. Hou stekkers over en kleuren kloppen niet bij die wel passen.
Alles weer verwijderd en morgen maar eens op mijn gemak alles nalopen en doormeten.  :-X :-X :-X :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 18:43 #46 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Electrich probleem?
Startrelais + zekering nog wel ok?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 19:01 #47 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

Startrelais + zekering nog wel ok?

Zekering wel, relais deed het wel kort daarvoor nog gewoon. Had op geen enkele bougie prik. Maar kon wel gewoon rond starten.
Ik zou het niet weten hoe ik het relais kan checken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 20:42 #48 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electrich probleem?
Wat heb je voor een Alp William.
Bouwjaar enz.....
Ik heb alle schema's en meet spul dus als het nodig is meten we een keertje samen.
ook nog wat nieuwe onderdelen, dus kan wat meebrengen.
Weet nu waar je huis woont, dus de motor shack zal er niet ver vandaan zijn.

Laat maar horen

Groeten

Marien

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 00:06 #49 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

[size=small]
Wat heb je voor een Alp William.
Bouwjaar enz.....
Ik heb alle schema's en meet spul dus als het nodig is meten we een keertje samen.
ook nog wat nieuwe onderdelen, dus kan wat meebrengen.
Weet nu waar je huis woont, dus de motor shack zal er niet ver vandaan zijn.


Laat maar horen
Groeten[/size]
Marien


Je kan het nog nauwelijks een alp noemen  ;D  USD voorvork van KTM Achterbrug van RD04 plastic van CRF en nog wat zelfbouw (nog doen). Maar zover ik weet was het een alp uit 93. Maar de kabelboom zoals op deze gebruikt is staat niet in mijn werkplaats boek en kan ik ook niet vinden op het web. Maakt niet uit want hij heeft het gedaan dus moet ie het weer gaan doen ook!  :P  Heb andere teller unit en andere knippers en nog wat andere dingen aangesloten. Werkte allemaal! Had blok en frame gespoten, zooitje weer in elkaar gezet en alles werkte weer behalve dat de bougies een vonkje kregen. Ik zal toch wel ergens een foutje hebben gemaakt.
Project heeft ook een aantal maanden stil gelegen om de bekende reden  :'(  Dus wellicht toch wat over het hoofd gezien. Heb alle elektra eraf getrokken en ga op mijn gemak weer opbouwen en eens kijken waar ik de fout heb gemaakt.
Dus voor het moment nog even geen helpende hand nodig -en is ook lastig te plannen, heb elke dag wel een ZH bezoek- maar dat kan zomaar weer veranderen als het uiteindelijk toch niet lukt. Heb ook al sommige "voorraad" weggegeven of verkocht. Zoals start relais, kilswitch, knipper/licht unit. Maar we zullen eens kijken wat er nog van te maken is. Mijn orange alp moet ik ook nog onderhanden nemen. Het blok gaat steeds meer herrie maken in z'n 5e dus denk dat ik het oude blok er maar weer in zet als ik er de puf voor heb.
Ach zo blijf je bezig als je toch niets anders te doen hebt  ;D ??? :'(
Bedankt voor je aanbod en ik hou je er ook zeker aan mocht het nodig zijn  ;)


groet, William


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 00:37 #50 door kees
Beantwoord door kees in topic Electrich probleem?

Meer en meer techneuten! LOVE techneuten  :)


Mee met Pim, controleer de massa(s). En stekker-aansluitingen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 18:25 #51 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?
Ik ben er mee gestopt. Had alles weer aangesloten 12,9 volt op de accu maar zodra ik contact aanzet en ga meten bv op contactslot draden kom ik op 5,4 volt en elke andere plusdraad idem dito. startknop werkt niet of laat ik zeggen er gebeurd helemaal niets. Startrelais vervangen nog steeds niets. Startrelais van mijn rijbare alp, nog niets. dus project even gestopt en mijn alp op de brug om het geratel eens te onderzoeken.
Ketting eraf gehaald en starten. 1,2,3,4,5 alles maakt hetzelfde geluid alleen als ik gas geef ratelt er iets bij het voortandwiel. Die ook verwijderd en weer riedeltje gedaan en.... geen geratel meer. Het lijkt op een versleten uitgaande as maar het tandwiel gaat er best moeizaam op. misschien het paatje wat teveel speling heeft zal eens een ander erop zetten.
wordt vervolgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 18:49 #52 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Electrich probleem?
Kun je de uitgaande as radiaal bewegen, dus haaks op de lengterichting van de as? Zo ja: lager stuk. Dit plaatjes schroeft strak tegen het tandwiel toch? Dat kan dan toch niet rammelen?

WBT de elektriek:
Je kunt het startrelais overbruggen met een punttang. Als je genoeg prik in de accu hebt zou de startmotor moeten aanslaan. Er zit dan in principe niets spannends meer tussen...
Je kunt hooguit de massa op het blok controleren, maar omdat je spanning meet op de accupolen gok ik dat dat wel goed zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 18:59 #53 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electrich probleem?

