Electrich probleem?

09 mrt 2015 22:46 #21 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Electrich probleem?
AC = wisselspanning, wat uit je dynamo komt -> spanningsregelaar = de 3 gele draden
DC = gelijkspanning, wat de spr/gelijkrichter er van maakt -> naar de accu etc.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 22:47 #22 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

AC/DC is wél uit jouw tijd Bill 8)

Zeker weten! staat regelmatig op mijn MP3 aan :P


Maar ik snap nog steeds niet wat ik nu wel en niet nog meer kan meten ???


Kan je cdi's doormeten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 22:49 #23 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Electrich probleem?
Geen idee voor die CDI's  :-\

Zoek anders effe kontakt met Maurits, die is goed thuis in de electriek!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 23:05 - 09 mrt 2015 23:08 #24 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

AC = wisselspanning, wat uit je dynamo komt -> spanningsregelaar = de 3 gele draden
DC = gelijkspanning, wat de spr/gelijkrichter er van maakt -> naar de accu etc.

Ik heb de gele draden gemeten vanaf de dynamo zie de foto's maar welke draden van de Spanningsregelaar meet ik dan er komen er acht uit. uiteraard de drie gele. maar de andere draden meet ik die met SR aangesloten en contact aan of?...
Mauppie, Waffie, Oldtimer, Hans, Brombeer, Rob G. Iemand nog een optie??? Ik meet namelijk niets vreemds denk ik  :-X :-[ :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 23:34 - 10 mrt 2015 00:35 #25 door kees
Beantwoord door kees in topic Electrich probleem?
Je bent lekker oan de geng geweest  ;D  Er staat nu ineens wat veel om op te reageren. Die diode-waarden liggen steeds redelijk bij mekaar. Mauppie is daar erg in thuis. Je kunt hem vragen hoeveel diodewaarden van hetzelfde type gemiddeld uit elkaar mogen liggen? Heb je trouwens van al die diodes ook de 1-richting gemeten? Goed dat je ze apart hebt gehouden en het opgeschreven! Voor je het weet, weet je niet meer van wie-wat-waar..

Beste Brombeer, Heb vandaag van alles gemeten zal zo foto's en uitleg plaatsen.
Alleen begreep ik onderstaande stukje niet helemaal.

Verder is het zo dat, als de diodebrug in de spanningsregeling kapot is maar de spanningsregeling zelf heel (14.5 ACV i.p.v. DCV door je circuit), dan branden al je lampen gewoon (het principe van een gloeispiraal gaat immers op voor zowel ACV als DCV). Alleen vinden je accu en CDI('s) dat niet zo leuk.

Je kunt dus ook bij wijze van test de laadspanning op de accu meten in ACV/20V mode. Of een hoger voltage-mode. Als de spanning in het circuit DCV is zoals het hoort te zijn, geeft de meter een 1 aan (geen meting), of anders het actuele AC-voltage.


Dat was min of meer opzettetijk. Omdat je met een diode meer dan één ding kunt. En er zitten er een paar in de kabelboom, zoals je weet. Maar ze zitten bijvoorbeeld ook in de SR verwerkt. Afhankelijk van hoe geplaatst, hebben ze een ander effect.

De verschillende startbeveiligingen in je systeem (koppeling/neutraal/zijstandaard) zitten dacht ik parallel achter elkaar vóór de CDI. Daartussen ergens zit dat blokje in de kabelboom. Die zorgt ervoor dat als één beveiliging aangesproken is (zijstandaard staat uit) de spanning niet vrolijk via 1 van de andere op dat moment gesloten beveiligingen toch naar de CDI loopt en de motor toch kan starten. De diode zorgt dat de stroom daar en dan stopt en de CDI geen signaal krijgt.

Daarnaast worden diodes ook gebruikt als gelijkrichter (omvormer) van wisselspanning (ACV) naar gelijkspanning (DCV). Je spanningsregeling bestaat uit 2 afzonderlijke componenten, verwerkt in één onderdeel. Te weten een SR en een AC omvormer. Het werkt zo,

Aan de bron, de dynamo, wordt +/- 65V AC opgewekt in 3 spoelen die via elk een gele draad spanning leveren aan het systeem via de SR. De SR regelt de 65+V AC dan af naar 14.5V AC (het is afgeregeld, maar nog steeds wisselspanning!).
Feit: met een diode kun je AC omvormen naar DC. Er zijn 3 bronnen van AC, dus men gebruikt een schakeling van 3 diodes (voor elke gele draad 1, genaamd diodebrug) om de spanning om te vormen van 14.5 AC naar 14.5 DC. Dat is wat je accu en CDI kan gebruiken. Voor je lampjes maakt het niks uit, AC of DC. Die doen het op beide wel.

Hierop gelet, als je de werking van de SR volledig wil meten, meet je de laadspanning met de multimeter niet alleen in DCV-mode, maar ook voor de zekerheid in ACV-mode. Om te weten dat zowel SR als diodebrug goed werken. Meet je in ACV-mode de "1" (geen meting/resultaat), dan is het goed. Meet je WEL wisselspanning, is dat voor je accu en CDI niet goed, ook al was het 14.5V..

Dynamo doormeten. Doe je met de motor uit, stekker dynamo-SR losgekoppeld. Als gezegd, er zitten 3 spoelen in  die elk 1/3 van het maximaal benodigde vermogen leveren. Zo'n spoeltje is niet meer dan een rolletje koperdraad met isolatie. Zie dat als de plus. De min is een piemeltje op het motorblok waar het koper rolletje omheen zit. Met doormeten wil je 2 dingen weten: de weerstand (Ohm) van de totale lengte koperdraad op het spoeltje, en of het spoeltje geen kortsluiting maakt met de min.

Als de isolatie van het koper spoeltje kapot is en dus onderling contact maakt wordt de lengte feitelijk korter en gaat de weerstand omlaag. Die weerstandswaarde is een vast gegeven, staat in WPH en kun je gewoon meten.

Als die kapotte koperisolatie daardoor ook nog contact maakt met de min (motorblok) dan is er feitelijk kortsluiting en brandt de koperspoel door. De betere multimeters hebben een contact-stand (pieptoon bij contact). Als je de gele draad (plus van spoeltje) met de massa (frame, min) verbindt en er is geen 'piep', is er geen massasluiting en dus geen contact tussen spoeltje en motorblok. Anders wel, natuurlijk.

Wat betreft de draden op de SR, die drie gele zijn AC-in. Die rode zijn DC-uit. Groen is min. Die zwarte draad op getoonde SR, afknippen en isoleren. Op sommige motoren zit die, op anderen weer niet. Het gaat in jouw geval om een aftermarket SR om beide typen motoren te kunnen accomoderen. SR's bestaan niet naar motortype, maar naar dynamo-opbrengst. Daar zijn bij motoren 2 typen in, tot 160W en tot 450W (of zoiets, i.i.g.). Die van ons horen tot eerstgenoemde.

Hoe je die doormeet.. misschien morgen! ;)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 23:57 #26 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?
Poehheee, das wel heel veel informatie voor mijn grijze massa. Morgen maar eens op mijn gemak bestuderen. Bedankt zover voor het mee denken :)
Alle andere trouwens ook ;D
Maar blijf vooral roepen wat er in je opkomt. heb ik er niets aan misschien iemand anders weer wel  :P :)) ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2015 00:38 #27 door kees
Beantwoord door kees in topic Electrich probleem?
Haha ja he! Elektriek..

Zie de verschillende alinea's als losse onderwerpen. Probeer ze afzonderlijk maar in volgorde van werking te begrijpen.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2015 21:21 #28 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Electrich probleem?
Een heel verhaal zeg, Harm heeft het al aardig omschreven weinig aan toe te voegen  ;)

Een diode heeft ook weerstand in doorlaat ricting, dat is wat je meet iets van 568, 638 etc. dat is normaal.
Vergeet ook niet dat een diode ook een drempelspanning kent van 0,6v ( silicium )
In sperrichting mag je absoluut niets meten.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2015 21:35 #29 door kees
Beantwoord door kees in topic Electrich probleem?
Klinkt ook heel abstract. Die naam ook. Diode.

Maar ze zijn hipper en algemener dan ooit! Sommigen kunnen licht geven: LED's.


(Light Emitting Diode)



http://nl.wikipedia.org/wiki/Led

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2015 23:08 #30 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?
Vandaag er niet aan toe gekomen ook maar iets aan de motor te doen. Morgen ook niet want om 9:00 uur krijg ik een belangrijke uitslag  :-\  Hopelijk een negatieve uitslag hoe raar het ook mag klinken  :o  Dus deze week denk ik niet dat ik nog gegevens kan verzamelen. Maar wordt hoe dan ook zeker vervolgt  ;D
"Opgeven is geen optie!"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2015 20:06 #31 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?
Vanmorgen gelukkig heel goed nieuws gekregen  ;D ;D ;D
Zal topic niet vervuilen, dus over tot het meten is (Z)weten ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2015 22:06 #32 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Electrich probleem?
Gefeliciteerd met het goede nieuws Bill  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2015 22:13 #33 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Electrich probleem?
Yep proficiat, een zorg minder......nog een te gaan met de alp.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2015 22:25 #34 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

Yep proficiat, een zorg minder......nog een te gaan met de alp.....

Was het maar waar... :'(  Ieder 3 mnd weer de zelfde spanning (om maar in de geest van het topic te blijven ;D )
En is helaas niet één alp maar twee, want mijn nieuwe project geeft ook geen vonk. Vrijdag maar weer eens verder kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2015 10:18 - 13 mrt 2015 10:25 #35 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Electrich probleem?
Welk merk CDI heb jij (en om te testen/wisselen)?
Mijn Alpje deed het niet op de ~90 euro dingen van roukama/japparts (die komen ook ergens uit duitsland geloof ik). Dat heeft me maanden gekost omdat ik diezelfde gebruikte als wisselstukken.
Kwam er later pas achter dat er bekend was dat sommige alpjes er gewoon niet lekker op willen lopen...