Ik ben er mee gestopt. Had alles weer aangesloten 12,9 volt op de accu maar zodra ik contact aanzet en ga meten bv op contactslot draden kom ik op 5,4 volt en elke andere plusdraad idem dito


Meet eens met de - van de meter op de massa van de accu en dan de + op de andere draden.
Meet je dan wel de 12,9 volt, dan heb je een massa probleem.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 23:39 #54 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

Kun je de uitgaande as radiaal bewegen, dus haaks op de lengterichting van de as? Zo ja: lager stuk. Dit plaatjes schroeft strak tegen het tandwiel toch? Dat kan dan toch niet rammelen?


[font=verdana, arial, helvetica, sans-serif]Dat klopt Pim, maar her zit gewoon heel veel spelling op het tandwiel incl plaatje. Ik heb nu eerst een plaatje op de as gedaan dan het tandwiel en dan nogmaals het plaatje om de boel te zekeren. Nu lijkt het erop dat de speling weg is. Morgen even proef draaien als ik tenminste tijd heb.[/font]

[/size]

WBT de elektriek:
Je kunt het startrelais overbruggen met een punttang. Als je genoeg prik in de accu hebt zou de startmotor moeten aanslaan. Er zit dan in principe niets spannends meer tussen...
Je kunt hooguit de massa op het blok controleren, maar omdat je spanning meet op de accupolen gok ik dat dat wel goed zit.



Hoe doe ik dat met die punt tang?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 23:44 #55 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

Meet eens met de - van de meter op de massa van de accu en dan de + op de andere draden.
Meet je dan wel de 12,9 volt, dan heb je een massa probleem.

Had ik ook gedaan, maar meet dan ook lagere waardes. Heb de boel eraf getrokken en aan de kant gegooid. Wil nu eerst mijn andere alp zonder gerammel zien te krijgen. Als dat niet lukt zoals ik net bij Pim beschreven heb ga ik het blok eruit lepelen en mijn oude blok er weer in zetten. Heb inmiddels het bougie gat voorzien van een bus en bougie zit weer helemaal strak erin. Dan alleen maar hopen dat ie niet te lang stil heeft gestaan :o  Maar eerst kijken of het werkt met de extra ring achter het tandwiel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2015 10:03 - 09 apr 2015 10:05 #56 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Electrich probleem?
Je kunt de contacten van het relais overbruggen.

Op één pooltje zit de + van de accu, de andere pool gaat naar de startmotor. Daartussen zit de werking van het relais: door de startonderbrekers in de juiste stand te hebben staan en op de startknop te drukken gaat er een klein stroompje lopen die de schakelaar in het relais in werking zet waardoor je startmotor begint te draaien.

Punt tang (met geisoleerde handvatten) op die twee pooltjes op het relais zetten en je startmotor zou moeten gaan draaien.

Heb je in dit frame die Twin achterbrug zitten en zo ja zit alles recht? Loopt de ketting mooi in lijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2015 22:27 #57 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

Je kunt de contacten van het relais overbruggen.

Op één pooltje zit de + van de accu, de andere pool gaat naar de startmotor. Daartussen zit de werking van het relais: door de startonderbrekers in de juiste stand te hebben staan en op de startknop te drukken gaat er een klein stroompje lopen die de schakelaar in het relais in werking zet waardoor je startmotor begint te draaien.

Punt tang (met geisoleerde handvatten) op die twee pooltjes op het relais zetten en je startmotor zou moeten gaan draaien.

Heb je in dit frame die Twin achterbrug zitten en zo ja zit alles recht? Loopt de ketting mooi in lijn?

Vandaag de oranje zwarte alp weer opgebouwd. Ketting helemaaal schoon gemaakt in de milieu vriendelijke terpatinne. Voorste tandwiel heb ik nu met net zo een plaatje waarmee je hem borgt gemonteerd. Dus eert paatje dan tandwiel en dan borgplaat. Spelling is nu net zoveel als bij mijn andere alpen. (lijkt het :-) )
Morgenochtend even proef rijden. De elektra alp even aan de kant gezet. Ga ik zaterdag mee verder. Zal eens proberen wat jij voorstelt. Maar er zitten 4 contacten op het startrelais. Op twee staat spanning geloof ik. Ach ik kijk wel. misschien is de startmotor wel doorgebrand. Heb ik er ook nog drie van liggen geloof ik dus kan even vooruit. ;D ;D ;D ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2015 22:43 #58 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Electrich probleem?
;D

Als het goed is komen er vier draden uit, maar zitten er twee dikkerds op met moertjes. Eentje driect vanaf de +pool van de accu en eentje dan naar de startmotor.
Die vier snoertjes gaan naar het contactslot etc en de startonderbreking/startknop: die wil je overbruggen.

Heb je een electrisch schema? Echt dat werkt zoooveel makkelijker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2015 23:15 #59 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

;D

Als het goed is komen er vier draden uit, maar zitten er twee dikkerds op met moertjes. Eentje driect vanaf de +pool van de accu en eentje dan naar de startmotor.
Die vier snoertjes gaan naar het contactslot etc en de startonderbreking/startknop: die wil je overbruggen.

Heb je een electrisch schema? Echt dat werkt zoooveel makkelijker.

Ach zo, ik snap hem punt tang op het ene moertje en op het ander moertje :-[

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2015 23:37 #60 door kees
Beantwoord door kees in topic Electrich probleem?

En, doet-ie het op die manier, die startmotor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.226 seconden