Niet dat ik dit in het plaatje vind passen, maar ik zal het maar even zeggen  ;D

En wil jij graag een engelstalige pdf van de haynes hebben? Of heb je daar niet veel meer aan dan een Duutse.

Als je diodes leuk begint te vinden ( :-X ) kun je ook ff googlen op PN-junction. Kleine (on)dingen maar er zit een fascinerende theorie achter  :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2015 01:00 - 14 mrt 2015 01:02 #36 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?
Vandaag...Gisteren inmiddels  8)  aan het meten geweest, verwisselen en weer meten, nogmaals verwisselen en weer meten. Ieder keer zelfde waardes. SP wissels en CDI wissels en 1 maal zekering kastje.
Ik heb geprobeerd alles te meten zoals Brombeer vertelde en ook nog door BobbyTempelieren Waffie ergens op het forum stond. Nu weet ik niet of het allemaal goed zit  :o dus zal ook moeten proef rijden. In ieder geval was de waarde van de gele draden 0.4, spanning accu bij aanvang zonder contact of wat dan ook 12.9 met contact en draaiende motor spanning 13.3 en op toeren 14,6v. met draaiende motor de gele draden meten lukt me niet. Ik weet niet waarop ik de meter moet instellen ??? Heb wel wat corrosie verwijderd van een aantal stekkertjes en ik zal ook mijn creatieve creatie van een dashboard nog eens helemaal nalopen. Zal daarna eens een stukkie gaan rijden en kijken of er iets veranderd is of gebeurd. Maar vooralsnog weet ik het nog steeds niet :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2015 10:06 #37 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Electrich probleem?
Met draaiende motor meet je op de dynamo wisselspanning.
Ook mogelijk is een defecte spoel op te sporen door een weerstands meting tussen 1gele draad en massa te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2015 10:58 - 14 mrt 2015 11:44 #38 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

Met draaiende motor meet je op de dynamo wisselspanning.
Ook mogelijk is een defecte spoel op te sporen door een weerstands meting tussen 1gele draad en massa te doen.

Ik heb deze meter (zie afbeelding) waar moet de rode plug links of rechts om wisselspanning te meten en op welke stand moet de draaiknop?
Idem geld voor weerstand meten Massa is zwart  op ergens op het frame en rode op een van de gele maar ook nu weer welke stand en waar de rode plug?
Cursus multimeter voor dummies lijkt me wel wat ;D :-\ :-[ ;D
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2015 11:37 #39 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Electrich probleem?
Normaliter als je metingen doet aan DCV of ACV zul je zien dat DC twee warden kan geven, afhankelijk hoe je de massa kiest (je ziet bijvoorbeeld +10v of -10v). Dit omdat de stroom een constant signaal is (rechte lijn).
ACV echter heeft een sinusvorm, dus de polariteit draait om.

Nu op jouw multimeter:
V~geeft aan voltage in wisselspanning (ACV). J kunt nu kiezen tussen 200 of 600 volt. Je verwacht ~70 geloof ik dus 200 is prima.

Nu moet je even goed bij de stekker poorten kijken op je multimeter. Ik dacht dat je voor wisselspanning niet per se de stekkers hoeft te verplaatsen, dat was meer bij Ampere metingen.

Weerstand meten doe je met de motor uit. Zet je meter op een ohm waarde/bereik en meet. In het haynes staan drempel waarden, maar je zou als ik het goed heb oneindig moeten meten, anders maken ze sluiting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2015 12:41 #40 door Swijgerde
Beantwoord door Swijgerde in topic Electrich probleem?
zoals pim zegt  poten op de DMM (digitale multimeter) hoef je niet te verwisselen voor AC of DC alleen de stand (dmv de draaiknop). De tweede poort is eigenlijk alleen voor het met van amperages(A). (Als je die gebruikt terwijl je spanning (in Volt) gaat meten maak je kortsluiting).

Dus voor voltage meting moet je de 2 linker waarbij rood op de meest linker (de +) en de com  zwart(is de -). Om weerstand te meten moet je tevens weer de stand veranderen (dmv de draaiknop). Als ik even snel kijk heb je vanaf de uitstand linksom lijkt mij Vdc (gelijkspanning). Rechtsom is Vac ofwel V~ (wisselspanning). de getallen staan voor de maximale meetbereik zoals pim zei wil je uit de dynamo z'n 70 V~ (Vac) meten dus wil je een stand boven de 70 hebben.

Ik zie op de foto dat je de meting gedaan heb van de gele draden. Op de foto zie ik alleen dat je de een tov de ander heb gedaan en je had 0.3 dat lijkt mij prima maar je moet dit bij alle drie tegen over elkaar doen dat zijn dus 3 meting die allemaal +/- 0.3 moeten zijn.
Daarnaast nogmaals 3 metingen van diezelfde gele draden (dus de rode pen op het gele draad) en de zwarte tegen je frame (massa punt). dit bij alle gele draden, ook deze zullen dicht bij elkaar liggen maar zouden juist hele hoge getallen moeten zijn. het liefst zo hoog dat je meter het niet kan meten.
(dit uiteraard allemaal met het contact uit).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden